Bukefalos 28 år!

Högskolestuider + häst = sant?

Vanilj_hallon

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er studerande som har flytta hemifrån, studera på heltid OCH har egen häst. Rakt på sak. Går det ihop? Tänker då främst på tiden och ekonomin. Tar ni studielån? Jobba extra? Hinner man med hästen? Hur ser er ekonomi per månad ut?

Ska ev. flytta till hösten och vill såklart ta hästen med mig, men är orolig att jag inte kommer få ihop det ekonomisk :crazy:

(vet att det ska ha funnits en liknande tråd innan, länka gärna då) ;)
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Tiden var inga större problem. Däremot får man ju fundera på om man har råd. Jag jobbade extra och hade tilläggslån ett år, så jag hade ut mellan 10-12000 varje månad. Hade egen bostadsrätt, 2 hästar, 2-3 hundar. Jag hade inga större ekonomiska bekymmer, men visst, inga större utsvävningar heller.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Kan bara svara för tidsaspekten och inte ekonomin då jag fortfarande bor hemma (betalar ingen hyra hemma och har bara mobilräkning) och endast tar bidraget (där hela inte går åt även om jag betalar allt för hästen) samt jobbar upp till 15h/månad och får ca 100kr/h.

Hur mycket tid man har över är väldigt varierande från person till person och från utbildning till utbildning. Jag har långa perioder med mycket tid över, och andra perioder med nästan ingen tid alls kvar när jag kommer hem, i slutändan handlar allt om hur man själv fördelar tiden och prioriterar vad man har att göra. Jag prioriterar hästen de dagar jag går länge i skolan eller jobbar, och lägger då plugget på helger eller läser under tiden till/från skola/jobb. Har alltid haft lätt för skolan så den tid jag lägger på plugg är en bråkdel av vad många av mina kurskamrater gör.

För att få ekonomin att gå ihop gäller det att prioritera. Ska du bo själv och ha häst så krävs det att du tar studielån. Sen gäller det att hitta ett bra stall/lösdrift till hästen som inte kostar allt för mycket i månaden, något som kan variera väldigt mycket beroende på var i landet du bor och hur långt ut på landet stallet ligger. En kurskompis till mig betalar 2800 i kallhyra, jag betalar 300 i kallhyra.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Jag är nu inne på slutspurten av tre års högskolestudier. Jag har haft en häst och nu sedan 1 dec haft två. Tar inte lån, har två extrajobb (men jobbar inte så mycket då det inte hinns med). Tidsmässigt går det även om det är tufft. När jag rider båda hästarna räknar jag 4 timmar i stallet -och jag är ingen som slappar runt utan är ganska effektiv där. Ekonomiskt kan man säkert få ihop det på lån + extrajobb om man hittar billig stallplats -jag har hjälp av föräldrarna, annars hade det inte funkat. Jag betalar så mycket jag kan men de stora kostnaderna står de för (de äger även hästarna).
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Absolut fungerar det, främst tidsmässigt men ekonomiskt också även om det är knapert levende, nyckelordet är prioritet.
Hade två hästar under min studieperiod och ev kommer jag börja studera igen till hösten.

Inga utsvävningar, spara in på allt som inte är på bekostnad på hästarnas väl.
bosätta sig billigt, äta billigt, leva billigt, billigt uppstallning (t.ex en bit utanför), kolla runt efter ett bra och billigt grovfoder etc...

Tufft men ingen omöjlighet.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Jag tror det blir väldigt svårt om man inte har ekonomiskt stöd från tex föräldrar.
Sen beror det såklart på hur ens utgifter ser ut. Både för ens egna och hästens omkostnader. Samt vilken nivå man lägger sin träning på.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Fungerade inte för mig, varken tid eller pengar fanns.

Med civ.ing-studier i en storstad är förutsättningarna rätt dåliga alltså. Studentlägenheterna har hyror som äter upp mer än halva studiemedlet, stallhyrorna är relativt höga, det är dyrare att ha bil (parkering, trängselavgifter) och tidsmässigt hade jag mycket mer av den varan när jag jobbade heltid än under större delen av studietiden.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

För mig (som också läser civ.ing.) går det alldeles utmärkt! Visst blir det en del vridande o vändande på slantarna, men jag kan hålla både mig själv, två hästar och två katter mätta och belåtna på studielån och extrajobb!
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Jag kan inte svara på det ekonomiska, eftersom jag har bott kvar hemma hela tiden, bara betalat en högst symbolisk summa och haft hjälp av mamma och pappa med stallhyran. Jag har betalat hovslagare, veterinär, foder och allting som är utöver hyran själv och står för bilen.

Min unghäst är relativt billig i drift, hon kostar 1500 kronor/månad för hyra, alla stallpass, fri tillgång till hösilage och kraftfoder. Hon går oskodd, så hovslagaren ligger på 350 kronor varannan månad. Jag hade haft råd att ha henne på fullt studielån även om mamma och pappa inte hade betalat, och om jag hade haft eget boende, men jag är fullt medveten om att en äldre häst som kanske dessutom ska tränas och tävlas för instruktör är betydligt dyrare.

Tidsmässigt har det inte varit några problem, det handlar om att prioritera. Vi har max gått tre heldagar/vecka (9-16), och oftast har det varit halvdagar (9-12 eller 13-16). Visst, det är mycket jobb som ska göras hemma, om man jämför med när man gick på gymnasiet, men som sagt, planering och prioritering. Jag sitter ofta kvällar och helger med skolarbete för att kunna rida i dagsljus på vintrarna.

Men jag har inga andra intressen heller. Hästarna tar allt, förutom bilen som jag måste ha för att ta mig till stallet. Det enda som kostar mig någonting mer än hästarna, bensin och det jag betalar hemma är studentlitteratur (vi har inget fungerande bibliotek på skolan, så jag är så illa tvungen att köpa allt), mobilen (som jag har sms-fritt på och bara ringer i nödfall) samt bredbandet. Men tycker man det är värt att leva snålt och prioritera sin tid för att ha möjligheten att ha häst är det absolut värt det.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Jag har klarat mig med egen lägenhet, bil, tågkort (pendlar 7 mil enkel resa), två hästar och allt vad det innebär. MEN, jag har stått i en väldigt billig lösdrift, så gott som gratis kallhyra (300kr per häst inkl halm, havre, el) och köpt eget foder, skött allting själv, inget vatten indraget utan kör dunkar vintertid. Absolut ingen lyx. Nu är jag tvungen att flytta hästarna och kommer därför flytta hem igen (är 19 år). Lite surt, men kan pga flera orsaker inte stå kvar i stallet. Samtidigt skönt att inte vara så bunden, behöver inte åka upp varje dag (lösdrift m fri tillgång) ifall man har mycket plugg.

Har inget extrajobb, tar fullt lån, jobbar däremot ihop allt jag kan på sommaren och sparar undan så jag har råd med t.ex. försäkring (betalar 1g/år), equiterapi mm. Verkar hästarna själv (gått utbildning, större klumpsumma men lönar sig snart.
Får ca 9000kr, då går 3500kr till lägenhet inkl el och värme, 1500kr mat, 500kr mobil och internet, 1000kr bensin, i dagsläget 1800kr för båda hästarna, bilförsäkring 200kr.. Sen är pengarna slut.

Tiden är inga problem, går ca 3 dagar i veckan!
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Det fungerade rätt bra för mig både tidsmässigt och pengamässigt men då hade jag en häst som var billig i drift och sällan sjuk samt att jag cyklade, gick eller åkte buss till stallet.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Jag ska förhoppningsvis börja studera vårterminen 2014.
Har tre ponnys, men jag räknar med att det kommer gå runt ändå. Kommer förmodligen få minst 25 timmar helgarbete i månaden, det kommer täcka det mesta av hästarnas kostnader :) Boendet kostar kanske 3700-3800 i månaden inkl el, internet osv. Kommer även ha en bra buffert att ta av när det kniper.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Inte högskola men internatgymnasie där jag stod för allt utom hyran som jag fick bidrag till.

Jag hade häst och jobbade varje lördag och söndag. Missade en helg under ett helt år när jag hade opererat mig. Jobbade sedan alla loven samt alla lediga dagar.

Jag var så illa tvungen då jag inte hade någon ekonomisk hjälp från föräldrar.
Tog inga lån.

Jag skötte mig själv och det fixade jag bra.
Fick ihop till runt 10.000 kr varje månad och hästen gick på ca 2500 kr i månaden. Skoningen stod min chef för om jag jobbade en dag gratis (jobbade i stall) så det behövde jag inte tänka på.

Tiden gick till skola, häst och jobb. Jag gick ut på helgerna och roade mig som alla andra men hade aldrig sovmorgon.

Så länge man planerar vad man ska lägga pengarna på så funkar det.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Ifall det går ihop beror helt på vart man bor tror jag. Jag har studerat i massor med år och haft studiemedel, samt extrajobb och häst. Men jag har också en sambo så vi delar på hyran, kostnaderna för bilen, osv. Hade jag bott själv hade det aldrig gått runt med häst i Göteborg.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Nyfiken fråga: hur långt har ni till stallet respektive skolan? Hur tar ni er dit? ska också börja plugga till hösten och vill flytta hemifrån med, men då ska hästen stå kvar hemma på mina föräldrars gård (familjens häst inte bara min tack och lov!) så jag behöver inte stå för några kostnader för hästen, men jag funderar på hur långt man kan flytta utan att det blir för jobbigt att åka ut och rida några dagar i veckan:)
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

När jag läste på universitetet (tre år) hade jag med min häst. Ingen sponsring från föräldrar. Det var inga som helst problem, varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Visst, jag kunde inte shoppa eller vara på krogen men det rörde mig inte i ryggen. Däremot hade jag råd att betala allt som behövdes när hästen blev sjuk och behövde bo på kliniken några dygn utan att försäkringen ersatte ett öre. Det kändes ju rent ekonomiskt, men inget jag inte klarade av.
Första 1,5 åren hade jag inte ens något lån, bara bidrag. Levde på sparpengar. Man får planera ordentligt bara.
Förflyttade mig oftast med cykel (cyklade nästan 1,5 mil om dagen). Moped emellanåt, men oftast cykel

Kan ge en kort, ungefärlig bild av hur en vanlig månad kunde se ut:
Hyra 2800
Stallhyra 1500
Mat 750
Rörliga utgifter 500 (el, telefon mm)
Utgifter häst (försäkring, hovis mm) 1000
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Eftersom jag gick på en hästskola hade jag stallet 30 meter utanför skolans område. Det tog 1-2 minuter att gå dit. Riktigt lyxigt.

Sedan när jag flyttade in till stan sista året till en egen lägenhet så hade jag 1,5 mil till stallet men sedan åkte han ut på foder då jag skulle iväg på utlandsjobb.

Jag skulle förespråka cykelavstånd till stallet. Slippa vara beroende av bussar som inte går dom tider man behöver.
Så kanske max 20 min cykelväg är lagom. Det hinner man några km på.
Hade hästen 4 km bort från skolan från start och det cyklade jag på ungefär 20 min.

Går det bra bussförbindelser så funkar ju 1 mil ifrån med. Det funkar säkert i storstäder.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Jag har drygt tre mil till skolan, två till stallet och stallet ligger på "fel" håll. Dock har jag helinackordering på ena hästen och lösdrift på den andra, så jag behöver inte känna mig tvungen att åka dit varje dag (men det gör jag ändå), men framför allt blir det bara en resa/dag. Det finns omklädningsrum i stallet, så jag kan åka direkt från skolan och byta om där, vilket sparar både tid och bensin. Dessutom går jag inte i skolan alla dagar, så de dagarna sparar jag in på resorna fram och tillbaka till stan.
 
Sv: Högskolestuider + häst = sant?

Tidsmässigt går det ihop utan problem, i perioder gäller det dock att planera lite extra. Ekonomiskt hade jag fixat det själv (fullt bidrag+lån) då hästen är ganska billig i drift men mamma vill hjälpa till med det och jag säger inte nej ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 090
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 338
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 497
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp