Höjd på blivande distanshästar

Sv: Höjd på blivande distanshästar

Nu tar jag upp denna tråd igen. Tycker att det är roligt att mäta. Inte för att tävla utan för att det är skoj. :rofl: Det är ju min första hel arab. Har inte koll på hur det var med måttet på min tävlingshäst (halvblod/arab) så det är roligt att veta andras hästars mått. Så fortsätt gärna skriva. :bump:

Min lilla sessa Elementa (19 mån om 7 dagar) är nu exakt 140 cm. Stod fint i stallgången när jag mätte denna gången. Får bara hoppas att hon växer mer än 7 cm. Å andra sidan så blir hon ju efter då hon är född fel tid på året. De växer ju mycket efter betet. Mycket sol och gräs gör ju susen. :banana: Hennes päron är ca 153 cm i höjd, så jag hoppas på den höjden.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min egen plutt född 28/3 -07 var
Vid 6mån 125cm
Vid 7mån 127cm
Vid 8mån 130cm
Sen har det inte hänt så mycket nu i "vinter"
Vid 11mån 132cm fram o 135cm bak.
// Linda

Nu har det gått några år och jag fick ett ryck att mäta idag.
151 cm med skor.
Nu är han 5 år och det är dags för start:eek:.
// Linda
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

kul tråd! Jag mätte mina hästar i förrgår :)

Hingst 10 mån - 131 cm fram (e. CE Magnum BE - Maysoun DE)
Hingst 10 mån - 132 cm fram (e. Ekselent (e. ekstern PL) - Metat)
Sto 10 mån - 136 cm fram (e.Ekselent (e.Ekstern PL) - Sas (e.Probat)
Sto fyller 2 om en månad 152 cm fram (e. Nazeem Ibn Jashana DK - Symba DK)

Som det ser ut blir hingstarna runt 148-150 cm gissningsvis med tanke på deras storlek idag, stofölet tror jag blir ca 154 cm och tvåårsstoet har jag räknat med att hon blir ca 156-157 cm. På hennes ettårsdag så räknade jag ut det, men då ska hon alltså bara växa 4-5 cm till...

Kul att plocka fram en gammal tråd och se så fel man gissade... :D

På en var gissningen rätt - den första hingsten (131 cm). Han är idag 5 år, valack och 149 cm

Hingst nr 2 är också valack men 147 idag. Har vuxit mindre än den övre mao.

Det jämngamla stoet är 148,5 cm.

Vitnos - som jag trodde skulle hamna på 156-157 cm är 159,5. Hon är sex år idag.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Mätte min treåring också. Han är nu 156 cm både mankhöjd och "rumpa" det är nog första gången han är jämn. Är riden några gånger (skrittad längs småvägar) och inkörning på gång. Går och drar "plast-släpa" nu.
Jag är mycket nöjd, han får gärna sluta växa på höjden nu.
 

Liknande trådar

Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
701
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 728
Senast: Elisha
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 094
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp