Höjd på blivande distanshästar

Sv: Höjd på blivande distanshästar

Och vilken fin strumpa upp över framknäet hon har! Mycket stiligt.

Lyckades med gott bistånd av Kesella mäta min lilla Fakira idag. 148.5 cm blev det. Hon är 6 år, så jättemycket större än så blir hon nog inte. Fast jag tycker att hennes bakdel har skjutit i höjden på sistone. :)
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Tack Kesella! :love:

Hon är en glad kompott av allt möjligt. Lite gotlandsruss, lite myrslok och lite bäver. Nä skämt åsido, pappan heter Nazeem ibn jashana och är i sin tur effter FS Bengali. Mamman heter Wimpy, och har både crabbet som det talas glatt om i andra trådar, och lite annat, bland annat Sax arabians Vympel. Min lilla Vitnos är spansk, polsk, egypt, rysk och crabbet nånting. Svårslaget ;) Du kan se hela stammen på min hemsida som finns i min profil ;)
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Min egen plutt född 28/3 -07 var
Vid 6mån 125cm
Vid 7mån 127cm
Vid 8mån 130cm
Sen har det inte hänt så mycket nu i "vinter"
Vid 11mån 132cm fram o 135cm bak.
// Linda

Nu är Gagarin 21 mån och 143cm. Växt 2 cm sedan jag tog hem honom i slutet av september.

Kan fylla på i listan med 1 år - 136cm
Ut o mät era darlings igen.
// Linda
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Ut o mät era darlings igen.

Vill du ha det så där exakt så kan jag självklart fylla på med Ariel. :)

7 mån 118 cm.
8 mån 119,5 cm.
9 mån 122 cm.
10 mån 125 cm.
11 mån 127 cm.
12 mån 130,5 cm.
13 mån 129 cm (hehe).
14 mån 132 cm.
15 mån 134 cm.
16 mån 134 cm.
17 mån 135 cm.

Hon blir nog 145 cm ändå...
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Kl och puttar upp :)
Det vore roligt att veta hur stora era hästar är i daxläget. Det har ju gått några år sen den här tråden startades. Kanske någon som är på väg ut på banorna i år?

Har själv ett underbart trarab sto på 20 månader som är 1.50 fram och 1.52 bak, hoppas så på att hon blir stor, ju närmare 1.60 desto bättre.
Någon som vet hur stor Gomir är?
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Har ett arabsto, 2-åring e. Samsheik, u. Prosessa (gått upp till 95 km distans) som nu är 149 cm bak och 146 cm i mkh häromdagen vid 22 månaders ålder.
//Irja
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Ariel är i dagsläget runt 141-143 cm. Hon mättes in i fjol på treårspremieringen till 139 cm, men sedan dess har hon vuxit lite till.

Nästa sommar susar vi omkring (eh... förmodligen sist i startfältet) på lite clear rounder! :bump: Det är jag som sitter på den gula hästen som hugger i luften åt alla som passerar. :o
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Lite skillnad mot min kille ;)

155,5 fram och 157,5 bak. Oxå 22 månader gammal, undrar vart detta slutar?
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Ja, det kan man undra! Ändå är min märr inte speciellt liten utan blir rätt säkert större än sin 152 cm höga mor. Längre skenben än henne. Han är ju redan en riktigt stor arab din kille!
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Vi har roat oss att mäta våra unghästar ofta och göra tillväxtkurvor.
El Qatar f. april 2009 e. Elcatero, u. Golden Question ue. Garizim växer bra.

6 mån 132 cm
12 mån 145 cm
18 mån 151 cm
22 mån 153 cm

Spännande att se hur stor han blir ! Han är lugn och orädd, tömkörs nu. Lite ( mycket) bufflig med huvudet och ska leka med alla grejor han ser och helst ha dem i munnen.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Ja... Han är yngst i stallet, men högst :D Närmsta är 153 liksom!

Lite trisst att han är så pass mkt högre bak än fram, jag hoppas verkligen att han kommer ifatt. Och kommer han ifatt så innebär det att han blir åtminstone 158-159 som minst :eek:

Jag tycker redan nu att han är lite väl stor när jag ska hämta honom i hagen, höjer han huvudet så spelar det ingen roll hur mkt jag står på tå, jag får inte på honom grimman. Som tur är så är han väldigt hjälpsam, och går faktiskt tillomed att leda i bara grimskaft runt halsen.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Rolig tråd var tvungen att ut och mäta min 16 månaders arab. Hon är ca 140 cm. Hon har vuxit mycket sen jag fick hem henne, i slutet av november. Då var hon i höjd med ponnyn som är ca 130 cm. :laugh: Men svårt att mäta en nyfiken liten tjej.:angel: så man få ta det med en nypa salt.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

När man har mätt dem några ggr så lär de sig det. Min kille ställer nästan upp sig som han ska stå när jag tar fram tumstocken ;) Ibland får man flytta lite ben, men när de väl står så är han still. Himla smidigt. Inga problem med att mäta själv!

Funderar på att mäta i helgen igen för att se om han är inne i en såndär extrem växtperiod igen!
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Med tanke på att hon har levt ute på lösdrift och bara blivit hanterad och uppstallad 3 veckor innan jag fick hem henne (då var hon 1 år), så är hon ko-lugn. Kan gå fortare fram med henne men vill inte, vi har tid på oss. :love: Så jag är glad att jag fick mäta henne överhuvudtaget. Men vi ska öva på detta för det är så roligt att se hur mycket de växer. :bump:
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Daffaq sonen Salah al-Din:
1 mån - 110 cm
2 mån - 121 cm
4 mån - 129 cm
5 mån - 132 cm
6 mån - 135 cm
7 mån - 136 cm
9 mån - 141 cm
11 mån - 145 cm
1 år - 146 cm
1 år 4 mån - 152 cm
2 år 4 mån - 156,5 cm
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Otroligt att man orkar och kommer ihåg att mäta så ofta.

Jag kör med: liten, normal, eller ganska stor. ;)

Fast jag brukar mäta när de är runt 1½, efter betet. Då brukar de växa ca 7 cm tills de är färdiga.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Otroligt att man orkar och kommer ihåg att mäta så ofta.

Jag kör med: liten, normal, eller ganska stor. ;)

Fast jag brukar mäta när de är runt 1½, efter betet. Då brukar de växa ca 7 cm tills de är färdiga.

:laugh:

Men det är väl som med barn. Det första tar man en miljon bilder på, det tredje får vara lycklig om det blir en bild från konfirmationen. Hur många föl har du haft?
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Inte en susning, närmare hundra egna, och sen alla som föds och bor här, fast med andra ägare.

Det tråkiga med en sån här tråd är att man får känslan av att störst häst vinner, och så är det ju verkligen inte på distansbanorna.
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Jag som är TS startade inte tråden för att tävla i storlek. För mig är det en kul grej att ha mätt honom. Han är ju min enda unghäst så då är det roligt att mäta.
Min gamle Cz är ca 144cm så för mig har storleken ingen betydelse. Jag vet vad ponnys kan göra och de flesta tror inte på mig att han är så liten. Skritt o trav har han steg som en stor häst.

Jag är ärligt talat glad att ynglingen som nu är 4år verkar landa runt 149cm. Jag kan knappt få upp foten till stigbyglen på honom. Fy för att ha en häst runt 160cm.
Och vi vet ju via resultat från VM att störst vinner inte.
// Linda
 
Sv: Höjd på blivande distanshästar

Det var ju inte länge sedan vi hade en lång tråd här på Buke där vi diskuterade hur framgångsrika små hästar har varit (ex Nobby, Rio), så det är alldeles uppenbart att det inte finns någon specifik storlek som ger ett vinnarkoncept.
 

Liknande trådar

Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
701
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 728
Senast: Elisha
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 094
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp