Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Men vi f
Nej, jag talade om att jag ogillade tanken på att pensionsålder skulle sättas utifrån hur mycket man betalt in i pensionsavgifter lika mycket som jag ogillar tanken på att pensionsålder skulle baseras på antal arbetade år. Båda utgår från en tanke om att individen ska vara så lönsam som möjligt innan hen får sin "belöning".
Att man själv kanske har större möjlighet att välja att gå i pension tidigare om man betalat in mycket är en annan femma. Den statliga pensionsåldern är ändå densamma.

Vi sparar egentligen inte ihop till våra pensioner. Pengarna som går in i kassan nu behövs för att betala dagens pensioner. För att siffrorna i våra orangea kuvert ska gå ihop krävs att andelen av befolkningen som jobbar inte sjunker. Så här är vi.
Men vi får ju pension efter vad vi har tjänat ihop.
Så det är ju så som systemet fungerar.
Jag har svårt att se någon bättre lösning faktiskt.

Det finns ett golv som gäller för alla och en ersättning för dem vars hälsa inte räcker ända fram.
Vad kan bli bättre än det?
Och hur skall samhället gå runt om vi inte är så lönsamma som möjligt?
Någonstans måste ju resurserna komma ifrån.
Pengar måste motsvara något värde och inte bara en bit papper eller en siffra på en skärm.
 
Nej, bara om du tjänar tillräckligt mycket för att synas någon skillnad på om du jobbat eller inte.
En slutlön för låg och mellaninkomsttagare ger inget/litet avtryck på pension om en jobbar i 40 år.
Det är väl inte riktigt sant. Jag är medelinkomsttagare och prognosen ligger en bra bit över garantipension. Det är en ca 10 år pensionen och en del ligger ju i fonder så vad som händer i framtiden vet jag ju inte.
 
Framtiden kan ingen säga om men med tanke på hur det ser ut nu för dom som går i pension nu så är det så.
https://www.spfseniorerna.se/global...t-2_2023_lonardetsigattarbetaforpensionen.pdf
Nej inte kan man förutsäga framtiden, men jag svarad utifrån perspektivet du skrev "En slutlön för låg och mellaninkomsttagare ger inget/litet avtryck på pension om en jobbar i 40 år." och jag emot säger just detta. Om det sen ändrar sig i framtiden (i den mån den ens finns) men i dagsläget ger definitivt 40 år av medelinkomst ett klart märkbart avtryck i pensionen för mig, så jag antar att det är så för många. Varför skulle jag vara så speciell?
 
Nej inte kan man förutsäga framtiden, men jag svarad utifrån perspektivet du skrev "En slutlön för låg och mellaninkomsttagare ger inget/litet avtryck på pension om en jobbar i 40 år." och jag emot säger just detta. Om det sen ändrar sig i framtiden (i den mån den ens finns) men i dagsläget ger definitivt 40 år av medelinkomst ett klart märkbart avtryck i pensionen för mig, så jag antar att det är så för många. Varför skulle jag vara så speciell?
Då blir ju frågan hur mycket som räknas ses som medelinkomsttagare. Troligen räknar jag en medelinkomst längre än vad du gör.
 
Då blir ju frågan hur mycket som räknas ses som medelinkomsttagare. Troligen räknar jag en medelinkomst längre än vad du gör.
Med medelinkomst menar jag just medelinkomst, jag ligger strax under. Det förs ju statistik så det är inget som borde vara omtvistat. Jag kollade lite på undersökningen du länkar till. Den verkar verkar vara en partsinlaga i syfte att påvisa att det inte lönar sig att arbeta. Den räknar inte med tjänstepensionen i sina exempel om jag tolkar det rätt -lite otydligt. Det är en betydande del av min framtida pension. Dessutom har jag ju hela livet fått en högre lön än låginkomsttagaren och har kunnat pensionsspara själv (en period mycket förmånligt) - även om det periodvis inte prioriterats, vilket kan vara svårt för många med låg och medelinkomst i synnerhet om de är ensamma och har barn.
 
Senast ändrad:
Hur gör man i resten av Norden och övriga Europa? Hörde just på radion att alla andra nordiska länder har genomfört arbetstidsförkortningar, svenskarna arbetar mest i hela Norden och i Sverige har vi det längsta arbetslivet i hela Europa.
 
Med medelinkomst menar jag just medelinkomst, jag ligger strax under. Det förs ju statistik så det är inget som borde vara omtvistat. Jag kollade lite på undersökningen du länkar till. Den verkar verkar vara en partsinlaga i syfte att påvisa att det inte lönar sig att arbeta. Den räknar inte med tjänstepensionen i sina exempel om jag tolkar det rätt -lite otydligt. Det är en betydande del av min framtida pension- även om det periodvis inte prioriterats. Dessutom har jag ju hela livet fått en högre lön än låginkomsttagaren och har kunnat pensionsspara själv (en period mycket förmånligt) vilket kan vara svårt för många med låg och medelinkomst i synnerhet om de är ensamma och har barn.
Inte räknar jag 30' eller 35' i månaden som låginkomsttagare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hur gör man i resten av Norden och övriga Europa? Hörde just på radion att alla andra nordiska länder har genomfört arbetstidsförkortningar, svenskarna arbetar mest i hela Norden och i Sverige har vi det längsta arbetslivet i hela Europa.
Arbetstidsförkortningen verkar inte vara så betydande i andra länder, i Sverige har inte alla 40-timmarsveckor utan många grupper exempelvis inom sjukvården, handels och hemtjänsten, jag jobbade på en revisionsbyrå som hade 35h vecka 4 månade på sommaren. Kortare arbetstid i Sverige är nte lagstadgat men en hel del har det genom avtal.

För att göra en rättvis jämförelse bör man även ta med semester- där Sverige har lite längre än många länder, helgdagar- jag tror vi har förhållandevis många och föräldraledighet där vi också ligger högt. Det är ju den sammanlagda arbetstiden under en livstid som borde räknas.

Sammantaget, jag vet inte hur vi ligger till, men jag tror inte vi bor i det land med mest arbetade timmar per person och livstid (bortsett från arbetslöshet kanske är rimligt att tänka), tvärt om.
 
Okej, har någon påstått det?

Medelinkomsten i Sverige ligger på 38300, medianinkomsten på 34200 (2023) så 30-4200 eller så borde räknas till medelinkomsttagare. Där kan man ha olika åsikter och skjuta gränserna lite åt båda hållen om man vill.
Vad bra, är enligt länken jag la in som det först börjar märks vid en slutlön vid 40'
 
Hur gör man i resten av Norden och övriga Europa? Hörde just på radion att alla andra nordiska länder har genomfört arbetstidsförkortningar, svenskarna arbetar mest i hela Norden och i Sverige har vi det längsta arbetslivet i hela Europa.
Det är nog en större del av befolkningen som arbetar tror jag.
I Sverige så är det många som inte försörjer sig själva.
 

Vad bra, är enligt länken jag la in som det först börjar märks vid en slutlön vid 40'
Då ber jag dig att notera mina invändningar om att du länkar till en partsinlaga som försöker visa på att arbete inte lönar sig. Jag har svårt att följa var de får sina siffror från och hur de får fram sina resultat. Det gäller dessutom historiska pensioner, inte den pension vi som arbetar idag kommer att få.

Jag kan bara konstatera att min pensionsprognos inklusive tjänstepensionen ligger långt över dagens garantipension på 11 603, Visst skillnaden blir mindre med bostadstillägg så för mig kommer det med stor sannolikhet att ha lönat sig väl att arbeta. Och sen har jag haft mer utrymme att pensionsspara än den som inte får mer än garantipension.

Jag protesterade mot ditt konstaterande att det inte lönar sig att arbeta för låg och medelinkomsttagare med att det med stor sannolikhet kommer att löna sig väl för mig som medelinkomsttagare. Klart att ju lägre inkomst folk haft och ju mer de inte arbetat av någon anledning dess mindre lönar det sig.
 
Och vid 40' börjar det märks skillnad på pension.
Du har fortfarande inte presenterat någon riktig fakta på det.
Min egen beräknade pension visar tydligt på att det påverkar betydligt tidigare.
Mina pensionsgrundande inkomster är inte så stora egentligen. Hälften som busschaufför på timmar och halvtid och hälften som någon sorts ingenjör på deltid (75%). Och så ett antal år som ledig på egen bekostnad.
Det ger flera tusen över garantinivån i pension.
Jag behöver inte så mycket eftersom det jag lever av när jag inte har lön kommer att fortsätta även efter pensioneringen.
 


Då ber jag dig att notera mina invändningar om att du länkar till en partsinlaga som försöker visa på att arbete inte lönar sig. Jag har svårt att följa var de får sina siffror från och hur de får fram sina resultat. Det gäller dessutom historiska pensioner, inte den pension vi som arbetar idag kommer att få.

Jag kan bara konstatera att min pensionsprognos inklusive tjänstepensionen ligger långt över dagens garantipension på 11 603, Visst skillnaden blir mindre med bostadstillägg så för mig kommer det med stor sannolikhet att ha lönat sig väl att arbeta. Och sen har jag haft mer utrymme att pensionsspara än den som inte får mer än garantipension.

Jag protesterade mot ditt konstaterande att det inte lönar sig att arbeta för låg och medelinkomsttagare med att det med stor sannolikhet kommer att löna sig väl för mig som medelinkomsttagare. Klart att ju lägre inkomst folk haft och ju mer de inte arbetat av någon anledning dess mindre lönar det sig.
Det är inte uträknat för enskilda personer så kommer alltid vara folk som det inte stämmer på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 693
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 563
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 810
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp