Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Jag antar att vi har olika syn på saken helt enkelt, men jag tycker att det känns som en hemskt framtid faktiskt. Jag kommer definitivt göra allt för att kunna gå i tidig pension och kunna njuta av min tid medan tid ännu är. Pappa hann inte ens bli pensionär innan han gick bort. Farbror gick bort bara något år efter pensionen. Båda såg fram emot sin tid som pensionär och den frihet de skulle ha, jobbade hela livet och fick ingenting för det. Så ja, jag är säkert färgad av det, men för mig känns det verkligen som att jag behöver jobba tills jag dör.

Det finns många som älskar att jobba, älskar rutinerna, älskar allt med att ha ett jobb. Jag älskar mitt jobb, mina elever och jag har fina kollegor. Är tacksam över att ha ett jobb där jag trivs och att kunna jobba. Men skulle jag ha möjlighet att inte lönearbeta så finns det ingen tvekan om att jag skulle sluta direkt. Skulle jag kunna leva på mitt företag eller mitt skrivande så skulle jag också direkt sluta lönearbeta. För att kunna styra min tid själv.

Som sagt, jag är färgad av mina erfarenheter och det är mina personliga åsikter. Om
Du/ni känner att ni mer än gärna lönearbetar upp till 70+ så är det ju toppen - eftersom det är så vårt samhälle ser ut.

Släpper ämnet i den här tråden nu. :up:

Att gå i förtida pension är ju ett val för dig då.
Mina föräldrar gick i förtida pension och har ett rikt liv som pensionärer.
Hur jag själv ska göra vet jag inte än. Mitt jobb bör jag kunna ha även som 68-åring men sen kan jag ju välja att gå tidigare :)

Det jag vände mig mot var påståendet att jobba tills man dör. För majoriteten är det nämligen långtifrån sant.
 
Nu hittade jag att min riktålder är 67. Känns rimligt men även vid 65 verkar jag få rätt ok pension. Då skulle jag kunna tänka mig att jobba halvtid fram tills jag är 67..typ
 
Jag vet inte hur min kropp kommer må när jag passerat 67. Jag har en förälder som inte fick fylla 70 och en som är några år äldre än 70 och helt slut i kroppen. Jag har dessutom en sambo som är 12 år äldre än mig, så jag planerar inte att jobba till pensionen i dagsläget (är bara 35 så mycket kommer väl att ändras under livet!). Men jag sparar ordentligt för att kunna gå ner i arbetstid/gå i pension tidigare, samt amorterar på huset för att få loss pengar den vägen. Kan vi sälja huset med en rejäl vinst plus ha en rejäl summa sparat borde jag inte behöva jobba till pensionen. Nu älskar jag att arbeta, men det vore skönt att inte vara tvungen att göra det heltid resten av "livet", utan att kunna välja själv.
 
Med tanke på att medellivslängden för de som dog 2023 var 84,9 år för kvinnor och 81,58 år för män så känns det lite överdrivet att skriva att man ska jobba tills man dör :)

Å andra sidan så har en del fysiskt tunga jobb som kommer att slita ut kroppen långt innan 70 års åldern är nådd. Har man då otur med hälsa/genetik så kanske man inte blir äldre än 75. Jag räknar inte med att bli äldre än så då mormorsmor, mormor och hennes systrar alla har dött i cancer innan de har nått 75 år. Farmor dog innan hon var 75 och hennes mor blev inte heller så jättegammal vad jag vill minnas. Så jag räknar inte med att få gå i pension utan jag kommer jobba tills den dag jag får åka från jobbet i en kista.
 
Jag har nog levt under en sten men insåg nyss att min åldersgrupp ska få höjd pensionsålder till 69år… sonens åldersgrupp minst 71år…
Vi ska jobba tills vi dör helt enkelt. Fy fan… :( :wtf:

En problematisk del är ju att medellivslängden bland lågutbildade, som då tenderar att ha tyngre jobb, är 6 år lägre än hos gruppen högutbildade. Dvs de som tenderar att har slitiga lägre betalda jobb får inte bara lägre pension utan får i snitt färre pensionsår :(
Har läst att skillnaden i medellivslängd mellan låg och högutbildade dessutom har ökat något.

Skulle vara intressant att veta skillnader i kvalitetsjusterade levnadsår utifrån utbildningsnivå. Tänker spontant att det kan visa en än mer markant skillnad.
 
Å andra sidan så har en del fysiskt tunga jobb som kommer att slita ut kroppen långt innan 70 års åldern är nådd. Har man då otur med hälsa/genetik så kanske man inte blir äldre än 75. Jag räknar inte med att bli äldre än så då mormorsmor, mormor och hennes systrar alla har dött i cancer innan de har nått 75 år. Farmor dog innan hon var 75 och hennes mor blev inte heller så jättegammal vad jag vill minnas. Så jag räknar inte med att få gå i pension utan jag kommer jobba tills den dag jag får åka från jobbet i en kista.

Att diskutera regler för pensionsålder utifrån enskilda fall blir någonstans orimligt. Det är trots allt ett snitt man måste utgå ifrån. Hur tråkigt det än är för de som inte fysiskt fixar att jobba alternativt dör tidigare.
 
Jag tycker att det är helt vansinnigt. Det kanske inte är att bokstavligen jobba hela livet men definitivt majoriteten av den förväntade livslängden, vilket är svindlande när man tänker på det och på hur mycket som är betydligt mer värdefullt här i livet än att springa i kapitalismens hamsterhjul.

Och innan någon kastar sig över tangentbordet för att skriva en klatschig motreplik - jag har varken ork eller vilja att diskutera mer ingående. Det skulle spåra ur totalt om jag började skriva vad jag verkligen tycker om hur mycket samhället kretsar kring arbete. Men jag skriver det här ändå, för den lilla chans att någon annan som i tysthet tänker likadant ska känna sig mindre ensam.
 
Jag bytte bana på arbetslivet strax före 40, satte mig med en 5 årig utbildning och har nu ett jobb som jag stortrivs på, fyller 46 i år och räknar kallt med att jobba tills jag närmare mig 70 utan problem. Mitt jobb kan visserligen vara mentalt utmattande men inte fysiskt på något sätt.

På jobbet har vi en kollega som fyller 85 nu, han försökte börja gå i pension redan 2015, men jobbar fortfarande, visserligen bara 40% hos oss, sen 20% på ett annat ställe samt driver egen firma hemma. Han konstatera att han antagligen inte skulle må så bra av att gå i pension på riktigt. ;) Sen tar han långa ledigheter och hänger med sina barn och barnbarn runt om i världen lite då och då. :)
 
Att diskutera regler för pensionsålder utifrån enskilda fall blir någonstans orimligt. Det är trots allt ett snitt man måste utgå ifrån. Hur tråkigt det än är för de som inte fysiskt fixar att jobba alternativt dör tidigare.

Å andra sidan så är vi många som jobbar inom tyngre yrken som sliter på kroppen. Det kommer alltid att behövas folk som är villiga att jobba med de här skitjobben där kropp och knopp förstörs. Inom låglöneyrken som oftast är tyngre så tror jag inte att vi kommer att bli friskare då kraven på tempo har ökat.
 
Å andra sidan så har en del fysiskt tunga jobb som kommer att slita ut kroppen långt innan 70 års åldern är nådd. Har man då otur med hälsa/genetik så kanske man inte blir äldre än 75. Jag räknar inte med att bli äldre än så då mormorsmor, mormor och hennes systrar alla har dött i cancer innan de har nått 75 år. Farmor dog innan hon var 75 och hennes mor blev inte heller så jättegammal vad jag vill minnas. Så jag räknar inte med att få gå i pension utan jag kommer jobba tills den dag jag får åka från jobbet i en kista.
Å andra sidan så finns det familjer som i min familj där man blivit rätt gamla, morfars föräldrar och alla hans syskon var 100 eller näst intill när de dog, morfar över 90, men tyvärr dement, det var inte riktigt hans syskon. Hans pappa dog hemma i gungstolen en dag efter att ha jobbat med gården i väntan på kvällsmaten som hans mamma gjorde. Helt pigg fram tills dess.

Ska man sätta en pensionsålder efter de som blir gamla, de som blir unga eller ett medel däremellan?

Tillägg: Morfar och hans syskon jobbade tungt, morfar var byggmästare och syskonen liknande.
 
Å andra sidan så är vi många som jobbar inom tyngre yrken som sliter på kroppen. Det kommer alltid att behövas folk som är villiga att jobba med de här skitjobben där kropp och knopp förstörs. Inom låglöneyrken som oftast är tyngre så tror jag inte att vi kommer att bli friskare då kraven på tempo har ökat.

Så är det absolut men det känns inte heller rimligt att ha olika regler för olika yrken. Hur skulle det ens formuleras?
Det är ju ett val att gå ner i tid alternativt pension i förtid.
 
Med tanke på att medellivslängden för de som dog 2023 var 84,9 år för kvinnor och 81,58 år för män så känns det lite överdrivet att skriva att man ska jobba tills man dör :)

Hur är hälsan för dessa individer? Demens, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar osv. Min uppfattning är att majoriteten av personerna som passerar 70 börjar bli ganska skröppliga på ett eller annat sätt. Att ja, vi blir äldre men inte nödvändigtvis friskare, vi hålls bara vid liv bättre.

Och tänker man efter är ändå de som väljer att fortsätta jobba långt efter nuvarande pensionsålder få sett till antalet pensionärer. Jag hör fler pensionärer gnälla över låg pension än vad jag ser pensionärer jobba.

Jag funderar också på hur detta kommer slå på socialförsäkringen och vilket utfall det faktiskt ger på pensionssystemet.
 
Å andra sidan så finns det familjer som i min familj där man blivit rätt gamla, morfars föräldrar och alla hans syskon var 100 eller näst intill när de dog, morfar över 90, men tyvärr dement, det var inte riktigt hans syskon. Hans pappa dog hemma i gungstolen en dag efter att ha jobbat med gården i väntan på kvällsmaten som hans mamma gjorde. Helt pigg fram tills dess.

Ska man sätta en pensionsålder efter de som blir gamla, de som blir unga eller ett medel däremellan?

Tillägg: Morfar och hans syskon jobbade tungt, morfar var byggmästare och syskonen liknande.

Jamen varför inte ha dementa 90-åriga gamlingar i arbete i framtiden!

Det är ju inte direkt förbjudet att fortsätta arbeta även om man är i pensionsålder om man nu känner sig tillräckligt pigg. Men det är fel att ta bort möjligheten för slitna och kanske till och med sjuka personer att gå i pension. Jag tycker att har man jobbat 45-50 år så måste man ändå få välja själv om man vill vara ledig och fri eller fortsätta arbeta på ålderns höst. Innan det är min generations tur att gå i pension så kommer pensionsåldern hunnit höjas till 75-80 år. Det är många års arbete för de som inte studerat vidare utan nöjt sig med industriarbete eller liknande.
 
Jag tycker det är lite synd att man "ska" jobba såpass länge att man sällan är kry nog att faktiskt kunna njuta av och nyttja sin pension. Är mycket glad för mina föräldrars skull, de kunde båda ta ut förtidspension och har verkligen varit fysiska och hurtiga och leva fullt ut fram till ungefär nu när de är drygt sjuttio och börjar känna krämpor. Alltså ungefär när de enligt de nya råden precis skulle pensionerats.
 
Jamen varför inte ha dementa 90-åriga gamlingar i arbete i framtiden!

Det är ju inte direkt förbjudet att fortsätta arbeta även om man är i pensionsålder om man nu känner sig tillräckligt pigg. Men det är fel att ta bort möjligheten för slitna och kanske till och med sjuka personer att gå i pension. Jag tycker att har man jobbat 45-50 år så måste man ändå få välja själv om man vill vara ledig och fri eller fortsätta arbeta på ålderns höst. Innan det är min generations tur att gå i pension så kommer pensionsåldern hunnit höjas till 75-80 år. Det är många års arbete för de som inte studerat vidare utan nöjt sig med industriarbete eller liknande.
Varför inte sätta pensionsåldern i en medelålder istället för att dra allt till sin spets och överdriva?
 
Jamen varför inte ha dementa 90-åriga gamlingar i arbete i framtiden!

Det är ju inte direkt förbjudet att fortsätta arbeta även om man är i pensionsålder om man nu känner sig tillräckligt pigg. Men det är fel att ta bort möjligheten för slitna och kanske till och med sjuka personer att gå i pension. Jag tycker att har man jobbat 45-50 år så måste man ändå få välja själv om man vill vara ledig och fri eller fortsätta arbeta på ålderns höst. Innan det är min generations tur att gå i pension så kommer pensionsåldern hunnit höjas till 75-80 år. Det är många års arbete för de som inte studerat vidare utan nöjt sig med industriarbete eller liknande.

Om man ska ha jobbat 45-50 år så är det nog tämligen liten andel som behöver jobba så mycket mer än till 70 år.
 
Varför inte sätta pensionsåldern i en medelålder istället för att dra allt till sin spets och överdriva?

Men om man vill sluta jobba tidigare hanger det val pa att man skaffat en lamplig privat pensions forsakring sa man kan gora det?

Har ar det mycket vanligt att man byter yrke ... vi har flera piloter och andra yrken dar man blir pensionerad tidigt som kor skolbuss. Det ar ett deltidsjob och lonen ar inte det viktigaste utan att komma ut och ha ett "purpose" att behovas och gora nytta.
 
Hur är hälsan för dessa individer? Demens, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar osv. Min uppfattning är att majoriteten av personerna som passerar 70 börjar bli ganska skröppliga på ett eller annat sätt. Att ja, vi blir äldre men inte nödvändigtvis friskare, vi hålls bara vid liv bättre.

Och tänker man efter är ändå de som väljer att fortsätta jobba långt efter nuvarande pensionsålder få sett till antalet pensionärer. Jag hör fler pensionärer gnälla över låg pension än vad jag ser pensionärer jobba.

Jag funderar också på hur detta kommer slå på socialförsäkringen och vilket utfall det faktiskt ger på pensionssystemet.

Jag har inte gjort någon forskning på friskhetsgraden men det finns det säkert någon som har.

Jag läser ibland om pensionärer som har synpunkter på låg pension. Jag känner dock inga sådana pensionärer så jag har ingen personlig erfarenhet av det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 551
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp