Hönan ruvar.

Tättran

Trådstartare
Min dvärgkochinhöna har börjat ruva . Hon är åtta månader. Hur länge ligger dom ungefär innan ägget kläcks ?
Och är det för tidigt att ruva fram kycklingar nu ?
 
Sv: Hönan ruvar.

3 veckor. Har haft höns som kläckt fram kycklingar i februari. Vi hade värmelampa som extra värme då.
 
Sv: Hönan ruvar.

Jag har fått min första kyckling idag!
Oplanerat iof, men ändå.
En höna ruvar tre veckor, kan gå någon dag fortare, särskilt vid varm sommartid, kan också ta någon dag längre.

Fråga på, det finns flera som kan en del om kläckning här på buke.
 
Senast ändrad:
Sv: Hönan ruvar.

Om en höna börjar ruva så se till och stoppa in lite fler ägg under när det finns en villig ruvare. Slöseri att låta en höna ruva bara 5 ägg tex.
Om man nu vill ha många kycklingar alltså.
 
Sv: Hönan ruvar.

...precis som Luff säger och har din höna ruvat i några dgr på enbart två ägg ex, ta bort de och lägg dit nya, fast då fler.
Det är inte hönan som ligger tre veckor, det är äggen som behöver tre veckor för att utvecklas.
 
Sv: Hönan ruvar.

Fick 4 dvärgkochinkycklingar i slutet av januari, de är pigga och fina, har värmelampa och jag ger dem kokt råris, fullkornsbulgur, havregryn vanlig pullfor och färskt gräs i småbitar. En verkar bli mörkt rapphönsfärgad tror dock att det är en tupp, någon som behöver en ny?:angel:
 
Sv: Hönan ruvar.

KL:hur kommer det sigatt hönona vil hacka ihjäl avkomman?
min syster råkad eut för det nu och får gå omkring me dkycklingar innan förtröjan-för de tyckte inte värmelampan var fin nog:)
 
Sv: Hönan ruvar.

Vår ena höna hackade ihjäl en kyckling (inte hennes dock)

Tror det var något fel på den dock för den var inte riktigt som de andra men fullt frisk endå. Detta var en ganska stor kyckling när den dog,hade tagit ut honom från de andra hönsen och födde upp honom då denna höna varit stygg mot honom innan,trodde han skulle klara sig bättre om han var lite större,men icke...
 
Sv: Hönan ruvar.

Flera tänkbara orsaker.
Det första jag tänker på är fel i skallen på hönan.
Stress, defekter i kycklingen (som vi människor kanske inte ser) är andra.

Jag iakttog ett beteende hos en av våra hönor. Hon ville ruva och fick några ägg som inte hunnit kläckas av andra hönor (p g av smygvärpning i ruvredena) att ruva fram. När första kycklingen kom, det var alltså redan efter ett par dagar, så kastade hon ut den ur redet. Vi såg det för sent, men när hon kastade ut kyckling nummer 2 så var vi beredda och tog hand om den.

Då fick hon egna ägg att ruva, och efter den normala tiden kläcktes äggen och hönan tog perfekt hand om kycklingarna.
Som vi förstod det, så insåg hon att det var helt fel med kycklingar så snart, varför dom skulle kasseras.

Vanligen brukar våra hönor vara bussiga och ta emot andras kycklingar i familjen, så någon form av uteslutning har vi inte upplevt.

Vilka tyckte inte att värmelampan var fin nog?? :confused:

LIA
 
Sv: Hönan ruvar.

Min höna som har börjat ruva , hon hade lagt sig på ett konstägg i andra redet ,så då var ägget kallt som hon legat på. Är det kört med det ägget då ?
 
Sv: Hönan ruvar.

Det beror på.
Hur länge låg hon innan?
Äggen tål ganska mycket i början av ruvperioden. Det är ju också så, att när djuren får göra som det är meningen att dom ska, dvs lägga ägg var och varannan dag i ett bo, så sker varje gång en uppvärmning och avkylning.

Jag tycker du ska göra som andra har föreslagit. Lägg åt henne flera ägg, runt 7-9 st så här första gången, samt ta bort det gamla. Risken är att det ägget kläcks innan de övriga, och då kan det hända att hon lämnar redet innan dom andra hinner kläckas.

Om du kan skilja henne från övriga hönor så är det att föredra. Då slipper du problemet med att dom byter reden och lägger nya ägg bland ruväggen mm.

LIA
 
Sv: Hönan ruvar.

LIA har rätt.
Och ha hönan ensam, precis som LIA sa, annars finns stor risk att andra värper när hönan går upp och äter eller så lägger de sig helt sonika intill. Liggehönan kommer att glatt pilla under sig alla ägg och det kan till slut bli för många så att de hon har från början inte får riktigt plats och då inte samma värme för att hönan inte klarar av att hålla om alla.
Du känner iof vilket ägg som är nyss ditvärpt, men det är dumt att hålla på att störa arbetet under hönan.
 
Sv: Hönan ruvar.

Enklast är ju att sätta kryss på liggeäggen med tuschpenna så man snabbt ser vilka det är. Sen rensar man på nya ägg när man ger hönsen frukost, då brukar även liggehönor ta en kort paus.
 
Sv: Hönan ruvar.

så som jag försto det så var det flera hönor som låg på ägg o de turades om att hacka ihjäl de kycklingar som kom ut.

Syrran han plcoka undan två o klläcka dem o har dem nu rantandes inomhus.
vilket då innebär att de vill ha sällskap,d ehar ju en låda med värmelampa,men den duger minsann inte!

Hon sa attdet är som att ha småbarn,de piper så fort ngt inte duger o tystnar när de hör att hon är på väg.
Under strömavbrottet så funkad einte värmelampan så de höllpå att frys aihjäl så då fick hon ha dem inna för tröjan-även på natten:)
 
Sv: Hönan ruvar.

så som jag försto det så var det flera hönor som låg på ägg o de turades om att hacka ihjäl de kycklingar som kom ut.
Låter mycket märkligt. Ligger dom i varandras reden?

Syrran han plcoka undan två o klläcka dem o har dem nu rantandes inomhus.
vilket då innebär att de vill ha sällskap,d ehar ju en låda med värmelampa,men den duger minsann inte!

Hon sa attdet är som att ha småbarn,de piper så fort ngt inte duger o tystnar när de hör att hon är på väg.
Kycklingar vill kunna krypa in under hönan, och därinne finns ju ingen lampa. Alltså, dom behöver kontakt med sin mamma, därav pipandet, och dom behöver få slippa lampan. Vi använder en värmedyna som vi viker över en låda- typ glassburk- och på så sätt får dom både värme och minskat ljus. Ett smidigt sätt, men man måste vara uppmärksam så det inte blir för varmt!

Under strömavbrottet så funkad einte värmelampan så de höllpå att frys aihjäl så då fick hon ha dem inna för tröjan-även på natten
Känner igen det där. Har gått med kycklingar innanför tröjan och i fickorna. :)[/QUOTE]
......
LIA
 
Sv: Hönan ruvar.

Första veckorna går det bra, om man låter dom sova i låda eller nåt. Dom är inte aktiva så länge i stöten. Sen kan det nog bli besvärligare. Med lite tur har någon annan höna kläckt, så man kan lämna över kycklingarna till henne.

Jag tycker det är kul med dom små liven. Har man dom på kaffebordet ruschar dom omkring mellan koppar och fat och försöker hinna med att kolla allt som rör sig. Är dom på golvet, är det hundar och katt som fångar uppmärksamhet och som får dela med sig av innehåller i matskålarna. Riktigt mysigt att se dom krypa in i pälsen på fyrfotingarna för att vila.

LIA
 
Sv: Hönan ruvar.

Jag tycker det är kul med dom små liven. Har man dom på kaffebordet ruschar dom omkring mellan koppar och fat och försöker hinna med att kolla allt som rör sig.
LIA


Jag tycker också det är kul med de små liven.Utomhus.Men har du blöja på dina inne?;)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Idag så upptäckte jag en andmamma som ligger och ruvar på flera fina ägg i rabatten mellan parkering och husvägg på jobbet. Dammen med...
Svar
11
· Visningar
1 212
Senast: Efwa
·
Lantbruksdjur Har en liten grupp höns med fem hönor och en tupp. Framkläckta hos uppfödare, inköpta som kycklingar, nu ca 6 månader gamla. Allt frid...
2
Svar
36
· Visningar
4 587
Senast: MJLee
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp