Hönan ruvar.

Sv: Hönan ruvar.

Men har du blöja på dina inne?
:rofl: Jag ser det framför mig!

I den där åldern blir det bara små pluttar som man lätt tar bort med lite papper. Det blir värre sen, men då är dom i lagårn.

LIA
 
Sv: Hönan ruvar.

Jag har räddat en liten kyckling i stan (Trelleborg, som har lösgående höns i parken) för en höna höll på att hacka ihjäl han. Om jag ska gissa så gissar jag på att han följt med fel mamma men det kan va så att det var rätt mamma, men hon inte acceptera han. Hur som helst hade han redan ett sår bakom örat och jag tänkte lite snabbt att fan hon kommer ha ihjäl han om jag inte tar han nu. Sen tog jag kontakt med lite olika hönsfolk för att höra mig för om olika saker och fick då reda på att han var ca en vecka gammal när jag tog hand om han.
Jag hade med han inne i en stor fågelbur (jag har katter som var jäkligt intresserad av att äta upp han så därav fågelburen) med fin spån, lite halm och handdukar med en värmelampa ovanför, kycklingmat och vatten men han nöjde sig bara att vara där om natten och jag försökte göra det som om han låg under sin mamma fortfarande när han skulle vara själv så jag sydde ihop handdukar som blev som en liten påse som han gick in i och så hade jag under halmen 2 flaskor med varmvatten sen sov han gott tills jag gick upp på morgonen.
Han var lika förtvivlad varje gång jag lämna han när jag var tvungen att åka in och handla eller andra grejer. Sen var detta i slutet av maj så när jag var hemma sprang han med mig i trädgården och så fick vi pausa lite då och då för då ville han sova. Jag hade inga kompisar till han eftersom jag inte har höns sen innan så jag blev ju hans mamma och sällskap.
När han var ca 6 veckor hade jag skaffat en liten hönsbur med hus och utegård som han stod i på dagarna om jag inte var hemma och så fick han gå med mig när jag var hemma fritt i trädgården eller var vi nu var. När han var 8 veckor fick han flytta ut i sitt hus även på natten men han blev helt förtvivlad när jag lämna han så vi fick fortsätta med handdukarna för där var han trygg.
Jag fick tag på 2 hönor till han i samma ålder och det var när han var ca 8 veckor men av säkerhets skäl fick dom vara isär dom första 2,5 vecka sen när dom såg friska ut fortfarande så fick dom flytta in till sin kompis, men i början var det helt kaous för min lilla kyckling som nu blivit en liten tupp acceptera inte sina nya vänner och jaga nästan livet ur dom sen ytterligare 3 veckor efter att dom fått flytta in på heltid till min tupp så dog ena hönan och jag skicka henne på obduktion men hon dog av njursvikt som inte var smittsamt och inte iheller av stress.
Så hönan som blev kvar hade en liten tuff period framför sig med en man som var lite elak mot henne imellanåt. Sen kom vintern och dom kunde inte stå kvar i sitt lilla hus för det är oisolerat så dom flytta in i häststallet i en helt egen box som jag fixat till med 2 lådor med sand i ena och löv, halm, torv och en massa andra roliga saker i, och derans hus fick med plats sen är det spån i resten av boxen. När jag mockar åt hästarna så får dom komma ut och gå lite i stallet och vill dom kan dom även gå ut men det vill dom inte om det är dåligt väder eller förkallt.
Men vid flytten in blev ju min tupp könsmogen och från att vara världens kelgris till att bli ett monster jag inte fick komma i närheten av längre och han går till attack. Men han och hönan är världens bundisar nu och dom gör allt tillsammans numera men det är så sorgligt att det blev så här med min lilla söta kyckling men fått reda på igår att man kan både genom kemisk och kirurgisk väg kastrera han så jag börjar med kemisk kastrering och hoppas på att han ska lugna ner sig.

Någon som vet om hur man i annat fall kan få han till att lugna ner sig????

Hönan har börjat lägga sig och ruva vilket jag inte riktigt gillar för först var där inga ägg men nu hitta jag ett i morse, men fråga är, ska jag låta henne ligga kvar (eftersom hon vill lägga sig och ruva på ägg som inte finns så kan hon få ruva fram en eller max 2 kycklingar) eller ska jag ta bort äggen men kommer hon verkligen sluta då för som sagt hon går ju in och ligger där dag in och dag ut ändå ju. För kan tuppen bli lugnare med fler kompisar eller kommer han döda kycklingarna?? Sen vill jag igentligen ha i alla fall en höna av rasen dvärg wyandotte med färgen silver laced, Någon som har ägg?????
Hönan jag har nu är av rasen Dvärgkochin och tuppen är någon blandras av lite allt möjligt och mellanting av storras tupp och dvärg tupp.
Linda
 
Sv: Hönan ruvar.

Helt kort.

Ett:Gå till biblioteket och låna en bok om höns.

Två: Tuppen försvarar sin flock. Det händer att tuppar som man sysslat mycket med tror att människor är andra höns/tuppar. Han tror troligen att du är en konkurrent om hans höna.

Därför måste du deala med honom som en annan överlägsen tupp som är högre i rang skulle göra. När han anfaller dig, se till att ha handskar på och så går du till motattack och greppar du helt enkelt tag i honom och trycker ner honom en stund mot marken.

Efter några minuter så släpper du honom och sedan ska du ställa dig och flaxa lite med dina vingar och GALA!

Då tror han att du faktiskt är ledartuppen.

Fortsätter han att anfalla gör om samma procedur men lägg honom då på rygg i stället.

(Obs skaka inte om honom för höns är rätt känsliga för sånt).

Dessutom måste du ha mer än en höna till honom. 3-4 hönor i alla fall måste han ha, annars blir det lätt så att han stressar hönorna för mycket. Unga tuppar är lite lätt översexuella.

Att kastrera tuppen kostar nog rätt mycket pengar. Köper du hönor för de pengarna så får du ju även ägg du kan använda i hushållet eller ge bort till vänner.

Om du hela tiden plockar bort äggen från din höna så kommer hon antagligen bara fortsätta lägga ägg. Låter du äggen ligga kvar kommer hon antagligen vilja ruva till slut dvs hon börjar "sura". Då ligger hon i redet och vill inte flytta på sig och blir arg när du vill lyfta ut henne.

Låter du henne ruva blir det kycklingar efter ca 21 dagar. Ägg som hon inte ruvar på kommer det inte bli kycklingar i. Det är värmen från hönan när hon ligger på äggen som startar fosterutvecklingen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Djur Idag så upptäckte jag en andmamma som ligger och ruvar på flera fina ägg i rabatten mellan parkering och husvägg på jobbet. Dammen med...
Svar
11
· Visningar
1 212
Senast: Efwa
·
Lantbruksdjur Har en liten grupp höns med fem hönor och en tupp. Framkläckta hos uppfödare, inköpta som kycklingar, nu ca 6 månader gamla. Allt frid...
2
Svar
36
· Visningar
4 585
Senast: MJLee
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp