Hönshjälp till en nybörjare!

vindvissla

Trådstartare
Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem hur länge som helst!
I alla fall så har jag bestämt mej för att skaffa egna. Jag har börjat bygga på ett hönshus som ser ut såhär.



Det är ca 120 x 240 och högt nog att jag kan stå i det. Men ett par små funderingar har jag. Värpreden vill de helst ha på golvet va? Vill de ha tak över så att det blir som en liten hydda eller går det bra att ha öppet uppåt?
Bör jag isolera hönshuset? Det ska upp ett ytterlager till innan det är färdigt, har bara satt ihop väggarna. Jag bor ju på Irland så det blir aldrig minusgrader.

Ventilation är viktigt har jag förstått.

Pinnarna som de sitter på, hur högt upp kan de sitta? Man kan inte ha dem över varann va, ifall de sitter och bajsar? Men kan jag ha en på 50 cm, en på 1m och en högre?

Jag hade tänkt ha typ 7-15 höns och tupp, och kan tyvärr inte ha dem lösa då vi har både lösa grannhundar, räv och mård väldigt nära. Jag ska bygga en rasthage till dem, räcker det med 50 kvm eller vad är lagom? Jag har gott om mark men det ska ju stängslas in också...

Hm.... tacksam om någon kunnig kan svara. :banana:
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

En höna i det fria värper på backen, men i hönshus skulle inte jag rekomendera det. Det blir dels då på golvet, där de andra hönorna är tätt inpå, dels kanske risken för hönsbajs är större, det är inte farligt för ägget bara otrevligt. Skaffa ett rede lite högre upp, hur du gör dem beror på, om du vill att äggen rinner undan eller om äggen ska ligga kvar i redet så du får plocka dem där. Det behöver inte vara tak på redet. Ett fönster på huset kanske, enligt mig ser det fint ut och jag tycker inte att du behöver isolera. Tänk på att höns drar till sig råttisar, så redan nu kan du tänka över om det är något i konstruktionen som du kan göra så att de inte kan gömma sig så bra.
Precis som du säger så sätter man inte pinnarna över varandra.
Har du lösspringande hundar i omgivningen kan du inte ha dina hönor lösa, men man kan ju dels stängsla en hage med rejält nät som håller bra och skyddar mot rovdjur och i anslutning till den hagen kan man göra en större med enklare, billigare nät som ev. inte är så högt och därmed billigare. Där skulle du kunna släppa ut dina hönor de stunder du vet att du är hemma och kan passa dem lite bättre.
Du verkar ju ha en kompis som har hönor och som då kan en del, undrar du något annat får du gärna fråga, jag är rätt duktig på höns och kläckning.
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Glömde om det du frågade om ventilation. Det vore bra, hönor dammar ganska mycket även om man sköter väl o mockar.
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Ok tack för dina svar!

Ja fönster ska på på framsidan bredvid dörren, enklare att sätta dit det när jag är färdig. Och en liten dörr till hönsen hade jag tänkt skära ut också.

Tyvärr kan jag inte ha dem lösa, då skulle min mark bli den bästa lunchrestaurangen för hundar häromkring haha.

Hur lär man dem att lägga i redet istället för på golvet då? Ska man köra porslinsäggsvarianten då?

Jag skriver igen om jag har fler frågor! Tack så länge!
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

vara hons har tre rader med reden ovanpa varandra, de lagsta ar pa golvniva men oftast varper de i de ovre raderna. Det hander ocksa att tva honor far for sig att dela rede trots att det finns manga lediga platser bredvid, en gang har jag sett tre sma hons ligga i samma rede och mysa :)
Sittpinnarna kan vara ganska hogt. Hons flaxar latt upp 1,5 m och om man tittar pa vildhons sover de helst i hoga trad, de kanner sig sakrare da.
En annan sak som ar bra att ha ar ett sandbad med los sand som de kan "tvatta sig" i.
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Ja visst ja, det ska jag också ha. Men det kan man väl ha utomhus? De kommer att vara ute hela dagarna.

Hur gör du så att hönsen kommer upp i de högsta redena? Har du stege upp till dem eller flaxar de dit på eget bevåg?
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Sandbadet kan man ha utomhus sa lange det finns sa att alla hons har tillgang till det varje dag. Tankte bara paminna om det eftersom det ar sant man inte tanker pa.

Honsen flaxar upp utan problem, de hogsta redena ar kanske drygt en meter upp och ovanpa dem ar en hylla som de ocksa kan halla till pa om natterna. Bade de stora, tunga honsraserna och de sma pyttehonsen klarar att flaxa upp hogre an man tror.

Ett tis som jag kom pa ar att se till att det ar lattstadat, fyhelvete vad vidrigt ett honshus blir efter ett tag, och vad mycket bakterier...
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Ett tis som jag kom pa ar att se till att det ar lattstadat, fyhelvete vad vidrigt ett honshus blir efter ett tag, och vad mycket bakterier...
Då måste det vara fel någonstans. I vårt hönshus är det varken vidrigt eller mycket bakterier (hur man nu märker det?).

LIA
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Höns är UNDERBARA... Skitroliga & lätta att ha.

Det jag tänkte på när det gäller rasthage är att ha så stor som möjligt.. Höns är experter på att göra den frodigaste gräsplätt till en öken :smirk:

Våra är frigående men har en liten rastgård där kyclingar & deras mödrar håller till..

I rastgården är det kul för dom att ha lite olika "leksaker" att sitta på osv. Vi har stora liggande krukor (bra gömställen tycker kycklingarna) , grenar (toppen att lära sig att klättra på) & så gräver jag upp grästuvor & lägger in åt dem..
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Bra tips! Jag har ju mark så jag kan egentligen göra det så stort jag vill, men det kostar ju också.

Jag hade tänkt göra insidan slät och måla med nån blank färg som är lätt att tvätta, ifall de skulle få ohyra och man måste decinficera.

Staketet jag tänkte ha är 1.40 högt, tar de sej över det? Hur högt bör det vara för att de inte ska flyga ut? Jag hade gärna haft dem frigående, men med x antal hundar som springer lösa på gatan plus min egen som säkert tyckt det var kul att jaga höns så vill jag inte riskera något...
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Om du fixar tak till din inhängade hage så är det nog inte så många som kan flyga ut.. Och det håller även ute de flesta rovfåglarna.

Om du har möjlighet så kan du göra två hagar som du kan växla mellan. Då kan det kanske hinna växa upp lite växtlighet i den ena medans det andra demoleras.
Såg någonstans där de hade höns att dom hade planterat en vinbärsbuske i hönsgården. Då har ju pullorna lite att göra när bären kommer :D
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Ja bra idé också! Fast just rovfåglar har vi inte speciellt mycket här, så jag vet inte om det är värt pengarna att sätta tak på det.

Två hagar var bra idé också. Och jag har typ 3000 fläderbärsbuskar som jag kan lägga in kvistar av, de älskar de bären också. Hur klarar de sol? Gillar de värme eller vill de ha nånstans där det är skugga? Badar de i vatten?
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Innan du gör något mer, gå till biblioteket och låna en bok om hönsskötsel!

LIA
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

En höna vill gärna ligga och sola sig, men måste ha möjlighet att gå in i skuggan när det blir för varmt. De badar inte i vatten, däremot i sand som du redan vet. De måste ha småsten att äta för att matsmältningen ska fungera bra. En del ger snäckskal, då får man även kalk som hönan behöver till att tillverka skalet runt ägget. Om du har dina i begränsad hage skulle jag ge snäckskal. Om man som jag har dem helt lösa, dessutom på väldigt kalkrik mark, behövs inte snäckskalen utan de hittar sina egna småstenar. Sedan kan du ju tänka igenom om du vill ha någon trevlig renrasig sort, eller om du tar gårdskorsning, om du har som syfte att få mkt ägg eller kanske vill äta någon ibland, du kanske på sikt vill att din tilltänkta höna lägger sig på ägg och får några kycklingar? Utifrån de önskemålen kan du avgöra vilken ras som du tror skulle passa dig bra.
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Inga bibliotek på 8 mils avstånd... Jag tycker jag får jättebra tips här! Min kompis har en bok om höns som jag bläddrat i, men det är alltid bättre att få personliga tips av folk som vet hur man gör och har gjort det.

Ginnies, jag tänkte börja med ett par vanliga irländska ägg-läggande icke-ätbara höns, och så ska jag få en schweizisk tupp. Sen får jag se vad som händer. Jag hade inte tänkt äta dem iaf, är alldeles för blödig för det.
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Tips är en sak, grundläggande kunskaper en annan. Med tanke på dina frågor ovan så brister det en del där. Därför tycker jag att du ska ta och studera ämnet via böcker och andra informationskällor innan du fortsätter ditt projekt. Det har du igen när du väl börjar hålla höns.

LIA
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Du behöver varken svara eller hjälpa till om du inte känner för det.
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Jag har både svarat och hjälpt till.
Tråkigt om du inte inser det.
Det jag skrivit är för ditt och dina framtida höns bästa.

LIA
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Då måste det vara fel någonstans. I vårt hönshus är det varken vidrigt eller mycket bakterier (hur man nu märker det?).

LIA

Nja, jag uttryckte mig nog lite klantigt... Jag menar snarare att höns är bärare av en del zoonoser och andra otrevligheter och därför ska man vara extra noga med att hålla rent och frächt. Med tanke på att hönsskit enligt mina erfarenheter kan vara ganska svårt att få bort om det har suttit ett tag så är det bra om man gör det lättstädat.
Jag har absolut inget emot höns, tycker det är vackra och trevliga djur.
 
Sv: Hönshjälp till en nybörjare!

Det är därför man gör som jag , målar hela hönshuset med epoxi-färg, då sätter sig aldrig något i det. Obs, murat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp