Hönstråden 2017

I
infektiös bronkit
Ok, jag vet inte om den "fungerar" som ILT att de som överlever blir friska smittbärare men det borde ju inte påverka äggläggandet? Jag förstår att det tar emot att börja om, när jag fick min förra flock stulen visste jag inte om jag ville ha mer höns men nu är jag glad att jag skaffade de jag har nu. :)

Jag ser två vägar, antingen behåller du dem och ser om de inte kommer igång nu när det blir vår, eller så tar du bort dem före flytten och skaffar en helt ny besättning på det nya stället. Jag hade nog behållit dem men så är jag ganska sjåpig med alla mina djur så länge de mår bra. :D

Alternativ tre som jag tycker är ett tråkigt alternativ är att inte ha några höns alls, men jag vet hur mycket jag saknade mina första höns innan jag skaffade de som stals så jag röstar på de andra två alternativen. :up:
 
När vi flyttade hit för 1,5 år sen smittades mina höns med IB. En del förlorade jag och en del klarade sig. Jag har bara hönsen för min egen skull och tar bara fram kycklingar till mig själv.
Dom har ju dock värpt massor efter att dom blev "friska" igen fram tills nu?

Jag ska flytta inom snar framtid. Nu blev jag fundersam på om jag måste ta bort allihopa och börja om på nytt?
Vet inte om jag orkar börja om på nytt och jag vill ju inte ta bort dom heller :(
Ser ju inte så lovande ut
Från SVA

Om unga kycklingar drabbas av IB får de ofta kraftiga luftvägssymtom med snuva och hosta och ofta följdinfektioner med bakterier som till exempel E. coli. Små kycklingar som drabbas av IB riskerar dessutom att få skador i äggledaren vilket kan leda till att de aldrig börjar lägga några ägg.

Unghöns om smittas av IB-virus får oftast inga sjukdomssymtom alls.

Värpande höns som drabbas av IB får framförallt sänkt äggproduktion med försämrad äggkvalitet i form av skalförändringar (åsiga, skrovliga och tunna skal, se bild) och äggvitan som blir tunn och vattnig. Flocken återgår inte alltid till normal äggproduktion efter ett IB-utbrott.

I vissa fall kan milda luftvägssymtom också ses hos vuxna höns. Smittan sprids snabbt i hela flocken.
 
Ser ju inte så lovande ut
Från SVA

Mina togs prover på när dom var sjuka därav att jag vet att det rör sig om IB. Ingen annan av dom som kommit in i flocken efter det har visat några symptom alls. Äggen dom som kommit efter insjuknandet har dessutom sett helt normala ut. Förra sommaren gav jag bort ägg för jag fick sånt överflöd.
 
Det är ju dock ganska vanligt har jag hört och läst mig till. Finns nästan överallt i olika former.
 
Fast gör nu inget drastiskt innan du testat om det inte är äggätande. Det tog lång tid innan jag insåg varför jag inte fick ägg en vår när en höna åt ägg i ren tristess. De fick vara inne då hönsgården var trasig efter vintern.
Okej jag ska lägga ut ägg i morgon och hålla vakt så får vi se.
 
Okej jag ska lägga ut ägg i morgon och hålla vakt så får vi se.

Våra Dvärgkochin har inte värpt sen oktober typ. Började nu i helgen igen, men tror det är de som var kycklingar i höstas som värper nu, äggen är så små. Mindre än normalt. De äldre har inte kommit igång än. Vi har förvisso inget tillskottsljus. :)
Menar att det verkar vara väldigt olika när de kommer igång?
 
Två stycken blev som galna när jag lade in äggen :( dom åt upp ägg och skal. Finns inte ett spår kvar....
Båda var mina favoriter men jag har tagit bort båda nu :(
Nu är en annan höna ensam och utstött av tuppen, han har aldrig riktigt gillat henne men nu när som andra två är borta som hon hängt med är han rent av elak mot henne :(
Så nu sitter jag och funderar på om jag ska ta bort henne med.
Blev uppgiven och trött på hela skiten just nu. :(
Av dom små i dvärgflocken är det bara tuppen och dom två silkeshönorna kvar som jag faktisk gillar.
 
Två stycken blev som galna när jag lade in äggen :( dom åt upp ägg och skal. Finns inte ett spår kvar....
Båda var mina favoriter men jag har tagit bort båda nu :(
Nu är en annan höna ensam och utstött av tuppen, han har aldrig riktigt gillat henne men nu när som andra två är borta som hon hängt med är han rent av elak mot henne :(
Så nu sitter jag och funderar på om jag ska ta bort henne med.
Blev uppgiven och trött på hela skiten just nu. :(
Av dom små i dvärgflocken är det bara tuppen och dom två silkeshönorna kvar som jag faktisk gillar.
Låter som du har förklaringen till de uteblivna äggen där, men tråkigt med hönsen. :(
 
Har ingen silkestupp.
Har bara en tupp i varje grupp. En DV Koochin och en Hedemora.
Jag har letat länge efter den här tuppen som är spättad och väldigt fin.
Är han dum hade jag bytt ut honom hur snygg han än är. Jag hade en förra året som jag hade tänkt spara, men han började flyga på folk om man inte höll ögonen på honom hela tiden, smög upp bakifrån och attackerade. Han hamnade på grannens tallrik, så snygg var han inte att jag ville ha kycklingar med det humöret. :crazy:
 
Är han dum hade jag bytt ut honom hur snygg han än är. Jag hade en förra året som jag hade tänkt spara, men han började flyga på folk om man inte höll ögonen på honom hela tiden, smög upp bakifrån och attackerade. Han hamnade på grannens tallrik, så snygg var han inte att jag ville ha kycklingar med det humöret. :crazy:
Ne det hade så klart varit en helt annan sak men han är supertam, snäll mot allt och alla utom just den hönan...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp