Bukefalos 28 år!

Hörni skarabor/studenter

doleron

Trådstartare
Om tråden ligger fel får mod flytta den


Jag har sökt till Slu till hösten och väntar med spänning på antagningsbeskedet. Men jag har ingen koll på hur det är att vara "riktig" student samtidigt som man har häst..
Har fått erbjudande om att hyra en liten stuga med eget stall en bit utanför skara till ett rätt bra pris, men jag är bara rädd att det blir för mycket jobb. Vet som sagt inte hur det är att vara student så ni som har erfarenhet och kan, vad tror ni, klara man av att ha eget stall samtidigt som man pluggar eller är det bättre att sikta in sig på att stalls upp hästarna någon annan stans där det blir mindre jobb?
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Det är ofta fast i person och person. Själv skulle det inte vara något problem för mig att ha hästen hemma nu vid sidan om studierna. Har provat på ett liknande system där jag skötte all 5 hästar i stallet och studierna vid sidan om. I skolan 8-16 och hemuppgifter därpå. Inga som helst problem. Men som sagt, det är väldigt mycket fast i hur du är som person. Hur orkar du, hur planerar du din tid osv.
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

hur löste du fodringarna? om du var i skolan 8-16, hade du någon som hjälpte dig eller hade hästarna fri tillgång?

tror inte det är orken som skulle vara problem, utan mer hur man skulle lösa det praktiska. jag vill ju ha eget stall så småningom, men har tänkt att det blir först när jag och sambon köper hus/gård. nu kommer vi istället bli särbos igen så jag är helt själv
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Kul att du vill till Skara! Här är det hästvänligt vill jag lova, finns hur mycket som helst att välja på!

Nyfiken, vad ska du läsa? Och var har du tänkt bo (tänker på den lilla stugan med stall)?

Jag, som är inne på slutspurten här i Skara, kan säga att jag hade kunnat tänka mig eget stall förutsatt att det finns någon som kan hjälpa till under studieresor. På EoD gör vi ett par veckolånga resor, då måste man ju ha någon som kan vara hästvakt. Ibland har man dessutom hästförbud (smittskyddsskäl, inför studiebesök) och då måste man ju med ha vakt.
Så på många sätt är det enklare att stå inackorderad. Det finns hur mycket stall som helst på cykelavstånd från stan, har man bil kan man hitta precis vad man vill.
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Ja det är precis den linjen jag sökt :D
Grejen är ju bara att ja känner exakt noll personer i skara eller närheten så det finns ingen jag kan be om hjälp..
Vet inte exakt vars det ligger men ungefär 6 km söder om stan. Har inte bestämt om jag ska ta det eller inte (har ju iof inte ens kommit in höhö) eller om jag ska leta upp något annat. Har fått för mig att ett "vanligt" studentrum är väldigt billigt...?
Men jag har både bil och cykel så det är oge problem :)
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Jag stannar förmodligen kvar här ett år, så kommer du in kan du ju höra av dig så hjälper jag till :)

Hyrorna här är billiga, betalar 4500 för en tvåa (75 kvadrat) och allting ingår, el, värme, bredband, rubbet! Bor typ 800 meter från skolan, perfekt! Skara är en trevlig liten stad, jag stortrivs. Utelivet är kanske lite skralt (och pojkar är det ont om, haha) men det är blåsigt och fint här :D Sådär, där fick vi lite gratis Skara-reklam också!
Stallhyra har jag betalat från 1200-1800 helinackorderad. Det enda som jag får köpa till är om jag vill ha annat kraftfoder än det som finns på gården.

Är det i Härlunda? Tror jag vet vilket ställe det är. Har själv funderat på det :p
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Men vad gulligt av dig, kommer jag in får du bli min kompis;)
Om jag inte tar detta boende så blir det ett studentrum bara för alla möbler får stanna här med sambon. Och uteliv har jag glömt vad det är haha
Nja jag tror det hette romlyke eller nått sånt.
Hmm om det inte var dyrare än så så kanske det blir billigare att stalls upp dom nånstans.. Hmm..
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Aha, i Stenum :idea:
Det brukar vara rätt lätt att få tag i lägenhet här, både med och utan möbler. Studentrummen är nästan lika dyra som en lägenhet, så de flesta flyttar rätt snart bort från korridoren och in i egen lägenhet. Här finns som sagt massor :p
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Men vad gulligt av dig, kommer jag in får du bli min kompis;)
Om jag inte tar detta boende så blir det ett studentrum bara för alla möbler får stanna här med sambon. Och uteliv har jag glömt vad det är haha
Nja jag tror det hette romlyke eller nått sånt.
Hmm om det inte var dyrare än så så kanske det blir billigare att stalls upp dom nånstans.. Hmm..

Ha, där bodde jag ett år av min utbildning!:D Om det är en gammal veterinär som äger det? Jättemysig liten stuga isf.
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Hmm hade för mig att ett rum gick på under tuselappen när jag kollade nångång men jag kanske hittat på :o

Då kanske det blir billigare att ta det boende och stall jag har...
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Nja har jag inte helt fel är han gammal rektor..
Hur såg det ut där? Trivdes du? Bra stall? Tell me tell me tell me:bump:
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Det är kanske Uddetorps rum du kollat på? Har fått för mig att de är billigare.
Rummen på Kaplan (där många studenter bor) kostar ca 2000.
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Jag har ingen aning om vilket företag det var, hittade det på skara.se där på bostadssidan..
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Hmm.. Det enda jag hittar är Kaplan-rummen för över 2000. Jaja, det ordnar sig! Det är som sagt inte svårt att hitta boende här i Skara.

Hoppas du kommer in nu då! :D
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Ja men det finns väl inte så mycket studentrum ute nu öht. Kommer väl mer till sommaren :)

Men du som går linjen, vad tror du, funkar det att ha eget stall? eller är det att ta på sig allt för mycket i tid och jobb från skolan?
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Nja har jag inte helt fel är han gammal rektor..
Hur såg det ut där? Trivdes du? Bra stall? Tell me tell me tell me:bump:

Jag trivdes bra där, hade dock ingen häst med mig då jag fick ta bort honom ett par månader innan skolstart...
En mysig liten stuga med kök, vardagsrum och ett litet sovloft. Eluppvärmt men det blev inte så farligt dyrt ändå. Stallet var väl ok, tre boxar och en sadelkammare, ganska stora hagar.
Helt ok, men eftersom jag inte hade häst flyttade jag in till "stan" till andra året.
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Jodå det kan man, men som sagt är man borta en del i perioder. Så det behövs någon som kan vara hästvakt när man är borta! Man har tex en vecka på Nordens Ark precis i början. Vi var även i Uppsala en vecka, i Skåne ett par dagar, Kolmården och ännu mer på Nordens Ark. Dessutom 24 h hästförbud emellanåt.

Jag hade gärna haft eget stall, förutsatt att jag hade någon som kan hjälpa mig under "utflykterna".
I och med att man arbetar med PBL har man inte speciellt mycket schemalagt, för det mesta runt 50-60 %. Resten gör man hemma. Rätt mycket hemarbete, men det går bra bara man har lite disciplin :p
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Oj det blir endel ändå. Har en kompis som också sökt, men det hjälper ju inte för då kommer vi ju vara borta samtidigt... Hmm. Kanske kan annonsera efter hjälp, eller riktigt fjäska in mig hos dig ;)
Kanske kan kolla med han jag kommer hyra av också...
Disciplin har jag så länge det är något jag tycker är roligt :D


Santoxen
Du tyckte inte det var jobbigt med avståndet till stan? Han sa vad det brukar kosta för dom som bott där tidigare och det var ju inte alls farligt. En extra filt på bara så blir det billigare också :p
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Om inte annat finns det djursjukskötare och BYSare, och andra årskurser EoD. Det finns säkert någon med hästabstinens som gärna hjälper till :)
 
Sv: Hörni skarabor/studenter

Här är en till EoD:are, dock går jag andra året! :) Du behöver inte vara orolig för att inte känna någon, under insparksveckan ska vi nog se till att fixa det! ;) Har du flera hästar du ska flytta dit isf eller? Annars är ju ett alternativ att hyra in nån annan också så är ni två att dela på allt. Här finns t.ex. en! :angel: :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 149
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 428
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp