Bukefalos 28 år!

Hörrni, hur ska jag göra?

lady_vip

Trådstartare
Min pålle vill inte ta sig i hull! Hon är pigg och glad och verkar inte lida märkbart, men några kilo till hade inte skadat alls. Hon har börjat muskla på sig fint, men jag hade önskat att hon hade vadderat sig lite över revben osv.

Hon har fått hö och lusern sen i juli pga dåligt bete och nu har hon fri tillgång på hö, dock som de äter ut SMHN eftersom hon annars kissar och bajsar i höet. Jag skulle tro att hon minst äter 12-14 kg, säkert över 15. Värdet på höet är bra (TS 84%, Energi 7.9, SM RP 55) och hon får 1 kg lusernpellets (smrp 105, Energi 8.5), 1 dl linfröolja och lite betfor. Även magnesium som tillskott och selen.

När jag räknar får jag fram att hon får både "för mycket" energi och protein, men framförallt för mycket protein. Kanske ska jag sänka det, eller öka energin?

Hon ska avmaskas nu här i dagarna, trots nollat träckprov, men jag chansar ändå.

Vad ska jag göra? Visst, hon kan få höet på marken, men det är sånt fasansfullt slöseri som jag tröttnat på och framförallt nu när vi betalar en hel del för fint hö. Det funkar ju att slänga massa när man betalar mindre än en krona kilot, men det är inte årets pris...
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Egentligen ingen aning, det låter ju som att du gör allt du kan!

Är det i boxen hon skitar ned höet så kanske det skulle fungera att ställa in en stor (hög) trälåda i nåt hörn och lägga höet i?

Fungerar det att ha så i hagen också är det kanske också en idé? Jag vet en som har trälådor med höga kanter i hagen just för att dom inte ska trampa ned det i om det blir lerigt.

Å andra sidan om hon ändå får i sig närmare 15kg med nät så är det ju bra :)



Helst av allt skulle jag vilja ge lite hull från min häst till din häst :D
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Hon går på lösdrift (men hon är högst i rang och de har 4 matstationer så äta kan hon göra ostört) med 2 småfeta islänningar så jag tror inte det funkar jättebra med lådor, dessutom brukar hon dra ut höet om man typ lägger det i pallkragar.

Slår mig nu att det skulle kunna vara tandproblem, men det har hon aldrig haft innan det heller...

Eller så har jag missbedömt mängden hö hon får i sig, det är svårt att veta exakt. Vi lägger dock i 30 kg/ dag på tre hästar som går åt och hon står mycket vid näten och jag har sett att hennes ätteknik är bra.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Hur mycket är för mycket protein och energi?

Det finns vissa individer som har svårt med ett stort överskott av protein. Är kvoten smbr/mj hög?

Generellt så brukar det krävas mer energi för att få upp en häst i hull. Olja blandad i betfor kan fungera bra på vissa (billigt också).

Hur gammal är hästen?
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Sänk proteinet lite om hon är tunn så energin inte går åt till proteinöverskottet att bryta ner . Eller lägg på lite olja så höjer du MJ .

Jag hade inte valt hönät till en tunn häst, de ska inte behöva jobba för att få i sig maten utan få äta enligt impuls .

Kan du ordna ngn annan lösning med foder ring/låda osv ? Isåfall hade jag gjort det direkt .
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

du kan ju testa hur mycket hon får i sig i jämförelse mot de andra i hagen genom att ge alla var sin 2kg hög med hö att äta helt ostört och då klocka hur lång tid hästen tar på sig att äta upp den. kan ju vara så att hon äter så långsamt att hon inte hinner få i sig sin ranson innan de andra ätit upp sitt + hennes kvarvarande kilon.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Såg nu att du skrivit att hon går på lösdrift. Vissa hästar kräver mycket mat för att fungera på lösdrift.

Om dom andra två är feta och din är smal så äter väl dom upp hennes mat.

Du får kanske börja ge något energitätt kraftfoder.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Fast det är ju hö kvar när vi fyller på, inte några enorma mängder, men det är kvar. Ibland ett helt nät, det finns ju fortfarande att tugga på i hagen.

Hon har gått på lösdrift i 4 år nu, det har inte varit några problem innan för henne att hålla hull, men då har jag ju bara lagt ut maten, inga nät.

Hästen är 12 år, med en del fullblodsinslag.

Kvoten på höet är 6,9.
 
Senast ändrad:
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Sänk proteinet lite om hon är tunn så energin inte går åt till proteinöverskottet att bryta ner . Eller lägg på lite olja så höjer du MJ .

Jag hade inte valt hönät till en tunn häst, de ska inte behöva jobba för att få i sig maten utan få äta enligt impuls .

Kan du ordna ngn annan lösning med foder ring/låda osv ? Isåfall hade jag gjort det direkt .

Ska testa att laborera lite med nivåerna.

Jag är medveten om att det inte är optimalt med hönäten till henne, alternativet är att hon får gå själv och det känns inte så kul. Men så får det ju bli om det inte funkar, men hon är så himla social och vill ju gärna ha kompisar, ännu viktigare när de går på lösdrift tycker jag. Men om hon går själv kan hon ju få maten i låda, dock drar hon ut höet ändå.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Tora;16071058 Du får kanske börja ge något energitätt kraftfoder.[/QUOTE skrev:
Tänker du på något särskilt?

Angående att de andra är feta, de rullar inte fram, men de hade gärna kunnat dela med sig av sitt hull lite. Det kan vara så att min vilar mer mellan ätperioderna, men det finns ju nästan alltid kvar mat. Och de har ett helt annat behov än vad hon har..
 
Senast ändrad:
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Jag tycker att det verkar som att du gör allt du kan. Det som återstår är ju tipsen du får och då tänderna som du skrev, även om hon inte haft problem är hon kollad nyligen?
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Jag tycker att det verkar som att du gör allt du kan. Det som återstår är ju tipsen du får och då tänderna som du skrev, även om hon inte haft problem är hon kollad nyligen?

Nä, tänderna kollades noga för ett år sedan, inget konstigt då.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Det brukar sällan vara så bra kombination att ha hästar med så olika matbehov tillsammans hela tiden. De sim skall ha lite blir feta och de som skall ha mycket blir tunna.

Förutsatt att hästen är frisk (ingen mask, bra tänder osv) så är det nog så att hon inte får i sig den mängden hö du tror. Även om det lämnas så äter nog hon tidsmässigt som dom andra men hon får inte i sig tillräckligt.

Många foder som riktar sig till tävlingshästar brukar vara energirika. Vilket man väljer är så olika beroende på vad man tycker om (vissa vill absolut inte ha pellets, andra ger bara foder utan melass osv).

Man får ju hålla lite koll på proteinet också men du verkar ju ha koll på det.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Hon går på lösdrift (men hon är högst i rang och de har 4 matstationer så äta kan hon göra ostört) med 2 småfeta islänningar så jag tror inte det funkar jättebra med lådor, dessutom brukar hon dra ut höet om man typ lägger det i pallkragar.
Småmaskigt hönät är väl för att begränsa tillgången, det verkar ju dumt om hon nu behöver lägga på sig några kilo.
Funkar det inte att använda djupare lådor? Alltså, lägga på en pallkrage till på höjden? Eller två, så islänningarna inte når maten...
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

För mycket protein var boven för mina hästar en vinter.

Jag var inte riktigt med på det tåget att det kunde vara så - så jag öste på med MER protein i form av kraftfoder. Nu öser jag på havre och olja på den som mest tenderar att tappa hull och det funkar fint, hittills.

Hon äter tills hon är nöjd gällande grovfoder och sen inte en tugga mer, tio kilo på ett dygn, mer vill hon inte ha om det inte är apkallt.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Fast på ett år kan det hända mycket.

Absolut. Då hade vi en vet som inriktat sig på tänder ute, hon menade att jag inte behövde kolla varje år utan kunde göra det vartannat år, därav intervallen. Men det är ju enkelt gjort att boka in tandis.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Ja, proteinet ligger ganska mycket högre än energin, pga lusernet. Jag kan ju testa att ta bort lusernet, vilket inte känns så bra just nu eller lägga till något annat. Havre har jag funderat lite på sen innan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 327
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 692
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 176
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp