Bukefalos 28 år!

Hörrni, hur ska jag göra?

Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Småmaskigt hönät är väl för att begränsa tillgången, det verkar ju dumt om hon nu behöver lägga på sig några kilo.
Funkar det inte att använda djupare lådor? Alltså, lägga på en pallkrage till på höjden? Eller två, så islänningarna inte når maten...

För att göra det hela värre så hat min häst en förträngning i matstrupen som gör att hon har ganska lätt för att få foderstrupsförstoppning. Just nu är näten fästa i potatislådor, det är väl ungefär så högt jag vågar för att det inte ska fastna i halsen på henne.

Jag tror att jag ska börja med att dela på dem ett dygn för att se hur mycket hon verkligen får i sig från näten.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Vårt fullblod går på fri tillgång, får massa lucern/ Sensitive/betfor/olja/ vi har gjort allt för att han ska gå upp i vikt (bli liiiite fet:meh:) i alla år men så blir det inte, bara å ge upp. Hästen mår bra, inget fel varken på tänder eller nåt annat (han är kollade med jämna mellanrum).
Han är bara sån som inte går upp i vikt/blir rund, han är inte mager men är den smalare typen. Nästan alla andra i stallet har väldiga problem med sina feta hästar men inte vi, är ibland nästan lättare med en som inte blir fet i första taget (men dyr att hålla i någorlunda hull).
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Ja, proteinet ligger ganska mycket högre än energin, pga lusernet. Jag kan ju testa att ta bort lusernet, vilket inte känns så bra just nu eller lägga till något annat. Havre har jag funderat lite på sen innan.

Eftersom nuvarande foderstat inte ger resultat så kan det ju vara läge att lägga till nått, tex havre, och se vad det har för effekt och ev så kan du ju fasa ut lucernet om du hittar en annan lösning :)

Tillägg: Mina hästar åt silage, fri tillgång, med en kvot på åtta när de inte kunde hålla hull, om den infon nu kan ge ngt...
 
Senast ändrad:
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Men om hon är ute dygnet runt och rätt så tunn, så går det kanske åt mer energi för henne att stå och pilla ut höt och samtidigt hålla sig varm än den mängd energi som hon får i sig? Då spelar det kanske ingen roll att det finns kvar Hö när du tittar. Men samtidigt förstår jag dig att du inte vill fodra på marken, men om hon fick mindre portioner fler gånger istället, så kanske hon inte hinner skita ner det?
Oftast har man kanske lösdrift för att slippa extra meck, men har du möjlighet att sätta henne i en egen hage och att fodra flera gånger per dag?
Förstår att hon vill gå med sina kompisar, men kan du göra en egen hage till henne i den nuvarande hagen, så hon ändå har kontakt med dem?
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Fast det är ju inte ens kallt och hon har täcke på sig.

Hon skulle kunna få mat på morgonen och en gång på eftermiddagen, mer går inte just nu. Därför har jag haft fri tillgång i flera år.

Hon kan gå i en hage bredvid de andra, men då går hon ju ändå själv.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Min pålle vill inte ta sig i hull! Hon är pigg och glad och verkar inte lida märkbart, men några kilo till hade inte skadat alls. Hon har börjat muskla på sig fint, men jag hade önskat att hon hade vadderat sig lite över revben osv.

Hon har fått hö och lusern sen i juli pga dåligt bete och nu har hon fri tillgång på hö, dock som de äter ut SMHN eftersom hon annars kissar och bajsar i höet. Jag skulle tro att hon minst äter 12-14 kg, säkert över 15. Värdet på höet är bra (TS 84%, Energi 7.9, SM RP 55) och hon får 1 kg lusernpellets (smrp 105, Energi 8.5), 1 dl linfröolja och lite betfor. Även magnesium som tillskott och selen.

När jag räknar får jag fram att hon får både "för mycket" energi och protein, men framförallt för mycket protein. Kanske ska jag sänka det, eller öka energin?

Hon ska avmaskas nu här i dagarna, trots nollat träckprov, men jag chansar ändå.

Vad ska jag göra? Visst, hon kan få höet på marken, men det är sånt fasansfullt slöseri som jag tröttnat på och framförallt nu när vi betalar en hel del för fint hö. Det funkar ju att slänga massa när man betalar mindre än en krona kilot, men det är inte årets pris...

Hästen börda vara FAT AS A PIG :p
Låter som maskerna har det bra :d
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Va? Så himla mycket mat får hon ju inte, det är ett halvblod, inte en ponny ;)
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

16kg.+ That is a lot of food for a horse not doing anything.

Jag har 2 stycken, runt 450 och 550kg.
med 2-3tim. riding 2-3 gånger per vecka få dom 6kg. hö-1kg.havre var.
Bra hul och finn vinter päls båda två.

U.S. CAVALRY BASIC FIELD MAUAL
Standard Ration for horses over 1100lb. (500kg).
12½lb oats (5.6kg)
15lb hay (6.8kg)

Mules and horse standing idle will maintain their weight on 18lb. rations (8kg)

Antingen är ditt hö inte som analysen säjer eller hästen har mask problem.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Vi har helt olika uppfattning om hur mycket mat en häst bör få. Amerikanska rekommendationer intresserar mig inte.

Och var står det att hästen inte gör något..?
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Sänka kvoten genom mer olja och betfor/betfibrer (3 dl uppdelat på två dygn är väl inget problem med invänjning?) och ge kraftfoder två gånger/dag (eller mer om det är möjligt).hade jag testat. Havre om du vill ge det.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Varför starta en tråd då om du vill inte hör på?

En häst med dåliga hovar kan inte göra så mycket där den behöva så mycket matt.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Varför starta en tråd då om du vill inte hör på?

En häst med dåliga hovar kan inte göra så mycket där den behöva så mycket matt.

Va? Dåliga hovar?

Syftar du på min tråd för 1,5 år sen?

Och jag hör gärna på, resonerar gärna, men inte på dumma råd.
 
Senast ändrad:
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Min förra (arab) hade lite svårt att hålla vikten sista åren. Vi höll honom fin ända in i det sista, men hade vi satt in värderna i ett foderstatsprogram hade vi nog fått svaret - hästen sprängs :D

Olika hästar har olika behov. I ditt fall hade jag nog först kollat hur mycket hö hon verkligen får i sig. Sedan hade jag nog ökat lusernet med det dubbla, eller kanske mer. Tillsatt olja och kanske lite havre, nått kilo eller så. Krafft fungerade också bra på min förra, du kan nog ge ca 1kg.

Öka mängden försiktigt, skaffa ett vanligt måttband så att du kan mäta henne varje vecka för att se resultat.

Jag tycker ett kilo lucern låter lite...
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Varför starta en tråd då om du vill inte hör på?

En häst med dåliga hovar kan inte göra så mycket där den behöva så mycket matt.

Det vill hon ju visst det , däremot kanske inte ren rappakalja om ngt du öht inte vet ngt om men likväl envisas att ge råd om till höger och vänster i alla fodertrådar!
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Sänka kvoten genom mer olja och betfor/betfibrer (3 dl uppdelat på två dygn är väl inget problem med invänjning?) och ge kraftfoder två gånger/dag (eller mer om det är möjligt).hade jag testat. Havre om du vill ge det.

Hur menar du med 3 dl på två dygn? Hon får 2 dl torr betfor just nu.

Jag ökade lite redan idag. Tyvärr kan hon inte få kraftfoder 2 ggr dag, jag är inte i stallet på morgonen och det blir för stort projekt för min mamma att ge.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Ja, proteinet ligger ganska mycket högre än energin, pga lusernet. Jag kan ju testa att ta bort lusernet, vilket inte känns så bra just nu eller lägga till något annat. Havre har jag funderat lite på sen innan.

Du kan ju prova byta ut det mot något som är mer energitätt.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Absolut!

Min plan just nu är att hämta ut avmaskningspreparat, avmaska och då sätta henne i egen hage. Så då ser jag samtidigt hur mycket hon verkligen äter. Steg ett :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 309
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 638
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 158
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp