Bukefalos 28 år!

Hörrni, hur ska jag göra?

Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Sorry, blev lite virrigt :-o

3 dl olja/dag uppdelat på två mål är inga problem iaf. Vet inte vad max/giva blir om man bara ger en gång men rimligtvis borde du ju kunna ge iaf 1.5 dl.

Betfor kan du nog öka betydligt mer, finns väl ingen direkt gräns iom att det bara är lättsmälta o nyttiga fibrer. Så det hade jag gett mer, vad väger 2 dl? Kan väl inte vara mer än typ 300 g max väl?

Jag hade nog gett havre oxå typ ett halv kilo men du kanske inte vill ge havre.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Absolut!

Min plan just nu är att hämta ut avmaskningspreparat, avmaska och då sätta henne i egen hage. Så då ser jag samtidigt hur mycket hon verkligen äter. Steg ett :)

Du har väl träckprovat/avmaskat hästen regelbundet utifrån träck prov och koll allmänt ? Att den har mask/hämta ut maskmedel på rutin ifall att hoppas jag inte det handlar om och tror knappast ? :(
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Nej, det var inte 6 månader sen, du kan kolla mina trådar. Det är inget fel på hennes hovar, bara på ditt minne.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Du har väl träckprovat/avmaskat hästen regelbundet utifrån träck prov och koll allmänt ? Att den har mask/hämta ut maskmedel på rutin ifall att hoppas jag inte det handlar om och tror knappast ? :(

Ja, hon är inte avmaskad på flera år och har nollat sen jag började ta träckprov, det måste vara minst 5 år nu. MEN, förra våren hade hon plötsligt runt 100 EPG, förvånade mig inte då vi stått i ett stall med noll koll och högt parasittryck. Inget på hösten. I våras hade hon runt 100 EPG igen. Jag har inte avmaskat. För någon månad sen kläckte en fd inackordering ur sig att de misstänkte bandmask på sin häst eftersom den hästen stått i ett stall där flera andra hästar haft bandmask.
Jag har kollat efter andra tecken på bandmask på min, vetten försökte kolla träckprovet nu i höst (inget för övrigt) men det är ju stort sett omöjligt. Men det kan ju vara en möjlighet och vetten menade att vi kan ju testa att avmaska just eftersom hon inte tar sig i hull.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Jag kan absolut tänka mig att ge havre, har varit inne på det förut, men inte kommit längre än tanke:)
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Utifrån det så tror jag på vettens åsikt . Bandmask är sällsynt på vuxna hästar , Ffa om de aldrig haft problem tidigare . Se till att få rätt preparat isåfall som verkligen tar just bandmask .

Jag tror öht inte det handlar om det . Se tidigare reflektioner .
 
Senast ändrad:
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Dessutom läste jag för bara nån vecka sen en artikel om att det är många hästar i landet som har bandmask, väl dolt, så jag är väl extra nojjig nu och kan inte riktigt släppa det.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Ja och dessutom tror dom att bandmasken kan vara en vanligare orsak till kolik än vad man trott förut.

(Stod i någon artikel för kanske 2 månader sedan. Tror det var i Ridsport. Någon med bättre minne kanske kommer ihåg mer än vad jag gör)
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Kl

Uppdatering. Jag började ge havre och bara på kort tid har jag sett en stor förändring. Däremot funderar jag på om det verkligen är pga havren eller om hon liksom äntligen kom ifatt. I vilket fall som har energi/proteinbalansen blivit mycket bättre. Hon avmaskades, jag såg ingen mask, men det där vet vi ju inte. Dock avmaskades hon för en vecka sen så det är inte det som gett resultat.
 
Sv: Hörrni, hur ska jag göra?

Kl

Uppdatering. Jag började ge havre och bara på kort tid har jag sett en stor förändring. Däremot funderar jag på om det verkligen är pga havren eller om hon liksom äntligen kom ifatt. I vilket fall som har energi/proteinbalansen blivit mycket bättre. Hon avmaskades, jag såg ingen mask, men det där vet vi ju inte. Dock avmaskades hon för en vecka sen så det är inte det som gett resultat.

:angel:

Är du säkert :cautious:
Har hästen blivit av med maskerna kan kroppen börja ta vara på näring.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 327
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 692
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 176
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp