Hösilage och häst som inte passar i tabellerna! (komplicerat)

äh, KG tycker att hon är bra i hullet nu, hennes kompis tyckte tydligen att coxan t.o.m är smäcker!
Men jag tror att min nya foderstat kommer att funka jättebra, har fått granngården att beställa hem fosforbalans åt mig :banana:
 
om du nu vill ha upp energin kan du pröva att ge henne 1,5 dl olja och 2 kg halm båda är energigivande och innehåller inget protein....
 
Kan du vara jättesnäll och säga till mig när du ska hämta fosforbalansen?

Har frågat efter det i stan och om de inte hade det hemma skulle de beställa det snart där också. Men om de tar längre tid på sig så :D

:bump:
 
SVAR TILL
"Dessutom blir Ca/P kvoten också för hög, rekomenderad kvot är 1,2 - 1,8"

Jag har fått lära mig att C/P kvoten kan vara så hög som 3 utan att det är någon fara. Bara den höga kvoten kommer av grovfodret.

Man ska inte ge hästen havre/kraftfoder bara för att den älskar det...
Den ska ha ett behov av det!

Många "vanliga fritids ryttare" ger sina hästar ett nästan "för bra" grovfoder så därför skulle många hästar klara sig på en foderstat med bara grovfoder + mineraler. Man ska inte överutfodra sin häst!

Jag har också fått lära mig att man ska hålla foderstaten så ENKEL som möjligt. Inte hålla på att "dutta" med en massa grejer för det är inte bra för hästens mage.
 
Att kvoten Ca/P får vara upp till 3 visste jag inte, men det skulle underlätta en hel del i mitt dilemma! :)

Nån som kan styrka det?


"Man ska inte ge hästen havre/kraftfoder bara för att den älskar det..."

Det håller jag med om, jag menade att eftersom hon får perfekt temperament av havren vill jag ha den kvar.
Att hon dessutom tycker att den är god är ett stort plus eftersom hon är ganska kräsen (med både grovfoder och kraftfoder).
Men det är alltså inte huvudorsaken.

Jag vet inte hur utbudet på hö/hösilage är i dina trakter men här är det väldigt litet.
Eller rättare sagt, många säljer OANAYLSERAT, men jag har bara hittat 1 enda som analyserar och det är av honom jag har köpt.
Sen om det höet är "för bra" för min häst eller inte kan jag inte göra särskillt mycket åt, alternativet är att jag köper oanalyserat av nån annan och hoppas på andra värden som jag aldrig kommer få reda på.
Och jag avstår från det. :cool:

Jag tror att ni har missförstått hullet på min häst (eller att jag har överdrivit), hon är inte fet, det är några extra cm runt magen jag snackar om.

Om jag skulle ta bort allt kraftfoder helt från den foderstat jag har (och vill ändra) skulle MJ:n sjunka från 70 till 51, och SRP från 585 g till 271 g, och det skulle bli alldeles för lite!

Är det till nån hjälp om jag lägger in en bild på henne så ni får se hur "fet" hon är?
 
Killen på granngården sa att en annan tjej också beställt förutom jag själv, men jag vet inte om de bara beställer hem 2 st fosforbalans då eller några extra...
Det kan ju hända att de bara tar hem till oss, så gör de ju med täcken, sadlar och kläder och sånt.

Så jag tycker du ska ringa och beställa du också för säkerhetens skull + att de säkert skyndar på om det är många som väntar :bump:
 
Härmed bekräftas att kvoten kan ligga högt (över 3 också) så länge överskottet av Ca kommer från grovfodret :D Ge bara fosforbalans om det behövs för att täcka behovet, inte för att sänka kvoten!!
 
Så om vi bara skulle säga att hästen ska ha 10 gram kalcium, och kraftfodret har ca. 5 gram kalcium, så kan man ÄNDÅ ge hö eller hösilage för en bra bit över 10 gram kalcium eftersom det är grovfodret?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 872
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 486
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • lära sig tömköra
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp