Hösilage och häst som inte passar i tabellerna! (komplicerat)

C

cox

Jag har suttit i ca 8 timmar i sträck med analysreultat, foderbok av C.plank och några dussin misslyckade försök till foderstater och nu har min värkande nacke fått mig att inse att jag behöver hjälp!

Hösilaget innehåller (f.ö samma som Joneya)
4,4 MJ
36 g SRP
2,74 g Ca
0,9 g P

Hästen är ett sv hbl sto, 6 ½ år, 165 cm hög och väger runt 600 kg i dagsläget.
Normal kroppsbyggnad, ngt grov kanske och lättfödd.
Rids 5 dagar/veckan, mycket konditionsträning, dressyr och hopp för instruktör.

Enligt boken ("Rätt foderstat /../")
ligger hennes näringsbehov på:
100 MJ
693 g SRP
41 g Ca
29 g P

Vi fick analysen häromdagen så hittills har jag gissat ihop foderstaten (som jag nu behöver hjälp att ändra)
Mj blev alldeles för låg, SRP också låg, Ca för hög och P också alldeles för låg.

Så här såg den iaf ut:
12 kg hösilage (för mycket? TS är ju 45 %)
1 kg havre Vill gärna ha kvar havre för hon går bra på det)
0,7 kg lusernpellets
0,16 kg betfor (tror att 5 dl blir det iaf)

Hon är för rund, inte bukig utan det sätter sig överallt, rumpan, ryggen (bra iofs) och magen.
Sadelgjorden är 140 cm... :o

Jag har räknat fram och tillbaka men får inte ihop ett endaste vettigt förslag, det som händer varje gång är att
MJ blir alldeles för lågt så jag får en kvot på drygt 8 (som lägst!) :crazy:
Eller om jag lyckas få upp MJ i 100 ligger SRP istället runt 720
Och jag får inte upp fosforen utan att skjuta iväg Ca till världens ände. :(

Hur kan man ändra så man får upp Mj:n och SAMTIDIGT ha en kvot runt 6?? Går det öht med silaget jag har?
Och samma sak med Ca/P, kan man på nåt sätt öka P utan att Ca gör det?
 
Jag tycker du ska vara glad över din höga kvot i höet.

Koncentrera dig på MJn och strunta i att försöka dra ned proteinet.

Rekommenderat strå behov för din häst är 1,2 kg ts per 100 kg häst, vilket skulle betyda 16 kg hösilage. Just nu får hon i sig 5,4 kg ts vilket är för lite.

Varför skulle din häst ha ett behov på 100 MJ?

En 600 kgs häst med 25 % träningstillägg hamnar på ca 80 MJ.

En foderstat som skulle funka vid 80 MJ är:

16 kg hösilage
1 kg havre
75 gr miner vit (blandat med en skvätt betfor)

MJ 80
Smrp/MJ 8,13
Ca/P 2,01

Vad har hon stått på för foderstat hittills?

mvh Jessica
 
Men om hon är rund på 100 MJ är det ju för mycket. Varför lusern när du redan får mycket protein genom silaget? Hur har du fått fram att hon behöver 100 MJ? De hbl jag gjort foderstat åt i ungefär samma storlek och arbete har inte behövt mer än 85-90 MJ, och då har de ändå jobbat rätt hårt.

Ge silage och havre (behövs verkligen 1 kg?), tar du bort lusernet får du bort både protein och Ca, inget av det behöver du väl med det silaget du har?! Behöver du bara fosfor finns t.ex Fosforbalans att köpa, men bara tills behovet är täckt, strunta i om kvoten blir hög.

Jag tror du räknat lite högt på arbetstillägget.
 
tack för ditt svar! :)

det där med 100 MJ i näringsbehov har jag fått från c.Planks bok.
I en av tabellerna står det att en häst som väger 600 kg har ett underhållsbehov på 70 - 80 MJ/dag.
Sedan ska man lägga till x antal MJ/dag beroende på vilket arbete hästen utför,i det här fallet gäller nog
"1 timme lätt träning" som ger extra MJ-behov på ca 8 MJ/ 100 g kroppvikt. Alltså 8 x 6 = 48 MJ/dag

Sammanlagt blir det 70 MJ (underhåll) + 48 MJ (tillskott) = 118 MJ/dag.

:confused: vad mycket det blev...måste ha kollat på en annan tabell tidiagre... hur som helst visar de flesta av hennes uträkningar på ungefär samma siffror, men jag hålle med om att det låter mycket.

Hittills har hon stått på
Ca 12 kg hösilage
1 kg havre
0,7 kg lusernpellets
0,16 kg betfor
50 g miner blå

MJ 70
SRP 585 g Kvot = 8,35
Ca 51,8
P 18,4 Kvot = 2,8

Men ingen av dessa kvoter har ju funkat för min häst, hon blir tjock. Kan inte det bero på att kvoten SRP/MJ är för hög?
Dessutom blir Ca/P kvoten också för hög, rekomenderad kvot är 1,2 - 1,8 :(

Tack för förslaget, det verkar enkelt och bra! Fast 16 kg hösilage låter jättemycket... :crazy:
Det konstiga är att jag hade gissat på en TS runt 70, för silaget "känns" väldigt torrt (inte så det prasslar men ändå). Men sånt kanske inte går att se/känna?
 
Men tycker du att hon fortfarande är rund efter att ha provat foderstaten ett tag så gör som Magdalena föreslår och ta bort lite havre, kanske ett halvt kg.

Havren behövs inte alls egentligen.

mvh Jessica
 
Alltså, jag fick analysen häromdagen, foderstaten hon gått på hittills hade jag bara plockat ihop på måfå utefter vad som kändes bra. :crazy:
Men jag planerar inte att ha kvar den nu efter analysen.

Anledningen till att jag vill ha kvar havre är för att hon behöver lite speed och jag tycker havren funkar bra till det, är lätt att förvara/hantera och dessutom älskar hon havre :banana:

Ett annat plus för havren är att den inehåller ganska mycket fosfor och lite kalcium, och jag behöver all fosfor jag kan få men däremot har jag Ca så det räcker.
 
En annan sak, foderstaten hon gått på (och blivit lite tjock) hade 70 MJ och 595 SRP...
Ska jag dra ner MJ ytterligare trots att hon rids ganska mycket? Eller är hon tjock för att hon fick för mycket SRP? (men fortfarande mindre än behovet enligt C.Plank)
Eller är hon tjock för att kvoten är för hög? :confused:
 
Hon är tjock pga för mycket mat i förhållande till arbete... En högre kvot är bättre om hon ska gå ner i vikt. Det är ENERGIN som gör att hon är tjock.

Men du, om hon blev tjock redan på 70 MJ, varför i hela fridens namn höja till 100???
 
Det där med 100 MJ tog jag som riktlinje i brist på annat, och enligt alla uträkningar ska hon ju ha MER.

Ja du...jag har fått för mig att obalans mellan SRP och MJ kan leda till att hästen blir tjock, och därför ville jag fixa balansen utan att dra ner för mycket på SRP, eftersom jag är lite rädd för att hon ska tappa muskler om det blir proteinbrist.
Alltså jag funderade på om kvoten kunde vara orsaken till hennes hull, istället för MJ:n.

Förstår du nåt av mitt svammel? ;)
 
Jorå, jag är med. Men fetma pga obalans brukar snarare bero på för lite protein, alltså för låg kvot.
 
Ok, så du menar att i mitt fall är höet tillräckligt "bra" för att tillföra min häst den energi och SRP hon behöver för det arbete hon utför?
Jag är lite skeptisk, vet att man inte ska stirra sig blind på siffor men de här siffrorna hamnar du t.o.m under underhållsbehovet!
Hur mycket hösilage räknar du med/dag?

Fast kvoten Ca/P är fortfarande alldeles för hög, 3,04...
Tackar för tipset om fosforbalans, ska försöka få tag på det :bow:
 
Kvoten kan ligga ordentligt högt så länge överskottet kommer från grovfodret. Och du, underhållsbehovet bestäms inte av tabeller, utan av hästen. Om hästen håller hullet på det arbete den utför får den mer än underhållsbehovet... Underhållsbehovet = det som behövs för att hästen ska hålla hull utan arbete.
 
jo det förstår jag också, men det finns ju ungefärliga siffror på hur mycket en häst i den storleken och åldersgruppen behöver som underhåll.
Att den siffran varierar något och inte stämmer in på varenda hästkrake är ju självklart, och uppenbarligen stämmer den inte på min häst eftersom hon ser ut som hon gör.
Det är därför rubriken på tråden är att min häst inte passar in i tabellerna.

Och just därför behöver jag hjälp av er pålästa bukefalister.

Men ungefär hur mycket hösilage tror du hon behöver?
 
om cox skulle vara utan mat i ett halvår kanske hon skulle bli lika smäcker och läcker som Sonny :angel: :rofl:
 
Hösilagemängden är ju egentligen inte det intressanta, utan att du hittar på vilken MJ hon håller vikten (och så dra ner lite från det). Hösilaget har ju låg MJ så det kan du ju ge rätt mycket av. Jag skulle faktiskt strunta i kraftfodret helt...
 
hmpf, jag vill bara få bort några cm från magen...140 cm gjordar är svåra att få tag på! :D
 
Angående havre till slö häst så är det inte säkert att hästen blir piggare på havre. Min häst fick 3 kg krafftfoder då jag köpte henne (1kg havre 2 kg krafft grund), eftersom det verkade vara lite mycket till en 150cm häst så drog jag ner på kraftfodret (ok erkänner hade ingen koll på kvoter och dylikt). Vid minskningen av mängden krafftfoder så blev hon piggare. Idag får hon ungefär 2 hg krafftfoder och förövrigt bara stråfoder och jag har en pigg häst. Då jag köpte henne så var hon känd för att vara slö och att man behövde både sporrar och spö då man red henne.
 
Att du minskade mängden kraftfoder behöver inte vara orsaken till att din häst blev piggare.
Det kan lika gärna vara att hon fick bättre kondition eller kanske att ridturerna med dig var roligare och mer motiverande :)

Ang havrens effekt på min häst har jag själv märkt skillnaden i temperamentet, därför vill jag gärna ha kvar den i foderstaten
 
Jo faktiskt är det många hästar som blir "slöa" av en stor del kraftfoder. Fast 1 kg brukar inte vara så farligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 872
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 486
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp