Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Vi är bara vi i familjen ikväll. God mat och så ska vi spela spel. Om det fungerar med barnen (och om vi håller oss vakna) går vi ut och skålar med grannarna vid tolvslaget.

Mysigt! Vi ska också ta det lugnt här hemma med ett par kompisar :)

Undrar om vi är inne i någon fas just nu, 12 veckor gammal. Det sovs mindre, äts mer (och längre) och är lite allmänt svårflirtad.
 
Gott nytt år till er alla! Hoppas ni får en fin kväll:)

Här är vi hemma i lugn och ro, idag har bebis fått åka i sjalen ute i skogen när vi försökte trötta ut hunden med lite spår och promenad. Lutar åt sängen snart, alla är trötta :angel: och hunden är lugnast i sängen under täcken och med neddragna gardiner...
 
Åhh i igår ville bebis äta, äta, äta och äta. Idag vill han sova, sova, sova och sova. Mammas bröst är sprängfyllda och läcker igenom allt!:cautious::o
 
Åhh i igår ville bebis äta, äta, äta och äta. Idag vill han sova, sova, sova och sova. Mammas bröst är sprängfyllda och läcker igenom allt!:cautious::o

Jag fick mjölkstockning när jag inte mjölkade ur när E slutade äta på nätterna.

Så ett tips är att mjölka ur om bebis inte ammar lika mycket för tillfället. Mjölkstockning var ingen rolig historia för min del iallafall :down: (det kan tydligen vara lite olika för olika personer).
 
Jag fick mjölkstockning när jag inte mjölkade ur när E slutade äta på nätterna.

Så ett tips är att mjölka ur om bebis inte ammar lika mycket för tillfället. Mjölkstockning var ingen rolig historia för min del iallafall :down: (det kan tydligen vara lite olika för olika personer).
Ja det kan nog vara en bra idé! Jag har köpt en manuell pump ska bara koka delarna på den (har varit på väg att göra det sen den kom i fredags:angel:).
Han åt lite mer på kvällen så då blev det bättre:)

Vi hade en fantastiskt lyckad kväll igår, har precis gått och lagt oss. Tar upp bebis då han verkar orolig och tänker att han kanske behöver rapa. Känner att hans body är lite fuktig, kissat så blöjan har läckt. Går och byter blöja + body. När vi kommer tillbaka till sängen, hinner jag inte mer än sätta oss ner så börjar bebis kräkas. Både sambon och jag är snabba fram med handdukar, men både bebis och underlakanet blir blöta. Byta body igen och byta underlakan. Sedan fick vi i alla fall sova :up: (måste komma ihåg att tvätta idag!)
 
Nu jinxar jag väl det här, men alltså:
B sover hela nätterna. Hon har väckt mig väldigt, väldigt få gånger på nätterna sen hon föddes. Vi har haft kanske 5-6 dåliga nätter totalt?
Jag är så TACKSAM.

Världens bästa bebis!
I måndags skrattade hon för första gången. Hon är verkligen som en liten sol. (Det verkar vara stor skillnad på mina barns personligheter, väldigt spännnade. Brorsan har lite mer riv, driv och otålighet i sig.)

Storebror fyller snart 3 år. Han är fortfarande bara nyfiken och kärleksfull mot sin lillasyster. På morgonen när jag har gått upp och de ligger kvar i sängen och sover som två små grisar är jag så tagen av hela familjegrejen att jag blir helt rörd. :love:
 
Nu jinxar jag väl det här, men alltså:
B sover hela nätterna. Hon har väckt mig väldigt, väldigt få gånger på nätterna sen hon föddes. Vi har haft kanske 5-6 dåliga nätter totalt?
Jag är så TACKSAM.

Världens bästa bebis!
I måndags skrattade hon för första gången. Hon är verkligen som en liten sol. (Det verkar vara stor skillnad på mina barns personligheter, väldigt spännnade. Brorsan har lite mer riv, driv och otålighet i sig.)

Storebror fyller snart 3 år. Han är fortfarande bara nyfiken och kärleksfull mot sin lillasyster. På morgonen när jag har gått upp och de ligger kvar i sängen och sover som två små grisar är jag så tagen av hela familjegrejen att jag blir helt rörd. :love:
Vad härligt! Både med sömn, glad bebis och att det går fint med storebror:)

Här hade det kunnat bli ny rekordnatt då jag bara blivit väckt av bebis en gång (!!), men hunden bestämde sig för att vid flertalet tillfällen skälla på något ute på gatan....
I tisdags var vi på BVC, 6 veckor 6180 g och 61,5 cm, kurvan fortsätter att peka spikrakt uppåt :D Gått upp ganska exakt 2 kg sedan födseln och växt 8,5 cm:up:
 
Vi är också aspiranter på världens gladaste och mysigaste bebis :love: Igår "fyllde" han 100 dagar så vi fotade lite.
img_6489-1.jpg

img_6472-1.jpg
 
Nu jinxar jag väl det här, men alltså:
B sover hela nätterna. Hon har väckt mig väldigt, väldigt få gånger på nätterna sen hon föddes. Vi har haft kanske 5-6 dåliga nätter totalt?
Jag är så TACKSAM.

Världens bästa bebis!
I måndags skrattade hon för första gången. Hon är verkligen som en liten sol. (Det verkar vara stor skillnad på mina barns personligheter, väldigt spännnade. Brorsan har lite mer riv, driv och otålighet i sig.)

Storebror fyller snart 3 år. Han är fortfarande bara nyfiken och kärleksfull mot sin lillasyster. På morgonen när jag har gått upp och de ligger kvar i sängen och sover som två små grisar är jag så tagen av hela familjegrejen att jag blir helt rörd. :love:

Satt och tänkte samma i natt när jag satt och ammade i sängen där hela familjen låg och sov. Vilket gäng liksom :love:

Folk frågar mig rätt ofta om barnet är lika i sättet men jag kommer liksom inte ihåg :p Jag antar att det betyder att de är rätt lika för HH har inte märkt några stora skillnader. Mer än att lillasyster är en bot framför i utvecklingen jämfört med hur storebror var.

Ditt fågelmatspyssel blev vi förresten inspirerande av så det hänger så fint utanför köksfönstret ;)
 
Låter som att alla har det väldigt bra med sina bebisar just nu, så också vi!

Var på BVC och fick 3-månadersvaccin häromdagen samt rotavaccin. Det gick bra och inga biverkningar faktiskt. Hon väger numera 7065 g och är 61,8 cm :up:
 
Vet inte riktigt vad som hände igår kväll! S vaknade till som hon alltid gör när jag la henne i nestet när vi skulle gå och lägga oss. Men det brukar ta ett tag innan hon börjar gnälla så jag bytte om och borstade tänderna. Hon var fortfarande nöjd när jag gick och la mig. La mig bredvid och hon var fortfarande nöjd. Så jag låg där och knappade lite på telefonen och efter en stund så sov hon :eek: och sov sen i 6 timmar innan hon vaknade och ville ha mat :eek::eek:

Jag räknar en gång som ingen gång ;) men med en son som baaaara somnade av amning eller vagnåkande tills han var en bit över året tänds ju hoppet lite!
 
Låter som att alla har det väldigt bra med sina bebisar just nu, så också vi!

Var på BVC och fick 3-månadersvaccin häromdagen samt rotavaccin. Det gick bra och inga biverkningar faktiskt. Hon väger numera 7065 g och är 61,8 cm :up:

Jag blir alltid lika fascinerad av bvc-sköterskornas så exakta måttangivelser :D

Vi ska till bvc om 1,5 vecka för 3-månaderskoll och vaccin. Ska bli väldigt spännande att se hur mycket hon har vuxit. Hon känns jättelång! Och tiden att kunna bära henne liggandes på en arm är definitivt förbi. Min arm är inte tillräckligt lång :p
 
Jag blir alltid lika fascinerad av bvc-sköterskornas så exakta måttangivelser :D

Vi ska till bvc om 1,5 vecka för 3-månaderskoll och vaccin. Ska bli väldigt spännande att se hur mycket hon har vuxit. Hon känns jättelång! Och tiden att kunna bära henne liggandes på en arm är definitivt förbi. Min arm är inte tillräckligt lång :p

Jag med, millimeter känns rätt onödigt egentligen :p

Spännande att se, det är häftigt hur mycket de växer. Inte undra på att de måste sova mycket!
 
Vi fick förresten förskoleplats i mellandagarna. Förskolechefen ursäktade att hon varit så seg på att svara :p Var väl inte direkt någon katastrof såhär 1,5 år innan hon ska börja :p
 
Vi fick förresten förskoleplats i mellandagarna. Förskolechefen ursäktade att hon varit så seg på att svara :p Var väl inte direkt någon katastrof såhär 1,5 år innan hon ska börja :p

Får ni förskoleplats redan?
Tror inte man kan anmäla sig tidigare än 4 månader innan planerad förskolestart här..
 
Får ni förskoleplats redan?
Tror inte man kan anmäla sig tidigare än 4 månader innan planerad förskolestart här..

Just nu (iaf i vår del av kommunen) så nästan slåss förskolorna om barnen. Det går ju i cykler sånt där. För ett gäng år sen var det jättebrist på förskoleplatser. Då byggde kommunen en stor förskola och det finns ett gång privata. Nu bor väl fortfarande de familjerna kvar i området men deras barn går i skolan nu. Så nu är det överkapacitet.

Här kan man söka så fort man har fått personnummer, och förskolorna brukar erbjuda tidigt. Med sonen hade vi plats nästan ett år innan han började. Man söker max fem förskolor utan rangordning och vi fick erbjudanden från tre av dem så tidigt. Den här gången hade vi ju syskonförtur också så fick plats typ tre veckor efter vi sökte :p

Egentligen tycker jag att det är bättre att ha ett system som ert att man bara kan söka en viss tid innan. Men är det gott om platser spelar det ju ingen roll.
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma med ert barn? När går er partner hem och hur länge ska han/hon vara hemma?

Jag börjar jobba 1 mars har då varit hemma i 6 månader. Efter den 1 mars kommer min man vara hemma 6 månader. Sen har vi ca 3 månader var kvar, de har vi inte bestämt ut vi tar ut, antingen 3 månader var som tidigare eller om vi är hemma 3/2 dagar i veckan var i 6 månader.

Hon kommer skolas in på förskolan när hon är runt 1,5 år.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 968
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 432
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 845
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 450
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp