Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Hur länge har ni tänkt vara hemma med ert barn? När går er partner hem och hur länge ska han/hon vara hemma?

Enligt ansökan är jag föräldraledig till sista september. Exakt när vi ska byta är inte bestämt men någon gång efter sommaren iaf. Så kommer vara hemma någonstans mellan 11-13 månader. Sen tar maken över. Vi har förskoleplats från 1 maj 2019 men antagligen kommer vi skjuta på starten så hon börjar efter sommaren.

Blir det att hon börjar redan i maj kommer jag nog börja jobba i augusti så att maken får mer tid hemma. Helst skulle vi vilja att vi jobbar 50 % båda två någon månad i bytet. Men vi vill att det fungerar bra med jobben också. Så vi får se hur det blir :)
 
Jag är hemma till juni, sen är pappan hemma 6 månader men 3 av dom kommer vi vara hemma tillsammans. Till hösten hoppas jag få jobb. När hennes pappa börjar jobba igen efter jul får vi se hur vi löser det. Här är det nästan omöjligt att få förskoleplats annat än på hösten. Dagmamma finns men är väldigt dyrt.
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma med ert barn? När går er partner hem och hur länge ska han/hon vara hemma?

Vi har tänkt att hon kommer att börja på förskola lite smått redan vid 1 års ålder då vi känner att det är bättre att kunna ha färre/kortare dagar längre än att hon börjar så sent som möjligt.

Först hade vi tänkt att jag skulle vara hemma mitten oktober (födsel) -> mitten maj och sedan skulle karln vara hemma heltid mitten maj-> sista september (och sedan hade vi inte planerat längre :p) men nu ska karln ev byta jobb till att sluta pendla till annan stad och istället komma hem varje kväll (:banana: :banana::banana:) och blir isf inte så lämpligt att han går på föräldraledighet direkt så isf så kommer vi att båda vara föräldralediga på deltid och arbeta deltid till hon börjar förskola i oktober och då får vi se hur vi lägger upp det efter det. Men underlättar ju enormt mycket när karln förhoppningsvis då jobbar hemma i stan och vi kan gå lite omlott så dagarna på förskolan kan bli korta utan att vi drar ner på arbetet så mycket :)

Blir mindre jämställt kortsiktigt då det ju blir så att jag kommer att vara föräldraledig mycket mer, men underlätta enormt mycket och göra det hela mer jämställt i längden/verkligheten när vi båda är på hemmaplan hela veckorna och även kan dela på arbetstidsförkortning och vabb.
 
Just nu (iaf i vår del av kommunen) så nästan slåss förskolorna om barnen. Det går ju i cykler sånt där. För ett gäng år sen var det jättebrist på förskoleplatser. Då byggde kommunen en stor förskola och det finns ett gång privata. Nu bor väl fortfarande de familjerna kvar i området men deras barn går i skolan nu. Så nu är det överkapacitet.

Lyxigt ändå med att det finns bra med förskoleplatser, bra kommun som tänker lite i förväg! Här är det brist på platser och man kan få på andra sidan kommunen typ :/
 
E har börjat vakna på nätterna igen för att äta, första natten med 3h mellanrum sen ökade det på med en timme per natt så nu är det var 5:e timme iaf. Lite skönt för brösten att inte behöva bli sprängfyllda :up:

Vi har fått en bebis med attityd har vi märkt :angel: Speciellt när hon får vantar på sig och inte kan suga på fingrarna längre. Hon gallskriker medan vantarna träs på sedan stirrar hon ilsket på de vantbeklädda händerna en stund. Jag kan inte låta bli att skratta för hon är så söt när hon gör så :D :love:

Idag passar jag på att sitta ute i solen medan E sover i vagnen. Hade tänkt gå på långpromenad men katt:devil: vägrade stanna hemma och skulle promt med och det är lite väl mycket trafik på den vägen jag tänkte gå för att ha en katt utan vidare trafikvett med :down:
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma med ert barn? När går er partner hem och hur länge ska han/hon vara hemma?
Jag blir hemma ungefär ett år, sambon kommer inte ta ut föräldradagar utan istället ta semesterdagar för att kunna vara hemma lite extra här och där.
Dock blir ju L ett år i november och finns väl en ”risk” att det då blir inskolning i januari om de inte tar in i slutet på terminen.
Vi får se lite, här får vi inte ställa oss i kö förrän 8 mån innan vi vill ha plats på förskola. Så har inte kollat närmare på det än.
Jag kommer sedan jobba deltid, ev 50 % ett tag, annars 75 %. Har ju oregelbunden arbetstid så blir ändå inte så länga dagar på förskola då jag ibland börjar kl 12 samt kan sluta runt 14 på dagpassen om jag jobbar 75 %. Det beror på hur ekonomin ser ut, kommer eventuellt jobba lite extra nu i sommar för att kunna vara hemma lite längre.
 
E har börjat vakna på nätterna igen för att äta, första natten med 3h mellanrum sen ökade det på med en timme per natt så nu är det var 5:e timme iaf. Lite skönt för brösten att inte behöva bli sprängfyllda :up:

Vi har fått en bebis med attityd har vi märkt :angel: Speciellt när hon får vantar på sig och inte kan suga på fingrarna längre. Hon gallskriker medan vantarna träs på sedan stirrar hon ilsket på de vantbeklädda händerna en stund. Jag kan inte låta bli att skratta för hon är så söt när hon gör så :D :love:

Idag passar jag på att sitta ute i solen medan E sover i vagnen. Hade tänkt gå på långpromenad men katt:devil: vägrade stanna hemma och skulle promt med och det är lite väl mycket trafik på den vägen jag tänkte gå för att ha en katt utan vidare trafikvett med :down:
Underbart att solen tittat fram lite! Gjorde den här med igår:love:

Du får ta på katten ett koppel så kan ni gå allihopa :D
 
Jag blir hemma ungefär ett år, sambon kommer inte ta ut föräldradagar utan istället ta semesterdagar för att kunna vara hemma lite extra här och där.
Dock blir ju L ett år i november och finns väl en ”risk” att det då blir inskolning i januari om de inte tar in i slutet på terminen.
Vi får se lite, här får vi inte ställa oss i kö förrän 8 mån innan vi vill ha plats på förskola. Så har inte kollat närmare på det än.
Jag kommer sedan jobba deltid, ev 50 % ett tag, annars 75 %. Har ju oregelbunden arbetstid så blir ändå inte så länga dagar på förskola då jag ibland börjar kl 12 samt kan sluta runt 14 på dagpassen om jag jobbar 75 %. Det beror på hur ekonomin ser ut, kommer eventuellt jobba lite extra nu i sommar för att kunna vara hemma lite längre.

Varför ska han ta semesterdagar och inte föräldradagar?
 
Idag fyller L 7 veckor! Tiden bara rusar iväg :nailbiting:
Vi har hunnit med lite utflykter, varit till Ikea en snabb vända. Underbart med amningsrum och allt, underlättar verkligen. Även hunnit med ett första restaurangbesök och en längre bilresa till mina föräldrar som bor cirka en timme och tjugo minuter bort.
När vi var på restaurangen hade jag honom i sjalen. Det var ganska varmt där inne och han blev arg. Jag tänkte att det berodde på värmen då han har lätt att bli för varm. Men det visade sig att han inte alls villa sitta och titta på mig han ville sitta i mitt knä så han också kunde titta på bordet och resten av familjen som åt:D Blev genast lugn när jag satte honom ”rättvänd” istället.

Har börjat bli bortskämd med endast ett blöjbyte om nätterna. Jag vaknar oftare och brukar då kolla om han vill amma, kunde jag bara sova så hade vi nog nästan sovit oss genom hela nätterna :D

Idag har jag städat undan alla kläder i stl 56. Köpte ett stort paket på blocket med kläder i stl 62-68 som nu har fått ta plats i byrån istället. Hoppas vi kan ha dessa storlekar lite längre :angel:
 
Aha, tänkte mest på de som isf brinner inne men jag förstår :) Han har ingen arbetsgivare som fyller ut med föräldralön eller så? (Inte för att jag ska lägga mig i :o )
Ja tyvärr, i detta fallet önskar jag ju att jag hade kunnat få alla sambons dagar... Han kan även jobba lite hemifrån, vilket han gör även om han är ledig iofs. Litet företag där sambon sköter en väldigt stor del av uppgifterna, så han är aldrig helt ledig. Är han borta en dag får han dubbelt så mycket att göra nästa dag. Så han har många semesterdagar sparade.
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma med ert barn? När går er partner hem och hur länge ska han/hon vara hemma?

Jag blir hemma till början/mitten på april, alltså typ 7 månader. Vi kommer vara hemma ihop i två veckor i ”skiftbytet”. Sambon blir hemma 5 månader, september ut. Jag kommer även vara hemma juli + augusti. Hur vi ska göra efter det har vi inte riktigt bestämt än. Vi vet inte om vi vill skola in då eller om jag ska vara hemma igen och vi skolar in efter julen... Men vi har ju ett tag på oss att fundera :)
 
Vissa morgnar är helt klart jobbigare än andra. Igår sov lillasyster 7h i sträck i nestet. Ammade i sängen vid sju medan storebror tittade lite på Bolibompa. Sen somnade lillasyster om, vi åt frukost och fixade i ordning oss och jag la bara över henne i vagnen när vi skulle gå.

Idag not so much :p Bebis sov oroligt och ville inte lugga själv alls. Båda vaknade vid halv sju, lillasyster var väl inte jätteimponerad av att följa med storebror på toa. Sen var det gnäll från alla håll och kanter. Hon var egentligen jättetrött men väcktes gång på gång av storebror som skulle leka med henne. Missnöjd bebis och missnöjd 2-åring :p

Slutade med att jag packade ner dem i varsin åkpåse i vagnen och gick en halvtimmes "omväg" till förskolan.

Nu har vi varit och storhandlat. S sover väl ikapp den kaosiga morgonen och jag försöker ta igen natten med kaffe ;)
 
vi fajtas fortfarande med alltför många dåliga nätter, det tar musten ur en och det är inte alls roligt att vara föräldraledig.. jag hade hundra gånger hellre jobbat (och fått sova). Ungefär varannan natt vill hon inte sova alls... I natt somnade hon först kl 04, ingenting duger eller hjälper... Jag blir tokig snart!!
 
vi fajtas fortfarande med alltför många dåliga nätter, det tar musten ur en och det är inte alls roligt att vara föräldraledig.. jag hade hundra gånger hellre jobbat (och fått sova). Ungefär varannan natt vill hon inte sova alls... I natt somnade hon först kl 04, ingenting duger eller hjälper... Jag blir tokig snart!!

Är det magen?
 
Är det magen?

Vi provar mjökproteinfri kost just nu, har hållt på i 9 dagar hittills, hade fyra bra nätter i rad tills i natt. Så jag vet inte riktigt om det kan vara det heller. Hon sitter låst i sin von rosen skena också och det hjälper inte till direkt :(
 
Vi provar mjökproteinfri kost just nu, har hållt på i 9 dagar hittills, hade fyra bra nätter i rad tills i natt. Så jag vet inte riktigt om det kan vara det heller. Hon sitter låst i sin von rosen skena också och det hjälper inte till direkt :(

Det är inte "bara" gaser då? Eller har hon utslag som kan tyda på allergi?
Här har vi också magproblem och har haft sömnlösa nätter länge tills för två nätter sedan. Har börjat ge Disflatyl på kvällen och det hjälper tydligen, så här är det pga luft som vi haft så mycket besvär. Var samma sak med sonen när han var bebis.
 
vi fajtas fortfarande med alltför många dåliga nätter, det tar musten ur en och det är inte alls roligt att vara föräldraledig.. jag hade hundra gånger hellre jobbat (och fått sova). Ungefär varannan natt vill hon inte sova alls... I natt somnade hon först kl 04, ingenting duger eller hjälper... Jag blir tokig snart!!

Fy vad tufft det låter! Jag är också uppe sent på nätterna fortfarande med bebis som inte vill sova. Har blivit lite bättre nu men vägs upp av att jullovet är slut och jag har båda barnen på morgonen. Men här är den stora skillnaden att hon inte är missnöjd utan snarare tokglad och nöjd över att vara vaken natten lång. Så förstår att du måste bli tokig som får stå ut med samma sak med missnöjd bebis!
 
vi fajtas fortfarande med alltför många dåliga nätter, det tar musten ur en och det är inte alls roligt att vara föräldraledig.. jag hade hundra gånger hellre jobbat (och fått sova). Ungefär varannan natt vill hon inte sova alls... I natt somnade hon först kl 04, ingenting duger eller hjälper... Jag blir tokig snart!!

Vad jobbigt det låter :( Vår bebis har också lite krångel med gaser, vi kör med magdroppar, minifom och pysventil. Häromdagen upptäckte jag att hon somnade väldigt bra vid torktumlaren så två kvällar i rad har vi kört in hennes säng i badrummet och satt igång torktumlaren :o Då har hon somnat fort och sovit som en stock! Sen kör vi ut sängen och ställer i sovrummet. Hur länge ska hon ha skenan?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 968
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 432
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 845
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 450
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp