Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lilltjejen (ännu utan namn) kom till världen strax innan 12 idag med ett okomplicerat snitt. Men det tog ganska lång tid innan de lyckades sätta bedövningen som de bestämt skulle vara både EDA och spinalbedövning. Hade även 4 nålar, två på vardera handryggen, en mellan handryggen och armvecket samt armvecket.

Lilltjejen var lite mindre än beräknat, men ändå stor för vecka 36+1 med sina 3965 gram och 53 cm lång. Det såg först ut som om hon skulle slippa neonatalen men hon hade lite ansträngd andning och jag tyckte hon såg trött ut. Hon hade även för höga bilirubin värden så hon solar konstant samt tar nya blodprover var 4e timme för att se om värdena minskar med solterapin eller om hon ska ha blodtransfusion.

Jag hade inte placenta accreta men de valde att sätta in en ballong för att minska blodbildning då moderkakan var så utbredd. Kroppen protesterade dock mot den på uppvaket med enorma smärtor, så de fick kämpa rätt länge med att få det under kontroll. Ballongen hade hamnat fel och försökt sätta sig i bukväggen visade det sig när den trillade ut under en kontroll på magen. Jag mår bättre än någonsin efter mina snitt, även om jag kräks då och då. Så jag är ganska bestämd, och säkert snart ökänd, med att jag gör allt i min takt gällande rörelse och matintag. Men "min" personal känner sig bekväma med det då det är mitt fjärde snitt och hit kom vi ganska nyss.
Stort grattis till dottern :heart
Låter som det blev både jobbigare och enklare den här förlossningen än dina tidigare. Skönt att du ändå mår såpass bra att du orkar uppdatera oss, det är väl ändå ett gott tecken :bump:
 
Lilltjejen (ännu utan namn) kom till världen strax innan 12 idag med ett okomplicerat snitt. Men det tog ganska lång tid innan de lyckades sätta bedövningen som de bestämt skulle vara både EDA och spinalbedövning. Hade även 4 nålar, två på vardera handryggen, en mellan handryggen och armvecket samt armvecket.

Lilltjejen var lite mindre än beräknat, men ändå stor för vecka 36+1 med sina 3965 gram och 53 cm lång. Det såg först ut som om hon skulle slippa neonatalen men hon hade lite ansträngd andning och jag tyckte hon såg trött ut. Hon hade även för höga bilirubin värden så hon solar konstant samt tar nya blodprover var 4e timme för att se om värdena minskar med solterapin eller om hon ska ha blodtransfusion.

Jag hade inte placenta accreta men de valde att sätta in en ballong för att minska blodbildning då moderkakan var så utbredd. Kroppen protesterade dock mot den på uppvaket med enorma smärtor, så de fick kämpa rätt länge med att få det under kontroll. Ballongen hade hamnat fel och försökt sätta sig i bukväggen visade det sig när den trillade ut under en kontroll på magen. Jag mår bättre än någonsin efter mina snitt, även om jag kräks då och då. Så jag är ganska bestämd, och säkert snart ökänd, med att jag gör allt i min takt gällande rörelse och matintag. Men "min" personal känner sig bekväma med det då det är mitt fjärde snitt och hit kom vi ganska nyss.

Åh men vad fint att hon är här! Så glad att höra att det ändå gått bra och att hon verkar må så pass bra!
Hoppas ni får vara friska och pigga nu, båda två!
 
Orkar inte citera er en och en då jag endast är vaken då min man snarkar. Pga alldeles för hög stress-reaktion inför snittet i torsdags FM där jag påverkade bebisens hjärtslag till att pendla mellan 180-200 på ctg-kurvan länge så kom han redan på kvällen före än igår morse som tänkt. Det gav mig sånt lugn att jag sov så djupt att han hölls vaken av mina snarkningar så han var helt slut igår kväll. Speciellt då han gick mellan neonatalen och mig för att ständigt uppdatera mig, och han vad som skedde med henne. Så jag låter honom snarka då han behöver sova :heart

Kejsarsnittet blev betydligt enklare än vad de trott, och jag är så impad över deras arbete innan snittet, under snittet och efter snittet. Märks att det är otroligt kompetent personal på komplikationer för de var förberedda på allt från att öppna magen lodrätt till att söva mig när bebis kommit ut för att minska min eventuellt höga smärta. Utöver barnteamet som fanns på plats för att undersöka henne i samma operationsal så även jag fick höra dem under tiden. Min förlossningsläkare blev vansinnig över att uppvaket larmade honom så sent efter att jag började störtgråta av smärta (ca 15-20 min då de ville invänta sin bedövning). Min förlossningsläkare sa till dom ganska barskt att de varit tillsagda att larma vid minsta lilla avvikelse pga ballongen. Så när han väl kom så öste han på med smärtlindring och det blev 6-7 anställda kring min säng varav 3(!) läkare. Själv fick jag så stora mängder av allt så jag har bara fragment av det som skedde. Minns dock att jag skrek ut att de fick inte röra en viss kanyl då den gjorde för ont att ens spola, så min förlossningsläkare tog bort den för att försöka få mig lugnare. För uppvaket ville ha den kvar!

Mina inlägg är INTE tänkt att skrämma upp er utan snarare så tacksam över att jag fick snittet på Östra sjukhuset trots allt. Så jag mår riktigt bra både psykiskt och fysiskt då vår dotter (knepigt att skriva) mår mycket bättre än väntat och min av mina 2 förlossningsläkare är även avdelningsansvarig där jag ligger. Bör återigen påpekas att det är mitt fjärde snitt och jag har gjort en stor bukplastik med sydda magmuskler tillsammans med immuniseringens värde, utspridd moderkaka och beräknas stor bebis som tillsammans gjort att det blev så här. Med andra ord en ovanligt komplicerad riskgraviditet.
 
Lilltjejen (ännu utan namn) kom till världen strax innan 12 idag med ett okomplicerat snitt. Men det tog ganska lång tid innan de lyckades sätta bedövningen som de bestämt skulle vara både EDA och spinalbedövning. Hade även 4 nålar, två på vardera handryggen, en mellan handryggen och armvecket samt armvecket.

Lilltjejen var lite mindre än beräknat, men ändå stor för vecka 36+1 med sina 3965 gram och 53 cm lång. Det såg först ut som om hon skulle slippa neonatalen men hon hade lite ansträngd andning och jag tyckte hon såg trött ut. Hon hade även för höga bilirubin värden så hon solar konstant samt tar nya blodprover var 4e timme för att se om värdena minskar med solterapin eller om hon ska ha blodtransfusion.

Jag hade inte placenta accreta men de valde att sätta in en ballong för att minska blodbildning då moderkakan var så utbredd. Kroppen protesterade dock mot den på uppvaket med enorma smärtor, så de fick kämpa rätt länge med att få det under kontroll. Ballongen hade hamnat fel och försökt sätta sig i bukväggen visade det sig när den trillade ut under en kontroll på magen. Jag mår bättre än någonsin efter mina snitt, även om jag kräks då och då. Så jag är ganska bestämd, och säkert snart ökänd, med att jag gör allt i min takt gällande rörelse och matintag. Men "min" personal känner sig bekväma med det då det är mitt fjärde snitt och hit kom vi ganska nyss.
Grattis! Skönt att höra att allt gått bra 🤗
 
Uppdaterar listan , och skriver rätt vikt nu när jag blivit rättad av min man ;)

September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
1 - Bexzor, 37 år, fjärde barnet. Skaraborg 3935 gram/53 cm. Tjej (BF 27/10)
22 - Anna, 38 år, första barnet, Göteborg
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
31 - Sleepan, 33. Första barnet, Göteborg.

November
1 - Busbarro, 34 år, andra barnet, Småland
2 - zassoo, 33 år, andra barnet, Uppland
24 - fijjas, 41 år, andra barnet, Uppland

December
3 - nyponros, 32 år, första barnet, Skaraborg
4 - Cocos 34 år, andra barnet, Stockholm.
13 - imogen, 36 år, tredje barnet, Uppland
 
Jag kan ju också passa på att uppdatera med korrekt ålder på mig själv då 😇


September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
1 - Bexzor, 37 år, fjärde barnet. Skaraborg 3935 gram/53 cm. Tjej (BF 27/10)
22 - Anna, 39 år, första barnet, Göteborg
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
31 - Sleepan, 33. Första barnet, Göteborg.

November
1 - Busbarro, 34 år, andra barnet, Småland
2 - zassoo, 33 år, andra barnet, Uppland
24 - fijjas, 41 år, andra barnet, Uppland


December
3 - nyponros, 32 år, första barnet, Skaraborg
4 - Cocos 34 år, andra barnet, Stockholm.
13 - imogen, 36 år, tredje barnet, Uppland
 
Och jag uppdaterar med vår flicka också, som ju blev en sommarbebis egentligen.

Augusti
30 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne
3388 gram/ 50 cm. Flicka. (B

Oktober
1 - Bexzor, 37 år, fjärde barnet. Skaraborg 3935 gram/53 cm. Tjej (BF 27/10)
22 - Anna, 39 år, första barnet, Göteborg
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
31 - Sleepan, 33. Första barnet, Göteborg.

November
1 - Busbarro, 34 år, andra barnet, Småland
2 - zassoo, 33 år, andra barnet, Uppland
24 - fijjas, 41 år, andra barnet, Uppland


December
3 - nyponros, 32 år, första barnet, Skaraborg
4 - Cocos 34 år, andra barnet, Stockholm.
13 - imogen, 36 år, tredje barnet, Uppland
 
20 dagar kvar, nedräkningen fortsätter!

Just nu försöker jag hitta tecken på att det är på g att dra i gång. Magen är lite i olag, så då är det väl dags snart? Har jag inte lite extra många sammandragningar? DET måste vara ett tecken och så vidare :D

Om fröken är likadan som sin syster så har jag bara 10 dagar kvar! 🤞
 
Risken för blodbyte är över så vi inväntar transport "hem" till neonatalen i Skövde i väntan på att få komma hem. 10 dagar på sjukhus varav 7 på Östra i Göteborg vilket gjorde att jag började lipa när de sa att vi ska hemåt och att jag fick hålla henne under färden dit :love:
 
I början av graviditeten hade jag som förhoppning att kunna springa/jogga fram till vecka 20. Nu är vecka 30 slut imorgon och jag har precis varit ute och joggat 2,5 km-spåret. Lunka runt är kanske en mer korrekt beskrivning men så himla tacksam att det fortfarande funkar. Inte för träningen specifikt såklart men för att kroppen mår så bra att det går utan att göra minsta ont varken under tiden eller efter. Och det är bra motivation till mig att komma ut att jag måste kolla om det fortfarande går :p

Samtidigt känns det som att det är på sluttampen vad gäller joggandet, känns som att det hänt massor med magen på sista tiden och den gör mer väsen av sig :p
 
Lilltjejen (ännu utan namn) kom till världen strax innan 12 idag med ett okomplicerat snitt. Men det tog ganska lång tid innan de lyckades sätta bedövningen som de bestämt skulle vara både EDA och spinalbedövning. Hade även 4 nålar, två på vardera handryggen, en mellan handryggen och armvecket samt armvecket.

Lilltjejen var lite mindre än beräknat, men ändå stor för vecka 36+1 med sina 3965 gram och 53 cm lång. Det såg först ut som om hon skulle slippa neonatalen men hon hade lite ansträngd andning och jag tyckte hon såg trött ut. Hon hade även för höga bilirubin värden så hon solar konstant samt tar nya blodprover var 4e timme för att se om värdena minskar med solterapin eller om hon ska ha blodtransfusion.

Jag hade inte placenta accreta men de valde att sätta in en ballong för att minska blodbildning då moderkakan var så utbredd. Kroppen protesterade dock mot den på uppvaket med enorma smärtor, så de fick kämpa rätt länge med att få det under kontroll. Ballongen hade hamnat fel och försökt sätta sig i bukväggen visade det sig när den trillade ut under en kontroll på magen. Jag mår bättre än någonsin efter mina snitt, även om jag kräks då och då. Så jag är ganska bestämd, och säkert snart ökänd, med att jag gör allt i min takt gällande rörelse och matintag. Men "min" personal känner sig bekväma med det då det är mitt fjärde snitt och hit kom vi ganska nyss.


Grattis till er :heart
Hoppas på snabb återhämtning och att ni får komma hem inom en snar framtid.
 
Sånt kaos det blev, här i Skövde visste de inget mer än att de skulle ta emot oss. Så efter en hel del rådfrågande med läkarna så finns det nu en preliminär plan. Vi bor på familjerum (äntligen!), och hon ska enbart sola "solarium" istället för heltäckande kostym eller ljusmatta. OM det räcker , OM hon får ordning på sin andning och blodsocker så får vi åka hem tidigast på onsdag. De vet mer imorgon eftersom hon inte är vägd i Göteborg så de vet inte hur mycket hon gått ner eller om hon fått för lite mat i relation till sitt behov. Så hon ska vägas imorgon före ronden.

Men så underbart att ha henne i samma rum :love: Nackdelen är att jag som inte ska amma har bröst som inte förstått det. Så de börjar spänna som tusan, eftersom Göteborg inte ansåg att det behövdes tabletter mot mjölken och Neo har inga här.
 
Sånt kaos det blev, här i Skövde visste de inget mer än att de skulle ta emot oss. Så efter en hel del rådfrågande med läkarna så finns det nu en preliminär plan. Vi bor på familjerum (äntligen!), och hon ska enbart sola "solarium" istället för heltäckande kostym eller ljusmatta. OM det räcker , OM hon får ordning på sin andning och blodsocker så får vi åka hem tidigast på onsdag. De vet mer imorgon eftersom hon inte är vägd i Göteborg så de vet inte hur mycket hon gått ner eller om hon fått för lite mat i relation till sitt behov. Så hon ska vägas imorgon före ronden.

Men så underbart att ha henne i samma rum :love: Nackdelen är att jag som inte ska amma har bröst som inte förstått det. Så de börjar spänna som tusan, eftersom Göteborg inte ansåg att det behövdes tabletter mot mjölken och Neo har inga här.
Underbart att ni får vara tillsammans nu :love:
 
Vi har väl till 99,9% bestämt namn, det blir Frej.

Sonen heter Loke så det känns som det blir en bra kombo. :)

Ni med barn sen tidigare, hur tänker ni med förskola/skola för dessa innan födseln?
Jag har planerat att arbeta tills förlossningen sätter igång typ. Tycker det är så svårt att ta hem sonen och aktivera honom när man när som helst ska ha men tänker samtidigt på att eventuellt dra hem sjukdomar precis innan förlossning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
44 912
Senast: falukorw
·
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 090
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 181
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp