Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Ok, jag ska fundera på om jag känner någon inom det området som jobbar i Linköping som kan hålla utkik efter jobb (tyvärr tror jag inte att jag gör det)
 
Sv: Höstmammor 2010

Tack snälla du :bow:


Sambon pratade med chefen häromdagen om att eventuellt jobba 2 veckor ute och sen 1 vecka hemifrån, 2 veckor ute, 1 vecka hemifrån osv. Fortfarande jobba mån-tors ute, så han kommer hem natten till fredagen. Han förklarade läget att det var jobbigt att vara ifrån familjen så mycket. Och det lät som att chefen inte alls var omöjlig på det.
Inget är klart, men vad jag hoppas :)
 
Sv: Höstmammor 2010

Oj vad tufft det låter, jag har aldirg haft syskon själv eller erfarenhet av det men kan detta bråket bero på att de är så nära varandra i ålder? eller det har inget med det att göra?

Funkar det för dig att vara hemma 1år till utan att jobba?
På ett sätt, kanske hade situationen blivit bättre om både barnen börjat på förskola och fått komma hemifrån och du hade fått vara vuxen med och få lite egentid.

Det låter ju verkligen som att du gör rätt i att sluta med ammningen nu för det låter lite som att hon kör bara med dig nu.
Och my verkar ha det tuff med synd att det inte fungerade med förskolan för hon hade nog uppsdkattat att leka med andra barn och komma ifrån dessa konflikter lite.
Men kanske vill inte hon börja där för att Maja fortfarande är hemma och hon vet att "maja" vinner och får vara med dig så som my vill.
Som du skriver det har blivit som en tävling om dig lite.
Både verkar vara i en känslig ålder nu samtidigt och krävande, lite trotsåldern på dem både kanske? fast olika faser.

Hur var my i denna ålder som maja är i nu om du tänker tillbaka tex?

Skönt att barnen mår så bra annars, hinner du med din häst något?

peppkramar du kämpar verkligen.
 
Sv: Höstmammor 2010

*KL*

Jag tittar bara in och vill önska en riktigt, riktigt god jul :) Så uppdaterar jag i dagaran, vi har ju varit på semester, algot börjar förskolan på tisdag, jag har lunginflammation.. ja, jisses vad som hänt sedan sist...
 
Sv: Höstmammor 2010

Nej nej nej, nu har du missuppfattat! Vi har det jättebra! :laugh:

Det har verkligen fungerat över förväntan att ha två så små barn, och jag tror egentligen att de syskonkonflikter som är, är rätt milda mot vad jag sett hos andra (och mot vad det kanske kommer att bli när de är äldre). Det är två väldigt envisa barn och vad det handlar om är i stort sett bara att ha det den andra har (människa som pryl), eftersom det är så barn är i den här åldern. Framförallt My (snart 3) tycker att "allt är mitt" och att "jag ska ha allt själv". Men det är inte mer än att det går att prata om det eller att handgripligen rycka in, hon är också väldigt förståndig och mån om att saker och ting ska gå rätt till.

Jag tror inte alls att My och Maja hade mått bättre av att vara på förskolan. tvärtom tror jag att vi är lyckligt lottade som kan vara hemma med våra barn så länge. Små barn har egentligen inte alls något behov av att vara borta från sina föräldrar i en förskolemiljö, men många gånger har man som förälder inte så mycket att välja på eftersom man måste börja arbeta. Med detta inte sagt att förskolan är förkastlig, jag arbetar själv i förskola och skola, men i mitt fall är jag helt övertygad om att våra barn i dagsläget mår bäst av att inte gå på förskola. Herregud, de kommer att gå i förskola och skola i en herrans massa år framöver, så det är ju inget man behöver stressa med om man har ett val. De får massa social träning hemma med varandra, med sina kusiner (som vi bor grannar med och som också är hemma), på öppna förskolan två-tre gånger i veckan, och genom det aktiva och sociala liv som vi lever. Vi har det egentligen väldigt bra på alla sätt eftersom vi har både far och morföräldrar nära. Barnen träffar dem ett par gånger varje vecka, och det är toppenkul!

Det som har varit tufft, men som börjar bli bättre, är sömnen med Maja och hennes amning nu på slutet. Amningen är nu avslutad och det gick jättebra, och sömnen blir sakta men säkert bättre, så det blir nog bra med det så småningom också!

Jag jobbar två dagar i veckan, och kommer fortsätta med det så länge det fungerar ekonomiskt. Det är toppenbra och på så vis kommer våra barn inte behöva gå mer än 15 timmar i veckan på förskolan när de väl börjar. Jag trivs väldigt bra med den här lösningen.

Tytte mår fint! Jag tränar honom 4-5 ggr/vecka och han har verkligen utvecklats massor. Vi går kurs för Johan Häggberg med ca 6 veckors mellanrum och det har verkligen gjort susen för oss! Skitkul är det, och ett skönt andningshål.

Du frågar hur My var i Majas ålder... Tja, hon var väl inte riktigt lika självständig och "rivig" som Maja är. Maja blir liksom riktigt ilsk om man försöker göra något hon inte vill, eller erbjuder henne en annan leksak än den hon vill ha, eller tröstar henne när hon är arg etc. Sån var aldrig My. Å andra sidan är Maja mycket mer självgående och lättflirtad än vad My var, hon hade (och har) mycket starkare integritet än Maja. För My har alltid vägen till ett mål varit viktigt, medan Maja struntar i hur hon tar sig dit bara hon kommer fram =) Så dom är väldigt olika! My var tidigare med allt (hon var väldigt tidig), men Maja har börjat knappa in nu när det gäller språket iaf. Hon pratar massor och härmar allt! Jätteskoj! Äntligen börjar man känna att hon förstår vad man säger, typ "kan du hämta muggen och ge den till My?" och "ska vi gå och byta blöja?" och sådant. Det var My tidigare med, liksom att hon nog pratade mer vid samma ålder som Maja är i nu. Hon var även större och hade ju hunnit gå under längre tid eftersom hon började så tidigt, så hon var säkert lite före i det fysiska med. Men det känns som att Maja utvecklas i racerfart nu!

Tack för omtanken Anna!
 
Sv: Höstmammor 2010

Kl

God jul på er allihopa!
Vi åkte ner till Östergötland (min sambo är därifrån) i onsdags, och min sambo hade som förslag att vi skulle åka på dagen lagom till Moa skulle sova middag. Det gick bra, hon sov i två timmar. Sedan blev resten av resan en ren pina. Argare unge får man leta efter. Resan, som är 40 mil tog mååånga timmar. Sista biten gick det iaf att muta med rån. Jag tror inte sambon kommer ge förslag om att åka på dagen någon mer gång, inte än på några år iaf!!
Igår morse fick jag lov att åka hem dock då jag skulle jobba igår och idag. Men imorgon bär det av ner igen för att hämta hem dom. Jag tyckte dom kunde åka tåg hem men det tyckte inte sambon och med facit i hand så hade dom kanske inte kommit hem då eftersom tågen är inställda... :)

I slutet på januari börjar Moa på förskola. Först i provisoriska lokaler för att sedan flytta in i ett nybyggt dagis i mars. Känns som sagt inte optimalt men vad gör man..? Jag hoppas det blir bra iaf. Och jag hoppas att damen har lärt sig gå själv innan dess. Eller, hon är ju jättestadig men vill fortfarande hålla det där fingret. Nu tror jag att det blivit en grej att det faktiskt går mycket fortare om man får hålla i någon, för då kan man ju nästan springa :) Jaja, om hon inte går själv så lär hon snart göra det när hon börjat på förskolan.

Det verkar ju som att det är lite islandshästfolk här i tråden så jag kan väl kasta ut frågan lite löst. Jag har ju ett 4-årigt sto hemma som jag ridit in här under sommaren/tidig höst. Hon känns mycket stabil och "ridbar" men när det kommer till töltsättning så vill det sig inte riktigt. Så nu känner jag det som att vi liksom fastnat lite och kommer inte riktigt vidare. Jag rider för intruktör var 6:e vecka ungefär och har inte möjlighet att göra det oftare då det inte finns någon riktigt nära, och hon som jag rider för bor en bit bort. Så nu funderar jag på om jag ska lämna iväg henne till någon, säg 2-3 veckor så kanske man hade kommit över "tröskeln" och jag hade klarat av att jobba vidare. Helst vill jag ju såklart inte lämna iväg, för jag vill fixa det själv men till vilket pris? Jag tycker hon känns redo för tölt och vill komma vidare liksom! Har ridit in unghästar förut men det var ett tag sedan så jag kan vl tänka att jag är lite ringrostig just vad gäller det här, plus att hästen är klockren 4-gångare med mycket trav och vilja så det är inte den enklaste. Men hon är supertrevlig.
Så, till min fråga? Någon som vet någon bra tränare som inte kostar multum och som inte ligger så jättelångt bort, säg 30 mil max? Jag bor i mellersta Dalarna. Eller tycker ni att jag tänker fel? Jag är ju absolut inte ute efter att pressa hästen, utan jag känner att detta just nu är nästa steg i utbildningen men att jag inte riktigt fixar det själv och jag vill ju inte heller att det blir fel liksom.
 
Sv: Höstmammor 2010

Om du inte vill skicka bort henne på träning så vänta lite med töltsättningen om det känns som att det inte går just nu. Det är ändå inte länge sedan hon "reds in" (ett begrepp jag inte gillar, då jag anser att inridning tar lång tid och inte enbart handlar om att göra hästen ridbar). Hon kanske behöver mer styrka och kroppskontroll först.

Att arbeta från marken i den tidiga töltsättningen är bra, då du kan lära henne att korta sig och börja "trampa" för att hitta fyrtakten. Det går såklart att göra uppsuttet också, men jag gillar markarbete! Tvinga inte fram något, men var samtidigt inte rädd för att tydliggöra vilken väg hon ska välja. Det handlar ju om att hon ska förstå vad det är du vill, så du måste vara väldigt tydlig med att visa det. Tänk dig att du ställer en fråga när du ger en signal och att hon svarar. Det gäller att få fram rätt svar! Så fort hon går mot att korta sig och hitta något som kan likna fyrtakt så beröm direkt, och gör sedan om. Skrittölt är en toppenövning, både uppsuttet och från marken,men när hon väl hittat tölten och börjar förstå vad du vill, så försök att få fram lite mer tempo. Med framåtbjudning och lite fart har unga hästar lättare att aktivera sina bakben, vilket är nödvändigt för att också hitta en hållbar form. Viktigt är också att inte hålla på för länge och att inte trötta ut en häst som är under tidig utbildning.

Du vet säkert det mesta, men det är några av mina tips iaf. Känns det ändå som att det inte fungerar, så skicka iväg henne på töltsättning. Jag tror att det är väldigt viktigt att det inte blir fel i början om man vill ha goda förutsättningar för framtiden.

//julia
 
Sv: Höstmammor 2010

KL

Nu har jag hamnat vid datorn igen, det har hänt lite mycket den sista tiden. Vi var först på semester och sedan fick jag lunginflammation och har legat mer eller mindre de sista tre veckorna. Sedan var det inskolning som stod på programmet.

Algot älskade att vara på semester :) Han njöt av att inte behöva ha en massa kläder på sig, flygresan gick ganska bra, det var lite jobbigt ner för då skrek han en halvtimme, men jag hade laddat med lite nya leksaker, lite mat och sen sov han en stund med. På hotellet hade vi halvpension och på kvällen när det var buffe så åt han massa, gurka, pommes, spagetti, köttfärsås, bröd, pizza och frukosten gick med bra. Vi hade med oss en buk mat till middagen. Han charmade de som serverade och de gick och stack till honom saft och godis (som vi fick beslagta!). Det var en superskön vecka!!! Han tog sina första steg på balkongen en dag, och jag hade kameran i högsta hugg och lyckades filma :love: Han är en glad skitunge...

Julen firades lite halvt, alla vart ju sjuka.... Men han blev inte rädd för tomten i alla fall, han fick för första gången choklad (ett palle kuling) som han andaktsfullt satt i morfars knä och åt medan vi tittade på Kalle Anka.

Hans gående stannade av lite när vi var sjuka men det går bättre och bättre, han älskar när man ställer honom på golvet och sätter sig lite längre bort, då går han fram till en och kastar sig kring halsen och skrattar stort med hela ansiktet :)

Inskolningen har gått jättebra och han har kanonfröknar, han har en "egen" fröken som harft hand om honom och hon är jättemysig. Det är en lugn och harmonisk förskola som ligger i en liten by på vägen till mitt jobb. Där finns 20 barn mellan 1-5år. Det är en naturförskola och de är ute jättemycket! Det delar barngruppen efter de ätit middag. Det är verkligen guld känns det som att ha fått plats där, jag känner mig trygg med att lämna honom och han är lugn och glad verkar det som. En trygg kille säger de. Två gånger har han varit lite ledsen när jag gått.

På måndag börjar jag jobba igen och det känns lite konstigt. Ska jobba 80% och vara ledig på måndagarna, det känns skönt. Jag har satt oss i kö till simskola på måndagarna från och med v.12, det hade känts roligt att fortsätta bada efter babysimmet eftersom han tycker det är skoj. Han tycker det är jätteskoj o rida med, han brukar sitta mellan mig och hornet och åka, han skrattar stort med hela ansiktet :) Hoppas ni har det bra med alla!!!
 
Sv: Höstmammor 2010

Låter som ni hittat ett perfekt dagis.

Keillir- Vi åker ungefär varannan månad 46 mil och sen hem igen. Det är verkligen lättare att åka på kvällen men problmet är att både sambon och jag är ganska trötta och det känns inte säkert att köra då. Maja är missnöjd en stor del av resan men storasyster (2,5 år) gnäller inget för hon är upptagen med att titta på film. Så jag rekomenderar en dvd till bilen sen när Moa blir lite större.
Jag har ingen häst nu men min förra islandshäst red jag in själv. Tyvärr var jag tvugen att sälja henne men staxt innan det hade jag samma tankar som du. Jag kom fram till att jag inte ville skicka iväg henne på träning, utan att det var bättre att lägga pengarna på lektioner istället. Jag tror inte att jag skulle våga skicka iväg min häst, har hört för många hemska historier. Tex en som jag trodde var väldigt bra och hört mycket om visade sig ha använt felaktiga metoder (även om jag fortfarande har svårt att tro att det är sant). Nu har du ju lite svårare med fler lektioner men jag tycker du fick väldigt bra råd av Freyja.

Här är Maja inne i någon period när hon vill ha massor närhet. På natten sover hon bara bra om hon får sova på min arm. I natt sov hon 6 h i sträck (rekord tror jag) på min arm, min kropp är inte lite stel idag. På dagen får jag inte gå en meter utan att lyfta upp och ta med henne, så fort jag reser mig börjar hon gråta. Som tur är så är pappa ok också, iaf ungefär 1h när han kommer hem från jobbet.

Men hon har äntligen kommit på att mat är gott, så skönt att slippa oroa sig för det. Hon äter inga stora mängder men än två makaroner iaf.

Och så har hon blivit förkyld igen, en vecka fick hon vara frisk den här gången. Än så länge hostar hon inte och andningen är inte påverkad, hoppas det håller sig så, så jag kan släppa oron för förkylningsastma.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstmammor 2010

kl

Lowe var på barnmottagningen i måndags och han visade ingen reaktion på pricktestet :banana:
Så han har väl bara haft otur med förkyldning på förkyldning hela våren och hösten.

Och i måndags ringde barnomsorgen och meddelade att dom strukturerat om och det finns en plats för Lowe på Tuvas dagis. Halleluja!!!!:banana:
Så 25 januari kommer han börja skolas in och så har jag planerat att börja jobba 6 februari.



Roligt att vi är så många här som håller på med islandshästar. Jag har ett sto som är 3,5 år. Jag har ridit på henne ca 8 ggr tror jag och hon är gudasnäll. Men planen är att ta hjälp och skicka henne på träning i vår. Och sen rida lektioner regelbundet periodvis.
Jag har nu bestämt mig för att sälja en av hästarna i vår. Det blir stoet som är 10 år i år. Känns sorgligt, men ska bli skönt den dagen då jag hittat en bra ägare till henne. 3 hästar är minst 2 för mycket just nu och tiden är knapp.
En unghäst som behöver mycket viloperioder och sen ridning 2-3 gånger i veckan passar min livssituation mycket bättre nu.
Känns skönt att ha tagit beslutet nu och bestämt mig för vem som ska säljas.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstmammor 2010

Vilka trevliga besked du fått.

Tråkigt att behöva sälja en häst men jag förstår att du inte har så mycket att välja på. När jag sålde Villimey kändes det nästan jobbigast innan jag bestämt mig, och sen hittade jag en köpare som kändes så rätt direkt så även om det var jobbigt när hon åkte så kunde det inte blivit bättre.

Jag saknar hästar mycket i perioder men en ny häst får vänta i några år, till barnen blivit större.
 
Sv: Höstmammor 2010

Ja innan har jag mest skjutit upp det, men nu kommer det bli tufft att en ridhäst igång och ens hinna borsta dom andra känns det som :P
Och fixa en medryttare som rider hästen känns inte roligt att ha heller. Skulle vara skönt att få ner hästkostnaderna och inte betala en häst för att någon annan ska rida den.

Ja du gör nog rätt i att vänta med häst tills den intensiva småbarnsperioden är över. Blir så mycket enklare allt bara man kan ha med dom till stallet och veta att dom lyssnar och håller sig utanför hagarna osv :crazy: Allt går betydligt snabbare då, eller tom den dagen då man kan lämna dom hemma själva för attn åka och mocka och vara borta en timme. Men dit är det långt till.
Samtidigt som en häst kanske vore bra för dig Turbo? Så du får komma hemifrån lite och andas, träffa nya människor mm.
Tänkte eftersom du brukar hålla med mig om att det blir segt att gå och dra hemma jämt.
 
Sv: Höstmammor 2010

Jag är lite sugen på att skaffa en liten inkörd ponny, för barnen att rida på och som jag kan köra. Egentligen är det inte själva ridningen jag saknar mest utan allt det sociala man får i stallet.
Tyvärr är det svindyrt att ha häst installad här, alla berg gör det ont om mark så marken till hagarna kostar massor. Så vi får se sen när vi flyttat och räkna på det. Annars funderar jag på att kolla upp om det finns någon som behöver hjälp med sin häst, måste bara plugga tyska hästord först :)
 
Sv: Höstmammor 2010

Keillir- Vi åker ungefär varannan månad 46 mil och sen hem igen. Det är verkligen lättare att åka på kvällen men problmet är att både sambon och jag är ganska trötta och det känns inte säkert att köra då. Maja är missnöjd en stor del av resan men storasyster (2,5 år) gnäller inget för hon är upptagen med att titta på film. Så jag rekomenderar en dvd till bilen sen när Moa blir lite större.
Jag har ingen häst nu men min förra islandshäst red jag in själv. Tyvärr var jag tvugen att sälja henne men staxt innan det hade jag samma tankar som du. Jag kom fram till att jag inte ville skicka iväg henne på träning, utan att det var bättre att lägga pengarna på lektioner istället. Jag tror inte att jag skulle våga skicka iväg min häst, har hört för många hemska historier. Tex en som jag trodde var väldigt bra och hört mycket om visade sig ha använt felaktiga metoder (även om jag fortfarande har svårt att tro att det är sant). Nu har du ju lite svårare med fler lektioner men jag tycker du fick väldigt bra råd av Freyja.

Här är Maja inne i någon period när hon vill ha massor närhet. På natten sover hon bara bra om hon får sova på min arm. I natt sov hon 6 h i sträck (rekord tror jag) på min arm, min kropp är inte lite stel idag. På dagen får jag inte gå en meter utan att lyfta upp och ta med henne, så fort jag reser mig börjar hon gråta. Som tur är så är pappa ok också, iaf ungefär 1h när han kommer hem från jobbet.

Men hon har äntligen kommit på att mat är gott, så skönt att slippa oroa sig för det. Hon äter inga stora mängder men än två makaroner iaf.

Och så har hon blivit förkyld igen, en vecka fick hon vara frisk den här gången. Än så länge hostar hon inte och andningen är inte påverkad, hoppas det håller sig så, så jag kan släppa oron för förkylningsastma.

Mmmm, det är ju det man bävar för om man lämnar bort hästen på träning, har aldrig gjort det förr. Men jag har nästan bestämt mig för att de får bli så. Jag har kontaktat en som kan ta emot henne i mitten på feb, så då har jag lite tid på mig innan så om det släpper så skickar jag inte henne såklart. Det känns som en bra kompromiss. Och jag känner ändå att jag har bra koll på dit hon ska åka...

Moa vill också ha väldigt mycket närhet nu, helst sova på mig på natten. En natt vaknade hon och for runt så till slut bad jag sambon ta henne till sin sida men då skrek hon ända tills hon fick komma tillbaka till mig sen somnade hon om. Hon går enstaka steg själv men annars så vill hon helst att jag ska gå runt med henne också, jag börjar bli trött på det. Men hon lär väl sig på dagis :) Moa börjar inskolning på tisdag, vi fick börja ett par veckor tidiagre och det passar oss mycket bättre! Och jag tror att de är ganska bra att vara bland de första barnen som börjar när det är nytt, för sen fylls det på eftersom men då har hon blivit lite varm i kläderna innan det är full fart.
 
Sv: Höstmammor 2010

Ja innan har jag mest skjutit upp det, men nu kommer det bli tufft att en ridhäst igång och ens hinna borsta dom andra känns det som :P
Och fixa en medryttare som rider hästen känns inte roligt att ha heller. Skulle vara skönt att få ner hästkostnaderna och inte betala en häst för att någon annan ska rida den.

Ja du gör nog rätt i att vänta med häst tills den intensiva småbarnsperioden är över. Blir så mycket enklare allt bara man kan ha med dom till stallet och veta att dom lyssnar och håller sig utanför hagarna osv :crazy: Allt går betydligt snabbare då, eller tom den dagen då man kan lämna dom hemma själva för attn åka och mocka och vara borta en timme. Men dit är det långt till.

Precis så kände jag i somras när jag bestämde mig för att sälja valacken jag hade. Då kände jag att en unghäst som klarar sig fint på 3-4 pass i veckan och behöver vila lite då och då passar jättebra in i livet. Och att då ha en till "vuxen" ridhäst som kanske behöver 5 pass blir way too much! Man vill ju känna att det är roligt och inte känna stress över att man inte hoinner med. Sen är det ju inte gratis att äga en häst heller, så att betala försäkring och hovslagare till två hästar istället för en har gjort under på kontot. Då har jag ju råd att rida lite kurser istället :)
 
Sv: Höstmammor 2010

Ja precis, det är så jag känner. Skulle vara roligare att lägga allt krut på en. Unna sig mycket lektioner och kurser ibland utan att resten av familjen ska behöva lida för jag lägger för mycket pengar på hästarna.

Kelir, har du dina häst hemma? jag fick för mig det. Hur har du löst det med sällskap till den isåfall?

Jag såg att ni skrev att era småttingar är i behov av närhet nu. Lowe också. Han är väldigt mycket för att pilla, nypa, ta och smeka på en. Gärna mycket på nätterna och när han ska somna. Jag kan bli smått tokig av det för det går inte sova när man känner dom där små händerna som är över hela min hals osv. Han älskar att gosa, kramas och jaa vara nära helt enkelt.



Mirifax: Vad roligt att läsa om att LAgot gick sina första steg på balkongen utomlands, det gjorde Tuva också :)
 
Sv: Höstmammor 2010

Ja, eller hemma hos mina föräldrar, vi bor ungefär 3-400 m från varandra så jag sköter stallet utom någon enstaka gång när pappa kan ta ut eller in. Jag har en häst, sen har vi tre inackoderingar. De har alltså in och utsläpp som ingår i hyran. Sen delar vi upp mockning så vi har ett schema. Jag har alltid haft flera hästar förut så jag har haft stallet fler dagar i veckan förut, nu har jag en av fyra så jag mockar varje onsdag och var fjärde helg som då är fre-sön. Det känns som rena semestern och alldeles perfekt för då har jag tid att rida mera istället för att mocka :) I utbyte mot att jag sköter in/utsläpp osv så får jag hyran från en av inackorderingarna av min snälla pappa, så jag behöver inte lägga så mycket pengar själv på hästen nu utan det täcker det mesta trots att jag tycker hyran är alldeles för låg! Men pappa är en mes vad gäller affärer så det får väl vara så då :) Jag klagar verkligen inte på min hästsituation nu utan är hellycklig. De inackorderade hästarnas ägare är så himla engagerade också så de är verkligen i stallet dagligen och det känns roligt! Hyresgästen vi hade innan var det lite sisådär, men som sagt, fördelen med att ha ett stallschema är ju att man faktiskt inte behöver komma till stallet om man inte ska rida...

Enda nackdelen med hästarna som är inackorderade är att de inte är islandshästar, men det är åtminstone ponnysar!
 
Sv: Höstmammor 2010

Näe det är något speciellt med islandshästar som ridsällskap är inte riktigt samma sak att rida med andra raser när man har islandshäst.
Jag har två str hemma på egen gård en 4½årig hingst och en 12åring valack, hade en minishettishingst förut med som jag sålde i höstas.

Jag har inga inackorderingar men funderar ibland på det men vet inte om det är värt besväret?
Har ju dessutom mina hästar på lösdrift men marken de går på är lagom stor för 2 och blir nog för litet för mer än 2 max 3 kanske.
sen har jag 2 boxar som står tomma(plus de två som jag har till mina bara när hovslagaren kommer typ eller vid dåligt väder)

Ted har börjat på dagis nu, han har kunnat gå sedan 2-3veckor innan sin 1års dag han går stadigt nu och har börjat springa runt men när han är trött så vinglar han och ramlar lättare.
Han har börjat klättra på saker, känns livsfarligt.
Förra och förr förra veckan var det inskolning har gått skitbra han har inte varit ledsen en enda gång det är så jag undrar om han hör när jag säger hejdå för han dissar mig totalt.

Snart börjar jag jobba så då blir det längre dagar för honom så får se hur det går, han har blivit lite mer närgången nu men tror det handlar om att han vill ha tryggheten nu när dagis börjat osv han har sovit sämre på nätterna efter dagis med.
men ger honom massa trygghet och närhet det är så mysigt med ju.
Man får passa på sålänge de vill kramas känns det som hihi.

Mitt i detta så håller han på att få mer tänder med, han har redan 12 tänder och de där dumma kindtänderna gör nog extra ont att få aj aj.
han gråter och visar med pekfingret var det gör ont, stackars min kille.
 
Sv: Höstmammor 2010

Inackorderingar och värt besväret, njae... Vi har en inackordering, på plussidan står betalning, ridsällskap och hjälp om vi är sjuka eller åker på semester (och detsamma i gengäld). På minussidan står att vi har olika syn på hästhantering. Det går upp och ner vilket som väger över, men jag tänker på det positiva. Vi funderar dock på hur vi ska göra om hon inte ska behålla sin häst, hon har den på foder och den ska föla hos sin ägare till våren. Hon kommer få behålla stallplatsen till ny häst men jag är tveksam till om vi kommer ta en ny inackordering om hon inte har den kvar här.

Algot har med börjat på dagis och trivs jätte mycket. Hans dagar ser ut såhär:
Måndag: ledig
Tisdag: 7-16.15
Onsdag: 7- 15.15
Torsdag 7- 17.15
Fredag 6.45-14.45

Det har fungerat bra och han saknar inte heller sin mamma när hon går, det är ett supermysigt dagis med utomhuspedagogik :) Vi trivs bra! Nu har han dock haft tredagsarsfeber och varit hemma två dagar förra veckan, fy fan vad han var dåligt... 41 graders feber och helt apatisk, vi fick ge honom alvedon var 3:e timme och ipren var 3:e timme växelvis o använda alla gamla huskurer vi bara kunde.

Han har fortfarande bara fyra tänder, men en femte är på väg upp.
 
Sv: Höstmammor 2010

Lowe börjar skolas in imorn.

Han är också en relativt tandlös kille, 6 tänder har han bara och har haft dom i evigheter känns det som.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
473
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 810
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 239
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp