Hoff: Vad har fotbollsungar gjort mot hästfolket?

Hur många var inte vi hästungar som fick rida runt på utebana i alla väder i brist på ridhus och förfrysa både händer och fötter på kuppen? Numera har väldigt många fotbollsplaner (åtminstone här i Stockholm) konstgräs, så att jämföra dåtidens fotbollsplaner med nutidens ridanläggningar blir ju lite snett. Täby kommun byggde en vad jag hört väldigt fin anläggning till ridskolan här, så visst finns det kommuner som satsar. Men i förhållande till antalet fina fotbollsplaner i samma kommun så vette 17 om jag kan tycka att det är helt rättvist.
 
Täby kommun byggde en vad jag hört väldigt fin anläggning till ridskolan här, så visst finns det kommuner som satsar.
Hm, just Täby kommun valde att sparka ut den ideella föreningen från den befintliga ridskolan, rev den och byggde en ny åt en privat entreprenör så just den kommunen tycker jag inte ska framhållas som ett föredöme.
Men det är en parentes i just den här frågan.
 
Hm, just Täby kommun valde att sparka ut den ideella föreningen från den befintliga ridskolan, rev den och byggde en ny åt en privat entreprenör så just den kommunen tycker jag inte ska framhållas som ett föredöme.
Men det är en parentes i just den här frågan.

Täbys ridande ungdomar har fått en riktigt fin anläggning, det var det jag svarade på. Oavsett hur det gick till. Jag skrev inget om föredöme eller att man tar hand om ideella föreningar?
 
Äsch. Ridsporten (sporten öht?) är tacksam att reta upp som journalist. Man blir det namnet som man alltid velat vara... Elisabeth är naturligtvis inte mer blåst än att hon vet allt det här, och oavsett om hon besökt en stor fotbolls match eller ej vet hon att en fotbollsspelare tjänar betydligt mer än en ryttare eller att de stora matcherna drar till sig massor av kändisar... Däremot, retar hon upp ridningen får hon massor av arga människor efter sig och blir ett namn bland övriga sportjournalister.
 
Är hon ovanligt korkad eller vad? Inte sjutton var det hästfolket som förstörde fotbollsplanerna. Och nog hade hästfolket kunnat tänka sig att åka och titta på tävlingarna live om man inte använt sig av en så korkad arena som Ullevi. Vem vill sitta längst upp? Man ser ju absolut ingenting däruppe. Då är TV mycket bättre. Ska man betala flera hundra för att se en liten mygga skutta runt? Jag såg bl a dressyren och det var faktiskt ganska värdelöst att se live eftersom man satt så långt ifrån och då hade vi ändå riktigt bra platser. Jag satt mest och tittade på storbildsskärmen ändå. Dessutom satt jag med solen i ögonen halva tiden.
Jag har svårt för människor som bara vill retas och piska upp stämningen... Det finns alltid 2 sidor av varje mynt.
 
Alltså jag spelade sporadiskt fotboll under tidigt nittiotal och jag minns jättskillnader i hur anslagen delades ut. Fotbollsklubbar hade _alltid_ omklädningsrum och rinnande varmt vatten, vaktmästare och kommunal snöskottning.. Fortfarande är det knappt några ridskolor som har det.
Jag hade dessutom ett specialarbete i gymnasiet (tidigt 00-tal) där man kunde se hur snedfördelade det var mellan olika sporter. Underligt hur hon kunnat missa detta.
 
Eftersom hon slår ihop fotbollsungar till en homogen grupp och hästfolket till en annan lika homogen grupp så svarar jag ordagrant på hennes fråga: Det var fotbollsungar som mobbade mig i grundskolan för att jag red. Inte för att det har med saken att göra men hon frågade faktiskt.

Det är verkligen inte hästfolkets fel att kommunen fattat felaktiga beslut och inte gjort en analys av vad som behövde göras för att säkra fotbollsplanernas underlag. Dessutom så hade inte situationen uppstått om det funnits en ridsportarena. Situationen uppstod för att det inte finns en lämplig ridsportarena så man var tvungen att göra om fotbollsplaner (för de finns det gott om) tillfälligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I dag är det dags för årets finaler i Global Champions League och Global Champions Tour med bland annat Henrik von Eckermann och Evelina...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Både Henrik von Eckermann och Peder Fredricson är bland de 25 som har tagit sig vidare till lördagens final i Global Champions Tour i...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev en tredjeplats för Europamästaren i hästhoppning, Peder Fredricson, i finalen i den penningstinna serien Global Champions Tour...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM-guldmedaljören Peder Fredricson fortsätter att imponera. På lördagen red han avslutningen i Global Champions Tour i Doha och tog en...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp