Holländskt galoppregister

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
* Är ute på helt okänt vatten nu, men hoppas att jag ändå lagt tråden rätt, annars får någon moderator vara snäll och flytta den *

En ponny i stallet där jag rider sägs vara "fd. Galopphäst från Holland", men då det låter väldigt märkligt i mina öron (hon är väldigt duktig på dressyr och ganska lat i galoppen...) skulle jag gärna vilja kolla upp det.

Så är det någon av er här som vet om "Holländska Galoppförbundet" eller vad det kan tänkas heta har något register över alla hästar/ponnyer som någonsin startat där?
 
Sv: Holländskt galoppregister

England har mkt ponnygalopp, men aldrig hört talas om att det skulle förekomma i Holland, där galoppsporten är väldigt liten. Travet är det stora där.
 
någon som vet en bra sida eller liknande sida (tex som blup.se) som är för holländsk födda hästar? då jag gärna skulle vilja veta mera om min foderhäst :)
 
* Är ute på helt okänt vatten nu, men hoppas att jag ändå lagt tråden rätt, annars får någon moderator vara snäll och flytta den *

En ponny i stallet där jag rider sägs vara "fd. Galopphäst från Holland", men då det låter väldigt märkligt i mina öron (hon är väldigt duktig på dressyr och ganska lat i galoppen...) skulle jag gärna vilja kolla upp det.

Så är det någon av er här som vet om "Holländska Galoppförbundet" eller vad det kan tänkas heta har något register över alla hästar/ponnyer som någonsin startat där?

Har den startat i ponnygalopp tror jag att det är svårt. I Sverige finns det inget tillgängligt samlat register över vilka ponnyer som har startat, och en del kan ju ha gjort bara en enda start. Vill man få kännedom om en svensk ponny så måste man kontakta Ung galopp. (Men de har bara koll på de ponnyer som har starta efter det att ponnygaloppen flyttades från Ridsportförbundet till Svensk Galopp för några år sedan.) Gissar att det kan vara liknande i andra länder, möjligen med undantag av England.

Om det är en liten arab eller litet fullblod så kan du söka den genom avelsregister över de raserna, eller t ex Sukuposti, och på så sätt få fram data.

Länk till Holländska trav- och galoppförbundet: http://www.ndr.nl/ Det finns en sökruta ganska långt upp till höger på startsidan. Paarden betyder häst.

De ponnyer som i Sverige tävlar i galopp är av väldigt olika typ, och inte alla är speciellt snabba utanför (eller på) galoppbanan. Några tävlar med stor framgång även i andra grenar (FEI dressyr t ex). En del kan behöva få löpa ibland för att inte tröttna eller tappa geisten på ridbanan. Har ibland sett "har starta ponnygalopp" i annonser, men det behöver inte betyda att ponnyn är snabb eller har tävlat mer än någon enstaka gång. Vår ponnygaloppör är mycket snabb på banan, men kan även galoppera på stället om man ber om det. Däremot skulle ingen komma på tanken att kalla den lat :).
 
@mamman Åh, tack för all info! :D
Aktuell ponny skulle i sådana fall bara startat galopp i Holland, vi pratar då om mitten-sent 90-tal.
Men jag vet knappt ens om jag tror på det, men men...
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 755
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp