Hon har dumpat rövhatten, hur gå tillväga nu? (Praktiskt)

Mammas

Trådstartare
En vän till mig har dumpat sin rövhatt till snubbe, varpå han sa åt henne att hon skulle vara ute ur lägenheten efter helgen. Det var några veckor sedan och hon har sedan den helgen bott hos mig.

Han har drogproblem, är ute och "festar" så gott som varje helg, vilket ofta innebär att han missar jobbet måndag och ibland även tisdag. Jobbet är kommunalt med barn. Det går även ut över hunden han har växelvis (med ett ex) som inte får sin motion när han är trött efter att ha tagit droger. Vilket också gör att han ibland inte ger hunden middag (pga hunden har ju inte rört på sig, så varför ska hen ha middag? (Rövhatt I said!)). Han har nyligen fått veta att han har ADD, och påbörjat medicinering för det. De som gett den medicinen vet ej om drogerna.

De hade en uppgörelse om att hon betalat en resa (30'+) och skulle bo utan att betala hyra fram till februari. Hennes bohag står kvar i lägenheten. När vi kom för att hämta saker förra veckan hade han bytt överlås så hon kommer inte längre in i lägenheten (hon har nyckel till underlåset). Hon är och har inte varit skriven där.

Han har sagt att han ska betala sin del av resan, men minus 3000 för denna hyra (till lägenheten hon inte längre har tillgång till), och om hon inte hämtar sakerna innan 31 oktober drar han av 3000 till. Han svarar inte när hon ringer. Han svarar på SMS när han känner för det, och undviker att svara på frågor i dem. Vi försöker nu få till att hämta sakerna denna vecka, men det är svårt när vi inte vet när vi får tillgång till lägenheten. Hon har haft kontakt med hans mamma som kanske kan släppa in oss i lägenheten så att vi kommer in för att hämta hennes tillhörigheter.

Frågor:
  • Har han skyldighet att hjälpa henne att få tillgång till sina saker?
  • När vi flyttat grejerna, kan det gå att driva att få tillbaka pengarna (för boende/resan), Kronofogden/stämning? Det finns enbart muntligt avtal på uppgörelsen.
  • Hon vill egentligen bara få det att ske så smidigt som möjligt, men det är svårt iom att han inte hjälper till. Hur kan hon göra för att få det så smidigt som möjligt?
  • Går det att tipsa arbetsgivaren anonymt om drogerna? Kommer det att få påföljder eller kommer de bara rycka på axlarna?
 
Angående att tipsa arbetsgivaren om drogerna så beror det på vad arbetsgivaren har för policy angående droger.

På mitt jobb (privat, stor koncern inom stålindustrin) så kan man tipsa arbetsgivaren anonymt, vi har haft att någon ringer till en chef t.ex och tipsar och då väljer den chefen om han ska drogtesta på misstanke eller inte.
Hos oss får alltså arbetsgivaren testa vid misstanke om missbruk och då får man inte vägra, vägrar man blir man avstängd utan lön tills man bevisat att man är ren. Jag kan tänka mig att det kan funka på ungefär samma sätt inom en kommun. Min sambo är mer insatt i hur det funkar på kommunnivå här där vi bor, så om du vill kan jag fråga honom när han kommer hem.
 
Försök få tillbaka sakerna som finns i bostaden, anmäl om hunden far illa, låt arbetsgivaren hålla koll på sina anställda, ta bort alla telefonnummer och andra kontaktnät till rövhatten och njut av att slippa ha kontakt med en sådan.
 
@Mammas Om din vän vet vilken mottagning som skrivit ut adhd-medicin så kan hon ringa dit anonymt och berätta att han tar droger. Det är vanligt att patienter som får centralstimulantia får lämna urinprov för att utesluta drogmissbruk, så de blir nog bara glada om de får tips.
 
@Mammas Om din vän vet vilken mottagning som skrivit ut adhd-medicin så kan hon ringa dit anonymt och berätta att han tar droger. Det är vanligt att patienter som får centralstimulantia får lämna urinprov för att utesluta drogmissbruk, så de blir nog bara glada om de får tips.

Jag äter och har ätit centralstimulantia i typ 10 år och aldrig behövt lämna ett enda urinprov.
 
Inte jag heller men det brukar (ska) vara rutin med prov.

Kanske beror på orsaken? Jag får det för att vara piggare eftersom jag lider av hjärntrötthet.

Men det är ju ändå samma mediciner som man får vid ADHD och då borde det väl vara samma riktlinjer?

Måste nästan ta upp det med min neurolog. Det här gjorde mig nyfiken.
 
Bäst är nog att försöka göra upp med mamman att hämta grejerna och ha så minimalt med kontakt det går med strulputten.
 
Kanske beror på orsaken? Jag får det för att vara piggare eftersom jag lider av hjärntrötthet.

Men det är ju ändå samma mediciner som man får vid ADHD och då borde det väl vara samma riktlinjer?

Måste nästan ta upp det med min neurolog. Det här gjorde mig nyfiken.
Beror nog mer på ens relation med sjukvården och deras rutiner. Jag har gått på samma mottagning 2004-2016 så de kanske kände sig övertygade om att jag inte missbrukar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 097
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 889
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 319
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 586
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp