Bukefalos 28 år!

Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

sows

Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem med min 6månaders honkatt som kissar inne!
Det är gärna på mattor och hemskt gärna på mina kläder och i min och min sambos säng.

Vi har testat allt ifrån att skaffa en till låda, flytta maten, flytta lådorna, sprayat get off på de ställen hon inte får kissa på och även fernomer (stavning?)

Vad ska jag göra? Var hos veterinären med henne och de hittade inga fel på henne. De sa även att sterelisering inte är en garanti att hon slutar. Och är det värt pengarna om det inte funkar?

Sen har jag en undran till:

När vi har rensat lådorna så kommer vår hankatt (brodern) och lägger sig i lådan, men han gör ingenting. Han kan sitta där och bara titta, men han gör ingenting. Vad beror det på?

Ibland gör han det också när den inte är rensad. Är det för att han tycker det är bekvämt att ligga där eller är det på grund av något annat?

Tacksam för svar!
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Ang honan.
Jag har haft en sådan katt och hon var dessutom kastrerad (sterilisering och kastrering är två olika saker på honkatter). När det gällde henne vilket jag misstänker också gäller din så var det bara att byta ut kattsanden till en annan sort och mer finkornig, vi bytte till EverClean och hon gick då på låda och gjorde aldrig behov någon annanstans. En del honor kan också vara extremt kräsna, vilket hon var, och vilja ha två lådor. En låda för att pissa i och en för att bajsa i.

Sen är det ju alltid fördelar med att kastrera en honkatt även om det kanske inte skulle hjälpa mot detta problem.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Du ska absolut kastrera både hon och hankatten om du inte ska låta dem gå i avel. Fram tills dess bör du ha dem åtskiljda om inte brodern redan är kastrerad för katter kan bli könsmogna redan vid fyra månaders ålder. Det är ju inte så kul med inavel och hankatter kan vara fertila i flera veckor efter kastreringen.

Vad gäller att honkatten kissar överallt så är hon kanske kräsen. Kunde inte veterinären hitta något så prova med annan sand och fler lådor och ev, andra sorters lådor. Vad har du för lådor idag? Vissa katter föredrar täckta lådor och vissa föredrar otäckta. Man får prova sig fram till vad katten tycker bäst om. Det kan också svänga senare, jag har alltid haft bara täckta lådor men nu har våra katter sagt ifrån att de vill ha otäckta så då får de givetvis det ;)

Katter är ju extermt renliga djur och många katter går inte på lådan om det redan är gjort något där. Det kan ju vara orimligt att plocka ur efter varje besök rent praktiskt och då får man ha fler lådor helt enkelt.

Tog veterinären ett rent urinprov eller hur gjorde hen? Symptomen skriker ju urinvägsinfektion så upphör det inte med fler lådor så gå till veterinären igen.
Det kan också vara så att det upphör direkt när ni har kastrerat henne så börja absolut med det.

Vad gäller hankatten så tycker han nog att lådorna är trevliga bäddar helt enkelt. Skaffa en trevlig bädd att ligga i så upphör det nog.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Börja med att kastrera båda katterna.

Skaffa många lådor och ställ dom på flera platser i bostaden, använd olika varianter av lådor (med och utan huv), rikligt med sand i lådorna (minst 10cm).
Testa andra varianter av sand än den ni har idag. För min honkatt är det bara riktigt finkornig och klumpbildande som duger (extreme classic oparfymerad har hon, väl värt pengarna). Rena lådor är viktigt, åtminstone i början. Min var ett riktigt kissa-utanför-monster, idag klarar hon av att kissa på rätt plats även om lådorna är smutsiga.

Ställ maten där hon kissar, dom brukar inte kissa i närheten av mat. Det kan vara ett alternativ att ställa torrfoderskålar i sängen om det inte är möjligt att hålla dörren till sovrummet stängd. Vilket foder äter dom? "Dålig" mat kan ge större problem än bra, det kan vara värt att testa en diet som består enbart av blötfoder under en period (Mjau blötmat är både bra och billig).

Håll rent, inga kläder/handdukar/mattor på golvet, inga tillgängliga filtar i soffan eller täcke i sängen (dvs sånt som går att gräva i), göm undan sånt när det inte används.
Finns det någon risk att katten kan vara stressad? En lugn och trevlig miljö är viktigt.
Även sysselsättning har jag upplevt är bra, t.ex. leka en stund med laserpekare/leksak på snöre eller träna in trick.

Och en av de bästa rutinerna: den första som går upp på morgonen tar med sig katten in på toan direkt, sitt där och läs tidningen eller något en stund. Samma procedur på kvällen, eventuellt även mitt på dagen om någon är hemma. Viktigt är dock att bara ta med den aktuella katten in, den andra kan vänta utanför så hon får vara ifred.

Rengör inte kissfläckarna med klorin, det kan katterna uppfatta som en urindoft.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Jag har testat att byta sand. Allt från kristaller, finkornig, grovkornig och papperspellets. Hon går ju på lådan. Men är ofta att hon kissar på kläder och mattor. När vi satt och åt mat idag så satte hon sig på ett plastunderlägg och kissade. Och det går ju inte att gräva över eller liknande.

Vi har både låda med huv och utan. Hon sätter sig i båda. Nu har vi också en låda med vanlig kattsand, och en men kristaller.

Sen kan det gå veckor utan att hon gör nåt. Men man kan inte släppa in henne i sovrummet, badrummet eller klädkammaren utan att hon sätter sig.. Alla våra mattor är förstörda efter att hon har satt sig där.. Luktar hemskt illa, och är inte värt att lämna in dem på kemtvätt eftersom att man vet att hon kommer sätta sig där igen.

Jag tvättar bort fläckarna med get off. Det gillar ingen av katterna. Men ändå sätter hon sig där.

Jag var hos veterinären och skulle kastrera hanen. Men han var tydligen inte tillräckligt stor ännu för att kastreras. Och det var inte hon heller..

Vi leker med katterna varje dag. Sen har vi märkt att hon har svårt att koppla av. Även när vi hade fernomer inkopplade i vägguttaget..

Eftersom att vi har provat allt så överväger vi att tyvärr avliva henne. Vilket är synd. Hon är ju en så himla trevlig katt i övrigt.. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Gå till en kattkunnig veterinär och be att få katterna kasterade. Har fått för mig att bara katterna väger 1 kg så går det alldels utmärkt att kastrera.

Hur gamla är katterna?

Vore väldigt tråkigt om ni avlivar henne utan att göra fler åtgärder.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Är det så alltså? Så lät det inte på veterinären när jag var där. De var inte tillräckligt tillväxta i kroppen ännu sa veterinären till mig.
Katterna är 6 månader i augusti. Hankatten har dock börjat vråla lite med jämna mellanrum. Så är nog dags för honom.

Vi har försökt att omplacera henne (utan kostnad) då hon kanske inte trivs hos oss. Men fick inget napp. Äldre katter är svåra att omplacera.
Vi har ju testat allt vi kunnat.

Om ingen som läser här vill ta över henne då. Men det är jag dock tveksam till :(
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Jag upprepar; gå till kattkunnig veterinär. Är de 6 månader gamla så är det inga som helst problem att kastrera. Det är länge sedan man övergav den synen.
Det är grundläggande kunskap att okastrerade katter markerar revir och har dessutom hanen börjat vråla så är det mycket hög tid.

Det finns massor att läsa om detta om du googlar. Finns ett speciellt kattforum där du kan få massor av hjälp.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

MonteRose;14573404[B skrev:
Det är grundläggande kunskap att okastrerade katter markerar revir och har dessutom hanen börjat vråla så är det mycket hög tid.
[/B]

Tål att upprepas.

Till TS
Jag kastrerade mina katter vid 4mån ålder utan problem, även katter på katthemmet där jag var volontär kastrerades i så ung ålder. Byt veterinär. Och luktar det fortfarande kattpiss om mattorna så ökar risken för att hon går dit igen.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Jag har läst allt jag kan hitta på google och i olika forum och har testat allt. Ingenting verkar ju funka.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Jag har läst allt jag kan hitta på google och i olika forum och har testat allt. Ingenting verkar ju funka.

Katterna är inte kastrerade vilket är något av det första man gör med ungkatter som börjar skvätta när de blir könsmogna. Att detta kan göras långt ner i ålder står på många ställen.

Kastrera båda. Båda är nu könsmogna och du löper stor risk att få ett gäng inavlade kattungar.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

jag ska kanske gå dit igen då.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Jag har läst allt jag kan hitta på google och i olika forum och har testat allt. Ingenting verkar ju funka.

Det finner jag oerhört besynnerligt då kastrering är det första man gör när katter börjar kissa på fel ställe. Det vet alla på ett kattforum.

Efter det tar man sterilt urinprov och ultraljudar urinblåsan.


http://kattstatus.se/sida19.html

Här är en bra artikel där du kan förkovra dig.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Läste den artikeln för ett tag sedan.

tack för tipsen allihop
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Man steriliserar (klippa äggledarna) inte honkatter längre man kastrerar (plockar bort livmoder+äggstockarna). Skillnaden är att vid sterilisering löper honkatten fortfarande men blir inte dräktig, de fortsätter även revirmarkera. Vid kastrerin löper inte katten, kan inte bli dräktig, slutar revirmarkera(kissa överallt).

Så ja honkatten slutar kissa utanför lådan då man kastrerar, din veterinär verkar inte vara kattkunnig.

Och du har broder okastrerad antar jag?:crazy: Då riskerar du även at få en kull snart. Om din veterinär inte vill kastrera då de är 6 månader ska du verkligen byta...99,99% av alla veterinärer kastrerar katter vid 6månader, vissa tom från 12v...
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Ge inte upp! Om ni gillar kattens övriga kvaliteter så finns det mycket kvar att testa.
Min ena höll på sådär i ca två år innan vi fick ordning på det. Än idag händer det att hon sätter sig på plastpåsar och handdukar om dom ligger slängda på golvet, men det är ytterst sällan. Men jag tvättar gladeligen en handduk extra och torkar lite golv för att få ha henne kvar :love:

Är hankatten snäll mot henne? Det finns ju risk att hon känner sig stressad p.g.a. honom.
Låter han henne vara ifred vid lådan? Min andra katt jagar gärna kisse-katten vid lådan när hon hör att det börjar krafsas i sanden, så där har jag fått passa på henne och säga ifrån när hon kommer smygande. Numera låter hon bli att jagas vid lådan.
Blir ni arga på henne när hon sätter sig på fel plats? Det kan också göra att hon blir osäker.
Har ni en lugn miljö hemma eller är det mycket fart och fläkt?

Släng grejerna som luktar kattkiss. Om det är dyra prylar det handlar om så skicka dom till kemtvätt och lägg undan dom sen så hon inte kissar på dom igen.
Beröm när ni ser att hon går på lådan, ett positivt och ljust "braaa" och sen omedelbart fram med det smaskigaste godiset ni kan tänka er (tänk dock på att inte springa fram till katten, då kan hon bli skrämd).
Och testa det jag skrev om att ta med katten in på toan (förutsatt att ni ha lådor där inne såklart) det första ni gör på morgonen, en gång mitt på dagen och när ni borstar tänderna på kvällen.

Om er veterinär inte vill kastrera än så byt till en annan. Det vore himla dumt om det blir inavlade ungar p.g.a. en veterinär som inte kastrerar i tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Hej!

Sen har jag en undran till:

När vi har rensat lådorna så kommer vår hankatt (brodern) och lägger sig i lådan, men han gör ingenting. Han kan sitta där och bara titta, men han gör ingenting. Vad beror det på?

Ibland gör han det också när den inte är rensad. Är det för att han tycker det är bekvämt att ligga där eller är det på grund av något annat?

Tacksam för svar!

Det kan vara att han tycker det är en mysig plats att ligga på. Om det är nyrensat i lådan kan det vara att han vill sprida sin doft där och markera revir.

När jag tänker närmre på hans beteende kan jag tänka mig att honan kanske inte vågar gå i lådan där han har markerat. Skaffa ett par lådor till och ställ ut på olika ställen i hemmet. Då kanske han får svårt att ockupera alla lådor och hon får chans på nån.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Om kastrering inte hjälper meddetsamma kan det bero på att man har väntat för länge med att kastrera och katten har fått en vana att kissa på andra ställen än i lådan.
Men man kan bryta vanorna,tvätta med ättika ,dettol,fler toalådor ställa mat på ställen där katten brukar kissa.


Men kastrering är A och O.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Vi tycker om denna katten väldigt mycket. Men på grund av det hon gör så har vi tröttnat. Vi kan inte ha det så. Vi kan ju inte lägga undan alla möbler för hennes skull. :(

Hon har kissat sen vi fick henne. Hon går på båda lådorna. Men som idag (som jag skrev i ett tidigare inlägg) så hann hon sätta sig på ett plastunderlägg. Det var inte lite kiss heller. Förstår inte varför. Lådorna var nyrensade och lediga. Sedan upptäckte vi att hon kissat i ett annat hörne, på dörrmattan och på mattan i vardagsrummet. JAG BLIR GALEN!!!! :'(

Vi har lagt ut henne på annons, i förhoppningar om att hon kan få bli utekatt. Det är kanske det hon saknar? Vår hona har inte visat några som helst tecken på att vara könsmogen ännu. Och hon är lika gammal som sin broder. Är lite orolig över att det kan vara något fel?

Sen tror jag inte att kastrering kommer hjälpa henne för att hon gjort så ända sen hon var liten. Det kan ju ha blivit ett inlärt beteende.
Vi har försökt ta henne på bar gärning. Men när vi sätter henne i lådan så kollar hon bara på en som ett frågetecken. Vi berömmer henne alltid när hon varit på lådan. Men det verkar ju inte funka det heller... :(
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Är hankatten snäll mot henne? Det finns ju risk att hon känner sig stressad p.g.a. honom.
Låter han henne vara ifred vid lådan? Min andra katt jagar gärna kisse-katten vid lådan när hon hör att det börjar krafsas i sanden, så där har jag fått passa på henne och säga ifrån när hon kommer smygande. Numera låter hon bli att jagas vid lådan.
Blir ni arga på henne när hon sätter sig på fel plats? Det kan också göra att hon blir osäker.
Har ni en lugn miljö hemma eller är det mycket fart och fläkt?

Hankatten är väldigt snäll. Han låter henne vara ifred när hon är på lådan, när hon äter osv. Han tar snarare hand om henne.

Vi har aldrig blivit arga på henne när hon satt sig på fel plats. snarare har vi bara tagit henne i nackskinnet (stöder den andra handen under rumpan såklart) och burit henne till en låda hon oftast sitter i. Vi är väldigt lugna både jag och min sambo. Hon kan ju slappna av men går gärna och kollar läget. Hon följer gärna med sin bror om han går någon annanstans också. Hankatten är ju väldigt lugn av sig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 773
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp