Bukefalos 28 år!

Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

För det första måste jag säga att det är ju rent idiotiskt att du inte kastretat dem. Katter kan bli könsmogna TIDIGT och man behöver inte ens märka det. En katt ska inte behöva bli dräktig innan ett års ålder, dessutom med sin bror.. jag blir mörkrädd. Förstår inte varför folk ska envisas att skaffa syskon av olika kön..

Ser heller ingen anledning alls att hålla katter fertila om man inte ska avla på dem, det ger bara besvär.

Hur gammal var hon då hon kom till er?
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Du skriver "båda lådorna". Har ni bara två lådor?

Absolut att ni ska skaffa fler lådor o placera ut på olika ställen i hemmet.

En del katter vill inte kissa o bajsa i samma låda och en del katter vill inte gå på en låda där någon annan varit innan.

Hur ofta mockar ni lådorna?
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Det finns en hel del fall där ägarna väntar på att katten ska bli könsmogen innan kastreringen där katten får ungar.Ägarna har inte märkt att katten har varit könsmogen.
Försöker ni omplacera katten till en utekatt måste den i alla fall kastreras.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Varför tar ni henne i nackskinnet? Det är inte särskilt snällt även om ni stöttar under rumpan.
Det kan vara så att hon var könsmogen redan när hon kom till er som tolv veckors (som jag antar att hon var) och att hon löper tyst så att ni inte märker något.

Mitt förslag är att på måndag ringer du en annan veterinär som har koll på det här med katter. Kastrera henne omgående och ha henne sedan bara i ett rum. Tvätta allt hon har kissat på med ättikssprit, det går bra att hälla i tvättmaskinen och att ta direkt på de flesta golvmaterial. I rummet har du minst två lådor och hennes mat och vatten. Sedan får hon vara där inne tills hon inte kissar på golvet längre. När hon har slutat kissa på golvet så utökar du hennes utrymme succesivt och se till att hon alltid har minst två lådor själv och att de alltid är rena och fräscha.

Och för guds skull, sluta lyfta henne i nackskinnet, det gör ont på katten. Det är bara när de är små ungar som mamman kan lyfta dem så.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Faktiskt så har jag aldrig sett en honkatt lyfta enbart i nackskinnet. Över hela nacken/ryggen däremot. Har väl sett att dom gjort något försök på större kattungar som dom inte når om och då får tag i nackskinnet men detta brukar kattungen protestera rätt bra för.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Ja precis, det brukar vara skinnet mellan skulderbladen som dras ut mest tycker jag att det ser ut som när mamman lyfter och precis som du skriver så protesterar en större kattunge vilket är förståligt, det gör ju ont.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

hon har aldrig protesterat mot att jag har gjort så på henne.

Hur kan hon vara könsmogen vid 12 veckors ålder? hon visste ju inte ens att hon hade en svans då. Vi har provat med att ha henne i bara ett rum också. Funkar inte. Vi har skaffat en till låda, men hon pissar likfan överallt ändå. Vi ska ringa veterinären idag och få henne undersökt och kastrera hanen samtidigt. Om hon blir omplacerad ska hon självklart också bli kastrerad. Men jag tror det ser mörkt ut iomed att hon hållit på sen 12 veckor. Det var dock jobbigare i början då hon bajsade också. men det har hon slutat med. som tur är.
Vi rensar lådorna 2-3 ggr om dagen (beroende på hur fulla de är).

Har bytt mat till pro plan kitten development också.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Den enda riktiga chans du kan ge henne är att kastrera, stänga in i ett rum med så lite saker som möjligt att kissa på, helst INGET. Alltså tex bara ett kök med ett bord och stolar. Sedan ställer ni in flera lådor med olika sorters sand/pellets osv. Antagligen har hon aldrig fått lära sig att bli rumsren, för henne är det antagligen normalt att kissa om man blir kissenödig, även om hon inte befinner sig i en låda.
Enda sättet att bryta detta är ju som med en hund, inte ge dom ngn chans att kissa på fel ställe.
Det är skittråkigt med katter som kissar på fel ställe, jag vet!! Men att ens onmplacera innan man kasterat låter ju helt bakvänt. Man gör väl allt man kan för att lösa problemet innan. Så hoppas du tar tag i kastrering av även henne och ger henne den chans hon är värd. Även om hon hållt på sen liten kan den plötsliga hormonändringen i kroppen vara det "avbrott" hon behöver.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Om någon vill ha henne kommer vi självklart att kastrera henne. Men vi har väntat i månader på att någon ska höra av sig.

men som jag sa. vi har provat att stänga in henne. Utan mjuka saker att kissa på. Men hon kissar överallt ändå. på golv, kablar, byrålådor, datorer. Ja allt vad man kan tänka sig. Vi har provat flera gånger. Både med sin bror och utan. flera dagar, veckor tillochmed.

get-offen har slutat funka. hon kissar på ställen där jag sprayat med citron o ättika, vinäger, get-off och så vidare. Ingenting funkar.

Vi har ringt en veterinär. Brodern har börjat jama lite. Det är nog dags för honom nu.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Vi har testat att ta henne på bar gärning. Funkar inte heller.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Börja med honan. Är hon könsmogen kan hon redan vara dräktig. Och hanen kan bli pappa i flera veckor efter att han är kastrerad. Så kastrera honan först. Förhoppningsvis hjälper det mot kissandet, men det finns aldrig nån garanti. Nån skrev här att det är tvärsäkert att det hjälper, men det är inte alls säkert.
Men att kastrera en icke rumsren katt är väl i princip det första man gör för att vara säker. Finns liksom inget positivt med att hålla katter fertila.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Men nu blir jag rent ut sagt förbannad.
Hur svårt är det? KASTRERA HONAN! Du har inte testat allt förräns du gjort det. Som jag sa, KASTRERA och stäng direkt in i ett rum med lådor med olika "fyllning".
Dessutom kan hon som MissFideli säger redan vara dräktig och enligt djurskyddslagen (har jag för mig) får vara dräktiga så unga.
I vilket fall så är det INTE bra.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Det är som veterinären sa till mig också, att det inte finns någon garanti på att hon slutar. även om man försöker med alla tips jag har fått ta del av.

Vi ska till veterinären på torsdag. Då får vi se.

jag vet att det inte är bra att en kattunge inte ska ha egna ungar vid så tidig ålder. det fattar vem som helst. så är det med alla husdjur.

Jag har varit hemma större delen och har inte hört eller sett att de parat sig. Och vad jag vet så låter de ganska mycket när de gör det.
Så tveksamt att honan är könsmogen. Hon är MYCKET mindre än hanen och hon verkar yngre i lynnet också. De är inte av samma kull men har samma pappa..


Man behöver inte bli förbannad för att man letar efter tips. Jag försöker bara få lite hjälp av erfarna kattägare.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Vill bara tillägga att om man kastrerar en katt för tidigt så kan det slå slint i skallen på den. Man stoppar en del av kattens utveckling vilket leder till att den kan bli "dum i huvudet".
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Jag vet inte vad du har för veterinär som sagt det där, men det stämmer inte.
Vadå slå slint i huvudet på den?

I flera länder kastrerar man små, små kattungar. Precis som man kastrerar små grisar och andra djur. Inte fasen slår det slint i skallen på dom för det.
Anledningen till att en del veterinärer inte vill kastrera för tidigt är att det är väldigt pilligt.

Även i sverige blir det vanligare och vanligare att kastrera tidigare.

Även om det inte är en garanti att hon slutar, så finns det en möjlighet. Kom för f*n inte och säg att du provat allt innan du faktiskt provat allt.
Jag skulle nog säga att för honkattens skull så är det bättre att kastrera och på så vis få bort ev foster än att låta henne föda en ev kull. DET tar med på katten än en kastrering.
 
Senast ändrad:
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Jag har provat allt jag fått tips om. jag ska till veterinären i veckan.
jag har aldrig sagt att jag ska låta henne få en kull eller få para sig. Vad fick du det ifrån? jag har koll på dom. Snälla du.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Är det nått din veterinär sagt så skulle jag byta omedelbart. Det stämmer inte alls, rent lureri. Pinsamt felaktigt faktiskt.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Vill bara tillägga att om man kastrerar en katt för tidigt så kan det slå slint i skallen på den. Man stoppar en del av kattens utveckling vilket leder till att den kan bli "dum i huvudet".

Det där är lögn, det trodde man förr men så är det inte. Det är lika mycket lögn det som vissa tror att en honkatt måste ha fått en kull innan kastreringen. Det som kan göra att det slår slint är om man tar ungen förtidigt ifrån mamman. Det är därför man ska ta ungen tidigast vid tolv veckors ålder men helst ska man se till att ungen verkligen är mogen och jag tycker också att ungen bör väga över ett kg.
Sprid inte sådana lögner är du snäll utan låt katten få upp sin status som sällskapsdjur och hjälp istället till så att alla katter som inte ska gå i kontrollerad avel blir kastrerade så tidigt så möjligt.
Vissa veterinärer kastrerar vid fyra månaders ålder och vissa så sent som vid sex månader men det finns inget som tyder på att åldern vid kastreringen har någon som helst betydelse eller att det skulle slå slint i huvudet på katten. De forsätter att växa och utvecklas precis som innan kastreringen om de är unga.

Det som händer när en katt blivit kastrerad är att de blir harmoniskare eftersom de slipper könshormonerna som säger åt dem att leta partner att para sig med hela tiden. Katten får ett bättre liv helt enkelt. De får tid att leka och de får tid att njuta av livet.
Visst ska alla katter få ha det så bra.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

hon har aldrig protesterat mot att jag har gjort så på henne.

Hur kan hon vara könsmogen vid 12 veckors ålder? hon visste ju inte ens att hon hade en svans då. Vi har provat med att ha henne i bara ett rum också. Funkar inte. Vi har skaffat en till låda, men hon pissar likfan överallt ändå. Vi ska ringa veterinären idag och få henne undersökt och kastrera hanen samtidigt. Om hon blir omplacerad ska hon självklart också bli kastrerad. Men jag tror det ser mörkt ut iomed att hon hållit på sen 12 veckor. Det var dock jobbigare i början då hon bajsade också. men det har hon slutat med. som tur är.
Vi rensar lådorna 2-3 ggr om dagen (beroende på hur fulla de är).

Har bytt mat till pro plan kitten development också.

En vuxen katt som lyfts i nackskinnet kan bli helt slapp. Varför de gör så vet jag inte men jag tror ju inte att det beror på att de gillar läget utan snarare för att det är så obehagligt. Varför lyfter du henne i nackskinnet alls? Det är ju något folk brukar göra som avskyr katter :(

Om hon inte visste att hon hade svans så är det nog något allvarligt fel på katten. Eller så menar du att hon var väldigt omogen och då undrar jag ju varför ni inte lät henne vara kvar längre hos mamman tills hon var redo.

Du kan inte prova att ha henne i ett rum bara utan du måste göra allt det andra med. Kastrera först och främst för jo, det är inte alls otroligt att det är hennes hormoner som ställer till det för henne nu. Jag tror helt enkelt att hon var inte redo att lämna sin mamma. Mamman hade inte hunnit lära henne hur man beter sig och därför var hon inte rumsren.

Hur många lådor har du? Vanligtvis så säger man att man behöver en låda mer än vad man har katter men när det är problem som med er katt så får man ju dubbla antalet lådor. Många katter går inte på lådan om det är något i den alls och då får man ju ha många lådor eftersom det kan vara praktiskt omöjligt att plocka ur varje gång en katt har varit där.

Varför kastrerar ni inte båda på samma gång? Det är viktigare att honan blir kastrerad än hanen just nu om man måste välja eftersom hanen är fertil i flera veckor efter kastreringen och då kan han göra honan dräktig.

Varför vill du inte kastrera honan? Du skriver om hon blir omplacerad men varför inte göra det nu så har du ju provat det också om det kan hjälpa.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Vill bara tillägga att om man kastrerar en katt för tidigt så kan det slå slint i skallen på den. Man stoppar en del av kattens utveckling vilket leder till att den kan bli "dum i huvudet".

Bullshit. :mad:

I vilket fall så är det inte "för tidigt" längre för dina katter utan i hög tid att det görs.

Varför du väljer att kastrera hanen och inte honan fattar jag, det är billigare att kastrera en hankatt och du har redan gett upp om honkatten och tycker därför inte att det är värt att lägga pengar på henne. Varför skulle någon vilja ta över en okastrerad honkatt som kanske är dräktig med sin bror och som pissar överallt? Vill du ge henne en chans till ett nytt hem så kastrerar du henne omgående.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 773
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp