Bukefalos 28 år!

Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Dessvärre tror jag att katten är borta för alltid.
Den är för liten har bytts ut till den var för liten....

Lilla kissen.....hon har det nog bättre nu.

Kan det verkligen vara möjligt? :eek:
Stackars missförstådda kise.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

jag tog henne till en annan veterinär. Men de sa samma sak.

Jag tror att det helt enkelt är så att du inte ville lägga den summan det kostar att kastrera på katten. Hon var i dina ögon inte värd de futtiga kronor som det hade kostat.

Jag tror faktiskt inte på att flera veterinärer har sagt att hon var för liten. Jag har fått en vildkatt kastrerad som vid det tillfället var i mycket dålig kondition. Hon hade inte ett uns underhudsfett och hon var svårt uttorkad eftersom hon varit instängd någonstans av misstag. Det var tack vare att hon var i så dålig kondition som vi lyckades fånga henne överhuvudtaget. Vi hade försökt fånga henne i flera år men hon var för snabb för att fånga manuellt och för smart för att gå i fälla. Trots att hon var så dålig så lyckades hon bita mej ordentligt men det var det värt för att få se hennes lycka när hon efter nästan tre veckor i fångenskap fick återvända till sitt liv i frihet. Valet var att prova att kastrera och hoppas att hon vaknade ur narkosen eller att avliva henne och jag anser att man avlivar inte friska djur. Man ger alla en ärlig chans. Alla har rätt till ett värdigt liv, även en katt. Hon lämnade nämnligen sina kattungar när de var runt två-tre veckor och hittade vi dem inte så svalt eller frös de ju ihäl. Så kan man ju inte ha det och katten for ju också illa av att få ungar varje år med allt vad för risker det innebär. Vi kunde ju inte hjälpa henne heller om något skulle gå galet eftersom hon gömde sig så väl.

Gick det att kastrera den katten så tror jag säkert att det hade gått med fd din katt också. Det är så tråkigt när människor skaffar djur men inte vill ta ansvar för dem när det är något utöver att ge dem mat.
Jag hoppas att hon verkligen fick ett nytt hem (hur man nu kan komma på tanken att göra utekatt av en katt som är så liten att den inte ens kan kastreras och som dessutom verkar lida av någon allvarlig sjukdom eftersom den springer in i väggarna är för mej en gåta men det får stå för dej) och att du inte bara kastade ut henne ur bilen som så många andra gör.

Jag hoppas att du inte skaffar fler djur. Djur är individer och när vi väl har skaffat dem så är det vårat ansvar att ge dem den vården och allt annat som de behöver. Att kastrera hör till de mest grundläggande sakerna med en katt och det bör man väl ändå förstå att den kostnaden kommer när man skaffar katten. Gör man inte det så kanske man ska fundera en gång till och hålla sig till döda ting.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Kan det verkligen vara möjligt? :eek:
Stackars missförstådda kise.

Att avliva katten kanske i det här läget ändå var det humanaste för hur länge skulle katten klara sig ute? Springer den in i väggarna inne så lär den ju inte kunna hålla sig undan för bilar, andra katter eller rävar så den lever nog inte så länge till iallafall. Har de avlivat katten så har de ju ändå fullföljt sin plikt som djurägare och inte släppt iväg katten vind för våg och struntat i den. Missförstå mej inte, jag tycker inte att det är rätt att avliva men i det här läget var det nog det bästa valet när djurägaren inte ville lägga pengar på att ta reda på vad som fattades katten.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Kan till viss del hålla med dig.
Men skulle dom tagit sitt fulla ansvar så skulle ju katten utredasm kastreras och se om den funkade som innekatt efter detta.
Har dom avlivat eller skeppat iväg katten så var det den enklaste utvägen för dom.
Men i vilket fall hoppas jag katten är avlivad än att blir utekatt och får kattungar hej vilt eller blir skadad.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Nä, nä. Jag förstår fördelarna med avlivning i detta läge. Katten slipper lida längre men det som gör mig ledsen är att den som sagt var missförstådd och inte fick en ärlig chans. Om det nu är så att den är avlivad. Jag hoppas att den har kommit till nån som har förståelse för katt.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Nej den fick verkligen ingen ärlig chans men jag tror att det är att föredra att få en spruta hos veterinären än att bli jagad, skadad, komma i slagsmål eller bli påkörd av en bil. Katter är ju väldigt utsatta när de är utekatter och det krävs att de kan ta för sig, särskilt när de är fertila och det kan ju knappast en katt som anses för liten för att bli kastrerad göra.
Jag tycker att hela den här historien är så tragisk.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Hon har det säkert jättebra ute på landet.

Det var vad de veterinärerna jag var hos sa. Nu är det upp till de nya ägarna.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Jag tror du missförstår. Katten verkar inte vara avlivad, men omplacerad och kommer inte tillbaka till sows.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Men är ju lite konstigt att alla säger att det är fel att avliva henne, sen är det fel att omplacera henne och ge henne en ny chans hos någon hon förhoppningsvis trivs hos. Vad är rätt i detta läget? Släppa ut henne någonstans i skogen och hoppas på att hon klarar sig? knappast.

Jag ville den katten bara väl. Såg ju klart och tydligt på henne att hon inte trivdes här.
Vi var hos flera veterinärer och skulle kastrera henne. Så kom inte och säg att jag inte försökte ge henne en ärlig chans. För det gjorde jag!

Jag kollade som sagt upp henne hos veterinär, de hittade inga fel på henne. Samma med de andra veterinärerna.

Men att ni kan med att döma en person som frågade efter råd och tips, till att vara en icke djurvän. Det är bara idiotiskt.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Saken är den att jag tror itne att du är ärlig. Nu skriver du att du varit hos mer än två veterinärer med henne?
Och alla ska ha sagt att hon är för liten för att kastreras? Det är liksom inte rimligt någonstans.

Det som hade vart rätt att göra var att kastrera INNAN hon släpps ut och kan bli parad. Om hon är för liten att kastrera, hur bra tror du då det är att hon blir med kattungar?
Du skulle inte lämnat bort henne innan kastration om du skulle tagit ditt ansvar.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Jag tror du missförstår. Katten verkar inte vara avlivad, men omplacerad och kommer inte tillbaka till sows.

Det var med utgångspunkt från Holgers inlägg.

Dessvärre tror jag att katten är borta för alltid.
Den är för liten har bytts ut till den var för liten....

Lilla kissen.....hon har det nog bättre nu.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

hur skulle jag inte kunna vara ärlig?
Ja jag är medveten om att hon inte ska ha några ungar. Jag sa det till de nya ägarna att hon inte är kastrerad. och att hon bör bli det snarast möjligt innan de släpper ut henne....

Hade jag inte velat kastrera henne hade jag inte gått till veterinären, hade jag inte brytt mig om att hon var liten och sprang in i väggar hade jag inte gått till veterinären. Så kom inte o säg att jag inte tog mitt ansvar...
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

hade du tagit ditt ansvar hade du sett till att katten var kastrerad när du opmlacerad.
Att skylla på veterinären är bara löjligt.
Du framstår som otroligt snål o inte ett dugg djurvänlig :mad:
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Det är ju helt sjukt hur man kan döma en person som försöker ge en katt det bästa. Men hade jag avlivat henne hade det varit fel. hade jag kastrerat henne och omplacerat henne hade det varit fel. Så, ja vad ska jag säga? jag lyssnade till vad honan ville. hon ville inte vara innekatt. Så enkelt är det.
Jag säger bara det Veterinären sa till mig. Jag skyller inte på någon. Det kvittar ju vad jag säger ändå så jag sätter min punkt här.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Hade du kastrerat o omplacerat hade det varit rätt.
Jag tror inte du har varit hos ngn vet öht.
Det stinker snålhet över hela tråden.
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Hade du kastrerat o omplacerat hade det varit rätt.
Jag tror inte du har varit hos ngn vet öht.
Det stinker snålhet över hela tråden.

Håller helt och hållet med!:bow: Har läst hela tråden nu och du har ju bara så löjligt rätt!
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

kl

Undrar varför det alltid är så dålig stämning i de flesta trådar här på katt....
När jag skulle kastrera vår hankatt så ringde jag till de tre veterinärkliniker vi har i närheten för att kolla vilken ålder de kastrerar vid. Alla tre sa att katten måste vara minst sex månader, så jag väntade tills dess. Anser mig inte som en dålig djurägare pga det. Förstår ts som väntade när vet sa det. Var hittar man en vet som kastrerar tidigare?
 
Sv: Honkatt kissar utanför lådan + hankatt som ligger i en nyrensad låda

Nu har jag fått höra att honkatten har det jättebra ute på landet och att hon är rumsren, kastrerad och en lycklig katt :)

Min hankatt som jag har kvar är kastrerad och har fått sig en kompis. Han har slutat ligga i lådan och väljer en bekväm plats i sängen eller i hörnsoffan :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 523
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 467
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 796
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp