Hönstråden 2017

Jag har aldrig slagit ihjäl en kyckling tidigare eller slaktat, min granne sköter slakten och får äta upp tupparna sen, jag har faktiskt nästan helt slutat äta fågel sedan jag började med höns. Lite dumt då jag vet att mina har det väldigt bra som får bra mat och gå ute på gräsmattan hela dagarna och picka fritt. Tidigare åt jag fabrikskyckling så det är iaf bra att den efterfrågan minskat.
Jag fick oss att köpa quornfärs istället för köttfärs häromkvällen när i skulle äta tacos, för även om vi köper ekologiskt så är slakten densamma. Ser därför fram emot att äta våra egenuppfödda djur, där jag vet att slakten kommer vara så stressfri som möjligt (eftersom den kommer ske hemma). Vi köper ibland kanin av en kaninbonde i närheten, som har hemmaslakteri för dessa. Det känns bättre. Men jag förstår även de som skaffar tex höns och sen inte vill äta upp sina egna djur. Jag har sagt till sambon att om vi blir såna får vi väl byta kött med grannen, vi äter upp deras höns och de äter upp våra :D.
 
Då är operation kyckling avklarad, nu får jag bara hålla tummarna att hon inte fattade något av nattens aktiviteter. Nu är de två jag hade inne i buren med sina syskon och deras mor. Sista jag såg av småttingarna hade de burrat in sig i fjädrarna på henne, fast hon var lite skeptisk först. :confused:

Om allt går vägen har hon fem istället för tre små fjun i morgon att lära hur man blir som höns. :laugh:
 
Nattens övningar bar frukt. ;) :up:
Alla lever och även om de två inslussade fortfarande hänger mest med varandra så gör hon ingen skillnad på dem utan de får vara med i matsökandet och allt småkutter. Vad härligt bebisprat höns har med sina kycklingar, borde spela in det och lyssna på när jag har svårt att sova. :love:
 
Jag tror jag är på gång igen... Efter förra katastrofkläcket (blev fyra leveransklara av 26 ägg...) blev det desto bättre nu, av 18 ägg går det nu 14 kycklingar i hönshuset! :) De är drygt fyra veckor nu, så nu klarar de sig nog.
Hade kanske tänkt mig att det blir ett par hönor som jag kan behålla och sen skänka bort tupparna, men för ovanlighetens skull verkar det vara glest på tuppfronten......O_o Tre stycken ser jag, men det är väl kanske lite tidigt än..? Och alla 14 dunen är så trevliga och fina och fräscha!
Så det blir nog fullt i hönshuset denna vintern också...
...tänker hon som skulle sluta med höns :angel:
 
Apropå slakt...
Jag vet inte om jag vill eller inte vill veta, egentligen...
Men hur går det till när de slaktar industrihöns? Sövs de innan, som man gör med grisar..?

Bläh, måste vara fruktansvärt för fåglarna att fösas ihop i bilar och transporteras osv... :crazy:
 
Jag har en hönsannons ute och blev kontaktad av en kille igår som frågade om jag inte hade väldigt små kycklingar till salu? De bodde i lägenhet och kunde inte ha så många djur men var stora djurvänner, dessutom bor de så det finns en skogsdunge i närheten. :crazy:

Jag förklarade att jag ansåg det vara dålig djurhållning att hålla en ensam kyckling i lägenhet och att höns är flockdjur, sen blockerade jag. Hur i hela helskotta kan man kalla sig djurvän om man vill ha en ensam kyckling i lägenhet? Skogsdungen, ska de gå på promenader med kycklingen, släppa lös den och låta den springa fritt eller ska den bara sitta i fönstret och se på dungen? :confused: :banghead:
 
Jag har en hönsannons ute och blev kontaktad av en kille igår som frågade om jag inte hade väldigt små kycklingar till salu? De bodde i lägenhet och kunde inte ha så många djur men var stora djurvänner, dessutom bor de så det finns en skogsdunge i närheten. :crazy:

Jag förklarade att jag ansåg det vara dålig djurhållning att hålla en ensam kyckling i lägenhet och att höns är flockdjur, sen blockerade jag. Hur i hela helskotta kan man kalla sig djurvän om man vill ha en ensam kyckling i lägenhet? Skogsdungen, ska de gå på promenader med kycklingen, släppa lös den och låta den springa fritt eller ska den bara sitta i fönstret och se på dungen? :confused: :banghead:
Wow, dagens hur fan tänkte han där??
 
Apropå slakt...
Jag vet inte om jag vill eller inte vill veta, egentligen...
Men hur går det till när de slaktar industrihöns? Sövs de innan, som man gör med grisar..?

Bläh, måste vara fruktansvärt för fåglarna att fösas ihop i bilar och transporteras osv... :crazy:
Dom hängs upp i benen och körs med huvudet genom ett vattenbad med el i, är det vanligaste har jag för mig. Det är för bedövning, sen avblodas de.
Bland det värsta är att tuppkycklingar inte alls är eftertraktade i äggindustrin, utan de hamnar i en kvarn och typ mals. Det sägs gå på ett par sekunder, men ett par sekunder är lång tid att känna smärta och rädsla! Fy fan, säger jag bara.
 
Dom hängs upp i benen och körs med huvudet genom ett vattenbad med el i, är det vanligaste har jag för mig. Det är för bedövning, sen avblodas de.
Bland det värsta är att tuppkycklingar inte alls är eftertraktade i äggindustrin, utan de hamnar i en kvarn och typ mals. Det sägs gå på ett par sekunder, men ett par sekunder är lång tid att känna smärta och rädsla! Fy fan, säger jag bara.

Inte nog med det. Kycklingarna som ska födas upp till slakt går i tusentals tillsammans i samma rum. Ingen har tid att hålla koll på dom och sortera ut de som av någon orsak inte mår bra och inte växer som de ska. Bara döda djur tas till vara. Då det är dags att åka till slakteriet så kör man in på natten en truck med en uppsamlingskorg och från den så slängs de ned i transportlådor. Det sker om natten och i väldigt svag belysning pga höns har väldigt dåligt mörkerseende så då kan man jobba utan att panik utbryter. Men en o annan körs på eller hamnar i kläm o skadas, det är inte så noga. Nästan alla förlorar medvetandet av strömstöten de får, men inte riktigt alla. Jag läste i norska Aftenposten att för att få kycklingköttet godkänt enligt halal-reglerna så hade ett stort slakteri anställt en man som satt o rabblade Allah akabar = gud är stor där dom avlivades men det skedde så snabbt att han inte han säga det en gång för varje djur. Först skrattade jag åt det, sen tänkte jag att det är i alla fall ett sätt att erkänna att även djuren har en själ. Men muslimer är inte kända för att behandla djuren väl.
 
@hemlig @Skjøldur Fy vad gräsligt!!! :cry: Men jag fattar inte vattenbadet, kan du förklara närmare??

Sen är det ju rätt hemskt att det går åt ett antal liv till recepten med kyckling i... :crazy:

Nu ska jag ut och gosa med mina små dun som kommer springande så glatt när de ser mig :love: De kommer antingen att bli kvar här som äggläggarhöns och så småningom dö någon form av "naturlig" död (ålder, rovfågel :meh: eller liknande) eller, om de blir tuppar, leva en tid i det fria hos kompisen och sen hastigt och lustigt hamna på huggkubben utan att hinna fatta nåt...
 
Jag har en hönsannons ute och blev kontaktad av en kille igår som frågade om jag inte hade väldigt små kycklingar till salu? De bodde i lägenhet och kunde inte ha så många djur men var stora djurvänner, dessutom bor de så det finns en skogsdunge i närheten. :crazy:

Jag förklarade att jag ansåg det vara dålig djurhållning att hålla en ensam kyckling i lägenhet och att höns är flockdjur, sen blockerade jag. Hur i hela helskotta kan man kalla sig djurvän om man vill ha en ensam kyckling i lägenhet? Skogsdungen, ska de gå på promenader med kycklingen, släppa lös den och låta den springa fritt eller ska den bara sitta i fönstret och se på dungen? :confused: :banghead:
Jag hade ute en annons på en kungsboa en gång. Det ringde en man och var intresserad. För det första berättade han att han köpt en pyton dagen innan och att han hade den i en glassbytta O_o. Sen undrade han om man kunde mata ormen med grytbitar. :banghead:

Nej, han fick inte köpa ormen...:meh:
 
@hemlig @Skjøldur Fy vad gräsligt!!! :cry: Men jag fattar inte vattenbadet, kan du förklara närmare??

Sen är det ju rätt hemskt att det går åt ett antal liv till recepten med kyckling i... :crazy:

Nu ska jag ut och gosa med mina små dun som kommer springande så glatt när de ser mig :love: De kommer antingen att bli kvar här som äggläggarhöns och så småningom dö någon form av "naturlig" död (ålder, rovfågel :meh: eller liknande) eller, om de blir tuppar, leva en tid i det fria hos kompisen och sen hastigt och lustigt hamna på huggkubben utan att hinna fatta nåt...
Jag vet inte exakt hur vattenbadet fungerar, men vatten leder som bekant ström så de får liksom en rejäl stöt och bedövas av det. Jag tror själva bedövningen är effektiv i sig, det är hela hanteringen (att de hängs upp tex) jag inte gillar. Och, som @Skjøldur sa, hela uppfödningen. Även om ekologiska har det aningen bättre.
 
Vattenbadet tror jag är för att det ska vara lättare att plocka, men jag fixar inte att äta industrikyckling längre. :yuck:

Den dagen grannen inte fixar att nacka mina tuppar längre får jag nog sluta med höns, nu går de mest som lyxchicks här hemma. :laugh:
 
Nu gjorde jag nåt jag verkligen ångrar.....:cry::cry::cry::cry: Jag kollade på youtube hur det gick till.... :cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Aldrig aldrig mer att jag ska köpa kyckling i affären!!!!! :cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:
Jag förstår inte att det inte blivit mer skriverier om hur broilers har det, från kläckning till avlivning. :(

Hur gör ni med era kycklingar, hur stora är de när ni släpper ut dem med hönan?
 
Jag förstår inte att det inte blivit mer skriverier om hur broilers har det, från kläckning till avlivning. :(

Hur gör ni med era kycklingar, hur stora är de när ni släpper ut dem med hönan?
Nej, detta var verkligen vidrigt!! Det där med att man sållar bort tuppkycklingarna har jag ju hört talas om, men den övriga hanteringen var ju helt enkelt... fruktansvärd!!!

Hur menar du med att släppa ut hönan med kycklingarna? Menar du naturruvade eller maskinkläckta? De naturruvade har fått gå med mamman direkt såklart. De övriga har jag fasat in beroende på hur många de har varit, hur många höns jag har haft just då m m. Denna kullen släpptes ihop med den enda hönan och tuppen jag har kvar just idag, faktiskt. Då har de fått vara i hönshuset själva några dagar så de lärt sig hitta och så. De är ju dessutom ganska många, så då får de inte så mycket på moppo per capita, s a s... De blir fem veckor på söndag.

Andra gånger har jag också haft dom på olika ställen. Det är lustigt, då går de tillsammans ute i trädgården på dagen, och sen när det mörknar går de gruppvis in i sina respektive boenden... Festligt!
 
Nej, detta var verkligen vidrigt!! Det där med att man sållar bort tuppkycklingarna har jag ju hört talas om, men den övriga hanteringen var ju helt enkelt... fruktansvärd!!!

Hur menar du med att släppa ut hönan med kycklingarna? Menar du naturruvade eller maskinkläckta? De naturruvade har fått gå med mamman direkt såklart. De övriga har jag fasat in beroende på hur många de har varit, hur många höns jag har haft just då m m. Denna kullen släpptes ihop med den enda hönan och tuppen jag har kvar just idag, faktiskt. Då har de fått vara i hönshuset själva några dagar så de lärt sig hitta och så. De är ju dessutom ganska många, så då får de inte så mycket på moppo per capita, s a s... De blir fem veckor på söndag.

Andra gånger har jag också haft dom på olika ställen. Det är lustigt, då går de tillsammans ute i trädgården på dagen, och sen när det mörknar går de gruppvis in i sina respektive boenden... Festligt!
Jag har hönan och kycklingarna i en kompostbur som är nätad så de andra inte kommer åt dem och har inte vågat släppa ut dem då jag är rädd att någon fågel eller något annat djur ska skada dem. Jag vill att de ska hinna bli lite större först och i år har jag två nya hundar som visserligen låter hönsen vara i fred, men jag vet inte om de skulle låta bli kycklingarna. Nu har jag bara fem småttingar och mina höns går fritt i trädgården normalt.
 
Jag fick fem små i mitt kläck hemma. Två hade svårt att stå så dom fick jag ta bort :(
Två hönor ligger på ägg sen länge och min plan var eftersom det inte verkade bli nåt av äggen att ta bort dom och stoppa dit kycklingarna. Sagt kch gjort började jag i hår och fick till minnförvånibg höra en massa piip! :eek:
Så nu har jag plötsligt 10 kycklingar under värmelampa i väntan på att resten ska kläckas innan dom ska sammanföras med sina mödrar :D
Underbar överraskning !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp