Bukefalos 28 år!

hopp/bom-rädd häst

J

josephinel

Min 15åriga lilla pålle är livrädd för allt vad bommar heter.
För två år sedan tävlade han hoppning på hög nivå men efter att några idioter bundit fast honom i ett hinderstöd som sedan rasat och släpats med honom i sken, så är han livrädd.

Vet inte riktigt hur jag ska få bukt med problemet.
Har ingen att ta hjälp av så just nu försöker jag longera honom över bommar på egen hand.
Har lyckats få honom att gå lugnt och sakta över en bom, men lägger jag dit en till så är det tvärstopp.
Jag vet som sagt inte hur jag ska göra, det jag gjort hitills är att hålla honom stadigt i longeringslinan samtidigt som jag dragit lätt i den och 'duttat' lite lätt med ett dressyrspö på rumpan, eller bara hållt spöt bakom honom.
Det känns inte som det är rätt metod, det funkar ju men det känns ändå inte som om det är så man ska göra..
Äsch, jag vet inte.
hur hade ni handskats med problemet om ni varit själva?
Ingen instruktör, ingen stallkompis.
 
Sv: hopp/bom-rädd häst

Här kommer jag med små ideér som kanske skulle hjälpa något:

Lägg två bommar med... ja, en halvmeter/en meter mellan och led hästen igenom dom här.. alltså här är bommarna: l v l. haha alltså v:et är då hästen. För då kommer han ju ha två bommar på varsin sida om sig.

Försök få honom att känna sig trygg mellan dom här bommarna. Du kanske kan passa på att fodra honom mellan bommarna eller annat trevligt.

Lägg ut bommar lite överallt på ridbanan, du måste inte rida över dom, bara dom är där så han kan vänja sig att gå förbi dom och kanske även över någon enstaka.

Sen kan du ju även satsa på miljöträning, vilket gör att han kommer lita mer på dig, då du även ska kunna leda/longera honom över flera bommar i med att han då litar på dig om att det inte är farligt.

i skogen kan du träna att få honom över stockar liknande. I skritt från början och sen kanske även hoppa? Han kanske inte förknippar nerblåsta trädstammar som bommar om du har tur! :D

Hoppas jag var till någon hjälp och lycka till med pollen :)
 
Senast ändrad:
Sv: hopp/bom-rädd häst

Jag skulle lägga bommar i rasthagen (om han har en, vilket jag hoppas) så lär han sig att de inte är farliga.:)
 
Sv: hopp/bom-rädd häst

Japp :) och till slut blir de så vardagliga att hästen blir skraj när man tar bort dem... :rofl:
 
Sv: hopp/bom-rädd häst

Jag har haft ett liknande problem med hinder efter en klumpig olycka med min 5 åring för ca 1 månad sen.
Han fastnade i ett hinder som var så pass lätt (plats) att det följde med honom i rörelsen.
Han blev jätte rädd efter det. men är på väg att bli lika säker igen nu..

Jag har kört så att jag gör andra övningar än att gå över.
Lägg tex som en bana att han går mellan dem istället för över.
Tycker verkligen du ska köra det från marken och göra det som miljöträning först.
Framförallt gå bredvid och inte låta honom ta det själv först.
Att gå över en vanlig bom ledande kan bygga upp massor.
Fortsätt sen men att springa över och bygg på sen med flera.
Tillslut börja rida försiktigt över och bygg på.
Man kan också bygga som löshoppningsring och släppa lös, då får han ta bommarna i sin egna takt.
Kommer säkert ta tid men bygga förtroende för något som varit obehagligt tar tid.

Att lägga ut i hagen kan säkert vara ett bra alternativ,
men risken är att han förknippar bommar med ridbana/ridhus och det är därifrån jag tycker du ska arbeta.
Bommar i hagen kan i slutänden innebära att han helt struntar
i att röra sig i närheten av dem och rör sig i andra delar av hagen.
Och problemet är kvar. Men visst är det en bra ide och kan funka...
 
Sv: hopp/bom-rädd häst

Tack så mycket för svaran, ska testa lite av det här redan imorrn! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp