Hoppa igång häst

Freazer

Trådstartare
Har nyligen börjat hoppa igång en av hästarna igen efter att den inte har hoppat mer än enstaka skutt på ca 2 år. Den har tränats med markbommar samt upphöjda bommar under denna tiden. Fick bli min dressyrhäst när jag tyckte den var för vild under tiden jag var gravid och hade hjälp av annan (mesig) ryttare.

Har en plan hur jag lägger upp träningen men skulle gärna vilja läsa vad ni hade gjort.

Min plan har helt enkelt bestått utav bomträning och börjat med enkla små kryss utan avstånd och distanser såklart. Bara rullat på, hållt det ganska kort, inte "hoppat" mer än kanske max 6-8 språng åt gången. Tänker att hästens senor och ligament behöver stärka sig på annat sätt och utsättas långsamt för mer hoppning. Hade glömt hur roligt det är att hoppa detta ångloket:D:D:D
 
Jag skulle fortsätta med bommar som övergick i små enkla serier mer än bara något enkelhinder här och där.

Fördelen är ju att hästen inte varit skadad utan det är egentligen bara att köra på och höja ribban allt eftersom :)

Lycka till :)
 
Jag skulle fortsätta med bommar som övergick i små enkla serier mer än bara något enkelhinder här och där.

Fördelen är ju att hästen inte varit skadad utan det är egentligen bara att köra på och höja ribban allt eftersom :)

Lycka till :)

Precis, hästen har ju varit i "full gång". Längtar dock redan efter att starta första tävlingen! :p:D
Tips på serier?:)
 
Favorit hos mig som fungerar på ung som gammal och sitter uppe jämnt

Bom - hinder-upphöjd bom-hinder-bom-oxer-bom kan varieras och tas bort bommar.

Min ena blir rätt het på hinder och här från hon tänka till själv.


annars brukar jag även ha 2 lägre hinder med distans 3 galoppsteg och bara rulla över.

Som på en stor volt i mitten så man kan rida snett igenom och då på den linjen ha 2 hinder sedan byta varv och fortsätta på andra sidan. Även sätta i mitten så kan man svänga upp på mittlinjen ta ett språng sedan fortsätta rakt fram på nästa eller till höger/vänster och ha samma avstånd där.

Jag har hinder och bommar framme varje dag och brukar skutta lite gymnastik på detta vis varje gång jag är på banan.
Har du en tränare är det bara att åka iväg. Tycker det är så bra med tt få tips på övningar man kan göra hemma
 
Tack, jag är dålig på att komma på "nya" serier och alternativ från vad jag brukar göra faktiskt.
Denna hästen är också het så får vi se om det kan hjälpa denna också att tänka lite själv =).
Bara att dubbelkolla så menar du hindet efter den upphöjda bommen och inte upphöjd bom/hinder? Vad har du för avstånd?

Har tränare jag tränar för men vill komma igång lite mer först och hoppat lite mer hemma innan vi åker dit :)
 
@Freazer

bom - hinder - UPPHÖJD BOM (dvs lägg dem på sockerbitar som typ cavaletti) sen hinder igen :) Kan varieras i det oändliga.

3,20 har jag mellan.

Travhoppar en del också väldigt stärkande och de kan inte rusa iväg. 1-3 travbommar med avstånd 1,20 sedan ett hinder som man kan höja allteftersom på avstånd 2,20

Sen vänta inte för länge med att åka till tränare. hela vitsen är ju att få tips och komma igång :D Bara säga att man inte är igång helt ännu.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
Träning Hej! Har en äldre häst på 19 år som jag skulle vilja börja hoppa igen efter att den inte hoppat på ca 1 år. Hästen har tidigare gått...
Svar
3
· Visningar
813
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp