Hoppstövlar och dressyrstövlar!

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag rider inte för tillfället men hade tänkt börja spara pengar och leta efter nya ridstövlar tills jag ska börja igen. Jag har ett par från CRW men de är i stortsett slutkörda. Men jag har tänkt ha dem som vinterskor då de är sjukt varma och ena dragkedjan är nybytt så vill inte slänga dem.

Men för att komma till saken. Jag hade tänkt beställa ett par dressyrstövlar och ett par hoppstövlar (inom sin tid så inte direkt nu) och undrar vilka ni skulle rekommendera? Jag är inte rik så 1-4000kr får prisklassen vara. Jag kommer antagligen att få måttbeställa då jag har strl 38, vad strl 33cm och behöver typ 52-54cm utsida på dressyrstövlarna så det blir nog att måttbeställa.
Kanske kan köpa ett par hoppstövlar på Hööks (använder ju inte dem lika mycket) och ett par lite dyrare dressyrstövlar (alltså kanske över 4000kr).
Några tips? Gärna bilder på era stövlar också! Gärna för och nackdelar också! Det SKA vara dragkedja!
 
Sv: Hoppstövlar och dressyrstövlar!

Dressyrstövlar är i regel hårdare och hoppstövlar mjukare. Jag föredrar en stövel man kan göra bägge i, speciellt om man inte rider varje dag. Jag har ett par Cavallo, minns ej modellen men de är lite hårdare än en sladdrig hoppstövel men mkt mjukare än en hård dressyrstövel, de har snörning men är stabila. Och även om de är tusen gånger mjukare än dressyrstövlar så avskyr jag att rida i dem, jag får knölar på fötterna trots att jag har plåster, och skänkeln fladdrar omkring för att jag inte kan hålla om då de fortfarande är "nya" och oinridna. Jag har ägt dem i snart ett år men då jag använt dem sparsamt pga obekvämligheten och vintern så är de ännu hemska...

Ja, praktiskt taget tvingar jag mig att rida i dem så att de någon gång ska bli bekväma. Så hade jag ridit i mindre omfattning och dessutom efter ett uppehåll så hade jag definitivt satsat på en mjukare variant där man kan koncentrera sig på att återfå balans och ridning än där man får koncentrera sig på att öht kunna rida :o
 

Liknande trådar

Utrustning Dags att köpa nya hoppstövlar. Jag måste ha ca 36 cm vida och ca 52 höga.... Tänkte måttbeställa men jag vill inte betala 1500kr extra...
Svar
9
· Visningar
776
Senast: sweep
·
Dressyr Funderar på ett par nya stövlar att använda vintertid. Har i dagsläget fårskinnsfodrade bruna Petrie Olympic och de är båda jättesnygga...
Svar
4
· Visningar
1 476
Senast: Centaur
·
Utrustning När jag red idag så bestämde jag mig för att det får bli ett par nya stövlar innan sommaren. Rider nästan uteslutande i dressyrsadel så...
2
Svar
22
· Visningar
2 415
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Jag har tänkt önska mig ett par helt nya ridstövlar i julklapp av pappa. Vi skulle egentligen till Sthlm HS där hela resan (med inträde...
Svar
6
· Visningar
2 314
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp