Bukefalos 28 år!

Hornhinnesår, droppar & salva häst är omöjligt!

M

mis

Hej !

Problem med ögondroppar och ögonsalvan !!!

Veterinär var där tidigare idag och konstaterade ett stort hornhinnesår, ca 2,5 x 1 cm stort !!!!!!!!:(

Nu ska jag droppa Atropin 4 ggr dagligen och Fucithalmic ofta (minst 4 ggr dagligen) + 2 påsar Fenylbutazon/dag, alltsammans i 8-10 dagar. Jag har fått i honom Fenylb. med lite påhitt med äpple, havre och betfor, men han vill gärna spotta ut.

Mitt jättestora problem nu är att få i dropparna och salvan i ögat!!
Han har tidigare haft problem med ögonen med flugor och fått infektion och jag har haft i Fucithalmic, men nu har han så himla ont i sitt öga pga av såret på hornhinnan så han totalt vägrar att få något nära ögat. Jag stod själv (efter vet. besök) och skulle få i droppar och salva i typ 1,5 timme... gick inte bra.

Senare när jag fick hjälp av andra provade vi brems (hatar det, han blöder). Provade med grimskaft runt näsan, han sliter sig och får brännsår.
Vi var 2-3 stycken på honom ikväll med brems, blir galen, lyfter mig och springer.
Ingenting tycks hjälpa... vad gör man? Är det någon som har råd??? I så fall skulle jag gärna vilja ha det nu.

Ringde veterinären, sent!! fredag kväll och bad om plegicil, men jag kan ju inte droga hästen dygnet runt...

Idag är det fredag den 13:e. Jag hoppas bara att allt är bra med hästen när notan kommer.
 
Sv: Hornhinnesår, droppar & salva häst är omöjligt!

Det bästa är nog att inte göra så stor grej av allt, skit i att stressa upp med massa folk/brems/fasthållning osv.

Börja med att sakta (utan droppar i handen) fråga dig fram från mulen och se hur högt du får föra handen, när du ser att han börjar bli orolig stanna med handen och ge godis/beröm med den andra, fortsätt sedan på detta sägg och sedan sammma sak med salvan i handen fortsätt sakta uppåt och om han tex är van vid att du torkar av hans övon med ens svap innan ridning, ta en smap som du lägger på salvan med.

Lycka till!
 
Sv: Hornhinnesår, droppar & salva häst är omöjligt!

Det bästa är nog att inte göra så stor grej av allt, skit i att stressa upp med massa folk/brems/fasthållning osv.

Börja med att sakta (utan droppar i handen) fråga dig fram från mulen och se hur högt du får föra handen, när du ser att han börjar bli orolig stanna med handen och ge godis/beröm med den andra, fortsätt sedan på detta sägg och sedan sammma sak med salvan i handen fortsätt sakta uppåt och om han tex är van vid att du torkar av hans övon med ens svap innan ridning, ta en smap som du lägger på salvan med.

Lycka till!

Inga av de grejer hon skall droppa i ögonen är något hon kan ta på en svamp, de skall direkt in i ögat under ögonlocket från en steril sprutspets, så det var inget smart råd.
 
Sv: Hornhinnesår, droppar & salva häst är omöjligt!

Inga av de grejer hon skall droppa i ögonen är något hon kan ta på en svamp, de skall direkt in i ögat under ögonlocket från en steril sprutspets, så det var inget smart råd.

Nej, det är ju just det. Det ska inte in fler bakterier och skit än vad det är, men är jätterätt att skada hans öga mer än vad det är.
 
Sv: Hornhinnesår, droppar & salva häst är omöjligt!

Fattar inte riktigt hur ni bremsat om han blödde av det ?
Ingen häst brukar tyvärr uppskatta de där ögonsalvorna/dropparna de svider uppenbarligen, höll för många år sedan på med min gamla häst i 2 månader med sådant och inte var det lätt, gällde att få in tekniken och ibland fick man helt enkelt vara riktigt elak, vad är bäst tillfällig smärta eller kronisk blindhet ? Min blev efter lång behandling frisk och fick behålla synen, men i de 12 år han levde efter det så var han mkt svårborstad vid det ögat, han var helt säker på att man skulle ta salva/droppar i ögat och det tänkte han inte gå med på fler gånger....
Rätt påsatt brems brukar funka, ett rejält tag om örat kan också funka (vissa bremsar även örat, jag har dock aldrig testat det).
Att släcka ljuset för dem kan funka, ta tex en stor handduk och lägg över huvudet så att han inte ser något, smyg sedan upp salvan/dropparna under utan att släppa in ljus. (Funkade ett par gånger på min sedan viste han vad som skulle komma) Man får helt enkelt vara påhittig.
 
Sv: Hornhinnesår, droppar & salva häst är omöjligt!

Det är ju en fördel om hästen slipper solljuset på dagarna och kanske kan vara ute på nätterna istället?
En vän till mig hade en häst som skadade hornhinnan och hon klippte sönder sin BH och satte över ögat, då slapp en ev: lapp att ligga mot ögat/ögonlocket, kanske kan vara värt att prova om hästen ska ha lapp för ögat.
Hur gammal är hästen och vad har den gjort för att skada sitt öga?
Lycka till med er pålle, hoppas den snart blir bättre :)
 
Sv: Hornhinnesår, droppar & salva häst är omöjligt!

KL

Ta det varligt. Stressa intet. Var helst ensam eller max två personer då ni behandlar.
Inga störande ljud/ljus.

Hästen har naturligtvis jätteont just nu. Men den får smärtstillande så när det börjar verka mer så får du det lättare.

(egen åsikt är att Finadyn fungerar bättre i dessa fall)

Om du sedan fuktar dom fingrarna som du ska använda för att öppna ögat är det enklare. Vad du än gör så tryck aldrig mot ögat.

Det kommer att fungera bara du tar det lugnt.


Absolut ingen brems i sådana här behandlingar. Om hästen rycker till precis då du är där med pipetten/tuben så blir det ännu värre.

Med ett sådant sort sår är det ett måste med huva. Dygnet runt.
Får inte vara ute i starkt solljus. Helst ska du täcka för fönstren inne och ha så mörkt som möjligt.
Allt detta underlättar behandlingen.

Viktigt är att du gör allt själv och intet låter andra "förståsigpåare" blanda sig i.

Man kan inte tvinga en häst att ögonbehandlas.
Den måste förstå..

Vilken sida är skadad?

För då kan du få lite mer detaljerade råd.

AM
 
Sv: Hornhinnesår, droppar & salva häst är omöjligt!

toppen råd.

jag var med om liknande för ett par år sedan.

jag lärde mej knepet att använda ögonfransarna, jag tog de undre o drog ut, så ögonlocket blir en skål nästan. införskaffade en dunk med melass, målade lite på väggen o övade ett par gånger på greppet innan jag om med pipettflaskan, det funkade på min mycket huvudskygga dam. försökte man hålla fast henne blev det cirkus, på detta sätt fick hon avledning och belöning för sin samarbets vilja.

köpte en solhuva, men sydde på en sotsvart lapp över ögat så det inte kom in ljus och inte låg emot.

jag var så rädd för värme, ljus o bakterier så min häst fick vara lös inne i stallet, dvs hennes box öppen o de andra stängda, dörrarna halvstängda öppen överdel med filt ovanpå, skarpt ljus inga flugor. sedan fick hon knalla omkring i stallet som motion, där vi gjort lite kul aktiviteter. fryst en hink med äpplen o morötter i , gott med isglass, vi slog gräs med lie o strödde i hela stallet mm

enligt vet så hjälpte miljön lika mycket som medicineringen,för hon blev bättre snabbt.

vet hur lång behandlingen känns, hur jobbigt det är, men det går!
 
Sv: Hornhinnesår, droppar & salva häst är omöjligt!

Det är jätteviktigt att få i dropparna och salvan, tyvärr. Jag har erfarenhet av två hästar i stallet som fått hornhinnesår som jag hjälpt till med. Den ena var fullkomligt omöjlig och inte ens på kliniken där de försökte gick det. Med stort tålamod lyckades vi sen men det var tyvärr för sent för att helt rädda honom från bestående men. Han har idag inte mycket syn på det ögat.

Den andra gick det bättre med men lätt är det inte, det gör fruktansvärt ont i ögonen och alla, även hästar, är mycket rädda om ögonen även om det inte gör ont.

Mitt råd är att vara två och att ta det lugnt. Det ska vara två mycket lugna personer som hästen litar på. Den ena håller och ev med grimskaftet runt tex en spjäla i boxen, samtidigt som den andra försöker att med handen få komma nära området,klappar kliar osv.
Man måste ha en avvägning av försiktighet och samtidigt säga till hästen att stå still, viss bestämdhet, man får inte tveka för mycket heller. Inte mesa med den, men vara lugn.

Det är mycket mycket svårt att få hålla upp ögonlocket och få i både droppar och salva. Dropparna är ändå lättast även om de svider mest, det svåraste är salvan, så att man inte gör illa hästen med tubens spets:crazy:
Lägg handen med tuben mot hästens huvud intill ögat, när ni kommer så långt, då är man med i hur huvudet rör sej och risken att sticka till med tuben är mindre. Ha tuben parallellt med huvudet inte spetsen in mot ögat.

Räkna med att det tar tid varje gång men att det blir bättre om man är fast och ser till att det blir gjort varje gång, då kommer hästen att acceptera lättare att det måste göras.

Man kan prova att ge den något att avleda med,men det lyckas inte alltid.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Vår kattherre på 13-14 år blev i förra vecka kleggig i ögat samt att han satt och knep med det. Vi åkte såklart till veterinären där det...
Svar
3
· Visningar
3 063
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: trollmamma
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
3 979
Senast: Hemi
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 337
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp