hosta som låter som "krupphosta"

ameo

Trådstartare
Moderator
Sonen (snart 4 år) har fått hosta och när han hostar så låter det liknande den skällande hosta man kan höra vid falsk krupp. Jag har aldrig hört honom låta så tidigare.
Läser man om falsk krupp på nätet (netdoktor, vårdguiden etc) så står det att det främst är på natten barnen brukar ha de typiska symptomen.

Jag vaknade i morse av den där skällande hostan från sonen och han har "skällt" ett antal gånger under dagen. Innan han lade sig i kväll var han allmänpåverkad och väldigt trött (har nog aldrig haft så lite motstånd mot att klä på sig pyjamas och krypa ner i sängen... :angel:) och nu har han "skällt" ett par gånger till. Fast mer än så är det inte.

Det jag funderar över är om jag borde vara orolig att det ÄR falsk krupp han har eller om det faktiskt kan vara så att just den förkylning han har åkt på medför såndär hosta?

Vår mellandotter misstänktes ha falsk krupp redan som bäbis, fast vi konstaterade snabbt att det inte handlade om det utan att hon bara låter väldigt illa när hon hostar - det har hon gjort vid varje förkylning och gör fortfarande... "Krupphosta" har jag däremot hört hos äldsta dottern och det var väldigt karakteristiskt...
 
Sv: hosta som låter som "krupphosta"

När vi åkte på influensan här för en två tre veckor sedan så började det med hosta och sen kom febern, sen har hostan hängt kvar, vi går och hostar alla lite då och då fortfarande. Sonen har dock även åkt på en bakterieinfektion i luftvägarna så han låter snäppet värre och har nu fått pencillin oxå.
 
Sv: hosta som låter som "krupphosta"

F har alltid den typen av hosta innan han blir ordentligt förkyld. Det har blivit mycket, mycket lindrigare nu (han är nu snart 14 !) så det växer nog snart bort helt och hållet. Hostan kom både nattetid och dagtid.
 
Sv: hosta som låter som "krupphosta"

Min lille (15 månader) har också sån skällande hosta på natten, jättejobbigt för honom. Han är mer eller mindre alltid snorig och förkyld sedan dagisstarten. Jag har varit orolig att det är astma. Hur ska man veta?
 
Sv: hosta som låter som "krupphosta"

I natt har sonen haft hög feber, hittade inte termometern men han var alldeles skållhet och vaknade ett par gånger och bara grät... Turligt nog hade vi några Panodilsuppar kvar (går inte att få i honom medicin via munnen :crazy: ) så han fick en sådan plus vatten att dricka. Han har sovit hela natten i makens säng (maken är i huvudstaden o jobbar) och vaknat ett antal gånger för att få mer vatten att dricka (sportflaska bredvid sängen var uppenbart en bra ide... :idea: ). Skållhet i morse igen och låter verkligen som falsk krupp-hosta. Fast egentligen spelar det ju ingen större roll vad det är så länge han kan andas ordentligt.
 
Sv: hosta som låter som "krupphosta"

Det låter som om ni har åkt på influensan... Ladda upp ett lager med feber nedsättande. Lite intressant hur olika barn är, mina avskyr suppar över allt annat, det är sånt jag har fått tagit till när det har krisat. Lillebror dricker allt man serverar honom, till och med pencillin och kåvepenin utan att knota, storasyster är lite kinkigare men där är det mer att hon inte får ner segflytande så ipren flytande går bort för henne, men istället har hon börjat lära sig ta piller när det har behövts.
 
Sv: hosta som låter som "krupphosta"

Jag har faktiskt lyckats lura i honom ett glas saft med flytande Reliv i (samma som alvedon/panodil)... :bow:
Och jag hoppas att det INTE är influensan, med tanke på att jag själv är tämligen högdräktig :crazy:
 
Sv: hosta som låter som "krupphosta"

Fast influnsan är inte så farlig bara man försöker hålla nere tempen när man är gravid! Jag åkte på det när jag väntade fredrik, och ringde desperat mitt i natten till sjukvårdsupplysningen när febern var som värst och frågade vad jag vågade ta... :crazy::D Men det är ju jobbigt att vara sjuk som höggravid!

Men jag hoppas att det bara är lillkillen som är sjuk och ni andra klarar er!
 
Sv: hosta som låter som "krupphosta"

Men det är ju jobbigt att vara sjuk som höggravid!

Men jag hoppas att det bara är lillkillen som är sjuk och ni andra klarar er!
Det är ju just DET jag fasar för, att vara rejält sjuk som högdräktig. :crazy: Jag har ju gubben i huvudstaden 3 dgr/vecka och det vore ju typiskt om det sammanföll med att jag mår som sämst :crazy:
Jag börjar känna mig risig också, så jag kommer nog inte undan... :grin:
 

Liknande trådar

Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 636
Senast: Lupin
·
  • Låst
Övr. Barn Natten till igår fick Selma vad jag förmodar är sitt första anfall av falsk krupp. :crazy: Och typiskt nog så händer ju detta...
2
Svar
21
· Visningar
5 108
Senast: Nordstjernan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp