Bukefalos 28 år!

Hostmediciner

Enya

Trådstartare
Vad funkar mot hosta, som inte läkare behöver skriva ut?

Jag har ju bara hostat i en vecka drygt så jag orkar inte lägga energi på att ringa läkare, som antagligen inte kommer skriva ut något, framför allt inte då jag inte ens är listad på någon VC här längre och inte precis varit någon stamkund på något ställe sedan tidigare.

Vatten funkar inte, te funkar inte, honungsvatten funkar inte. Mammas Acetylcystein funkar men det blev sedan rethosta efter en stund istället, men hostan var kvar. Jag har testat allergimedicin, så att det inte var det som orsakade hostan och det hade ingen effekt, utan det är hosta efter förkylningen jag hade/ har en släng av. Min astmamedicin har bästföredatum 2011 såg jag, annars hade jag testat det med. Det är bara det kvar, sedan har jag testat allt jag kan komma på utom just Apotekets hostmediciner och det läkare skriver ut.

Något jag glömt? Jag hostar snart sönder mig och stör alla runt mig!
 
Hacka lök, lägg i en skal och häll kokande vatten över. Ställ skalen brevid dig.
Har inte provat själv men har hört manga som det fungerat väldigt bra för.
 
Får du upp slem eller är det torrhosta? Slem ska upp så där är det tyvärr bara att härda ut. Vid torrhosta så kan ånga hjälpa: man håller ansiktet över en skål med hett vatten, gärna med en handduk över huvudet så att inte ångan försvinner iväg. Höj huvudänden på sängen, prova kolsyrat vatten, drick redan när du känner retningen och försök hosta "mjukt" så att du inte river upp mer än nödvändigt.

Hosta är ett aber och det finns tyvärr inte jättemycket att göra annat än att hålla ut. Krya på dig!
 
Rethosta är hemskt. Har det själv just nu. Min apotekschefsmorsa rekommenderar inga receptfria hostmediciner. Funkar inte för alla men kan fortfarande ge biverkningar, så det är för osäkert.
Gör vad som personligen får det att kännas bättre i halsen så att det retar mindre. Vissa mår bättre av varm dryck och ånga medan andra (som jag) föredrar kolsyra och kalla saker (glass!, kallt mineralvatten). Ju mindre du hostar desto bättre. Håll tillbaka impulsen att hosta så mycket du kan och om du verkligen måste hosta så hosta så försiktigt det bara går.

Teobromin har i brittiska studier visats vara riktigt hostdämpande. Så om du gillar kakao så kan det hjälpa att proppa i sig mörk choklad (ju mer kakao desto bättre) eller exempelvis göra kakaorik varm choklad, speciellt om varma drycker känns lindrande i sig.

Krya på dig!
 
Tack för era förslag och tips!
Jag ska testa bikarbonat och varm choklad, men ånga brukar inte hjälpa så jag gissar att det inte funkar denna gången heller. Men jag ska duscha om en stund och duschar väldigt varmt så det blir mycket ånga.... en fördel kanske!

Köpte Bronwel comp på Apoteket och hoppas att den är bra... Hatar att hosta!

Tack! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Huvudfrågan är: När passerar man gränsen för att vara tillräckligt sjuk för att det blir nödvändigt att gå till läkaren? (ringer man...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 535
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Sjukskriven för sjuk rygg. Då passa kroppen på att dra igång en förkylning och idag kom hostan "på riktigt" borde vila ryggen och ligga...
Svar
14
· Visningar
5 010
Senast: aprilmaj
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 042
Senast: lewellyn
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp