När passeras gränsen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Huvudfrågan är: När passerar man gränsen för att vara tillräckligt sjuk för att det blir nödvändigt att gå till läkaren? (ringer man 1177 så är de ju ganska frikostiga med att rekommendera att man söker sig till vården, men i många fall är det ju ändå ganska onödiga besök. Och jag personligen försöker undvika "onödiga" läkarbesök...)

Sen tar vi lite bakgrund, som utgångspunkt för diskussonen - som gärna får vara generell...

Jag blev förkyld för en vecka sen, med lite låg feber och allmän infektionskänsla. Det har gått lite upp och ner sen dess. Precis som det brukar göra när man är förkyld, inget konstigt med det och inget man går till doktorn för. (Det som möjligen gör mig lite mer nojjig än vanligt är att det informerats om många som är sjuka av mykoplasma i trakten och senast jag hade mykoplasma åkte jag på lunginflammation...)

I lördags var jag lite hes och sen i söndags morse är jag helt tyst - vilket möjligen uppskattas av min omgivning :p ). Såvitt jag vet finns ingen bot mot detta utan det är bara att låta bli att viska (eller hur... :angel: ) och vänta ut det. Alltså, än så länge inget att gå till doktorn för.
Hostan har blivit värre och på morgonen igår och idag har jag hostat hårda slemklumpar :yuck:. Jag har bra slemlösande hemma (Acetylcystein och kniper det kan jag nog låna en hutt Cocillana Etyfin som är utskriven till maken) och det funkar okej. Således är inte det någon orsak till att gå till läkaren.
(jag har även astmamediciner - pulmicort och bricanyl - som jag tidigare blivit uppmanad att använda vid liknande sjukdom)
I natt har jag sovit väldigt lite och i halvsittande ställning, för att inte hosta hela tiden. Hmm, här börjar det kanske närma sig - eller?
Men jag andas fortfarande utan några större biljud - det piper inte och bubblar inte.
Jag har fortfarande lite feber, ungefär en grad över normaltemp (är lågtempare och får sällan feber).
Jag har fortfarande svårt att motivera mig ett besök på vårdcentralen. Men det jag egentligen undrar är när man passerar gränsen för att det verkligen är nödvändigt att gå dit för undersökning? Var går gränsen för när det börjar bli farligt?

Jag vill verkligen undvika antibiotika om jag inte behöver det, och de flesta förkylningar biter antibiotikan inte på ens. Men...

HUR resonerar Du? Hur länge väntar du med att besöka vårdcentralen vid rejäl förkylning? Var går Din gräns?

(och PS! Ni kan hoppa över rådet "ring 1177 och fråga" just i mitt fall, för jag har ju liksom ingen röst...;) och inte är jag döende heller :p )
 
Vid en förkylning händer det nog aldrig att jag kontaktar vc. Vet inte riktigt vad de ska kunna göra, mer än att skriva ut hostmedicin (som ni redan har hemma) och dylikt. Följdsjukdomar som tex lunginflammation, d börjar vi väl närma oss.

Alla vc avråder väl dessutom förkylda att komma dit pga smittorisken, så jag hade allra minst ringt innan (eller bett någon annan ringa, om rösten tagit semester ;))
 
Som du mår nu hade jag inte gått, följer mitt mönster för förkylningar till punkt och pricka och efter ett par dagars hosta brukar det vara bättre.

Däremot kan ett besök bli nödvändigt för läkarintyg (...) till AG om jag mår så pruttigt att jag inte kan återgå inom 7 dagar.

Sist jag träffade läkare akut för vanlig sjukdom hade jag så galet ont i örat att jag inte kunde vrida på huvudet. Så dels kunde jag inte jobba säkert och dels stod jag inte ut. Jag tror jag hade eskalerande ont i en vecka som mest. Då blev det Kåvepenin och några besök på ÖNH för det var orsakat av en vaxproppus enormus :eek: Hade tom feber och relativt hög sänka.

Annars har jag nog inte varit sedan typ innan jag blev myndig och hade misstänkt halsfluss.
 
Själv gick jag med liknande hosta som dig i fyra veckor innan jag gick till läkare. Hade inga övriga symptom ingen feber eller var ens tröttare än vanligt. Jag hade lunginflammation just orsakad av mykoplaama. Så håller hostan i sig nån vecka till kan det nog vara läge att gå dit. Men jag är inte den som går till läkaren vid en förkylning annars men om något är långvarigt som hosta eller hög feber som inte ger med sig så är det läge att kolla upp det. Med långvarigt menar jag hög feber i över en vecka eller ihållande hosta över två veckor. Vid ett annat tillfälle hade jag akut bronkit men då gick jag till läkare av den anledningen att jag nästan var helt väck av hög feber. Blev dittvingad av en anhörig.
 
Feber som inte ger sig inom rimlig tid och/eller så stor lungpåverkan att vardagen är mer eller mindre ohanterlig.

Sedan är ju jag inte ett standardfall ;) eftersom jag har stående order att uppsöka vård vid längre feber pga min sjukdom och mediciner. Med det sagt, jag har inte uppsökt vården pga förkylning sedan jag började med medicinerna, det har gett sig ändå.
 
Jag hade inte sökt i ditt läge. Dock förstår jag att det är jobbigt för dig. Hoppas på att du snart kryar på dig!
 
Jag tycker det är bra att ringa till vårdcentralen och prata med en sköterska där, så får de avgöra om man ska få en akuttid eller om det kan vänta.
 
Alla vc avråder väl dessutom förkylda att komma dit pga smittorisken, så jag hade allra minst ringt innan (eller bett någon annan ringa, om rösten tagit semester ;))

Det bryr de sig inte om. Jag gick till VC för att jag behövde sjukintyg till arbetsgivaren. Jag hade efter en vecka hemma från jobbet fortfarande influensa med nästan 40 graders feber. Jag ringde innan och fick en tid (de visste alltså vad jag ville med besöket och att jag hade influensa) och de placerade mig i det vanliga väntrummet där det under tiden jag väntade (det blev försenat så jag fick sitta där totalt 30 min) satt många andra patienter bl.a. några stycken äldre som jag absolut inte ville smitta med influensan. Kändes hur dumt som helst men jag orkade inte bråka om det. Var helt slut. Läkaren tittade sen bara på mig och konstaterade att jag mycket riktigt var ordentligt sjuk i influensa och skrev intyget, träffade läkaren i max 5 minuter.
 
I lördags var jag lite hes och sen i söndags morse är jag helt tyst - vilket möjligen uppskattas av min omgivning :p ). Såvitt jag vet finns ingen bot mot detta utan det är bara att låta bli att viska (eller hur... :angel: ) och vänta ut det.

Det är ok att viska! Viskar du mjukt och försiktigt så är det ingen fara alls. Då är det snarare hostan som ställer till det. Om du kan: försök undvika de där riktigt skärande hostningarna och försök dricka, vad spelar mindre roll, istället. Mycket lättare sagt än gjort men det är de råden som finns att ge.

Jag hade något väldigt likt i somras och det gav med sig efter 10-14 dagar. Hosta och stämbandsinflammation är en riktigt seg kombo då de triggar varandra men det finns inte så mycket att göra annat än att vänta ut det.

Krya på dig!
 
Just hosta upplever jag kan sitta i länge. Hade inte sökt vård i ditt fall så länge inte febern stiger och du mår riktigt dåligt.
 
Jag bor i Finland och hade jag varit i ditt läge och funderat om det är lunginflammation eller bara vanlig förkylning så hade jag ringt min lokala vc och så fått komma till labbet och lämna nåt rör med blod och beroende på resultatet av det hade det blivit antingen läkarbesök bokat eller hem med goda råd och uppmaning att komma igen om det inte blir bättre eller om febern går upp. Du har inte den möjligheten?
 
intressant med era svar
jag är inte ute efter hjälp att avgöra om jag behöver gå till läkaren eller inte (det låter jag bli än så länge) utan jag är mer nyfiken på hur ni andra resonerar om när det börjar bli dags, för en åkomma som förkylning, som oftast går över utan behandling.

Frågan är ju liksom vad man vill ha ut av sitt läkarbesök? Vad ska läkaren göra? (Bortse från behov av läkarintyg till FK eller arbetsgivare.) Finns det ens något läkaren kan göra för att hjälpa, i den situation man är för stunden?
 
intressant med era svar
jag är inte ute efter hjälp att avgöra om jag behöver gå till läkaren eller inte (det låter jag bli än så länge) utan jag är mer nyfiken på hur ni andra resonerar om när det börjar bli dags, för en åkomma som förkylning, som oftast går över utan behandling.

Frågan är ju liksom vad man vill ha ut av sitt läkarbesök? Vad ska läkaren göra? (Bortse från behov av läkarintyg till FK eller arbetsgivare.) Finns det ens något läkaren kan göra för att hjälpa, i den situation man är för stunden?
Nä, du har ju acetylcystein o coccylana, du kan ju köpa bromhexin o noskapin/nipaxon receptfritt, men det blir lite kaka på kaka.
Drick mycket, gärna honungsvatten med citron. Het mjölk med honung kan lindra, men mjölk är slemproducerande. Man kan få viss lindring av strepcil o baffucin.
 
Jag har aldrig varit till Vc för en förkylning men jag har aldrig haft lunginflammation heller. Jag tänker att man nog oftast känner på sig om man är så sjuk att man behöver träffa läkare.
 
Jag brukar gå när jag känner uppenbara symtom för bihåleinflammation, vilket jag lyckligtvis har varit förskonad från på flera år. :bow:
Hade det JÄMT förut.

Jag skulle gå om jag tror att jag hade lunginflammation och om jag känner att det bara blir värre och värre, hög feber svårt att andas, uttalat andfådd osv.

Kanske hade jag gått för att då ett recept beroende på hur jobbig hostan var eller om jag behöver ett sjukintyg.

Jag hade nog avvaktat lite till om jag var du.

Var noga med att ta det slemlösande på dagen och det hostdämpande till natten. Tar du båda samtidigt så krockar effekten lite.
Annars, ta det lugnt. Vila med högläge. Drick mycket, gärna te med honung och sånt.
Hoppas du mår bättre snart. :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 036
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 635
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hej! Nu kommer jag med en ny sjukdomsfråga. Har redan varit i kontakt med vårdcentralen och dom ska även ringa tillbaka i eftermiddag...
Svar
6
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp