När passeras gränsen?

I ditt läge hade jag inte sökt. Förra året hade jag 39-40 graders feber och hosta i 3 veckor (enbart hosta i ytterligare en). 1177 ville skicka mig till VC. VC tyckte inte att de kunde göra något och var jag ingen som tog värktabletter i tid och otid kunde jag gott käka maxdos på febernedsättande i tre veckor och gick alltså inte till doktorn. Men här hade jag kanske tyckt att när den höga febern inte gett med sig på 7-10 dagar att ett läkarbesök hade varit på sin plats, men eftersom jag inte fick någon tid så var det inte så mycket att göra åt, jag blev ju frisk så småningom.

Jag drar mig för läkaren. Så länge jag kan behandla mig själv, jag blir bättre av att vara nedbäddad (dvs att det går åt rätt håll efter ett par dagar) så håller jag mig från doktorn.
 
Jag går till vården när jag är förkyld när jag har svårt att andas eftersom jag har svår astma. Det händer en gång vartannat år, typ. Efter inhalation brukar det släppa. I övrigår besöker jag vården ganska ofta men det är pga en kronisk sjukdom som jag har.
 
Jag brukar alldrig söka läkare vid förkylning .Har gjort det en gång när febern satt i länge och den inte ville ge med sig men läkaren sa att ingen ide du försöker bli sjukskriven för att stanna hemma med feber blir det inget bättre av så fortsätt jobba på men jag försökte inte bli sjukskriven utan bli av med febern och efter detta så jobbar jag alltid även när febern är över 40 men håller mig ifrån mina kollegor så dom inte blir smittade .Tål feber rätt bra men när jag inte klarar stiga upp då stannar jag hemma .
Åkte på sorkfeber för ett antal år sedan och hade konstant feber runt 40 i 14 dagar och blodvärdena var inte bra men klarade mig från att bli inlaggd men två till härifrån fick det åxo men en blev inlaggd.Tog flera månader för mig att få tillbaka kraften efter den åkturen men gick ner 8 kg på två veckor
 
Jag brukar alldrig söka läkare vid förkylning .Har gjort det en gång när febern satt i länge och den inte ville ge med sig men läkaren sa att ingen ide du försöker bli sjukskriven för att stanna hemma med feber blir det inget bättre av så fortsätt jobba på men jag försökte inte bli sjukskriven utan bli av med febern och efter detta så jobbar jag alltid även när febern är över 40 men håller mig ifrån mina kollegor så dom inte blir smittade .Tål feber rätt bra men när jag inte klarar stiga upp då stannar jag hemma .
Åkte på sorkfeber för ett antal år sedan och hade konstant feber runt 40 i 14 dagar och blodvärdena var inte bra men klarade mig från att bli inlaggd men två till härifrån fick det åxo men en blev inlaggd.Tog flera månader för mig att få tillbaka kraften efter den åkturen men gick ner 8 kg på två veckor
Grattis på dagen! :heart
 
Jag tror inte jag har varit till doktorn för förkylning som vuxen. Jag har åkt in vid öronvärk någon gång, jag är öronbarn och hade massa öroninflammationer som barn.

Jag skulle åka in vid ihållande feber, är också lågtempare. Sen har jag inga starkare hostmediciner hemma så det skulle vara om hostan blir alldeles överdjävlig.

Annars har jag varit där vid mer ihållande, återkommande problem. Problem med magmunnen och sura uppstötningar, migrän, sköldkörteln.
 
Jag ringer till VC om jag får svårt att andas när jag är förkyld. Har en tendens att dra på mig lunginflammation. Senast hade jag en syresättning på 94% när jag kom till VC och då tyckte jag det var gränsfall att ringa...

För en vanlig förkylning finns det absolut ingen anledning att belasta vården. De kan ändå inte göra något... Enda gången jag ringer i det läget är när jag behöver läkarintyg till jobbet.
 
Jag går till VC om det är ngt jag behöver. Tex vid kraftig hosta och slut på hostmedicin (provar dock receptfritt först), eller när öronen håller på att sprängas och jag inte kan stå upprätt längre. Satte enorma mängder vatten efter akut snitt med sonen och då fick jag inte luft om jag inte satt rakt upp då åkte vi också in.

Har EDS med kraftig hypermobilitet så hoppar ngt ur led men inte går tillbaka drar jag själv rätt det istället för att åka in, annars hade jag fått klippkort i vården.

Dock har jag en annan fundering för er som är lite mer kunniga i vården. Inom djursjukvård uppmuntras vi ägare att ha koll på djurens normaltemperatur för att kunna bedöma feber men inom humanvård räknar man med att alla har samma normaltemp och därmed får feber vid samma gradantal. Hur kommer det sig? :confused:

Jag har tex väldigt låg temp normalt sett (35,3-35,7) och har haft feber enligt skalan mindre än 10 ggr i mitt liv. Jag är ju dock påverkad långt innan dess. Ex fick jag akut snitt pga infektion (vattenavgång 80 timmar innan) och beslutet togs vid 38,5 grader (steg till 39 på väg till op) men då var jag så borta att jag inte har ngt minne från sista dygnet. Hade feberfrossa redan när vi kom in 56 timmar tidigare.
 
Jag brukar alldrig söka läkare vid förkylning .Har gjort det en gång när febern satt i länge och den inte ville ge med sig men läkaren sa att ingen ide du försöker bli sjukskriven för att stanna hemma med feber blir det inget bättre av så fortsätt jobba på men jag försökte inte bli sjukskriven utan bli av med febern och efter detta så jobbar jag alltid även när febern är över 40 men håller mig ifrån mina kollegor så dom inte blir smittade .Tål feber rätt bra men när jag inte klarar stiga upp då stannar jag hemma .
Åkte på sorkfeber för ett antal år sedan och hade konstant feber runt 40 i 14 dagar och blodvärdena var inte bra men klarade mig från att bli inlaggd men två till härifrån fick det åxo men en blev inlaggd.Tog flera månader för mig att få tillbaka kraften efter den åkturen men gick ner 8 kg på två veckor
Vad va det för läkare som tycker man bör jobba sig frisk? Jag jobbade förut ofta även när jag hade feber, men efter att fått åka in på akuten med bröstsmärtor (i detta fall slutade "endast" i luftvägsinfektion och 2v sjukskrivning) gör jag inte det längre och jag blev starkt avrådd att göra det i framtiden då det kan leda till allvarligare saker. Så din läkares råd förvånar mig något.
 
Huvudfrågan är: När passerar man gränsen för att vara tillräckligt sjuk för att det blir nödvändigt att gå till läkaren? (ringer man 1177 så är de ju ganska frikostiga med att rekommendera att man söker sig till vården, men i många fall är det ju ändå ganska onödiga besök. Och jag personligen försöker undvika "onödiga" läkarbesök...)

Sen tar vi lite bakgrund, som utgångspunkt för diskussonen - som gärna får vara generell...

Jag blev förkyld för en vecka sen, med lite låg feber och allmän infektionskänsla. Det har gått lite upp och ner sen dess. Precis som det brukar göra när man är förkyld, inget konstigt med det och inget man går till doktorn för. (Det som möjligen gör mig lite mer nojjig än vanligt är att det informerats om många som är sjuka av mykoplasma i trakten och senast jag hade mykoplasma åkte jag på lunginflammation...)

I lördags var jag lite hes och sen i söndags morse är jag helt tyst - vilket möjligen uppskattas av min omgivning :p ). Såvitt jag vet finns ingen bot mot detta utan det är bara att låta bli att viska (eller hur... :angel: ) och vänta ut det. Alltså, än så länge inget att gå till doktorn för.
Hostan har blivit värre och på morgonen igår och idag har jag hostat hårda slemklumpar :yuck:. Jag har bra slemlösande hemma (Acetylcystein och kniper det kan jag nog låna en hutt Cocillana Etyfin som är utskriven till maken) och det funkar okej. Således är inte det någon orsak till att gå till läkaren.
(jag har även astmamediciner - pulmicort och bricanyl - som jag tidigare blivit uppmanad att använda vid liknande sjukdom)
I natt har jag sovit väldigt lite och i halvsittande ställning, för att inte hosta hela tiden. Hmm, här börjar det kanske närma sig - eller?
Men jag andas fortfarande utan några större biljud - det piper inte och bubblar inte.
Jag har fortfarande lite feber, ungefär en grad över normaltemp (är lågtempare och får sällan feber).
Jag har fortfarande svårt att motivera mig ett besök på vårdcentralen. Men det jag egentligen undrar är när man passerar gränsen för att det verkligen är nödvändigt att gå dit för undersökning? Var går gränsen för när det börjar bli farligt?

Jag vill verkligen undvika antibiotika om jag inte behöver det, och de flesta förkylningar biter antibiotikan inte på ens. Men...

HUR resonerar Du? Hur länge väntar du med att besöka vårdcentralen vid rejäl förkylning? Var går Din gräns?

(och PS! Ni kan hoppa över rådet "ring 1177 och fråga" just i mitt fall, för jag har ju liksom ingen röst...;) och inte är jag döende heller :p )

Har aldrig hänt i vuxen ålder att jag behövt besöka sjukvården pga förskylning. Som barn har jag dock både besökt vårdcentral och akut pga förkylning, anledningen har antingen varit andningssvårigheter (akut) eller halsfluss (vc).

Jag brukar alltid åka på en djävulsk torrhosta efter förkylningar, men nipaxon biter rätt bra på det.
 
Jag undrar om ni som tar receptfria hostmediciner tycker att de fungerar? Det sägs ju att de har ingen eller liten effekt. Själv får jag mer hosta av Nipaxon. :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 036
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 635
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hej! Nu kommer jag med en ny sjukdomsfråga. Har redan varit i kontakt med vårdcentralen och dom ska även ringa tillbaka i eftermiddag...
Svar
6
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp