Bukefalos 28 år!

Hoven blöder..

Jen80

Trådstartare
Favina har haft mycket problem med sina hovar, framförallt höger fram, som krånglar nu igen (det har vait Helt ok i nästan 3 månader, heeelt otroligt! :bow:). Det största problemet med hf har varit stooora hålväggar.

Igår fick hovslagaren komma akut eftersom vinafina trampat lite knas (är inåttåad dessutom) och på något sätt fått loss en söm, som i sin tur dragit med en bit av hoven... Hovis kunde inte få loss sömmen utan att ta av skon...så det gjorde hon. Det var bara det att en bit av hoväggen följde med på andra sidan också :crazy:. "OJ!" sa hovis och såg mer än lite nervös ut :angel:. Det gick knappt och sko henne igen, för där sömmarna skulle fästas...ja där var det hål - på båda sidorna *suck*. Det slutade med att en söm sattes närmast tån och en närmast trakten. Hon kan Inte gå utan skor, måste dessutom ha sulor pga väldigt tunna sulor - framförallt på höger fram.

Vina markerade några steg då och då i förrgår (när det upptäcktes), likadant igår. Jag vet tyvärr Inte hur hon går idag, då hon fått lite djävulsklo igår och idag eftersom hon inte kan stå still pga spatten (får honont snedbelastar hon och sen är det kört igen...*suck* Annars hade jag inte gett, såklart). Idag är hon pigg som attan, så jag kan inte se om hon markerar eller vad...jag TROR dock att det syns lite lite, men det kan vara jag som inbillar mig också..
MEN, när jag idag skulle fixa hovarna (vilket jag väldigt sällan gör) och se så allt så ut som det ska så...nähä, det var inte alls vackert :crazy:. När jag tvättade bort leran kom det blod...och sen mer, och mer...både jag och stallägaren såg lite konstiga ut. Varifrån kommer det, typ??? Hon ömmar rejält, och är (såklart) mycket varmare i den hoven också. På yttersidan flagnar det också, jättehäftigt...eller inte *suck*.

Jag får inte tag på hovslagaren, varken.
Vad gör jag nu?? :confused:
 
Kanske försöka få kontakt m vet för rådgivning?!?!
Låter iaf som en mycket otrevlig situation. :crazy: Hoppas det löser sig för er och att ni får vara skadefria nu. :bow:

//Alice
 
Såg precis att mitt inläggs sista mening försvunnit...:crazy: Jag har alltså försökt få tag på både min hovslagare och stallägarens (som är Ruskigt duktig!), men utan resultat...för att liksom få klarhet i vad det kan vara.

Njae, det känns inte läge för veterinär än, vill gärna konsultera hovis först. Hon är inte allmänpåverkad eller så heller, utan hon ömmar bara när jag tar på eller kring området där hoven är borta. Men, nu har hon ju fortfarande djävulsklo i kroppen så....ja jag vet ju inte hur hon är imorgon.

Otrevligt är det absolut, jag är inte intresserad av att få mer problem med den hoven. Ska kanske skriva att jag givetvis åker iväg till kliniken imorgon eller på torsdag om jag inte får tag på hovis (som kan vara ett aningens svårt släkte att få tag på :crazy:), de har skott henne där förr :).
Ingen annan som har någon idé?? :confused:
 
Hoven har ju ganska mycket blodkärl och det passerar mycket blod varje dag (iaf om hoven är frisk). EFtersom stora bitar av hoven åkt bort kan det ju ha kommit in till blodkärlen. Hur mycket blöder det? Om det inte är mycket så är väl det 'farligaste' att det är en öppen väg in för bakterier.
 
Det blöder bara ymnigt, så jag är inte superorolig trots allt. Men en hov är ju ändå en hov...
Jag var så jäkla korkad att jag inte tog foto på hoven, hade digitalkameran med till stallet...*puckovarning*

Det är just vägen in för bakterier som oroar mig..:crazy:
 
Klurigt att veta hur man ska kunna hålla en hov fri från bakterier egentligen... Du har 2 alternativ:

Blir det värre så måste nog vet komma ut och behandla.
Stelkrampsvaccinerad?
 
Självklart måste vet. komma om det blir värre! Och som sagt, får jag inte tag på min hovis ringer jag kliniken, hennes hovar har blivit kollade där förr.
Stelkrampsvaccinerad, oh ja! :bow:
 
Min hovis gav order att spruta in rikligt med vätesuperoxid, och göra rent ett par gånger om dagen.

Det fungerade ju fint då, men det skedde å andra sidan bara den gången.

lycka till!
 
Har varit inne på samma sak :).

Jag måste förresten tillägga att det inte är några "större bitar" som är borta, utan det är "små" bitar, som blivit större och större under dagen....dvs flagnat och blivit större och större (högre?). Som...ostskivor, typ :crazy: (vadå kass beskrivning..)

Nä, jag ska fixa foton imorgon istället för att ens försöka mig på det här - är Riktigt dålig på att förklara!! :o :o
 
Blixt har ju också kassa fötter och kan absolut inte gå utan skor. Men sen jag började med örter (Roseship/Seeweed) så har det blivit mycket bättre! Hovarna är inte alls lika sköra och har knappt några sprickor.
Kanske nått du borde prova?
Bara ett tips.
Hoppas att det går bra!
 
Att sko en häst med "friska" hovar (en skodd häst har aldrig riktigt friska hovar) påverkar hoven i negativ riktning succesivt men problemen kan vara svåra att upptäcka då blodkärl och nerver stryps åt av skon och leder till att hästen inte känner problemet. Att sko en häst med sjuka/skadade hovar skadar inte bara utan motverkar även läkningen. När vävnad ska läka måste cirkulation finnas, skorna (även ortopediska och korrigerande skor) minskar cirkulationen och har därför en negativ effekt på läkeprocessen. När man tar bort skorna och verkar hovorna till en naturlig ställning kommer cirkulationen igång ( detta förutsätter även att hästen ges en naturlig hästhålling där den aldrig behöver stå still, m.a.o glöm boxen) och hoven kan nu börja producera friskt horn.
 
"knapplåning" hade en häst i stallet en gång som hade ja brytit av en bit av tån på hoven. Jodopaxomslag och en sån där sko som man liksom sätter om hoven med spännen och allt. Som en skyddssko. För hon behöver ju läka, sen om allt går bra och man vill prova kan hon ju vara barfota under sommaren och stärka sej om det är sommarbete som gäller. Biotin är det ju vissa som förespråkar, kan för litet. Lycka till!
 
Kan du inte ha något omslag så det inte kommer IN skit då, sålänge?
Har det slutat blöda? Ser ju helskumt ut! :crazy:
 
En närbild...en söm till är på väg att åka bort, som inte ses på de andra bilderna..

Visst, omslag kan jag lägga...men jag vete tusan hur många minuter det sitter kvar. Det är leeerigt i skåne :crazy: :crazy:
Slutat blöda har det inte, eller jo...ja, jag vet inte. Varje gång jag häller vatten på för att rengöra börjar det igen *suck*

hov3.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 638
Senast: Meglio
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 152
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: MissFideli
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp