Bukefalos 28 år!

Hoven blöder..

Om det bara slutar blöda så borde man väl kunna "plasta" över så att det inte är så känsligt osv?

Finns det ingen hage som inte är så lerig då? Är det sådär lerigt så att fötterna sugs fast när man går, så lär inte bandage sitta kvar. Men är det bara "lite" lerigt så funkar det nog ok med hovomslag, om man gör det ordentligt och har "silvertejp" över (har haft det förr, men bara om det är lite sådär halvlerigt). Kan hon inte gå där ni ska göra paddock?
 
Tyvärr är det så där äckeläckellerigt, så fötterna sugs fast - annars hade det inte varit några problem :(.
Paddocken...jo, iofs går det bra. MEN, underlaget är ju inte utlagt ordentligt (snön kom lite väl fort :crazy:) så det är lika lerigt där :(.
Några andra hagar finns det inte, tyvärr!!!
Ridhuset hade hon ju kunnat knata i några dagar med lillpållen just för att se hur det utvecklar sig...meeen...naturligtvis började hantverkaren på sargen igår, så där är fullt med saker...*SUCK*

Åh, det är så Härligt när allt funkar som det ska! :love: :mad:
 
uu, vilken dålig taiming!!

Idag har jag varit hos naprapaten som sagt.. Man kanske skulle börja ta hand om sig själv lite bättre :angel:
(rapport där det brukar finnas..)
 
jag flunlelerar... Borde det inte gå att skippa skorna om du har överdragsskor?
Easyboot är ju täta underifrån och går att täta ytterligare med någon slags skum.
Går hon ute i leran med det där eller får hon stå inne?

Jag skulle om möjligt undvika att sätta skor med spik på den damen, men du måste ju hitta ett alternativ!

Drar du av skorna helt nu har hon väldigt lite hov kvar på några veckor även om det på sikt skulle vara bra för hennes hovkvalité. *hm...hmmmmm*
 
Ungefär så såg W ut om fötterna ett tag i somras. :( Eller samma fot, faktiskt.
Jag använde de där skorna som säljs hos H**ks på dagarna när hon gick ute."Vanliga" järnskor gick inte att spika på och barfota kunde hon inte gå heller.
Eftersom dom skorna inte får användas hela dygnet fick hon stå "barfota" inne, när det var som värst proppade jag med kompresser och sedan silvertejp ovanpå nattetid. Inte alltid det satt kvar, men lite skyddade det iallafall.
Skorna är DYRA, ca 1400:- men väldigt lätta att sätta på och ta av, och dom SITTER där dom sitter också.
 
hmm.
Är det inte ett par hovslagare härinne, har jag för mig?

Hon ser ut att ha väldigt tunna väggar..
Och om det börjar flisa sig, kan det vara smart att raspa till dem, innan det börjar gå stora stycken.
Min hovis (underbar, sur, trav hovis med otrolig humor), var fullkomligt uppgiven över att ridfolk åtgärdade sina pållars hovar så lite...
Vid ett tillfälle hade en häst trasat sig lite vid betesgång. Då fick jag mina öron varma! Han sa: Vad gör du själv när en flis börjar gå på dina f********* naglar? Väntar du till du fastnar i något och sliter av halva nageln? Eller filar du till den, så du slipper få ont?
Jag erkände, så nuförtiden åker nagelfilen fram till pållarna om liknande sker.
Den hästen jag hade hålvägg på, var barfota och då är det ju lättare att behandla underifrån. Den har varit barfota sedan dess och har mycket bra kvalitet idag. Den hade också mycket tunna sulor. Alla kan ju inte vara utan skor. Det beror ju på vad hästen gör, och underlaget i närmiljön som avgör det, som regel.

Om man skall välja på att ha hästen inne eller ute, så hade jag slängt ut henne, lera eller ej.

Nu hoppas jag att en yrkesman läser din tråd snart!
Men jag trodde det skulle vara värre än vad det såg ut att vara!
mvh
 
Jaghar mailat lite med en hovslagare här inne nu ikväll :). Och fått mycket tips och idéer! :bow: (vet dock inte om han är reggad här..).

Tunna väggar har hon helt klart, om inget annat så syns det nu :crazy:. Jag ger mig Inte på att raspa så som de ser ut nu, inte en chans. Det räcker med att jag pillar lite på hoven så ramlar det bitar...så nej, jag ger mig Inte in i det - det får en fackman fixa istället.

Jag har provat att låta henne gå barfota, men det funkade inte. Naturligtvis ömmade hon (har ju "alltid" gått med skor), vilket gjorde att hon stapplade, som i sin tur gjorde henne stel i bakdelen, som är förödande för hennes spatt...:crazy: :crazy: Så det var skor som gällde igen.

Nu är det nog inte så farligt (men, det Kan ju bli), hon ömmar inte så mycket längre heller - ingen hälta heller. Men som sagt, bitar ramlar.. Mycket konstigt det här :crazy:.
Men men, nu ska det plastas, sulas och fixas andra skor! :D
 
Kanske skulle vara en ide att ta av skorna när läget stabiiliserat sig och kanske låta henne ha old macs på ute. Hovarnas kvalitet kommer ju troligen inte att bli bättre om hon fortsätter att ha skor.
Finns andra alternativ till lösskor men jag tror old macsen är snällast om lösskor behöver användas många timmar om dagen.

Hade ett par men de var för stora (eftersom jag hade dem över bakskorna ute för att han skulle få behålla skorna så länge som möjligt pga att hovarna växte dåligt/flisade sig...), använde dock dessa i hagen ett tag när han blivit barfota och det funkade helt ok. Klippte till sulor och lade i också. (bra iläggssulor i olika hårdhet finns annars att köpa från england av dem som säljer Marquis supergrip)


Min pålle fläkte sig ganska mycket när han blev barfota fram, men aldrig så att det börjat blöda.

Lycka till!

/Hanna
 
Nej, det är klart att du skall överlåta det nu!
Tänkte bara att det är bra att ha en rasp tillgänglig på "tidigt stadium". ;)
Uff då, kände inte till hennes övriga historia, men som sagt kan ju inte alla hästar gå barfota, ens för en kort period.
Beklagar att jag inte kunde vara till hjälp!
Möjligens som "puttare" så någon hovis hade chans att se. ;)

Lycka till nu!
 
Jag hade samma problem med pållen förra sommaren...
Han har dels ganska dålig hovkvalité och dels så springer han av sig skorna när han busar i hagen.
Vi testade att ha honom utan skor men det gick inte så då skodde vi och plastade utanpå
eftersom hovarna var så söndriga att det inte gick att sätta dit så många sömmar som behövs.
Efter ett par månader hade hovarna (fram) växt ut så mycket så det gick att sko som vanligt :)
Nu har han boots på sig i hagen samt att skorna är tåriktade, allt för att undvika att han springer av skorna igen.

Mitt tips är alltså att plasta in hoven under tiden den läker. :idea:
Fast vad vet jag, jag är ju ingen hovis.. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: Meglio
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 144
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: MissFideli
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp