Hovslagare- behöver skriva av mig lite

Det är bra, då slipper du hamna i den sitsen jag är i nu. Om det inte vore för att hästen behöver specialbeslag så skulle jag nog försöka sko henne själv men just nu finns inte det på kartan. Dessutom är nuvarande Hovis bra. Han lyssnar och gör som jag vill trots att den ibland kan verka ologiskt. Men med hans hjälp är vi på väg tillbaka. Dock kommer han långväga vilket gör det hela en aningens mer komplicerat men jag tar det för att få kompetensen.
 
@EmmaW
Sen undrar jag hur alla dessa hovisar livnär sig? Jag menar, SÅ många okunniga hästägare kan det väl ändå inte finnas? Man måste väl märka att hästen snubblar nu och då? Eller tror man att det är normalt kanske?

Man kan ju förvisso också fundera på om felet sitter hos HÄSTEN? Speciellt om hovslagare på hovslagare inte lyckas få rätt på hästens hovar. Är det något som är fel i hästens kropp som gör att den snubblar? Min häst har haft hasproblem vilket har gjort henne snubblig. Det kunde ju inte ens världens bästa hovslagare hjälpa...
 
Jag har också anlitat en radda kassa hovslagare. Tyvärr fattade man inte bättre då men det var inte så illa att hästen tog skada, tack och lov. Nuvarande är den bästa jag haft, tidigare hade jag "traktens bääääästa hovis ever", som har tår långa som skidor på nyskodda hästar. Denna fick jag via kontakter, sökte inte nya kunder. Men bra hovvård kostar har man ju lärt sig. Det är inga rundskoningar på 1000kr/gång när man vill ha kompetent hovslagare med bra meriter i ryggen. Tror du får höra dig för på samma sätt. Finns det ingen jätteduktig ryttare (brukar gärna hänga ihop med noga med hovarna) som inte har råd att anlita en dålig hovslagare omkring dig? Du kan ju höra där vem som skor åt denne?
 
@kimmis87 och @EmmaW : tyvärr verkar det vara en sanning i er region att det finns väldigt mkt "travgubbar" som åker runt med en verktygslåda i bagaget på bilen och skor ridhästar. Tråkigt att det är så dåligt utbud eftersom vi i grannstaden har en jättestabil krets av renommerade utbildade hovslagare som skor hästar på heltid och gör det otroligt väl!
Jag har tipsat Kimmis på pm om en som finns åt ert håll som kan vara värd att kolla upp, vet dock inte hur alls han har det med att ta emot nya kunder eller hur han jobbar allmänt nuförtiden, var många år sen jag hade kontakt med denne.
Men @EmmaW : är det verkligen rimligt att du som hästägare ska stå och råda hovslagaren runt sjukbeslag och grejer i sig kan jag tycka? En seriös hovslagare vill ju isåfall ha kontakt med behandlande veterinär som ordinerat skoningen osv, för att det ska bli bäst resultat och man inte riskerar att ngn hästägare ska försöka råda eller ha kunskap fullt ut om hur hästen bör skos i medicinska syften???? :(

@Bluefish de duktiga hovslagare jag pratar om här, tar normal prisnivå för marknaden, dvs 1200-1500 för rundskoningar.
 
Senast ändrad:
Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det ändrar ändå inte sitt tillvägagångssätt.

Hästen jag har har jag haft sen han föddes, jag vet hur hans hovar ser ut för ögat när han rör sig optimalt. Det betyder (TYVÄRR) inte att jag klarar av att verka och sko honom själv.

GAHHH! Hur svårt kan det vara att sko en häst egentligen? Ärligt alltså? Är det SÅ svårt? Jag förstår ju att det inte är lätt, men hur kan jag råka ut för SÅ många dåliga hovslagare?!

Om man vänder på det hela resonemanget, skulle du då börja förstå att det finns SÅ många dåliga hästägare som aldrig ens kommer i närheten av att hitta en bra hovslagare.

Mitt råd är att du (TYVÄRR) nog får lära dig att sko och verka den själv i praktiken,, i stället för som du skriver,, klarar av det teoretiskt.

Då kommer du först förstå skillnaden på hur svårt det kan vara och vad som är en skälig ersättning för ett fullgott utfört arbete.

Dessutom,,, det finns för övrigt massor av bra hovslagare som aldrig ens kommer i närheten av dåliga hästägares hanterade hästar.

Finns ingen anledning att du sitter här och kastar skit på en hel yrkeskår så vida det nu är godkända hovslagare du syftar på.. Är det däremot dom som åker runt och svärtar ner hela yrkeskåren och som du själv valt att anlita så är det bra att du skriver av dig både deras brist i kompetens och din egen kunskap när det gäller att anlita rätt yrkesutövare.

Tror fan man är trött på att försöka svara upprepade gånger seriöst när det hela tiden bara strömmar in nya trådar om att det är inte i min kunskap som det brister.

Väx upp och börja med att ta lärdom,, sedan gå vidare och förmedla din lära.
 
Nu hr
@kimmis87 och @EmmaW : tyvärr verkar det vara en sanning i er region att det finns väldigt mkt "travgubbar" som åker runt med en verktygslåda i bagaget på bilen och skor ridhästar. Tråkigt att det är så dåligt utbud eftersom vi i grannstaden har en jättestabil krets av renommerade utbildade hovslagare som skor hästar på heltid och gör det otroligt väl!
Jag har tipsat Kimmis på pm om en som finns åt ert håll som kan vara värd att kolla upp, vet dock inte hur alls han har det med att ta emot nya kunder eller hur han jobbar allmänt nuförtiden, var många år sen jag hade kontakt med denne.
Men @EmmaW : är det verkligen rimligt att du som hästägare ska stå och råda hovslagaren runt sjukbeslag och grejer i sig kan jag tycka? En seriös hovslagare vill ju isåfall ha kontakt med behandlande veterinär som ordinerat skoningen osv, för att det ska bli bäst resultat och man inte riskerar att ngn hästägare ska försöka råda eller ha kunskap fullt ut om hur hästen bör skos i medicinska syften???? :(

@Bluefish de duktiga hovslagare jag pratar om här, tar normal prisnivå för marknaden, dvs 1200-1500 för rundskoningar.
jag inte sagt till min Hovis hur han ska sko sjukbeslaget utan att han måste ta ner takterna på min häst vilket även är vad veterinären sagt. Att förra Hovis inte lyssnade på det och sparade trakterna är en av anledningarna till våra problem. Sjukbeslaget består av en extra kappa pga en hålvägg och det är vi helt överens om både jag Hovis och vetten ;)
 
Jag bor ju i samma område men har lyckligtvis inte träffat på helknäppa hovslagare... Antar attdu kan tänka dig att åka ett par mil om det blir en bra hovis iom att du ska till mantorp nu, pmar 3 hovslagare många häromkring är nöjda med :)
 
Nu hr

jag inte sagt till min Hovis hur han ska sko sjukbeslaget utan att han måste ta ner takterna på min häst vilket även är vad veterinären sagt. Att förra Hovis inte lyssnade på det och sparade trakterna är en av anledningarna till våra problem. Sjukbeslaget består av en extra kappa pga en hålvägg och det är vi helt överens om både jag Hovis och vetten ;)

fast ändå så läs gärna helheten i min reflektion.
 
Om man vänder på det hela resonemanget, skulle du då börja förstå att det finns SÅ många dåliga hästägare som aldrig ens kommer i närheten av att hitta en bra hovslagare.

Mitt råd är att du (TYVÄRR) nog får lära dig att sko och verka den själv i praktiken,, i stället för som du skriver,, klarar av det teoretiskt.

Då kommer du först förstå skillnaden på hur svårt det kan vara och vad som är en skälig ersättning för ett fullgott utfört arbete.

Dessutom,,, det finns för övrigt massor av bra hovslagare som aldrig ens kommer i närheten av dåliga hästägares hanterade hästar.

Finns ingen anledning att du sitter här och kastar skit på en hel yrkeskår så vida det nu är godkända hovslagare du syftar på.. Är det däremot dom som åker runt och svärtar ner hela yrkeskåren och som du själv valt att anlita så är det bra att du skriver av dig både deras brist i kompetens och din egen kunskap när det gäller att anlita rätt yrkesutövare.

Tror fan man är trött på att försöka svara upprepade gånger seriöst när det hela tiden bara strömmar in nya trådar om att det är inte i min kunskap som det brister.

Väx upp och börja med att ta lärdom,, sedan gå vidare och förmedla din lära.
Fast det finns en del utbildade hovslagare som inte är helt super. Jag har haft en tex som var jättebra i flera år men som den började slarva och bla sko in min häst 1,5 storlekar..

Givetvis så finns det väldigt många bra också, det gäller bara att hitta en bra som dessutom tar nya kunder vilket inte är plättlätt. Min nuvarande hovis håller jag hårt i för han är inte bara en bra hovslagare med extra kompetens på sjukbeslag (vilket inte är jättevanligt) han förklarar dessutom självmant vad han gör och varför (guld värt) frågar hur hästen har förändrat sig i ridningen sedan sist samt är hela tiden uppdaterad på nya lösningar som dyker upp. Just nu har min häst tex specialsulor från USA, nyss framtagna, som gjort underverk för honom :love:
 
@coari
För det första, jag har inte skrivit att jag klarar att sko hästen teoretiskt. Jag skrev att jag vet hur det ska se ut för ögat, det är inte samma sak som att "kunna sko teoretiskt".

Jag förstår inte riktigt vad dåliga hästägare har med saken att göra faktiskt. Min häst är snäll att sko, han står still, slappnar av helt ok. Dessutom så är det en jävla skillnad, jag BETALAR för att en tjänst ska utföras, och då ska den utföras på ett bra och säkert sätt. I gengäld ger jag hovslagaren en bra arbetsmiljö, jag brukar tillhandahålla hörselskydd med eftersom de flesta hovslagare skiter i det, men jag är rädd om mina medmänniskor, och framförallt om det är en bra hovslagare!

Den hovslagaren jag har haft nu är godkänd och finns på länstyrelsens hemsida. Hovarna ÄR sneda, tårna ÄR långa. Förra hovslagaren var även han godkänd av länstyrelsen, då blev 3 av 4 hästar halta på båda fram. Hovslagaren efter konstaterade att skorna låg an mot sulan och tryckte, men det såg inte hovslagaren som hade satt dit dem. Han kunde inte ens se att hästarna var halta.

Vad är det du vill att jag ska lära mig?

Ang ersättning, har jag skrivit någonstans vad jag betalar för mina hovslagare? Har du ens en enda aning om vad jag är beredd att betala för en (BRA) skoning?
 
Jag förstår inte ditt problem med att hästen nu skos på ett sätt där veterinär, hovslagare och ägare är nöjda? Vad är problemet i det O_o

förstår öht inte din kommentar utifrån de du skrivit och jag svarat på?
@kimmis87 : att du öht står för hörselskydd och känner behov av att ta det på dig själv osv säger rätt mycket tyvärr.... då har du ju inga etablerade hovslagare om du öht känner att du behöver bistå med såna om de inte själva väljer att ha det....

beklämmande öht de problem ni tydligen har - rent allmänt :(
 
Så hovslagare som är godkända och lever på att sko hästar är inte etablerade? Många har, men de ligger i bilen och de orkar inte bry sig. Jag tar inte på mig hörselkåpor när hovslagaren kommer, en gång var 4-6:e vecka tror jag inte stör min hörsel speciellt mkt, men hovslagaren skor ju lite oftare än så ;)
 
nej det var inte det jag skrev det var att du erbjuder hörselskydd till hovslagare och varför i hela friden du ska ta på dig det ansvaret eller nödvändigheten att erbjuda ngt sånt öht ;) se tidigare post .
 
Fast jo, det var ju precis det du skrev. Om jag erbjuder hörselskydd så är de inte etablerade hovslagare.

Jag tar inte på mig ansvaret, jag erbjuder, oftast kommer det fram att de har ett par som ligger i bilen, men de orkar inte plocka fram dem.
 
Ska vi vara helt korrekta i våran svenska så har du ju egentligen skrivit att om jag känner behov för att ta på mig hörselskydd så är hovslagaren inte etablerad, men jag tänker anta att du bara gjorde ett syftningsfel där ;)
 
Ska vi vara helt korrekta i våran svenska så har du ju egentligen skrivit att om jag känner behov för att ta på mig hörselskydd så är hovslagaren inte etablerad, men jag tänker anta att du bara gjorde ett syftningsfel där ;)

nej kimmis och det framgår tydligt i sammanhanget att det vore oerhört märkligt men det är lika oerhört märkligt att du ska erbjuda hörselskydd till ngn hovslagare öht.....
 
Om du har kunskapen om hur hoven ska se ut så kan du den svåraste delen av att kunna Sko normal skoning, sedan är det ju bara att forma hoven så, lära sig var sömarna ska sitta, hur mycket man kan ta och banka skor vilket jag tyckte var den lättare delen att lära sig om än läbbigt i början med att sömma och verka under ifrån (många raspar gick åt i början innan man vågade ta mer med tågen:p)
 
Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det ändrar ändå inte sitt tillvägagångssätt.

Hästen jag har har jag haft sen han föddes, jag vet hur hans hovar ser ut för ögat när han rör sig optimalt. Det betyder (TYVÄRR) inte att jag klarar av att verka och sko honom själv.
Största problemet verkar vara att de inte tar tillräckligt mkt i tån. Min häst växer bara i tån och man MÅSTE ta massor där, han har tjock sula så de som har fått honom att röra sig bäst och fått hovvinkeln bra har tagit bort en hel del sula med, för att få ner tån så mkt som möjligt.

Hovslagaren jag har (hade) nu ville inte göra det, men han lyssnade på mig i övrigt, så jag tänkte att det kanske går ändå denna gång om man låter honom komma var 5:e vecka. Sagt och gjort, det har gått 4 veckor och hovvinkeln ser ut ungefär som man trodde att travarna skulle se ut förr i tiden...

Jag kollade lite noggrannare igår och upptäckte dessutom att fötterna var rejält snea! Jag reagerade på att han såg inåttåad ut på ena fram, det har han aldrig varit innan. Och mkt riktigt, hoven är sned. Den andra framhoven är oxå sned, åt samma håll, dock inte lika illa. Så det känns ju rimligt att det är hovisen som har tabbat sig.


Jag fick dock en tid hos hovis på kliniken på måndag, så förhoppningsvis ska det väl hovarna bli raka iaf. Vinkeln lär ju ta ett tag. Det är frågan om man skulle sätta på kilsulor på honom "under tiden", för han påverkas ganska så rejält i rörelserna när vinkeln blir dålig. Vågar inte ta för sig, slår i skorna lite nu och då. Det händer inte när vinkeln är som jag vill ha den.



GAHHH! Hur svårt kan det vara att sko en häst egentligen? Ärligt alltså? Är det SÅ svårt? Jag förstår ju att det inte är lätt, men hur kan jag råka ut för SÅ många dåliga hovslagare?! Och alla verkar göra samma fel med tån, med samma resultat med understuckna trakter och lååång tå.

Jag förstår att det är lite läskigt med en häst som växer så mkt i tån, där man verkligen måste ta så mkt att det är på gränsen för vad som är rätt, men de måste väl ändå kunna se att det inte blir bra om man inte gör det, eller?

*irriterad*

Jag tycker nog man får respektera hur människor vill jobba.
Om en hovis skor och verkar på ett visst sätt är det förmodligen för att han tror på det och har ett system kring det.
Ber man dem då att avvika i vissa saker kan deras system fallera. Utöver det att de kanske inte tror på det.

Jag vill inte ha vilken hovis som helst bara för att den är utbildad.
Jag tycker vissa är klåpare.
Men då anlitar jag inte dem IOM att vi så tydligt inte delar åsikter.
Jag skulle inte kompromissa med det jag tror på. Och vill inte att någon annan ska göra det.

Visst kan man fråga och ha en dialog.
Men anser hovis en grej och jag en annan förväntar jag mig inte att han bara gör som jag säger för att han får betalt.
Då kan vi båda välja att inte genomföra verkning/skoning.

Jag har en hovis som jag är mkt nöjd med. Men han har mkt att göra. Så jag måste kunna rekommendera elever andra hovisar.
Och jag har själv tagit hjälp av någon annan för tappsko tex.
Då ser jag först dem jobba med andra hästar och pratar med dem.
Sen kan bi ev mötas eller ej.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 419
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 159
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp