Hovslagare- behöver skriva av mig lite

@tauphua Självklart måste man respektera att hovslagaren har sitt arbetssätt. Men det är ju inte fel av mig att tala om hur min häst fungerar, hur hans hovar växer och hur de ser ut när han rör sig som bäst, tycker iaf inte jag. När hovarna har korrekt vinkel så är det klart att hovisen inte kan se att man faktiskt måste ta så mkt i tån, men det måste man, jämt, alltid.

Tyvärr är det få hovslagare som lyssnar, och de talar inte om att de inte håller med, utan gör bara som de själva vill istället. Hade de istället sagt vad de tyckte så hade ju hovslagaren kunnat åka hem istället. Vilket hade besparat både mig, hovisen och hästen.
 
det är ju inte fel av mig att tala om...

Tyvärr är det få hovslagare som lyssnar, och de talar inte om att de inte håller med
Alltså har ni ingen dialog.

Se till att ni är överens innan de börjar; berätta om dina önskemål och fråga om de håller med. Om inte, så fråga varför. Finns det faktorer du inte känner till, som påverkar? Är det möjligt att göra så som du har tänkt dig, utan att det blir fel på andra sätt?
 
nej kimmis och det framgår tydligt i sammanhanget att det vore oerhört märkligt men det är lika oerhört märkligt att du ska erbjuda hörselskydd till ngn hovslagare öht.....

Men vad tusan spelar det för roll om hon erbjuder hörselskydd? Spela roll om hon tillhandahåller det eller inte, problemet är ju att hovslagaren är kass på att sko och inget annat. Jag har haft flera bra hovisar och endast en har använt hörselskydd. Det har inte gjort att de skor/verkar mina hästar sämre för det.

Jag själv är bra på det jag jobbar med och ändå sitter jag som en påse skit på kontorsstolen vilket har gett ryggproblem jag måste lösa med sjukgymnastik. Kunderna och cheferna blir inte mindre nöjda för det. Problemet drabbar mig och ingen annan, precis som hovisens hörselskydd.
 
Alltså har ni ingen dialog.

Se till att ni är överens innan de börjar; berätta om dina önskemål och fråga om de håller med. Om inte, så fråga varför. Finns det faktorer du inte känner till, som påverkar? Är det möjligt att göra så som du har tänkt dig, utan att det blir fel på andra sätt?

Men är du på riktigt eller? Jag har i inlägg efter inlägg skrivit att jag talar om hur jag vill ha det, det är ju inte mitt fel att hovslagaren håller med och sedan iaf inte gör som vi kom överens om.

Om du inte tänker läsa vad jag skriver så behöver du inte svara.
 
jag talar om hur jag vill ha det, det är ju inte mitt fel att hovslagaren håller med och sedan iaf inte gör som vi kom överens om.
Du har inte en enda gång skrivit att någon håller med dig innan de börjar jobba:

lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det ändrar ändå inte sitt tillvägagångssätt.

de talar inte om att de inte håller med, utan gör bara som de själva vill istället.

Alltså håller de inte med dig, av någon anledning; ni är inte överens. Vill du inte veta varför?
 
Men är du på riktigt eller? Jag har i inlägg efter inlägg skrivit att jag talar om hur jag vill ha det, det är ju inte mitt fel att hovslagaren håller med och sedan iaf inte gör som vi kom överens om.

Och det är helt uteslutet att orsaken till att ingen hovslagare gör som ni kommit överens om beror på att dina önskemål hamnar i konflikt med djurskyddslagen?
 
Och det är helt uteslutet att orsaken till att ingen hovslagare gör som ni kommit överens om beror på att dina önskemål hamnar i konflikt med djurskyddslagen?

Så att verka hästen så att dess hovar inte börjar växa rakt fram är inte förenligt med djurskyddslagen? På vilket sätt då?

Senaste hovisen vågade inte ta av sulan då han tyckte att hästen såg lite plattfotad ut, och därför troligtvis hade rätt tunn sula.

Men jag som har ägt hästen sen han föddes vet att hoven bara ser ut så för att den inte är korrekt verkad. Och att han har riktigt tjocka sulor, och dessutom är rätt okänslig. Man kan utan problem verka tills sulan blir mjuk. Och så gjorde den bra hovisen jag hade under många års tid. Sen ville hon inte komma ut till mig mer efter att jag valde att åka till kliniken istället för att vänta ytterligare en vecka på henne när han kom hem från träning och inte rörde sig som han brukade.

Hade det jag bett om varit i konflikt med djurskyddslagen så hade han ju inte rört sig MÅNGA ggr bättre med det sättet jag vill att de ska verka.

@Sleepy Fast hur tänker du att jag ska veta att de inte håller med mig när de inte säger något om det? Jag är inte så duktig att jag ser att det blir fel när de verkar, det ser jag först när de ställer ner hoven.

Åter igen, läs vad jag har skrivit innan.
 
hur tänker du att jag ska veta att de inte håller med mig när de inte säger något om det?
Se det så här:

Du säger "Jag vill ha det så här."
Hovis säger ingenting.

Ser du det då som att han håller med? Det gör han inte. Prova istället:

Du säger: "Jag skulle vilja ha det så här, för att... Vad tror du om det, går det bra?"
Hovis: "Absolut, det ordnar vi." eller "Nej, så kan jag inte göra, för att..."

Då har ni en dialog. Du talar inte bara om, utan du efterfrågar ett svar; en bekräftelse på att ni är överens.
 
Men @Sleepy Vad får dig att tro att hovis står där helt tyst? Vart i min text har jag skrivit att jag nöjer mig med ett ickesvar? Vart i min text står det att jag inte försöker kommunicera med hovisen?
 
Lite nyfiken rent konkret, på vilka exakta motiveringar du fått av hovslagarna för att inte sko och verka på det sätt du vill ha det? Svarar de alla olika eller finns det gemensamma nämnare osv?

och ytterligare en nyfiken fråga: Dessa x antal du anlitat: har de verktygslådan i baksätet på bilen eller är de etablerat verksamma hovslagare med firma osv?
 
Men vad tusan spelar det för roll om hon erbjuder hörselskydd? Spela roll om hon tillhandahåller det eller inte, problemet är ju att hovslagaren är kass på att sko och inget annat. Jag har haft flera bra hovisar och endast en har använt hörselskydd. Det har inte gjort att de skor/verkar mina hästar sämre för det.

Jag själv är bra på det jag jobbar med och ändå sitter jag som en påse skit på kontorsstolen vilket har gett ryggproblem jag måste lösa med sjukgymnastik. Kunderna och cheferna blir inte mindre nöjda för det. Problemet drabbar mig och ingen annan, precis som hovisens hörselskydd.

Känns inte riktigt som ditt svar till mig är värt att ta upp ngn tråd med.
 
Oftast har jag inte fått nån motivering, jag har iofs oxå bytt när hovarna har blivit riktigt illa, så de har väl inte fått se resultatet av sin skoning heller. Jag hade tänkt låta den jag hade nu få göra det, så att han ser hur det blir när han gör som han vill. Men nu när jag upptäckte att det var snett så kände jag att jag var tvungen att byta iaf. Han gick iaf att få en givande diskussion med, det gjorde att jag ville ge honom en chans.

De säger att de inte går att ta mer helt enkelt. De tar bara den kanden som har växt ut och vågar inte röra sulan alls. Funkar säkert bra på vissa hästar, men inte på denna alls. Det har varit hovisar som är godkända som jag sa tidigare. Några har haft i bagageutrymmet på en bil, några haft lastbilar, en annan hade släp.

De 2 bästa jag har haft hittills är inte godkända, så det där med att man är godkänd av länstyrelsen ger jag inte mkt för faktiskt. Min förra valack fick alltid så mkt beröm av veterinärerna på distanstävlingar för sina fina hovar. Den hovslagaren skodde några kvällar i veckan, och tog 350 kr för en helskoning. Hon var oxå så seriös att hon direkt remitterade vidare om hon såg nåt som var det minsta konstigt. Hon hade varit lärlig hos någon duktig som jag inte kommer ihåg namnet på.

Numera tar jag inte emot hovisar som inte vill se hästen röra sig. För hur ska en hovis kunna veta hur den ska verka hovarna om denne inte vet hur hästen använder dem?

@Sleepy Jag tänker inte svara mer på dina inlägg nu. Svaren finns i tidigare inlägg.
 
Men @kimmis87 jag har svårt att verkligen förstå din tråd och dina hovslagarproblem utifrån det du skriver då så mkt konflikterar mot sig själv i det du skriver.
Min tolkning av din tråd, och trådar du skrivit tidigare, är att du ständigt erfar att det bara finns dåliga och okompetenta hovslagare i dina trakter?
Hur kan det då samtidigt bli så att du haft flera som varit bra, men inte har dem kvar osv? Jag förstår verkligen inte ?

och ang. renommerade hovslagare osv - det spelar faktiskt en väldigt stor roll om hovslagare är etablerade och godkända osv, och att de är godkända av LÄNSSTYRELSEN är väl ändå primärt . Sen behöver man inte vara ansluten till hovslagarförbundet för den skull, men man ska ha gesällbrev och gått hovslagarutbildningen på papper.

jag är ledsen, men åker man runt med en verktygslåda i baksätet på bilen med några olika storlekar skor och ett städ och en hovnit och en hovtång, och tar 350 spänn för en helskoning så är det självklart av en anledning. Kanske det gick jättebra pga att det var en annan häst du hade och den var okomplicerad osv, ofta går det ju bra trots dåliga skoningar faktiskt på väldigt många hästar. Nu verkar du ju ha en annan typ av häst som tydligen behöver ngt annat enligt dig, och kanske är det då det blir påtagligt att de hovslagare du anlitar faktiskt inte riktigt vet hur de ska eller bör sko - oavsett om de skor hur du som lekman anser hästen ska skos eller verkas, eller hur de själva anser? Bara en tanke.

Skulle du till klinikhovslagare nu med hästen? tyckte jag såg ngt om det i tråden i förbifarten men har inte läst tillbaka? Jättebra isåfall! Se till att verkligen få koll på motiveringar från klinikhovis om hur och varför man bör eller inte bör sko eller verka din häst då! Och sen kanske du ska kolla upp andra namn som du fått tips om tänker jag om bristen på hovslagarare finns för din del? Kostar ju inget att utforska iallafall utifrån sitsen du tydligen befinner dig i. Du kan ju även ta en genväg och fråga klinikhovis som säkert känner till namnet osv kan jag tänka?
 
Jag tänker inte svara mer på dina inlägg nu. Svaren finns i tidigare inlägg.
Du behöver inte svara, det är helt frivilligt; men hade svaren funnits i tidigare inlägg så hade jag inte frågat.

Från det du skrivit hittills är det dock uppenbart att det handlar om kommunikationsproblem mellan dig och dina hovslagare.
 
@mackan Jag har haft 2 hovslagare som genom åren har varit bra. Den första stod för att hon inte kunde så mkt, men hade gått som lärling under ett år och nån kurs på det med. Hon skodde ok, körde det som extragig när hon pluggade, slutade för att hon hade för mkt kunder och skulle börja jobba heltid som apotekarie. Hon tog 350 kr. Missade du delen där den hästen ALLTID fick komplimanger för hans fina hovar? Han fungerade inte trots hovarna, utan de var faktiskt fina. Sen är det möjligt att han var mer okomplicerad än nuvarande häst, men hästen är död sen 8 år tillbaks, så jag kan inte direkt gå tillbaks och kolla. Hon tog dock väldigt långt tid på sig och var väldigt noga, kollade hovarna ur alla vinklar för att vara säker på att hon var nöjd.

Hovslagare nummer 2, gått som lärling hos John (som väl är den enda mäster i sverige?) under lång tid som jag förstod det, ingen koll på andra utbildningar där. Många psykiska diagnoser och har blivit tvångsintagen på psyk 2 ggr, så lite ostabil i humöret. Hon slutade när jag valde kliniken när jag fick hem hästen från träning och hovarna inte såg så bra ut och han inte rörde sig som han skulle. Kliniken hade tid en vecka innan henne, så jag tog ju bara den som kunde snabbast, men hon såg det inte så. Då var jag tydligen inte lojal längre och hon ville inte ha med mig att göra. Efter det har jag provat en rad olika hovisar. Jag försökte även hitta en ny bra undertiden som jag hade henne eftersom hon var psykiskt instabil, och det ibland gick ut över hästarna. Så jag kan förstå att hon tyckte att jag inte var lojal. Denna hovis åkte dessutom 10 mil enkel väg för att komma till mig, så nära fanns hon inte. Den här människan skodde hästen jag har idag, och hon gjorde det bra. Hon kollade alltid hur han rörde sig före och efter, om det blev nån skillnad, bättre eller sämre.



På måndag ska jag till kliniken. Överväger om jag ska åka dit för varje skoning, är så trött på den här skiten.
 
Problemet är ju att hovisar gärna har fullt upp om de har bra utbildning. Har själv försökt jaga "mästare" som besatt där jag bodde tidigare. Slutade med att jag norpade en som hade basutbildningen men som enligt ryktet var bra. Hon var riktigt bra och intresserad så det var en perfect match.

Känner till några av hovisarna i ts område och en av dem, som är bra, vill inte ha nya kunder och två av dem tar inte tillräckligt ens för problemfria hovar. Det är jättesvårt att hitta bra hovisar både i ts och i mina tidigare områden, tyvärr!
 
Hur mycket anser du att det finns kvar att verka bort när hovslagaren inte vill ta mer?
Jag skulle nog säga nånstans mellan 2-5 millimeter. Det är ju lite svårt att se utanpå, man får ju verka försiktigt lager för lager och se vad som händer, men innan har det varit 5 mm, men det kan ju ha ändrats, och det vet man ju inte innan man försöker.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 420
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 166
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp