Bukefalos 28 år!

Hovslagare- behöver skriva av mig lite

Men kan det verkligen vara så att du har en häst vars hovar är så unika att i princip ingen hovslagare vet vad den ska göra med dem? Jag förstår faktiskt hovslagarna också. För du säger att man får verka "försiktigt lager för lager och se vad som händer". Det låter inte helt riskfritt, tycker jag, och det kan ju inte vara roligt att vara hovslagaren som tar ett "lager" för mycket och hästen blir halt...

Du säger: "På måndag ska jag till kliniken. Överväger om jag ska åka dit för varje skoning, är så trött på den här skiten."
Ja, det är väl kanske ingen dum idé, om det funkar bra där. Jag åker själv drygt 6 mil enkel resa med mina hästar varje gång det är dags att sko, för att komma till en riktigt bra hovslagare.
 
Sulan blir ju både mjuk och rosa innan det är någon fara, det är ju inte så att man på en häst med tjock sula bara huxflux kommer in till hovköttet. Så nej, jag har ingen förståelse för att de inte gör som jag vill. Det är ju inte rätt att hästen ska behöva lida för att hovslagaren är feg, utan man får ju prova försiktigt försiktigt om man är osäker.
 
innan har det varit 5 mm
Känner du till hur tjock en sula är, som max på en frisk hov? Är du medveten om de långsiktiga följderna av att verka bort frisk sula? Vet du vad sulan har för funktion?

Nej, du behöver inte svara. Åk till kliniken med hästen hädanefter, tror det är en jättebra idé.
 
Behöver man inte nästan röntga för att säkert veta hur mycket man vågar ta, om man ska ta något utöver det normala, menar jag? Är det så lätt för en hovslagare att bara veta?
 
Rent generellt så brukar en häst med onormalt stor tillväxt i sulan ha en skada innanför själva hornkappseln. Normal tillväxt i sulan är 1/3 del mot vägghornets tillväxt. Och som sagt när det redan börjar bli rött och sviktar då är man inne i levande vävnad,, inte dött gammalt sulhorn.

Sedan så är det väl bara barbarfolket som anser att sulhornet ska aldrig renskäras eftersom hästen naturligt ska gå på sulan.
 
Det är möjligt att det är levande vävnad, men det är det enda som fungerar för att få en korrekt vinkel på hoven. Hur ska man annars göra tycker du?

Hästarna har aldrig blivit ömma av detta. Aldrig halta.
 
Sulan blir ju både mjuk och rosa innan det är någon fara, det är ju inte så att man på en häst med tjock sula bara huxflux kommer in till hovköttet. Så nej, jag har ingen förståelse för att de inte gör som jag vill. Det är ju inte rätt att hästen ska behöva lida för att hovslagaren är feg, utan man får ju prova försiktigt försiktigt om man är osäker.

Jag skulle inte vilja ha mina hästar så djupt verkade att sulan blir rosa.
Att det sedan kan finnas något mindre "blåmärke" i sulan är en annan fråga, om hästen trampat på en sten eller liknande.

Men det är väl så: det är olika hur vi hästägare vill ha det, och jag misstänker att hovslageri inte är någon exakt vetenskap.

Jag har haft turen (?) att vara nöjd med mina hovslagare.
Den förra är travtränare, som dock är intresserad och har en fortlöpande kontakt med Hovslagarskolan och som läser mycket av amerikansk forskning.
Honom har jag slutat att anlita eftersom han har ont i ryggen.
Den jag anlitar nu, gör ett bra jobb. Hovarna ser kosmetiskt snygga ut vilket i och för sig är av betydligt mindre vikt.
Det viktiga är att hästarna är ohalta och fräscha, vinklar ser trevliga och korrekta ut, och skorna sitter som berget. Dessutom är hon snabb att komma.
Inte den billigaste jag träffat på, men duktig.
 
@kryddelydd Jo fast vinklarna bli på bara 2 skoningar ruskigt dåliga om de inte tar så mkt av sulan, så att inte göra det är inte ett alternativ. Jag vet iaf inget annat sätt att få ordning på den. Man kan ju liksom inte bygga upp hoven med tjockare och tjockare kilsulor hela tiden för att få till vinkeln.
 
@kimmis87 : är din häst korrekt i sin exteriör i övrigt? Lika lite som att du kan bygga upp hovarna med kilsulor osv, lika lite kan du ju liksom bygga om hästen genom att karva i kötthoven......
 
Fast det är ju inte i kötthoven, det är ju fortfarande fast och oömt.

Och ja det är han. Man måste ta så mkt annars drar hoven iväg mer och mer.
 
@kryddelydd Jo fast vinklarna bli på bara 2 skoningar ruskigt dåliga om de inte tar så mkt av sulan, så att inte göra det är inte ett alternativ. Jag vet iaf inget annat sätt att få ordning på den. Man kan ju liksom inte bygga upp hoven med tjockare och tjockare kilsulor hela tiden för att få till vinkeln.
Det du beskriver är en stor korrigering o ska nog bara användas i undantag o en ¨gång.
plus kort intervall traktunderstöd dvs flera saker spelar in.
Om den ändå inte lyckas vara i balans med trakten blir det svårt. Intervallet är ett sätt att avlasta trakten o med ring/ heartbarsko är ett annat. men likväl måste den skos om innan tån blir lång igen. Är hoven dessutom platt kan man sällan verka sulan ens i tån.
Kilsulan nöter på trakten, men det gör en mkt låg trakt mot skon också. Varav du upplever att trakten inte växer. Det gör den men trycks ihop eller blir understucken. Man sparar dock på hästens leder o kropp iallafall- ortopedisk inlägg.
En riktigt duktig hovis kan troligen fixa det om du också lyder de råd du får.

Allmän reflektion
Jag tror att det blivit ngn jämkning när folk vill ha strålen jämns med skon. att man numera sänker trakten utan att först kollar om det går att sänka tån i förhållande. Nymode?. Står o GÅR hästen i bakvikt redan från skoningsdagen så ger det snöbollseffekt ganska snart.

Jag tror att det idag är färre hovisar som själva är aktiva i ridsport av ngn högre form eller alls för den delen o därför går det inte att kommunicera.

De lyssnar bannemig om man ingår i Landslaget eller heter Hu..man.

Under mina 30+ år som hästskötare o 'ägare har jag endast varit med om två hovisar som vid var sitt tillfälle tittade på hur hästen belastade sina ben under RÖRELSE..
Både FÖRE O EFTER utförd fölverkning o vuxenhästskoning:bow::bow::love:
Det var 30 resp. 22 år sedan. Med undantag för klinikhovis.

Benställning är EN sak, men rörelsevariationer i 3-5 gångarter ett helt annat.
Som att man skulle testa nya däck på en parkerad bil. Obalanserade dessutom.
Det SER skitbra ut... idag.......

Varför är det bara veterinärer som får ha åsikter om hovvården o varför finns nu klinikhovisar överallt som inte behövdes förr? Hovisar grundlag är att inte öppet kritisera annans arbete.
 
@axel Den korrigeringen har fått användas varenda gång på både denna hästen och hans mor, de växer så pass mkt i tån att man utan sådan verkning får en lång tå redan efter 1-2 veckor, det räcker ju med nån mm för att vinkeln ska bli fel och det ser mer ut än vad det egentligen är.

Mina hovisar får alltid stränga order om att inte ta en enda mm av trakten. Gör de det så blir vinkeln VERKLIGEN åt helvete, då kommer hästen knappt kunna gå! Det lutar åt att jag kommer stanna på kliniken, den finns bara 8 km härifrån och det verkar inte vara så svårt att få tid heller, kanske för att det är ganska markant dyrare än de andra hovslagarna i trakten, men jag känner att det kan det nog vara värt om hästen får optimala hovar och kan röra sig som det är tänkt. Hoven ser platt ut nu, men när han är korrekt verkad så är den inte platt, vinklarna lurar ögat. Kan klinikhovis rekommendera någon och sedan prata med denne om hur han behöver verkas så kanske man kan prova, men just nu så blir det nog dyyyyyra skoningar.

Har aldrig varit med om en häst som blir så påverkad av fel vinklar, han tappar helt förmågan att hålla ihop kroppen i ridningen, samlad galopp är bara att glömma.

Ska försöka ta en bild före och efter klinikbesöket. Jag tänkte rida lite i helgen, i ridhuset. Tränaren tyckte jag kunde göra det ändå eftersom det inte gör lika mkt där att hovarna är sneda, men att rida ut på hårda grusvägar rekommenderade hon inte.
 
Vilket trevligt och bra svar, @axel :)

Jag har en häst vars hovar växer rakt fram och jag har verkligen försökt att komma på hur det åtgärdades för den verkningen ts beskriver användes nämligen inte på min. Jag vet att första korrigeringen när vinklarna var fruktansvärda var att ta ner så hoven fick en " rak" form. Vinkeln var nämligen bruten långt upp på hoven och hästen gick inte alls bra. Hovväggen rördes inte något direkt efter det och hästen verkades ganska hårt i tån men jag kan inte minnas hur hårt.

@kimmis87 har du provat att ha tätare skoperioder? Kanske är det en del av nyckeln?
 
@kimmis87 vad skos hästen med för skor? Skointervaller?
att aldrig ta ngt av trakten och bara korta ner tån är ju ingen lösning i sin helhet öht för det problem du beskriver. Antagligen är det kanske det några av dina hovslagare tyckt/tänkt och resonerat utifrån.
Men bra som sagt att du ska åka och sko på kliniken så kan du ju få lite feedback där runt hur de resonerar osv.
 
@deathslyna Jag tänker ju inte låta hästen gå med bruten tåaxel och gå som Hej kom o hjälp mig i ett år. Vad ska jag göra det året liksom? Ställa av hästen? Nä. Det är inte en bra lösning.

@mackan Han har skotts med vanliga och med sidokappor. Tror inte att tätare skointervall skulle göra nån större skillnad eftersom hoven är lång och steget blir påverkat redan efter 2 veckor. Och så ofta kan man liksom inte sko hästen.

Om det inte är en lösning, VAD är en lösning då?
 
@kimmis87 en häst som drar iväg och får långa tår a la ankfötter som lätt hästar av fullblodsblod kan få, så är ju sidokappor det som gäller, du kan aldrig backa tån och därmed få upp trakterna också samtidigt annars.
Hur ser dina skointervaller ut? det är verkligen a och o med korta intervaller på en sån häst, även om tillväxten i sig inte skulle vara så drastisk som den verkar vara på din. Men nej - 2 veckor kan man inte, men om du får till en vettig skoning i grunden och har korta intervaller så kommer du troligtvis komma ur problemet att det spårar redan efter 2 veckor är min poäng.
 
@mackan Förstår inte alls vad du menar med att backa tån? Ankfötter får han inte. Och detta är inget som helst problem när han verkas som han behöver. Då drar inte tån iväg, då rör han sig inte sämre och han får inte understuckna trakter. Och då klarar han oxå långa skoperioder på 7-8 veckor (vintertid). Nu är det nog 4 som gäller, som absolut mest. Det har snart gått 5 och vi kan inte galoppera längre utan det känns lite som att sitta på en travare, eller som första galopperna på en väldigt obalanserad unghäst.

Sidokappor är det jag har kört som standard, och då har vi lagt bak skon lite så att han kan rulla över ännu snabbare och så att han sliter tån lite själv med. "Tyvärr" så släpar han inte fötterna i marken ;) Men när jag bytte så är det många hovisar som har velat ha vanliga skor, och jag har litat på dessa erfarna som är godkända av länsstyrelsen. Jag kommer inte göra om det.

I övrigt så sa du ju inget annorlunda tips än vad jag själv har skrivit?

Det går ju hyfsat fort att lösa problemet, 3 skoningar, kanske 4. Men sedan räcker det med 1 dålig, där hovisen inte verkar som jag vill och så är man tillbaks på ruta 1.
 
du backar tån när du kortar tån och samtidigt skor med sidokappor, för du får upp trakten samtidigt på ett sätt en tåkappa aldrig tillåter för där kan du inte backa tån på det sättet som avses.

tån drar iväg och den får understuckna trakter för att den skos dåligt tydligen i sig - inte för att ngn behöver verka i sulan eller aldrig ngnsin ta ngt i trakten. svårare än så behöver det inte vara.
eftersom du lever i "travisland med verktygslådan i bagaget" hovslagarmässigt, är jag inte ett dugg förvånad att flera av de hovslagare du haft aldrig skor med sidokappor, eller ens förstår vad som inte är eftersträvansvärt med en lång tå, på en ridhäst.

åk till kliniken som sagt, och se vad de har för åsikter och hur de anser hästen ska skos. sen kan du väl vara snäll och uppdatera tråden, vore orerhört roligt att få läsa hur det går!
 
@mackan hovisen som ville ha bara en tåkappa på honom bodde i dina trakter ;) Och han har inte verktygslådan i bagaget utan jobbar heltid med hovslageri.

Men då förstår jag inte vad du tjafsar om och säger att det inte är någon lösning, vi är ju inne på precis samma spår. Han har skotts 2 ggr i sitt liv med vanliga skor, resten med sidokappor. Verka i sulan har behövts även med sidokappor.

Sluta tjata om kliniken, jag beställde tid där långt innan du skrev något om det i tråden.
 
@kimmis87 fast nu får du faktiskt ta ett andetag och inte addressera mig på ett sätt som faktiskt känns otrevligt. Jag har varken tjatat eller på ngt sätt frågat dig några konstigheter här i tråden, snarare tvärtom, så lägg ner tonen om du verkligen vill diskutera och ha en tråd där folk undrar och ställer följdfrågor osv till dig. INGET i mina inlägg om kliniken kan på NGT sätt av NÅGON tolkas som de tydligen görs av dig nu, att det är tjat eller otrevligt på ngt sätt - snarare uppmuntrande. Trött blir jag faktiskt du får ursäkta!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 532
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 642
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp