Bukefalos 28 år!

Hovslagare- behöver skriva av mig lite

@mackan
Även om det vore det bästa för hästen att ha kvar vinkeln så är det inte ett alternativ eftersom det inte går att rida med den vinkeln som är. Och jag tänker som sagt inte ställa av hästen i ett år i väntan på att vinkeln ska rätta till sig.

Fast om man gör något drastiskt/felaktigt så lär det väl påverka hela hästen så att den ev. blir skadad? Du måste nog hitta en riktigt duktig hovslagare och sedan låta det ta den tid det tar för hoven att rätta till sig.
 
fast du missar det jag försöker skriva. Du KAN ju inte , om du inte förstår det du skrivit att du inte förstår eller kan bedöma osv, tala om för en hovslagare hur din häst ska skos eller verkas. Det är ju det som är poängen :( att du sett saker som du själv tycker blir en teori för din del att ge råd hur den ska skos osv, blir ju tydligen inte rätt öht eftersom du sen som du själv säger, saknar kunskap helhetsmässigt så hur kan du råda ngn hovslagare då? som sagt - jag hade inte kunnat det och jag tror ingen kan det om man inte är hovslagare och väldigt kunnig som sådan. Det blir ju jättefel.

ingen häst ska snubbla pga ngn hovslagare som skott den :(
Om hästen haft bra vinklar o varit väl fungerande så behöver man ju inte ens lära sig ngt om vad som är god hovvård. Ngt som man lejer ut till de som ska kunna sin sak.
Man har en bra hovis helt enkelt.
Man kan som man sig bör förlita sig på att hovisen gör vad som är rätt för ens häst.

Det är väl när när man bytt hovis o hästen börjar få helt andra hovar o även sämre funktion som man måste klia sig i huvudet. Om t o m Vet säger att den inte är optimalt skodd- vart vänder man sig?

Jag hade en vars andra kunder menade att det var helt normalt att hästen var öm i några dagar... t o m i ridhus.
Jag höll inte med om det.

Hoppas att det blir bra för TS efter ett antal klinikskoningar.
 
Om hästen haft bra vinklar o varit väl fungerande så behöver man ju inte ens lära sig ngt om vad som är god hovvård. Ngt som man lejer ut till de som ska kunna sin sak.
Man har en bra hovis helt enkelt.
Man kan som man sig bör förlita sig på att hovisen gör vad som är rätt för ens häst.

Jag håller med dig. Så tycker jag också :)! Men TS här har ju en massa egna idéer om hur hästen ska verkas. Idéer som jag aldrig ens skulle våga mig på att ha!

TS: Jag vet inte riktigt vad jag - som inte speciellt hovkunnig - ska tycka om hovbilderna. Men spontant så tycker jag att det ser märkligt ut framifrån, hovarna ser ut att vara utflutna och sneda. Däremot tycker jag, om man tittar från sidan, vare sig att trakterna är särskilt understuckna eller att tån är särskilt lång. Men där kan jag ha fel, absolut! Jag är ju inte hovslagare...

Ska bli intressant att höra vad andra - lite mer hovkunniga - har att säga om bilderna :)!
 
Nej jätte illa är det inte, men han är väldigt känslig om det blir fel fram eftersom han har så mkt steg bak så hinner han ju inte undan med fram. Då spänner han sig och vågar inte ta ut steget.
Hovarna är sneda, det är därför jag åker till kliniken juh :p
 
Hovarna är sneda, det är därför jag åker till kliniken juh :p

Jag vet. Jag höll med dig på den punkten. Men om man tittar på bilden som visar hovarna från sidan, och också tänker på att det gått 4-5 veckor sedan förra skoningen, så kan jag inte riktigt förstå hur man ska kunna korta tån mer utan att det blir helt fel vinkel? Är det verkligen en lång tå som du visar?
 
Det tycker jag allt att det är. Han börjar ju få svårt att bära sig, börjar få svårt att hinna få bort framhovarna i tid osv.

Vinkeln som är nu stämmer ju inte överens med vinkeln i kotan, även om det givetvis inte är stor skillnad, men han är som sagt känslig och behöver rulla över SNABBT fram.
 
2 citat från american farrier som jag gillar.

The importance of a good owner/farrier relationship cannot be under estimated, it is essential. If you work together the horse will surely benefit, if you don’t, the one who will almost certainly pay is your horse!
Communication is everything, as is mutual respect. You must feel able to discuss any observations or concerns you have about your horse’s feet, whilst your farrier must be able to listen and suggest options. If this happens you will make a great team and your horse will have better feet.


"It is too common in the practice of modern farriery that education stops at the end of school or apprenticeship, or once a successful business has been established," he says. "No farrier will live long enough to learn everything the hard way; so read books, magazines, articles, attend lectures if you can, and get a jump on someone else's expertise. By examining other methods of work you will define your own. Also, by reaching to understand views that you may not hold, you will bridge the gap between habit and skill."
 
Det var väl bra citat. Håller med :)!

Men vad tycker du om hovbilderna då, axel? Har hästen understuckna trakter och långa tår, tycker du?
 
@axel Ja vi får väl se vad klinikhovis säger om hans hovar, om denne lyssnar när jag talar om att han behöver ännu snabbare överrullning. Jag känner ju så tydligt skillnaden i ridningen, framförallt i galoppen!
 
Jag får så mkt skit för att jag uttrycker mina åsikter.
Även min häst blir lidande. Såsom citaten.
väntade i 3 v. på en till yrket bra hovis, men som varken kom enligt bokning eller meddelade. Som vilken sketen hantverkare som helst

Men men.
araber som har starka hovar ska inte behöva bli så.
Det ser ut som hornrören på bakre delen mkt riktigt har börjat lägga sig- understucken.
De har även gett med sig utåt vilket ytterligare påfrestar o sänker trakten. Ofta den ena mer än den andra o hoven blir sned.
att lägga ut skorna utåt i trakten är inte alltid av godo.

Jag tror i alla fall att det blir bra igen.
Kimmis har reagerat i tid.:bow:
 
Det ser ut som hornrören på bakre delen mkt riktigt har börjat lägga sig- understucken.

Men jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur man ska kunna korta tån? ÄR hästen verkligen lång i tårna? Detta är ju efter 4-5 veckor, så det är tid att sko om, antar jag. Min häst skos var femte vecka nu på sommaren.

Och jag kan inte heller se det här med vinkeln. Så som hästen står tycker jag snarare att den ser framåtbruten än bakåtbruten (är det inte så det blir med för lång tå?) ut i sin vinkel. Hoppas att det kommer någon hovslagare till tråden som kan förklara vidare, för jag tycker att det är intressant :)!
 
Nu är ju inte hästen uppställd ordentligt , ser inte hela benen uppifrån tyvärr . Höger fram tycks centrum på hoven ligga fel , hoven är liksom vriden. Benställning fram.???

Tån kommer o sticka så länge trakten är för låg vilket den ser ut att vara . Vanskligt o säga något egentligen utifrån bilder men hade nog försökt höja trakten

Men en yrkesskicklig hovslagare hade inte problemet uppstått.
 
Hästen är lätt fransysk fram, men har inte sett ut sådär i hoven innan.

Givetvis hade inte problemet uppstått med en bra hovslagare, men man vet ju inte om någon är bra innan man har provat...
 
Hästen är lätt fransysk fram, men har inte sett ut sådär i hoven innan.

Givetvis hade inte problemet uppstått med en bra hovslagare, men man vet ju inte om någon är bra innan man har provat...

Vägen fram till att en häst kan bli verkad/skodd efter dess egna fysiska förutsättningar är ett litet tag. Därför är det ju inte möjligt för dig att veta om hovisen är bra eller inte, förrän denne har fått lite tid att rätta till ev problem.

Det är också så att det inte är säkert att en hovis vill justera problemen efter hästägarens önskemål, då detta kanske leder till andra oönskade problem utan vill kanske göra korrigeringen på sitt sätt. Då måste man som hästägare försöka lita på det, det är ju en orsak till varför man anlitar yrkeskunnigt folk sas. Med yrkeskunnig menar jag utbildade såklart.

Om vi ska nämna de hovisar som vill bli anslutna till JBV, så ställs det en del krav på dessa. Dels måste dom ha vidareutbildning, det räcker alltså inte med enbart ett gesällbrev. Sedan har myndigheter en helt annan insyn i deras yrkesutövande, en av JBV hovisar måste journalföra sina uppdrag. Och de behöver inte vara uppsatt på någon lista, varken hos Hovslagareföreningen eller JBV, det kan tacka nej till detta. För att få veta hur det förhåller sig, måste man då som hästägare be om att de visar upp papper på detta.
 
"Det är också så att det inte är säkert att en hovis vill justera problemen efter hästägarens önskemål, då detta kanske leder till andra oönskade problem utan vill kanske göra korrigeringen på sitt sätt".
Men då ska de säga det (dialogen) eller kanske att den inte klarar av det o remittera vidare. Det finns mkt prestige o man kan avfärda kunden med att det "inte går".

Verkligt skickliga läkare, Vet o även hovisar är oxå ödmjuka inför svårigheter o tar det inte personligt. Anser aldrig att de är fullärda:bow:
 






4,5 vecka sedan förra skoningen.
Ja det där va ju inget man blir imponerad av, även om det nu kanske ser värre ut än det med tanke på att den står uppställd snett ner i ett dike.

Ska det vara så svårt att ställa upp en häst på plan mark med alla benen i varsitt hörn rakt under kroppen??

OK nu framkommer helt plötsligt att den är lätt fransysk vilket förklarar skevheten mellan in/utsida och det synfel som många hovisar gör när dom på belastat ben försöker analysera benets styvaste riktning.

Detta förklarar dock inte själva grundproblemet som jag faktiskt börjar få förståelse för och anledningen är två viktiga parametrar.

1. Det är en arab och 2 den är skodd med dessa förhatliga tåsidokappor som ofelbart förändrar en rund symmetrisk hov med kort tå till en avlång hovform med lång/spetsig tådel.

Jag skulle ha skott den hel utan kappor, verkat den i balans och backat tillbaka tån in till vita linjen samt bearbetat vägghornet i symmetri mot hornrören i stället för så där bryskt av "fimpat" som syns tydligt på den översta bilden..

Ja vad ska man säga mera än att man vissa kollegor verkar inte uppvisa speciellt mkt yrkes stolthet över sin titel.
 
"Det är också så att det inte är säkert att en hovis vill justera problemen efter hästägarens önskemål, då detta kanske leder till andra oönskade problem utan vill kanske göra korrigeringen på sitt sätt".
Men då ska de säga det (dialogen) eller kanske att den inte klarar av det o remittera vidare. Det finns mkt prestige o man kan avfärda kunden med att det "inte går".

Verkligt skickliga läkare, Vet o även hovisar är oxå ödmjuka inför svårigheter o tar det inte personligt. Anser aldrig att de är fullärda:bow:

Och det kanske de gör också fast många väljer att sortera bort det. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 676
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 190
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp