Bukefalos 28 år!

Hovslagare- behöver skriva av mig lite

@mackan Jag menade inte att vara otrevlig, och ber om ursäkt om du uppfattade det så, men jag är trött på att du helatiden tjatar om kliniken och om att jag bara använt oseriösa hovslagare, vilket inte är sanningen.

Jag ska åka till kliniken, punkt.
Jag har använt godkända hovslagare, punkt.

Moving on liksom.
 
@deathslyna Jag tänker ju inte låta hästen gå med bruten tåaxel och gå som Hej kom o hjälp mig i ett år. Vad ska jag göra det året liksom? Ställa av hästen? Nä. Det är inte en bra lösning.

@mackan Han har skotts med vanliga och med sidokappor. Tror inte att tätare skointervall skulle göra nån större skillnad eftersom hoven är lång och steget blir påverkat redan efter 2 veckor. Och så ofta kan man liksom inte sko hästen.

Om det inte är en lösning, VAD är en lösning då?

Lösningen är enkel..

Det första är att du NU lägger in ett par bilder på hovarna och sedan efter nyskoning ett par till.

Sedan skiter i att sko den med varesig tå eller tåsidokappor utan helt kapplöst.

Slutligen lär dig rida den på ett sådant sätt att den INTE överbelastar sin framdel för det leder ofelbart till dom problemen som du refererar till.

Anledningen till dom gånger som din "aggressiva" verkning gett resultat är att den blivit så öm att den därmed heller inte viljat belasta sina framhovar fullt ut.

Och liksidig hälta är ofta att betrakta som ohalt för många.

Punkt.
 
@kimmis87 : att du blir trött på nämnande av klinik osv, kan du ta den dagen jag hade tagit upp att jag tycker du ska åka till klinik . Nu har jag inte det, utan det är du själv som sagt att du ska det. Jag har bara sagt - vad bra, hoppas det kommer ge ngt, superbra, tror det kommer bli klarhet lite i din situation och du kan få hjälp där, uppdatera gärna osv.
Punkt.
din tolkning om att jag tycker du anlitat fel hovslagare är också snedvriden utifrån det jag skrivit. Jag har bara konstaterat att utifrån alla problem du beskriver om att få tag i bra hovslagare i dina trakter (i fler trådar än denna genom åren dessutom) så finns det en hel del folk just i dina trakter, som inte har rykte om sig att sko ridhästar på ett vettigt sätt, efter alla motiveringar som getts osv.
För mig är det tydligt oavsett i sammanhanget eller vad jag undrar över eller funderar över i dina problem osv, att du månar om att det ska bli rätt, och försöker lösa det för din häst.

så japp - jag blir faktiskt lite trött. Men tack för ursäkten iallafall :) - moving on som sagt ;)
 
Lösningen är enkel..

Det första är att du NU lägger in ett par bilder på hovarna och sedan efter nyskoning ett par till.

Sedan skiter i att sko den med varesig tå eller tåsidokappor utan helt kapplöst.

Slutligen lär dig rida den på ett sådant sätt att den INTE överbelastar sin framdel för det leder ofelbart till dom problemen som du refererar till.

Anledningen till dom gånger som din "aggressiva" verkning gett resultat är att den blivit så öm att den därmed heller inte viljat belasta sina framhovar fullt ut.

Och liksidig hälta är ofta att betrakta som ohalt för många.

Punkt.

Nej han har inte varit halt av den skoningen. Jag brukar vara många ggr bättre än veterinärerna på att se om hästen har flersidiga hältor. Hästen överbelastar inte sin framdel, och går överhuvudtaget aldrig framtung alls. Han är genomgången av ET regelbundet och ALDRIG har han överbelastat framdelen.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.
 
@mackan Jag är kanske lite extra stingslig så här veckan innan veckan ;) när jag dessutom bara sovit 3 timmar i ett försök att försöka vända på dygnet. Ber om ursäkt om det går ut över mina medmänniskor.
 
appology accepted @kimmis87 ;) inga problem och jag kan förstå det dessutom när du motiverar det! Stort lycka till oavsett, och som sagt - vore intressant om du vill uppdatera tråden hur det fortskrider osv! :)

Utöver det så tror jag faktiskt @coari att du skulle vilja kika på ngt filmklipp Kimmis faktiskt postat på hur hästen rids. Att den skulle belastas i framvikt eller ligga tungt på bogar osv, måste jag nog säga inte är öht aktuellt i sammanhanget. Det är en jättefin häst.
 
Självklart så uppdaterar jag tråden med bilder! Och säkerligen en del text!

Ang framtung förresten, du har ju sett video på honom där han är skodd som förra hovslagaren ville, rörde sig lite bättre där då det är 3 dagar sen skoning bara. Tycker du att han ser framtung ut så får du givetvis protestera!

Han är ju givetvis inte samlad på den videon, jag kommer ju inte åt baken i den sadeln så det är lite svårjobbat. Men jag får nya sadeln i veckan :p Både jag och tränaren tror på underverk ;)
 
Nej som sagt, det är ju den filmen jag avser. Jag ser inte att hästen på ngt sätt vare sig rids framtung eller är framtung i sig själv , på ngt sätt, snarare tvärtom, utifrån det och de fåtal bilder du visat på honom. Är en jättefin häst som sagt.
 
appology accepted @kimmis87 ;) inga problem och jag kan förstå det dessutom när du motiverar det! Stort lycka till oavsett, och som sagt - vore intressant om du vill uppdatera tråden hur det fortskrider osv! :)

Utöver det så tror jag faktiskt @coari att du skulle vilja kika på ngt filmklipp Kimmis faktiskt postat på hur hästen rids.

Väldigt intressant,, var hittar man dom klippen om man nu inte vill gå igenom hela kimmis profil. Avataren säger tyvärr ngt helt annat men jag tar tacksamt emot något mera konstruktiv bedömning.

Fel brukar du ju inte ha även om ingen är ofelbar.
 
Så avataren där jag går brevid en 2 åring med sele på sig säger hur jag rider?

Nu får du nog vara lite mer källkritisk ;)

Återkommer med en länk när jag sitter vid en dator.
 
Första videon, hästen har stått 2 månader, jag rider för första gången efter att jag krossade 2 ryggkotor, NOLL styrka i bålen.

Andra videon är exakt en månad sen


Och så har vi när fd medryttaren red i sin sadel, hade han varit naturligt framtung så hade han nog varit det på den videon med tanke på... jaa...


Nu @coari har du lite att titta på!
 
Jag är ingen expert, så jag vet inte ens om jag egentligen ska våga mig på att säga något, men det jag ser på första filmen är att han rör upp mycket sand med fram. Har fått för mig att det betyder att hästen har en tendens att landa på tå? Tycker inte att jag ser samma sak på film nummer två. Men jag kanske är helt ute och reser...
 
@bettysmatte Jo det gör han nog, vi är ju båda rätt otränade där och underlaget är djupt och skitkasst, så han har inte styrka att trava ordentligt riktigt, då blir det ju sådär.

Om han sen landar på tån eller hälen låter jag vara osagt, så långt sträcker sig inte min kunskap.
 
Fast då vet jag inte riktigt vad det är du vill att man ska kommentera? Jag ser en förbättring från film ett till film två. Men det var alltså inte det du ville visa?
 
Om du läser tråden så ser du att coari anklagar mig för att rida hästen på bogarna. Filmerna är ett bevis för att hästen inte går på bogarna.
 
Om du läser tråden så ser du att coari anklagar mig för att rida hästen på bogarna. Filmerna är ett bevis för att hästen inte går på bogarna.

Jag HAR läst tråden. Men eftersom du lade upp ett par filmer på när du själv rider hästen vid två olika tillfällen så trodde jag att man skulle jämföra dem. Ber om ursäkt för missförståndet.
 
Om du läser tråden så ser du att coari anklagar mig för att rida hästen på bogarna. Filmerna är ett bevis för att hästen inte går på bogarna.
Du har helt rätt i att den inte går på bogarna, men verkar inte förstå skillnaden med det och att den överbelastar sin framdel vilket klart framgår av dina filmer.

Jag tycker bettysmatte ger en ganska bra förklaring till hur hon ser på belastningen.
 
Nu är jag inte alls med på vad du menar faktiskt @coari. Du får gärna förklara lite mer, hur skulle hästen överbelasta framdelen när den inte går på bogarna? Jag har aldrig mött någon som har sagt något liknande faktiskt.

Jag ser ingen förklaring alls i bettysmattes inlägg, mer än att den ser ut att landa på tå, vilket jag absolut inte tror att man kan avgöra på en så pass dålig film. Och om man nu kan det, hur ändrar man en sådan sak?
 
Du behöver inte be om ursäkt @bettysmatte Det är ingen fara om du vill jämföra videorna.

Men jag personligen tycker att det känns något meningslöst att jämföra en film där ryttaren har 2 krossade ryggkotor som inte har läkt än och hästen har stått i 2 månader och en film där hästen har blivit riden regelbundet i 3-4 månader av ryttaren.

Det är ju liksom så extremt olika förhållanden i de olika videorna.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 563
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 681
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp