Bukefalos 28 år!

Hovslagarväntetider

Sv: Hovslagarväntetider

Ni får ju tänka på att era hovslagare har andra inbokade som dom inte kan stryka bara för att er häst tappat en sko. Visst flera veckor är för dåligt, men i en sån situation får man lära sig att slå på skon själv, ev se till att köpa boots och en rasp så man kan motionera hästen och hålla hoven fin tills hovslagaren kan komma. Man kan inte bara låta hästen gå och ha sönder hoven och skylla på den dumma hovisen, man har trots allt ett ansvar som hästägare.

:bow::bow::bow:

Satt just och funderade på hur folk tror att vi lägger upp en arbetsvecka. Hur många tomma arbetstimmar ska vi planera in för körningar kors och tvärs för akuta tappskor? Visst har man jourtider varje vecka, men det finns ju någon slags prioritetsordning där precis som hos veterinärer och andra hälsoanknutna serviceyrken.

/Migo
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag tycker faktiskt att det är förvånande att så många hovslagare fortfarande åker runt till kunder över huvudtaget. Även om jag har en bit att åka till min hovis tycker jag faktiskt att det finns många fördelar med det även som kund. Lokal som är anpassad till arbetet, med till exempel bra uppbindningar och belysning. En soffa för matte att sitta i...;) Man kan ju faktiskt undra varför inte fler hovslagare satsar på att göra i ordning ett bra utrymme, och sedan låta kunderna komma till dem i stället?
 
Sv: Hovslagarväntetider

Om hovisen är så omöjlig att nå så skulle jag tolka det som ointresse av dig som kund. Antingen kanske du ska analysera varför hovslagaren inte vill jobba hos dig, eller så är denne helt enkelt en yrkesmänniska som du inte vill göra affärer med.
Den är sån för alla, så det är inget personligt för mig. Men folk tröttnar också och går ifrån den, inte särskillt konstigt. Det är bara en hovis som jag haft som är så slarvig med att hålla tider och svarar sällan i telefon, som tur är. En annan kunde också ibland strunta i telefonen men det hände såpass sällan att jag stod ut med det. Plus att jag då haft tur att få tag i en annan då det vart kris.
Jag kan tycka att det är hästägarens ansvar att ha koll på reservhovslagare - vad händer om din ordinarie blir sjukskriven? Jag lämnar alltid kontaktuppgifter till kollegor som jag litar på om folk efterfrågar det, eller om jag vet att jag kommer befinna mig "utom jouravstånd" en period. Men jag har svårt att se det som en plikt, snarare betraktar jag det som kundvård.

Men om man som jag har alla nummer man kan ha till hovisar runt omkring mig, men dom hinner inte? Vad gör jag då? Finns det något mera jag kan göra än att ringa runt till allihop? Det finns alltid en och annan tillslut som är snäll och kommer trots tidsbristen. Dom brukar hålla med om den otroligt dåliga stilen som min dåvarande hovis hade att aldrig svara i telefon och var omöjlig att få tag i. Dom flesta har ansett att man inte behandlar kunder på det sättet.

Min nuvarande hovis kommer alltid, oavsett tid eller om det är helg eller vardag om det är tappskor, hästar som överlever utan sko kan få vänta en dag extra om det är väldig tidsbrist, men som min som faktiskt blir rejält halt och tar skada av att gå utan skor, då kommer han direkt, om det nu inte är så att han faktiskt omöjligt kan komma men då kommer han alltid dagen efter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovslagarväntetider

Och hur bra är det om hoven kanske har gått sönder eller liknande? Jag har inte lust att förvärra saker och ting. Hade jag kunnat och vågat så hade jag gjort det. Okej om hoven är helt hel att man kan spika i samma hål men inte lätt annars.

Bästa är väl att utbilda sig helt till hovslagare så slipper man tänka på det övht.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Men det är väl ytterst sällan som hoven går sönder så illa att man inte kan få dit åtminstone några sömmar, så att skon iaf sitter provisoriskt och hästen därmed slipper gå barfota och halta?

Börja med att utbilda dig till att spika på tappskor så är du ju en bra bit på väg och slipper be din hovis vända upp och ned på sin planering för att rusa hem till dig och spika på din tappsko :)

*KL*

Helt ärligt så förstår jag faktiskt inte att hovisarna är så generös med en sådan service. Hur i hela friden kan man få ngn ekonomi i att åka ut för att spika på en tappsko? Med tanke på dagens drivmedelspriser och ökade kostnader för allt annat så måste den servicen vara en ren förlustaffär om inte nu hovis tar ut en redig ersättning för den.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Men det är väl ytterst sällan som hoven går sönder så illa att man inte kan få dit åtminstone några sömmar, så att skon iaf sitter provisoriskt och hästen därmed slipper gå barfota och halta?
Nu har jag en såpass snäll hovis som kommer såpass snabbt att det inte är någonting jag vill ge mig in på om inte som sagt hoven inte är det minsta skadad. Skulle aldrig förlåta mig själv om någonting blev fel. Dessutom är det mest i perioder när det kommer nya hästar som skorna åker så nej, jag låter hovis sköta det. Sen tror jag inte det är bättre att jag skulle slå på den lite halvt i sömmhålen som är hela också kanske den åker igen, det riskerar jag inte.

Börja med att utbilda dig till att spika på tappskor så är du ju en bra bit på väg och slipper be din hovis vända upp och ned på sin planering för att rusa hem till dig och spika på din tappsko :)
Som sagt så har han inte något emot att komma och slå på skon igen. Iallafall inte vad han visar. Han är alltid positiv och vänligt inställd även om skorna råkat åka av.

Hur i hela friden kan man få ngn ekonomi i att åka ut för att spika på en tappsko? Med tanke på dagens drivmedelspriser och ökade kostnader för allt annat så måste den servicen vara en ren förlustaffär om inte nu hovis tar ut en redig ersättning för den.

Dom tänker väl på hästarnas bästa också, det är väl inte enbart tjäna pengar alla tänker på. Hade det som sagt varit hästar som klarar ett par få dagar utan skor så visst att det kan dröja men annars vill ju hovslagarna hästarnas bästa också.

Om man som ägare gör allt man kan för att skorna ska sitta med boots och bra hagar och bra flock så inte hästarna bråkar av skorna så gör även iallafall min hovis vad han kan för att hästen ska må bra och ställer upp i stökigare perioder.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Helt ärligt så förstår jag faktiskt inte att hovisarna är så generös med en sådan service. Hur i hela friden kan man få ngn ekonomi i att åka ut för att spika på en tappsko? Med tanke på dagens drivmedelspriser och ökade kostnader för allt annat så måste den servicen vara en ren förlustaffär om inte nu hovis tar ut en redig ersättning för den.

Klart det är en förlustaffär. Men det är kundservice, vilket man som företagare inte ska underskatta vikten av!
 
Sv: Hovslagarväntetider

Vad jag inte begriper är att hästägare inte tittar efter glappskor mer än de gör.

Så lätt det är att nita om, kanske byta den där sömmen som brukar gå av redan i "halvtid". Göra sömmen ovass och trycka in i samma hål, så får hovslagaren nån eller ett par extra dagar på sig att komma.

Något jag funderat på rent arbetsmiljömässigt är varför inte några hovslagare slår sig samman och tar varsin jourdag? Är väl dessutom en fördel att se hur kollegorna tänkt för att lättare kunna täcka upp vid semester och sjukdom etc.

Bit för bit så lärde mig den hovslagaren jag då hade att klara av det enklaste själv.

Efter några år på det sättet tog nästa hovslagare över och satte bara dit skorna så fick jag slå i resten av sömmarna menads han packade ihop. Senare blev det verkning med. Ett bekvämt uppdrag han hade en period var att vi diskuterade och ritade med fet penna på hoven var det skulle tas hårdare för att räta upp, sen var det inspektion till nästa gång. Inte blir jag nån hovslagare av detta, men det fungerar till mina hästar som jag dagligen ser hur de går och hur det ändras. Blir det något jag inte begriper så ringer jag en tredje hovslagare för tel.konsultation, för den andra har tyvärr inte längre tid. Men går inte detta, då vet i fan hur jag ska göra för här är tomt på sådan hovslagare som jag vill anlita och dessutom har tid.

Ptr
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag har inte haft mer än en veckas sammanhängande ledighet sen jag började inom yrket.

Fast jag ser helt ärligt inte det som riktigt positivt, ens. Jag tycker att det känns som i samma anda som att så många hästägare vill ha allting gratis/billigt/svart och att näringsidkarna anpassar sig lite väl mycket efter det. Det känns lite oprofessionellt för mig, helt enkelt. Hovslageri är trots allt inget kall.

Jag gillar att min hovis har det som ett jobb, normala arbetstider, lite övertid vid kriser/fullbokat precis som på de flesta jobb, och normala semestrar. Det inger mig förtroende.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Det är klart att det inte är positivt. Å andra sidan hade längre sammanhängande ledighet inte heller varit helt optimalt, man tappar snabbt muskler och kondis om man inte är igång.
Jag lägger arbetet så att det sällan är mer än tre fulla dagar i sträck, och sen två vilodagar. Över året har jag säkert lika mycket ledighet, om inte mer, än normalt. Men jag lägger det utspritt i veckorna istället för sammanhängande på sommaren.

Och jo, hovslageri kan vara ett kall;)

/Migo
 
Sv: Hovslagarväntetider

Hovslageri är trots allt inget kall.

Det tror jag visst att det kan vara. Jag antar att många hovslagare är hovslagare för att de har ett riktigt stort intresse för yrket, och faktiskt inte bara ser det som ett jobb vilket som helst. Sedan är det väl självklart att även hovslagare behöver något sånär normala arbetstider och semester de också?
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag tror helt ärligt att man måste ha det som ett kall till viss grad för att orka med att göra ett bra jobb år ut och år in. Det är inte ett yrke där man kan slösurfa på gammal kunskap eller tänka på annat väl på plats. Det syns mycket snabbt på resultaten om man går på slentrian, är lite trött eller helt enkelt inte engagerar sig i individerna. Man måste vara insnöad nörd för att orka göra ett bra jobb!
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag tror helt ärligt att man måste ha det som ett kall till viss grad för att orka med att göra ett bra jobb år ut och år in. Det är inte ett yrke där man kan slösurfa på gammal kunskap eller tänka på annat väl på plats. Det syns mycket snabbt på resultaten om man går på slentrian, är lite trött eller helt enkelt inte engagerar sig i individerna. Man måste vara insnöad nörd för att orka göra ett bra jobb!

Men det gäller väldigt många yrken. Och än fler yrkesutövare resonerar så om sitt eget yrke, med rätt eller orätt (lite för ofta med orätt, är jag övertygad om eftersom jag vet hur folk i mitt eget, kvalificerade, yrke låter).

Jämför man det med ett kall, så lutar jag ändå åt att det är en del i det där lite för oprofessionella, snarare än ett gott tecken.

Däremot låter det bra att du lägger in lediga dagar och öht hanterar jobbet som man hanterar hård träning, som kräver vila.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Det tror jag visst att det kan vara. Jag antar att många hovslagare är hovslagare för att de har ett riktigt stort intresse för yrket, och faktiskt inte bara ser det som ett jobb vilket som helst.

Nästan alla jag känner, inklusive jag själv, har ett yrke som är ett riktigt stort intresse. Det är den enda typ av inställning till sitt arbete som jag är bekväm med. Jag tycker att mitt jobb är det enda som finns som är roligare än hästeriet, tex. Men det är inget kall, det är ett jobb. Och en stor del av mitt liv, till all lycka.

Vad "vilket jobb som helst" skulle vara, har jag ingen aning om. Menar du tex montering i industrin?
 
Sv: Hovslagarväntetider

Vad "vilket jobb som helst" skulle vara, har jag ingen aning om. Menar du tex montering i industrin?

Ja, varför inte? I princip alla jobb dit man går och tycker att det är allt från hemskt till drägligt, eller till och med rätt roligt och stimulerande. Det är väl ändå få förunnade att faktiskt få jobba med ett av sina stora intressen? Jag inbillar mig att de flesta hovslagare är hästintresserade och antagligen har också de flesta egna hästar/hästar som fritidssysselsättning. Och det tycker jag verkar helt underbart :)!
 
Sv: Hovslagarväntetider

Här hemma: Tappsko har jag inte hjärta att ta ut min ordinarie hovis för, så det slår stallägaren på. Även hon är utbildad hovslagare men skor inte regelbundet. Skotid brukar vi gå ihop ett gäng för att han inte ska behöva fara för en häst, men absolut max 1 vecka.

På skolan: Tappsko kan ta ex antal veckor, oftast 1 dock. Men det blir ändå en vecka för mycket när man vill hålla igång träningen ;)
Ny skotid, ja, vad ska man säga? Väntade senast 9 veckor på att få en skotid. Gången innan den var de 13 veckor. Helt oacceptabelt enligt mig. Jag har tur som har en häst som faktiskt klarar av och mår bäst när den tiden är emellan. Men andra får ge någon elev chansen att sko, vilket inte heller är okej om man vill ha en utbildad hovslagare. Med elev menar jag inte hovslagarelever utan vanlig hästelev som lärt sig skott lite här och var, inte för att dem behöver vara sämre.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Det är väl ändå få förunnade att faktiskt få jobba med ett av sina stora intressen?

OT, men jag tror inte att det är så ovanligt.

Jag gör det själv, och merparten av mina vänner och bekanta gör det, efter mer eller mindre omfattande utbildning.

Och även tex de flesta lärare jag har träffat på i mitt liv säger att de älskar sitt arbete. Jag tror alltså inte att det är så ovanligt. Och jag skulle ändå inte kalla det för ett kall, och inte tycka att det motiverade ständig jour, etc.

Just hovslagaryrket är ju så tungt, att det finns saker att ta hänsyn till därför, som även Migo som väl är är inne på. (Jag valde bort det yrket i unga år, just därför.)
 
Sv: Hovslagarväntetider

Våran kommer inom en vecka. Han dyker alltid upp när han har sagt det. Tappskor vet jag inte hur lång tid det tar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 232
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 496
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
920
Senast: Jeps
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 818
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp