Bukefalos 28 år!

Hovslagarväntetider

S

Salla

Hur lång tid är rimlig att vänta på sin hovslagare vid tappsko resp. ny tidsbokning? Som stamkund.
 
Sv: Hovslagarväntetider

högst 2 dagar, en tapp sko tar inte alls lång tid att slå på. och då min hovslagare bor ca 3 km ifrån mig så brukar han ta det på lunchen eller så fort han har tid. även min gamla hovslagare som bodde 2mil bort tog högst 2 dagar på sig för att komma och slå på skon.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Vi bokar alltid ny tid innan jag åker ifrån hovslagaren. Eftersom jag åker med hästarna till hovis kan jag väl antagligen få på en tappsko så snart jag själv kan lasta och åka, så länge det är vardag förstås.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag bokar på en gång när hästen är skodd, då har jag alltid en ny tid. Att ringa en vecka före och tro att hovis kan komma veckan efter är nog dömt att misslyckas. Tappsko, ja det finns väl inga regler för det, utan handlar om när hovis finner en tid, nu har vi en toppen hovis. Oftast så går det ganska snabbt, någon dag eller så. Men å andra sidan så har vi sällan tappskor.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Hur lång tid är rimlig att vänta på sin hovslagare vid tappsko resp. ny tidsbokning? Som stamkund.

Rimligt och rimligt... min förra hovis tyckte jag skulle ringa när det var dags för skoning. Lättare sagt än gjort eftersom han var väldigt svår att få tag på. Kunde få ringa flera dagar - två veckor innan jag fick tag på honom... inte roligt alls.

Med en ny hovslagare så bokar jag tid direkt, mycket bättre!
 
Sv: Hovslagarväntetider

Väntetider??

Vid tappskor messar jag min hovis och hon kommer så fort hon kan.. (Fast min pålla är jäkligt känslig i hovarna så...). Vi bokar tid när hon ändå är ute och skor, så väntar inte på tidsbokning heller.

Tidigare hovisar har ibland varit omöjliga att få ut om man ska boka "när det behövs" och helt hopllöst omöjliga vid tappskor. Blä!

Är väldigt nöjd med min hovis:-)

/Lavinia
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag var ruskigt bortskämd av/med min hovis; i första stallet jag stod i kom han alltid inom 10 dagar (en omväg för hans del, lite mer planering). I det andra stallet kom han alltid inom en vecka (helskoning) eller på lunchen dagen efter (tappsko). Han skodde/skor dock inte på heltid, och hans andra arbete låg/ligger 100-200m från det andra stallet. Och tappskor fick vi bara när skon slitits ut kraftigt.

Jag skulle anse att det är rimligt att vänta tills hovslagaren har tid.
 
Sv: Hovslagarväntetider

2-3 dagar för en tappsko om hovis har mycket att göra, annars allt ifrån några timmar till något dygn.
När det gäller omskoning och verkning brukar vi ha runt en veckas framförhållning så det inte behöver bli panik. Vår hovslagare bokar helst inte nya tider på plats, varför vet jag inte, men det fungerar bra att ringa 7-10 dagar innan det är dags att sko om.

Min drulle har minst sagt lyckats ställa till det en del i vår och sommar och hovis har verkligen varit en klippa!
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag bokar alltid ny tid direkt häst är nyskodd och tappsko väntar jag högst två dagar men då får de vara en bra anledning.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Samma här. Vi bokar alltid nästa skoning vid skoning. Egenligen är det hovis som "talar om" vilken dag han kommer nästa gång för han samkör alla kunder i närheten. Detta tycker vi är jättebra för man behöver aldrig tänka på det, det rullar på var 8:e vecka.

Tappsko - allt från 2 timmar till 2 dagar. Men tappsko tillhör ovanligheterna hos oss. Det är mest när unghästarna blir skodda de första gångerna. Av någon anledning trampar de av sig skorna då sedan lär de sig.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag brukar få vänta 3-5 dagar när hästen har tappskor. Lång väntan men min hovis är väldigt uppbokad. Har aldrig hänt att det har gått snabbare än så trots akutläge (tävling). Nu har min häst tappskor och jag ringde i måndags morse och hovis kommer kanske ut ikväll. Annars senare under veckan...

Jag bokar alltid nästa skoning direkt, annars finns det inga tider. Förra gången ville jag ha en kortare period eftersom det brukar behövas på sommaren, men hovis tyckte att det nog skulle gå bra ändå med 8 veckor. Men det gick inte. Nu har jag nästa skoning inbokad om två veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovslagarväntetider

Ok, jag tycker alla ni verkar ha hovisar som kommer relativt snabb = som det ska vara!

Jag får alltid vänta 2-3 veckor på min, gäller även tappskor, har jag tur kan det gå på 1-1,5 vecka, vilket jag tycker är åt h*lvete för lång väntan, hoven är helt trasig när han väl kommer.

Vi körde bestämd tid var 7-8 vecka innan, men eftersom det nu på sommaren kan gå så pass kort tid som fem veckor emellan och på vintern bortåt 9 veckor så är det svårt att bestämma så.

Men nu är det bara tre veckor sen skoning och jag har redan tappskor på två av hästarna... Som dom har fått gå med i över en vecka.

Varför är det ALLTID så himla svårt med hovslagare?! Har vart med om allt från att dom inte kommer alls på bestämd tid, kommer mycket för sent, går inte att få tag i m.m, m.m. Skulle ngn annan egen företagare bära sig åt så skulle det företaget inte bli långvarigt, men hovslagare verkar nästan ha det som kutym?!
 
Sv: Hovslagarväntetider

Varför är det ALLTID så himla svårt med hovslagare?! Har vart med om allt från att dom inte kommer alls på bestämd tid, kommer mycket för sent, går inte att få tag i m.m, m.m. Skulle ngn annan egen företagare bära sig åt så skulle det företaget inte bli långvarigt, men hovslagare verkar nästan ha det som kutym?!

Min är inte det minsta svår - tvärtom :)! Kunnig och tillmötesgående. Bra med hästarna. Jag känner inte igen något av det du skriver faktiskt...
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag bokar alltid ny skotid samtidigt som han är ute. Smidigt!

Men 1-2 veckor får man kanske vänta annars, ibland endast nån/några dagar.

Tappsko: Samma dag eller 1-2. Har som längst väntat 5 dagar men då var han först bortrest och sen sjuk så då tog jag tjejen som gått lärling hos honom istället.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hovslagarväntetider

Ok, jag tycker alla ni verkar ha hovisar som kommer relativt snabb = som det ska vara!

Jag får alltid vänta 2-3 veckor på min, gäller även tappskor, har jag tur kan det gå på 1-1,5 vecka, vilket jag tycker är åt h*lvete för lång väntan, hoven är helt trasig när han väl kommer.

Vi körde bestämd tid var 7-8 vecka innan, men eftersom det nu på sommaren kan gå så pass kort tid som fem veckor emellan och på vintern bortåt 9 veckor så är det svårt att bestämma så.

Men nu är det bara tre veckor sen skoning och jag har redan tappskor på två av hästarna... Som dom har fått gå med i över en vecka.

Varför är det ALLTID så himla svårt med hovslagare?! Har vart med om allt från att dom inte kommer alls på bestämd tid, kommer mycket för sent, går inte att få tag i m.m, m.m. Skulle ngn annan egen företagare bära sig åt så skulle det företaget inte bli långvarigt, men hovslagare verkar nästan ha det som kutym?!

Det där låter som att du borde byta hovslagare.. Är man inte nöjd så är man inte nöjd, och då får man leta vidare.

Det sistnämnda där känner jag igen från tidigare hovslagare, men vi bytte tills vi träffade helrätt och fick en som var så suverän :bump: Jag saknar honom nu faktiskt, även om jag hittat en som också är suverän.

Min nuvarande bokar jag tid med direkt (eller ja, han bokar alltid direkt åt mig och så plingar det till ett sms med tid och kan jag inte så ringer jag bara upp och så trixar vi ihop något gemensamt :rofl:), och det går alltid att föra en dialog med honom. Bästa är att han följt min häst i flera år, jag tog inte bara över henne, jag tog även över hovslagaren :banana:
 
Sv: Hovslagarväntetider

Min hovis är också min ena dressyrtränare. Han fårstår att man vill rida och tom kan behöva göra det så mycket som möjligt. Så han kommer fort om det är tappsko eller kris av annat slag. Det är ofta bara frågan om max någon dag.
Nu får hästarna väldigt sällan tappskor då han skor. Men får de det så kommer han fort. Han jobbar övertid och tar det sent en kväll isf för att folk ska kunna träna, även om ingen risk finns för att hoven ska trasas sönder eller hästen ska fara illa.

För vanlig tid utan kris brukar det funka att få inom en vecka eller två.
Jag brukar dock försöka planera in i förväg lite så han också kan få planera lite enklare.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Varför är det ALLTID så himla svårt med hovslagare?! Har vart med om allt från att dom inte kommer alls på bestämd tid, kommer mycket för sent, går inte att få tag i m.m, m.m. Skulle ngn annan egen företagare bära sig åt så skulle det företaget inte bli långvarigt, men hovslagare verkar nästan ha det som kutym?!

Sådär tyckte jag också förr, innan jag lyckades med att komma in på min nuvarande hovis kundlista!
 
Sv: Hovslagarväntetider

Skulle ngn annan egen företagare bära sig åt så skulle det företaget inte bli långvarigt, men hovslagare verkar nästan ha det som kutym?!

Jag har märkt att dom lite gör vad man låter dom göra. För många accepterar att hovisarna beter sig så. Jag har hört så många säga att vill man ha en bra hovis så får man stå ut med sånt.

Om jag inte får tag på hovisar så ringer jag helt enkelt tills dom svarar, är dom sena om så bara en kvart så ringer jag och frågar när dom kommer för jag står och väntar. Är dom sena regelbundet så får också dom vänta medans jag hämtar in hästen från hagen när dom har kommit dit. Jag står inte och väntar på dom med hästen inne.

Dom hovisarna som jag haft har lärt sig ganska fort att jag ger mig inte, jag accepterar inte att dom är för sena eller struntar i att ringa upp när jag lämnat meddelande.

Den hovisen jag har nu är verkligen helt underbar, kommer alltid samma dag om häst tappat och är alltid i tid. Kommer även kvällar och helger. Ev så är han en kvart sen pga trafiken ibland. Jag är även väldigt rädd om hovis och berättar ofta hur tacksam jag är över att ha hittat en sån bra hovis.

Man får ställa krav på dom, det är inget fel med det. Funkar det inte så byt, man ska inte stödja hovisar som tror dom får bete sig hur som helst.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Omskoning brukar jag ringa veckan innan och boka tid. Han vill aldrig boka när han skor. Vet inte riktigt varför men han är alltid snabb och det skulle fungera ännu bättre om jag inte har så kass framförhållning själv.

Tappskor ca 2 dagar om jag har riktig otur kan jag få vänta 4 dagar. Min tappade skor jämn så min sambo fick lära sig och slå på tappskor av hovis och vi köpte alla vertyg som behövdes och sedan har han inte tappat någon sko.

Min hovslagare är kanonbra tycker jag. Snäll med hästarna och kommer alltid så fort han har bara kan. Händer till och med att han kommit ut på helger för att slå på tappskor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 379
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 511
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
932
Senast: Jeps
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 875
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp