Hovsprickor

Jaha. Nu vet jag inte storleken på TS häst, men en 1-årig travare är ju ingen jätte. Så om denna är 3 år av grövre ras så är det ju lite annorlunda.
Ja det kan vara en a ponny upp till adenner.
Har även haft en och annan ridhäst på över 170 cm på 3 år som oxå varit minimalt hanterad utan problem med en hink med något gått i och smidig nog att dansa med när hästen hoppar kråka, problemet kommer oftast om någon har tränat och inte kan följa hästen.
 
Vår hovslagare tyckte att vi inom två veckor skulle fixa hoven. Han är en erfaren hovslagare som vi har stort förtroende för men det är sällan fel att få en "second opinion". Därav frågan här på forumet. Vi har bestämt oss för att avvakta - rätt eller fel, får vi se. Fortsättning följer! Tack för engagemanget alla ni som kommit med konstruktiva kommentarer.
Och.... jag har hela livet varit aktiv i olika idrotter men hästbranchen är helt outstanding vad gäller självutnämnda expert och förståsigpåare som dömer och skuldbelägger till höger och vänster utan att egentligen ha en aning. Läs ovan - så förstår ni vad jag menar. Det finns andra forum (FB till exempel) där såna hör hemma. Men, det är väl så det funkar. Ger man sig ut på nätet får man vara beredd på ett och annat.
 
Efter att en hovslagare har sagt att "det är inget bry sig" och att jag senare fick verka upp hela hoven pga en sådan spricka så kommer jag aldrig vänta mer. Jag har blivit minst sagt paranoid när det gäller sånt.
 
Efter att en hovslagare har sagt att "det är inget bry sig" och att jag senare fick verka upp hela hoven pga en sådan spricka så kommer jag aldrig vänta mer. Jag har blivit minst sagt paranoid när det gäller sånt.
Jag är också paranoid och litar inte på folk som inte tycker att "det är något att bry sig om".
Å andra sidan får man väga för- och nackdelar.
Vår ponny tex har hela livet varit sjukt privat med sina ben, man insåg ganska snabbt att detta är inget vi kan lösa på 10 dagar, kanske 10 år. Då var det självklart att sedera hästen inför skoning.
I det här fallet så tror iaf TS att hästen kommer att kunna tränas hjälpligt på 10 dagar, och så länge klarar sig det mesta som inte sprutar blod typ. Då kan det absolut vara värt att vänta och träna.
Jag tror dock att TS gör smart i att ha domosedan till hands om det visar sig att hästen blir otrygg när hovis väl kommer.
 
Vår hovslagare tyckte att vi inom två veckor skulle fixa hoven. Han är en erfaren hovslagare som vi har stort förtroende för men det är sällan fel att få en "second opinion". Därav frågan här på forumet. Vi har bestämt oss för att avvakta - rätt eller fel, får vi se. Fortsättning följer! Tack för engagemanget alla ni som kommit med konstruktiva kommentarer.
Och.... jag har hela livet varit aktiv i olika idrotter men hästbranchen är helt outstanding vad gäller självutnämnda expert och förståsigpåare som dömer och skuldbelägger till höger och vänster utan att egentligen ha en aning. Läs ovan - så förstår ni vad jag menar. Det finns andra forum (FB till exempel) där såna hör hemma. Men, det är väl så det funkar. Ger man sig ut på nätet får man vara beredd på ett och annat.
Jag blir lite nyfiken, är det någon som anser sig vara självutnämnd expert eller ha skuldbelagt dig i den här tråden?
 
Vår hovslagare tyckte att vi inom två veckor skulle fixa hoven. Han är en erfaren hovslagare som vi har stort förtroende för men det är sällan fel att få en "second opinion". Därav frågan här på forumet. Vi har bestämt oss för att avvakta - rätt eller fel, får vi se. Fortsättning följer! Tack för engagemanget alla ni som kommit med konstruktiva kommentarer.
Och.... jag har hela livet varit aktiv i olika idrotter men hästbranchen är helt outstanding vad gäller självutnämnda expert och förståsigpåare som dömer och skuldbelägger till höger och vänster utan att egentligen ha en aning. Läs ovan - så förstår ni vad jag menar. Det finns andra forum (FB till exempel) där såna hör hemma. Men, det är väl så det funkar. Ger man sig ut på nätet får man vara beredd på ett och annat.
I så fall kunde hovslagare kosta på lite tid med dig och hästen i "hovvård träning", och lära dig lite, så markvärdig är det inte om det är en bra hovslagare, det ingå i hovslagare yrket att kunna lösa vissa problem hästar, dom flesta föl vid sitt första verkning kan vara jobbig.....men verka ska dom.
Troxel
Pensionär Hovslagare
 
I så fall kunde hovslagare kosta på lite tid med dig och hästen i "hovvård träning", och lära dig lite, så markvärdig är det inte om det är en bra hovslagare, det ingå i hovslagare yrket att kunna lösa vissa problem hästar, dom flesta föl vid sitt första verkning kan vara jobbig.....men verka ska dom.
Troxel
Pensionär Hovslagare
Jäkla skillnad på att verka ett litet föl jämfört med en vuxen(?) häst som gått okänt antal år utan en människas händer på sig. De har en HEL del mer åsikter, och varför ska hovis riskera livet för något sånt innan man försökt träna i lugn och ro?
 
Jäkla skillnad på att verka ett litet föl jämfört med en vuxen(?) häst som gått okänt antal år utan en människas händer på sig. De har en HEL del mer åsikter, och varför ska hovis riskera livet för något sånt innan man försökt träna i lugn och ro?
Vad du kan så lite.
Ett föl kan sparka lika mycket som en vuxen. Träning koncept är de samma.
Hovslagar behöva inte sätta livet till om han vet vad han hålla på med och "risk" finns det alltid när man hålla på med hästar oavsätt storlik. Hovslagare ska vet när gransen är nod och lungnenda medel måsta ges om han kan göra sitt jobb.
Det är hovslagaren som börda vara mest kvalifaserad med att häntera hästar....om inte då bor den söka ett annat yrket.
 
Vad du kan så lite.
Ett föl kan sparka lika mycket som en vuxen. Träning koncept är de samma.
Hovslagar behöva inte sätta livet till om han vet vad han hålla på med och "risk" finns det alltid när man hålla på med hästar oavsätt storlik. Hovslagare ska vet när gransen är nod och lungnenda medel måsta ges om han kan göra sitt jobb.
Det är hovslagaren som börda vara mest kvalifaserad med att häntera hästar....om inte då bor den söka ett annat yrket.
Du vet inget om min erfarenhet, och om du tror att ett föl är lika svårt som en vild/ohanterad vuxen så kan jag inte tro att DU vet särskilt mycket.
Nu hade ju TS hovis redan bedömt att det var bättre att träna och avvakta, så vad du tjafsar om vet jag inte?
 
Du vet inget om min erfarenhet, och om du tror att ett föl är lika svårt som en vild/ohanterad vuxen så kan jag inte tro att DU vet särskilt mycket.
Nu hade ju TS hovis redan bedömt att det var bättre att träna och avvakta, så vad du tjafsar om vet jag inte?
Och hur många hästar har du ridet in och skott? Har läs tillräcklig med inlägg under åren for att vet vem som kan hästar och vem som prata.
 
Och hur många hästar har du ridet in och skott? Har läs tillräcklig med inlägg under åren for att vet vem som kan hästar och vem som prata.
Troxel, med kunskap kommer ödmjukhet. Absolut måste man veta vad man håller på med när man hanterar hästar. Och absolut kan man få en svår/dödlig smäll av ett föl. Men ett föl kan du trycka upp mot väggen och hålla i, det är mycket svårare med en äldre häst.

Jag har inte träffat någon kollega som tycker det är samma sak att verka ohanterat föl som ohanterad äldre. Seriösa hovslagare backar och tar till lugnande eller återkommer när hästen är tränad. Vi som vill sko i många år och ha en frisk ålderdom är rädda om våra kroppar. Vi är dessutom rädda om de hästar vi skor, man vill inte utsätta dem för risker heller.
 
Troxel, med kunskap kommer ödmjukhet. Absolut måste man veta vad man håller på med när man hanterar hästar. Och absolut kan man få en svår/dödlig smäll av ett föl. Men ett föl kan du trycka upp mot väggen och hålla i, det är mycket svårare med en äldre häst.

Jag har inte träffat någon kollega som tycker det är samma sak att verka ohanterat föl som ohanterad äldre. Seriösa hovslagare backar och tar till lugnande eller återkommer när hästen är tränad. Vi som vill sko i många år och ha en frisk ålderdom är rädda om våra kroppar. Vi är dessutom rädda om de hästar vi skor, man vill inte utsätta dem för risker heller.

Ödmjukhet behövs av dom som saknar livserfarenhet, mest i dom området som kommer på tal.
Kom tillbaka när du har verke några hundra hästar!
 
Ödmjukhet behövs av dom som saknar livserfarenhet, mest i dom området som kommer på tal.
Kom tillbaka när du har verke några hundra hästar!

När man inser hur lite man faktiskt kan i förhållande till hur enormt mycket det finns att lära brukar ödmjukheten komma. Du får se tiden an helt enkelt :up: De som inte anser sig behöva ödmjukhet är ibland de som stagnerat i tron att de redan kan allt och därför vägrar ta in ny kunskap. Det är synd om dem för de missar så enormt mycket och framförallt är det synd om deras hästar.
 
Unghäst inte hanterad tillräckligt för att hovslagaren ska kunna verka. Är det så illa att vi får ta hit veterinären och bedöva?
Det där måste verkas omedelbart.
Annars så finns risk för skador i hoven som gör hästen halt.
De där sprickorna ser inte bra ut alls.
Om ni inte på något vis kan komma hästen så nära att ni kan verka litet med en tång eller rasp så måste ni ta ut en veterinär som kan sedera hästen.
På en sederad häst får BARA en legitimerad hovslagare arbeta så då behöver ni få tag på en sådan också.
Men om man tar några timmar på sig så brukar man kunna verka den mest ohanterade häst och sedan så är ju det träningsmomentet avklarat.
 
Nu har hovis varit här! Vi vågade inte vänta längre och träningen (lyfta bakbenen) gick framåt men inte tillräckligt fort så vi fick Domosedan utskrivet av veterinär. Hovis kom, körde in sprutan under tungan, sprutade in bedövning, tog en fika och väntade 20 min. sen bar det av! Och oj, aldrig har jag sett hovis arbeta så snabbt. Resultatet blev nog ganska bra, trots allt. Nu får vi sköta hovarna, kanske ge tillskott för hovkvaliten och fortsätta fostran och träningen så vi slipper bedöva i framtiden.
ac79ue.jpg
29m2l1g.jpg
u[/IMG]
 
Nu har hovis varit här! Vi vågade inte vänta längre och träningen (lyfta bakbenen) gick framåt men inte tillräckligt fort så vi fick Domosedan utskrivet av veterinär. Hovis kom, körde in sprutan under tungan, sprutade in bedövning, tog en fika och väntade 20 min. sen bar det av! Och oj, aldrig har jag sett hovis arbeta så snabbt. Resultatet blev nog ganska bra, trots allt. Nu får vi sköta hovarna, kanske ge tillskott för hovkvaliten och fortsätta fostran och träningen så vi slipper bedöva i framtiden.
ac79ue.jpg
29m2l1g.jpg
u[/IMG]
Nyfiken, hur har det gått med hovarna?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 595
Senast: Stereo
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 179
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp