Bukefalos 28 år!

hovsprickor...

Lena

Trådstartare
ska åka och titta på en häst som inte kan användas på travet pga problem med hovsprickor. jag har funderat på att köpa hästen men undrar nu: Hur förebygger man bäst att hästen får nya hovsprickor. Räcker det med bra hovslagare och skor samt inte alltför högt tempo på hårda vägar? eller krävs det nåt mer?
Skulle ni rekommendera att köpa en "hobbyhäst" som har dessa problem?
 
Har ingen direkt erfarenhet, men kul är det ju inte med krångel.

Om jag vore du skulle jag låta veterinär och hovslagare vara rådgivande. Kan vara dyrt att sko om det krävs specialgrejer varje gång, men det kanske går att rätta till?

Om man får till det behöver det väl inte påverka hästens funktion?
 
på min ena häst var de tvungna att spika i plast omkring sprickorna när han var travhäst.
nu har han väldigt fina fötter. vi lät honom gå utan skor några omgångar så att de gamla sömhålen o sprickorna fick växa ut igen..
kanske inte fungerar för alla hästar. han har ju fortfarande inte världens bästa kvalitet på hovarna..men hans fötter finns kvar :)
fråga de som kan så där ordentligt om hästens hovar (som redan sagts)
 
min foderpålla har oxå haft problem med KRAFTIGTA hovsprickor...
hon går nu oskodd p.g.a. att hovslagaren inte kunde sko henne då d bara fläktes uppe ännu mera sprickor.
så d va ridning på mjuka vägar, tvätta av torr lera som torkar ut ännu mera och ett fasligt insmörjande av OLIVOLJA.
nu börjar fötterna se riktigt BRA ut, men vi e fortfarande VÄLDIGT försiktiga...

hör med hovis om vad han tycker men sprickor i hoven går oftast att bota.. ;)
 
En bra hovslagare kan göra underverk men se också till att din häst får biotin som tillskott i fodret. Läs noga på burkarna för vissa innehåller mer smaksättning än biotin, så du får ett bra koncentrat. Jag köpte en häst med trasiga hovar som nu ser jättefin ut om hovarna. Vänta inte för länge mellan skoningarna och var öppen för alternativa skolösningar.
 
Var sitter sprickorna?

På insidan av framhovarna? Isåfall är hästen utåttåad/tåvid, och detta har inte rättats till i tid. De har "balanserat" hästen så att den inte ska slå sig själv genom att göra hästen ännu mer tåvid (ungefär, det var inte deras tanke antar jag, men resultatet blev så). Hästen har långa utsidor på hovarna och insidan är brant sluttande och kortare än utsidan. Ofta med en spricka på insidan. Om det har gått riktigt långt är även ballarna förskjutna (på olika höjd).

Det går att komma tillrätta med, men är krångligt och tar lång tid. Tåvidheten kommer hästen alltid ha kvar och man måste ta hänsyn till den. Prata med en riktigt duktig hovslagare och se vad h*n tycker om hästens hovar.
 
vart sitter hovsprickorna?

efterosm hoven växer hela tiden så med tiden växer sprickorna bort om det inte kommer nya, det går att sätta på några slags nitar som håller ihop hoven på vissa stället om det är väldigt stora sprickor.

man kan förebygga med biotin som jag tycker hjälper väldigt bra. man kan även se till att hålla hovaran gasnka fuktiga så att de inte torkar ut. använda hovolja och låta hästen stå med hovarna i vatten eller matolja säjs vara väldigt bra.

sen är det ju inte heller bra att rida på för hårt underlag. mjuka skogsstigar och sådant är bra för hovarna.

om sprickorna int eär väldigt stora så ser jag inget större problem i att köpa en häst som promenadhäst med sådana besvär. vad jag tolkar *hobbyhäst* som så är du inte ute efter en tävlingshäst som tränas lika hårt.

prata även med veterinär och hovslagare vad de anser.

lycka till! du kanske finner din drömhäst bakom hovsprickorna!
 
prova med olivolja varje kväll...ger bra rfesultat! hovarna blir fuktiga och fina... offtast iaf... :rofl:
 
Jag har dåliga erfarenheter av hovsprickor och vore jag du skulle jag nog dra öronen åt mej....Hästar till salu finns det gott om ,vänta bara så dyker snart den rätta upp!Köpte själv en connemara med hovsprickor som jag kämpade med i flera månader ,trots smörjning,special skoning, tillskott av biotin och det ena med det andra blev hon aldrig bra.
 
köpte också ett varmblod förra året som hade hovsprickor. På vet.besiktingen var det enda "felet" man hittade på honom. Hovslagaren vi har är bra, så till sommaren var hovsprickorna borta. Det svåra med dåliga hovar är torrperioderna på sommaren. Vi försökte hålla hovarna fuktiga så dom inte sprack och undvika att rida på hårt, torrt underlag. dessutom fick han biotin..
Om hovslagare säger att det går att fixa sprickorna på hästen, så tycker jag att du ska köpa hästen! LYCKA TILL :)
 
tack för alla era inlägg. Jag har inte varit och sett hästen ännu så jag vet inte hur hovarna ser ut just nu. Enligt ägaren får hästen sprickor då den tränar snabbjobb på banan och har inte alls några problem under ridträning. jag ska iallafall börja med att se hästen så får jag fundera sen, tack för alla svar. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 757
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp