Bukefalos 28 år!

Hubertusjakt 2015

Min är en klassisk "jag springer ifrån dom andra så kan dom inte slå mig", följt av "haha, jag vann!!!".

Min har hittills funkat bra både längst bak och längst fram, men mitten hatar hon, har lätt för att känna sig trängd av andra hästar. Sen hatar hon att få grus i ansiktet också, då hoppar hon upp och ner och frustar och skakar på huvudet, skitsöt! Vi har vår långsamme kompis med oss också, så bak är nog bästa stället så kan vi ramla av ifred :-).

/Lavinia, tackar ödmjukast för tipsen!

Har man en klassisk "störst bäst och ska absolut vara först" häst så är det bra att vara ganska långt fram. Är oftast längre avstånd mellan hästarna och lättare att rida förbi hinderna där. + att hästen inte lika lätt blir hetsad eller stressad av de andra.
Är man i mitten så är det viktigt att ha en säker häst som inte drar iväg. Då det är trångt och mycket viktigt att man bara hänger på oavsett vad som dyker upp.

Är man sist så är det bara viktigt att hänga med de andra och hålla ihop ledet. Där kan hästarna lätt bli stressade om man t ex hamnar på efterkälken vilket kan leda till att hästen fintar eventuella hinder istället ;).
 
Tack för tips! Röd rosett ska köpas imorgon, för min slår om hästar är för nära för länge.

Tänk bara på att hålla ordentligt med avstånd till andra ekipage så du kan väja eller hinner stoppa om någon ramlar av/vägrar/går omkull! Se även upp med att andra kanske inte har så stor koll på sina egna hästar och i värsta fall inte har koll på om de kan slå eller inte. :cautious:
 
Uppdaterar med hur det gick på jakten:

Efter mycket om och men och funderande bestämde jag mig för att rida i kapsonen jag rider med hemma, men för säkerhets skull med martingal. Det visade sig vara helt rätt beslut, även om martingalen nog var lite onödig. Fröken häst var helt otroligt duktig, lyssnade på minsta lilla vink och hoppade allt utom vattnet och riset helt klockrent. Vattnet kom vi över med lite draghjälp och rishindret behövde jag bara tala om för henne att hoppa när hon tvekade. Vi höll oss långt bak i fältet, så slapp hon stressen av att ha andra hästar ridandes in i baken på henne. Jag är så sjukt stolt över min fina prinsessa och ser galet fram emot jakten på lördag!

/Lavinia
 
Uppdaterar med hur det gick på jakten:

Efter mycket om och men och funderande bestämde jag mig för att rida i kapsonen jag rider med hemma, men för säkerhets skull med martingal. Det visade sig vara helt rätt beslut, även om martingalen nog var lite onödig. Fröken häst var helt otroligt duktig, lyssnade på minsta lilla vink och hoppade allt utom vattnet och riset helt klockrent. Vattnet kom vi över med lite draghjälp och rishindret behövde jag bara tala om för henne att hoppa när hon tvekade. Vi höll oss långt bak i fältet, så slapp hon stressen av att ha andra hästar ridandes in i baken på henne. Jag är så sjukt stolt över min fina prinsessa och ser galet fram emot jakten på lördag!

/Lavinia
jätte roligt :), det är det som är det fina med jakt, när hästarna väl kommit på att de adnra hästarna inte äter upp en så får man en så fin draghjälp både med tempo och över hinder. samt att hästarna blir trygga av varrandras sällskap :).
(min häst är numer helt ok med att gå förbi kossor, över bäckar och förbi forsande floder (dvs en porlande bäck ur norrlands perspektiv ;)) allt med hjälp av jakterna och stödet de får av "flocken". innan så gick hon inte ens 5m ifrån ett vattenfyllt dike utan att börja stirra och fnorka. än mindre klarade hon av att se en ko på 1km håll utan att kallsvettas :p)
 
har förresten förhoppningsvis en hoppsadel innan helgens jakt :banana:. om säljaren skickar den i tid dvs.
fick bara ett ok på att han skulle skicka den mot postförskott, så är självklart skit nervös om att han inte ska skicka den trots allt :crazy:.
men har jag inte den tills söndag så blir det dressyrsadel jakt, kan folk hoppa i damsadel så borde ju dressyr inte vara så farligt ^_^ (inbillar jag mig åtminstone).

var inte med få första förjakten här igår, det var bara skritt och trav runt en ny ridslinga, hade säkert gott bra men vågar inte ha dressyrsadeln om jag inte har grannens trygga häst att krypa upp i knäet vid behov :angel:.
 
Jag hopptränade ett tag med dressyrsadel, inte det minsta optimalt, men det går.

Nu har jag äntligen en hoppsadel, sååå mycket roligare att hoppa nu!

/Lavinia

har förresten förhoppningsvis en hoppsadel innan helgens jakt :banana:. om säljaren skickar den i tid dvs.
fick bara ett ok på att han skulle skicka den mot postförskott, så är självklart skit nervös om att han inte ska skicka den trots allt :crazy:.
men har jag inte den tills söndag så blir det dressyrsadel jakt, kan folk hoppa i damsadel så borde ju dressyr inte vara så farligt ^_^ (inbillar jag mig åtminstone).

var inte med få första förjakten här igår, det var bara skritt och trav runt en ny ridslinga, hade säkert gott bra men vågar inte ha dressyrsadeln om jag inte har grannens trygga häst att krypa upp i knäet vid behov :angel:.
 
Förjakt idag på övedskloster :banana: andra gången i hoppsadeln men det gick skit bra ^_^ älskar den :love:, har aldrig haft så bra balans i en sadel :p.

Flög över hinderna trots att tätryttarna vek av och corina var skit glad hela tiden ^_^.
Lute strul med bromsen men har man en trevlig häst rumpa att springa in i så behövs tydligen inte det :p.

Nästa vecka så är det dax igen :)
 
Jag ska den 14:e november om jag får ledigt.
Lite beslutsångest om vilken häst jag skulle välja men det kommer bli den grå. Han känns mest stabil, litar inte på att den gula inte sätter av mig om hon hamnar efter.
 
Här kommer lite bilder från vår Gotlandsjakt :) Den förflöt väldigt väl och alla var mycket nöjda - full pott!:bump:
12105931_420878081447099_4537868881093628416_n.jpg

12047131_420878084780432_3598075048607740200_n.jpg

12122437_420878078113766_6680343730782975510_n.jpg

Jag var Master på mitt bruna yrväder och hennes vita kusin (e. Sit Caletto) gick som pikör :up:
 
har glömt bort denna tråden lite :o,

har varit på 2 förjakter nu, kommit lite jobb emellan så missat 2 och den imorgon :(.
men jakten ska jag vara med på såklart, och kommer antagligen rida som pikör i år igen, (hoppar inte masterns häst så hoppar min och så blir de lite draghjälp för masterns då min älskar att gå först, (så länge det inte dyker upp ngt läskigt då hon kryper upp bakom masterns häst igen..)

funderar dock nu över vad man kan ha på sig på jakten, har ju en marin blå säkerhetsväst så får bli ngt som passar ihop med den..
helst så hade man ju haft en stilig kavaj men med västen så ser man ju bara ut som en heffaklump..
vad brukar pikörer ha på sig?
 
När jag red jakt var kavaj obligatoriskt, ville man ha väst hade man den antingen innanför eller utanpå, men utan kavaj fick man inte rida.

Ett år fick jag ett täcke utdelat under middagen efteråt, som flitigaste deltagaren. :) Jag hade ridit alla förjakter + Hubertusjaken, något jag alltid brukade göra men det är bara en gång som de delat ut ett täcke och det var roligt att bli uppkallad och få ta emot det. :)
 
När jag red jakt var kavaj obligatoriskt, ville man ha väst hade man den antingen innanför eller utanpå, men utan kavaj fick man inte rida.

Ett år fick jag ett täcke utdelat under middagen efteråt, som flitigaste deltagaren. :) Jag hade ridit alla förjakter + Hubertusjaken, något jag alltid brukade göra men det är bara en gång som de delat ut ett täcke och det var roligt att bli uppkallad och få ta emot det. :)
här är det att man ser hellre att folk har säkerhetsväst än kavaj, om folk inte vill kombinera det dvs :p. sen att folk inte ska behöva lägga flera hundra kr för en kavaj de egentligen inte behöver:p.

men om man ska ha kavaj under västen, ska man ha en ljusgrå mjuk stretchig, eller en mörkgrå, stelare och kortare med strass på kragen?

funderar på vad som kan passa bäst till västen.. (varför köpte jag inte en svart?!? mycket enklare med en neutral färg :/)

(har nog bara lyckats rida alla jakter en gång, är annars så här års som i princip alla sadlar börjat ligga kasst eller att hästen blivit halt osv..
och detta året har jag inte ens varit och hjälpt till att bygga/röja :o, har varit jobb eller att man helt enkelt glömt bort att det varit lördag..)
 
Senast ändrad:
Idag gick jakten på övedskloster :banana:
Gick väldigt bra förutom att hästen tolkade alla signaler som galopp och var fast besluten om att hon skulle gå först ( vilket de 3 andra i täten också hade som mål..)

Hoppade häck för första gången :D gick bra det med även om hästen satte i en extra turbo efter första häcken för att hinna ikapp paret som hoppade före... blev ett stort språng över det andra hindret och jag är bara glad att jag landade över hästen på väg ner :rofl:.
Nu så har jag skit ont i både vader, knä, lår, rygg, axlar och ja allt annat också ;).
Nära 2 mil blev det och en hel del ko träning för min lilla knäpp häst, gick väldigt bra och hon brydde sig inte ens om ett gäng skit stora tjurar som vi red bara ngn meter förbi, tills den sista fnös till.. då hamnade vi 10m ut på nysådd åker :p.
 
Jag som var ledsen över att jag inte hittade någon hubertusjakt hittade faktiskt en av en slump till sist, inte alltför långt ifrån Linköping där jag bor. Så på lördag ska jag och hästen iväg! Ska bli kul! Har inte ridit något liknande på typ 15 år.
 
Red en icke så formel jakt förra helgen. Anordnad av rasföreningen :)
Är tredje gången jag och min kuse är med (har ridit en gång innan på lånad häst) och i år knep vi svansen. :D :banana::banana:
Liten bildbomb ;)

12235075_10153349125488789_4627603487169147855_n.jpg

Jag till vänster innan vi ska ge oss in i skogen på svansjakt

11222509_10153349125843789_1495842280364049469_n.jpg

11204932_10153349126143789_6729954125336544810_n.jpg

12234926_10153349126123789_4467896393456398634_n.jpg

Man kan nästan se hur glad jag e ;)

12239535_10153349126508789_5260034028815911622_n.jpg

Medan vi lunchade vid elden så fick även hästarna lite välförtjänt mat och vila i skogen runt oss :)
12241513_10153349128208789_4002863190865745585_n.jpg

Matchning är viktigt ;)
1896794_10153332934278789_6936180494662856464_n.jpg

Och den fina rosetten :D
 
Åh, nu längtar jag till nästa höst! Red på Rinkabyfältet i fjol och för 3 år sedan, superhäftigt! Men nu har jag ny häst som kom till mig i början av augusti och när han kom hade han inte någon strålande kondition och var aldrig hoppad, så det kändes inte som läge i år. Nästa år dock, då.....
 
Jag längtar också redan till nästa höst. Trodde aldrig jag skulle längta till hösten överhuvudtaget. Men jakt var ju precis så kul som jag trodde det skulle vara och nu vill jag bara ha mer!!!

/L
Åh, nu längtar jag till nästa höst! Red på Rinkabyfältet i fjol och för 3 år sedan, superhäftigt! Men nu har jag ny häst som kom till mig i början av augusti och när han kom hade han inte någon strålande kondition och var aldrig hoppad, så det kändes inte som läge i år. Nästa år dock, då.....
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: Stinaelin
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp