Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

A

agg

Hej! Jag har aldrig ridit en hubertusjakt, men i år ska några kompisar rida och vill att jag ska vara med.
Jag hade inte tvekat om det inte vore för att jag är osäker på min medryttarhäst.

Dels har det hänt ett par gånger att han har försökt sticka med mig när jag har ridit över fält. Det var dock rätt längesedan sist, men då bockade han ett par gånger men jag har aldrig ramlat av honom när han har gjort så.

Dels är jag osäker på hur han är att rida i flock. Jag rider honom alltid ensam eller tillsammans med ägaren som då rider sin andra häst. Ägaren vet inte heller hur han är att rida i flock, men hon tror inte att det skulle vara några problem utan hon låter mig gärna rida hubertusjakten.
Han är ganska flockbunden så jag är lite orolig att han kommmer dra iväg med mig och att jag inte ska ha kontroll över tempot för att han kommer vilja hänga med de andra hästarna.

Vad tror ni?
Det hade varit väldigt kul att vara med, men det kanske är dumt med denna hästen?
 
Sv: Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

Alltså, min erfarenhet: när man rider jakt har ingen full kontroll över tempot :p Men min erfarenhet är att de flesta hästar sköter sig riktigt bra. De hinner liksom inte med att hitta på dumheter eller fundera på om de vill hit eller dit - de följer bara med flocken. Och så kommer man i mål som ett trött och lyckligt ekipage :)
 
Sv: Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

Ja, det är klart. Tycker bara att det är lite läskigt när han liksom sticker och jag inte har nån kontroll alls. Jag kan tänka mig att han kanske kommer sätta full fart efter de andra hästarna och jag inte kommer ha något alls att säga till om, utan bara får hänga med liksom.

Man vill ju ha lite kontroll iaf.
 
Sv: Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

Det beror nog lite på vilken jakt du ska rida?!

Jag red jakten på Herrevadskloster i fjor och det gick undan.
Min häst var mer vild än tam i början och jag höll på fullaste allvar på att sitta av och leda vilddjuret hem igen.
Efter den första rushen på ett par hundra meter så lugnade han sig och bockade bara sporadiskt när det var extra kul.
Hästarna höll ihop och det var bara för mig att koncentrera mig på att sitta kvar :D

Många av dom vana jaktdeltagarna tyckte att det var en bra jakt för "dom andra är så långsamma"
Ingen föll av och alla kom i mål (min häst med en rejäl sträckning :()

Jag hade ridit igen! Det är superkul men man får vara beredd på att det kan gå fort och att hästarna blir taggade.
 
Sv: Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

De jakter jag ridit har varit lagom långsamma ^_^ mycket skritt och trav och inte så många hinder.

Hästarna håller ihop i flocken oftast, varför springa iväg från alla nya kompisar :p?
Man får också ett väldigt sug mot hinder och andra "farligheter" när man är en 20 hästar som travar/galopperar, min häst som är livrädd för kor t ex hann knappt titta på dem förra året när vi red förbi en ko hage. Var precis efter ett hinder så min tossa hade fullt upp med att leta efter nästa :p.
och Har man bara en snäll hästrumpa framför sig så gör det inte speciellt mycket om ens häst ligger på i början. 99% av hästarna blir lugna efter första galoppen också :).
 
Sv: Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

Jag menar inte att han ska springa iväg från flocken, utan just att hans flockinstinkt är så stark så jag är orolig att han ska dra iväg med mig för att hålla ihop med de andra hästarna om de rider snabbt. Att jag liksom bara kan sitta där och hänga med medans han galopperar i full fart efter de andra. Jag tycker det är lite läskigt när han drar iväg och jag inte har nån kontroll.
 
Sv: Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

Det finns inte många som har full koll på sina hästar hela tiden under en jakt.
Det hör till att dom blir taggade och hänger på varandra.
Visst känns del lite läskigt när dom bara drar på men hästarna har bra mycket mer koll på var dom sätter fötterna än vad vi tror.
Egentligen går det bättre att hänga med och låta hästen sköta det mesta än att försöka komma helt rätt inför hinder.
Har man inte en häst som är helt utan självbevarelsedrift så går det bra :)
 
Sv: Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

Jag tror det är en jättebra gren för självförtroendet! Man upptäcker att man överlever ;) trots att det går undan! Och efter ett tag upptäcker man att det är ganska kul!
 
Sv: Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

Va med på min första och sista hubertusjakt för
säkert 15 år sedan nu!

De gick åt helveteeee!

Min häst skena på första bästa fält.. Förbi varenda häst
inklusive "mastrarna", de får man inte rida förbi
så jag blev diskad!

Inte så lätt stoppa ett skenande kallblods sto som bara hade
"Jag ska va först" i huvudet. Lyckades iallefall styra
in henne i en skogsdunge tillslut o där stanna hon precis innan vi nästan
krocka med ett träd.

Jag va livrädd o hoppa av fort som fan innan de andra hann
komma galopperandes ikapp.
Mastrarna stannade o sa jag va diskad och jag fick snällt
gå hela fältet tebax med en hel hispig häst.
Lastade och åkte hem.. Gud va besviken jag va!!

Efter de våga jag aldrig ställa upp igen:)

Mitt minne från min "roliga" hubertusjakt!

Jag skulle aldrig nu som vuxen rida hubertusjakt
om de inte vore på en väldigt snäll o kontrollerad häst.
De går undan och de flesta hästar är hispiga
redan från start.. Så har man en häst som man vet
har svårt o tygla sig i såna situationer blir
i mitt tycke livsfarliga!

Behöver ju inte alls gå så här för dej men jag
skulle aldrig ställa upp om jag inte va van o rida
i större grupp innan.

Jag va dum o ung som ställde upp då min häst
ofta skena vid galopp om man va fler än två
i vanliga fall.
 
Sv: Hubertusjakt, vet inte om jag vågar

Kan rekommendera att inte rida hubertusjakt innan du litar på hästen. Det går undan och det är inte alltid så jättekul när hästen skenar mot ett gigantiskt fast hinder och man tror att man ska krascha. Sen kan det ju vara ganska pin om man har en skenande häst som galopperar förbi mastern. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 932
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 390
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp