Bukefalos 28 år!

*humhum* Gummisnodd?

Sv: *humhum* Gummisnodd?

[
QUOTE=Djurjouren]Jag har den erfarenheten att om man behöver hjälptygel för att få hästen till nått så är den inte redo för det.
att inte vara redo får nått är att belasta sig fel.
Felbelastning är samma sak som slitage.
Slitage betyder väldigt ofta kotledsinflammation.
Jag räknar även stångbett till kategorn hjälptygel.....
[/QUOTE]
Vad menar du?
I rätt händer behöver det inte vara fel.
Flip-the -frog tillhör de mer erfarna.

Om en häst går helt fel så leder det till större risk för kotledsinfl.

Menar du ett stångbett enbart eller / och kandar?

Sen hjälptygel:confused: är ju just det - en tygel.
Skarpa bett är en annan sak.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Nej, en stång är alltid ett hjälpmedel/tygel.
Behöver inte alltid innebära slitage men så som den används av barrockarna så är den garanterat en slitagebidragre.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

De här snoddarna används ju ofta helt felaktigt tyvärr och de har fått väldigt dåligt rykte för det. Det verkar som om ni använder det på ett bra sätt tycker jag. Ni har ju sett resultatet på hästen. Om ett par veckor kan ni nog ta bort den helt. Ni hjälper helt enkelt hästen "på traven" med den nu.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

jag anser att just för att undvika felbelastning och slitage (ofta med ledinframmationer som följd) bör man hjälpa hästen att använda kroppen rätt. I de fallen är det bra att använda hjälptygel tycker jag. För att visa vägen och hjälpa hästen att komma rätt. Sedan kan man ta bort extrahjälpen.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Känner hästen behov av att slå sig fri? eller missuppfattade jag dig? Det låter som fel använd hjälptygel för mig i så fall.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

bigganl skrev:
jag anser att just för att undvika felbelastning och slitage (ofta med ledinframmationer som följd) bör man hjälpa hästen att använda kroppen rätt. I de fallen är det bra att använda hjälptygel tycker jag. För att visa vägen och hjälpa hästen att komma rätt. Sedan kan man ta bort extrahjälpen.
Ja det är så jag tänker också. :)
Det kan slita värre att sitta och rida i felaktig form än att några veckor använda en hjälptygel för att (åter) hitta rätt form och få hästen att jobba bra. Jag rider bara på gummisnodd för tränare för att jag vet att ibland när jag rider själv så tappar jag drivningen bakifrån och då blir gummisnodden bara ett hinder för min häst att gå i rätt form.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Håller också med..till viss del. Nu vet inte jag om du menade stång i överlag. Men vad jag har förstått bör denna användas till att se till så att man kan utföra minimala hjälper med handen? Sen är den ju en annan sak att 90% använder den till annat..:o , Men dom få som använder sig av den som den bör användas, kallar du den hjälptygel i deras händer då också? Bara nyfiken..för allt är ju hjälpmedel.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Insiktsfullt svar.
hjälptygeln är en hjälp i kombination med rätt arbete från marken.
Det är ingen "fixa det" tygel. Det är ju inte tygeln i sig som 'gör det' utan det arbetet måste longören göra fortfarande.

Nackdelen med uppsuttna hjälptyglar tycker jag att man tar bort ett sätt för hästen, att kommunicera obehag av det som är _på ryggen_
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 137
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 743
Senast: sandrafors
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 822
Senast: Magica
·
Träning Inte en chans att hålla emot! Trots kimblewickbett! :-o Han som är såå lugn (nästan lite seg), tolerant och snäll alltid i övrigt men då...
2
Svar
21
· Visningar
2 562
Senast: lwt03001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp