Bukefalos 28 år!

*humhum* Gummisnodd?

FlipTheFrog

Trådstartare
En kompis till mig har dressyrjobbat min häst senaste två veckorna (då jag är krasslig och inte får anstränga mig). G är lite ringrostig då hon pga fång har vilat helt tre månader, skrittat 1,5 månad och skrittat & travat 1,5 månad. Det är först nu mot slutet vi börjat lägga in galopp.

En kombination av oträning, ryggömhet (hade en ET som tittade på henne igår och idag BTW), dålig sadel och kanske ffa byte från kandar till tränsbett har gjort att G varit förhållandevis ostadig i formen, lite tjafsig i munnen och stark och "krullig" i galoppen. Min kompis hade svårt att hitta knapparna och få henne att jobba.

Häromdagen provade kompisen att efter en stunds jobb sätta på G en halsförlängare och *tadaaa* hästen blir som "ny"!

Plötsligt börjar G jobba och röra sig och svettas, hon känns lätt i handen och är myckt lätt att reglera tempot på. Vi minskar gradvis ner öglan tills den är så utspänd som den kan bli, och halsförlängaren hänger helt overksam (förutom i övergångarna galopp-trav där den går in och verkar tills jag gjort min kompis uppmärksam på det).

Vi provade detta även dagen efter - hade på gummisnodden löst under ca 10 minuter med mest galopp. När vi tar av den igen så är formen stadigare än i början och hon är mer lyhörd och reglerbar. Överlinjen är med och kompisen kan med samma lätthet som på kandaret rida riktigt samlat och även trampa henne en del.

:confused: Hur tusan kan det bli så stor effekt? Vad är det egentligen som händer? :confused:

Vad har ni för gummisnoddserfarenheter? (Hur och när har ni använt denna hjälptygel? Vad har ni fått för effekter på kort och lång sikt? osv)

~Flip *avvaktande och analyserande gummisnodds-nästan-oskuld*
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

95 visningar och inget svar...

Nej jag har inget svar heller, har aldrig använd gummisnodd.

Men jag tänker såhär, mycket av ridning och träning tycker jag handlar om att presentera en ide för hästen. kan du inte prova att göra såhär i istället?

Är frågan rätt ställd så tycker ju hästen att - jo det kan jag :D

jag var ju inte där - men det är en möjlig tolkning - av flera.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Jag återgår till hjälptyglar lite då och då, kanske 2 gånger om året (ja jag är blond)och är lyrisk i början sen kommer det alltid och slår mig i bakhuvudet.
så av med den fort som attan och öva på saker där den inet känner ett behov av att slå sig fri.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Jag håller med djurjouren.

Nu var det ett bra tag sedan jag provade hjälptyglar och då var det gramanen.

Om det är något som mekanisk hindrar hästen från att göra si eller så...i detta fall att röra näsan någonstans, även om ni länger på den sedan, så lär den sig bara att gå så just då.
Ni lär den inte att följa ryttarens hand.

Har också erfarenheter att mekaniska lösningar brukar kännas super första gången, sedan går det bara en kort tid så går allt 100gånger sämre än innan. :crazy:
Jag har väl ingen egentlig förklaring på det bara att det alltid har varit så för mig oavsett vad det mekaniska hjälpmedlet är...det är väl helt enkelt för att man försöker ersätta ryttarens brist och hitta en genväg. Sånt funkar inte.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Djurjouren skrev:
så av med den fort som attan och öva på saker där den inet känner ett behov av att slå sig fri.


Hur då menar du? Förklara gärna.
Nu använder jag aldrig annat än martingal men har en gummisnodd som jag använt vid tömkörning bla. Där fungerar den bra.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Jag har en som går kanon, bara han får på sig gummisnodden ospänd.
Jag har aldrig provat någon annan hjälptygel på han, för jag tycker att snodden räcker. Den använder jag ibland de gånger som jag ha bestämt mig för att "detta ridpass ska vi rida ett ordentligt dressyrpass". Den dressyr vi rider på uteritter, i skogen mm behövs ingen snodd för då går han bra ändå. (det blir lite slappare).
Använder den ibland när jag kör (istället för springrem)
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Ja jag har fått samma erfarenhet. Var helt emot det när min tränare satte på den, men han tyckte att det var dags att häst och ryttare började jobba eftersom vi hamnat i en ond cirkel där vi inte kommunicerade bra utan jag bara försökte få stopp på hans bocksprång (se tidigare tråd i detta forum).

Alltså på med halsförlängaren/ gummisnodden.:o :angel: och in i ridhuset där ingen kunde se mig... Men vad hände? Jo, jag kunde sitta still med handen eftersom han inte längre drog tygeln ur handen på mig och bara satsa på att rida med sätet. För min egen ridning var det det bästa som kunde hända för min sits blev genast bättre, jag drev honom fram till bettet så en bit in på ridpasset när vi lossat snodden så mycket att den hängde helt löst, gick han jättefint. Han jobbade, använde bakdelen mycket mer än han gjort på länge, ffa eftersom jag red mer med sitsen än med händerna.

Jag vet inte vad som händer sen, kanske blir det bara värre av det hela. :confused:
Men det jag tror är att hjälptyglar kan vara just det, en hjälp i vissa fall, som en nystart. Tex för en häst som kommit ur form eller för en ny ryttare som inte lyckas få ihop hästen. Något för att visa på "den rätta" eller en ny väg.
MEN det får bara vara en TILLFÄLLIG lösning. Jag tror att ALLA hjälptyglar som används mer än ett par veckor ALLTID är av ondo.:devil: För då löser man inga problem och då har man inte använt nystarten som något annat än en ny dålig rutin.
Det här är vad jag tror. Kanske försöker jag bara rättfärdiga en dålig genväg. Men jag är liksom trådskaparen nyfiken på om någon använt halsförlängare/gummisnodd och sen sett bra resultat efter att den plockats bort. Eller tycker alla bara att det är ren skit?
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

en samling kan, enligt AR, aldrig komma framifrån, varken med tygelns eller hjälptygelns hjälp. Hästen ska bära sig själv och inte vara fasthållen någonstans. Därav använder jag aldrig hjälptyglar utan tycker att det bästa är att träna med så lite utrustning som möjligt. Det bästa är att lära hästen att arbeta rätt genom andra metoder, annars är det lätt hänt att hästen arbetar fel och formen blir falsk.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Jag har den erfarenheten att om man behöver hjälptygel för att få hästen till nått så är den inte redo för det.
att inte vara redo får nått är att belasta sig fel.
Felbelastning är samma sak som slitage.
Slitage betyder väldigt ofta kotledsinflammation.
Jag räknar även stångbett till kategorn hjälptygel.....
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

använder bara snodd vid longering/tömköring då den är underbar då, men min förra ponny blev det lika dant som du skrev, fast jag behövde aldrig ens spänna den :p så fort den satt på så gick han i form, trots att snodden hängde
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Djurjouren skrev:
Jag har den erfarenheten att om man behöver hjälptygel för att få hästen till nått så är den inte redo för det.
att inte vara redo får nått är att belasta sig fel.
Felbelastning är samma sak som slitage.
Slitage betyder väldigt ofta kotledsinflammation.
Jag räknar även stångbett till kategorn hjälptygel.....

jag håller med dig!
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Djurjouren skrev:
Jag har den erfarenheten att om man behöver hjälptygel för att få hästen till nått så är den inte redo för det.
att inte vara redo får nått är att belasta sig fel.
Felbelastning är samma sak som slitage.
Slitage betyder väldigt ofta kotledsinflammation.
Jag räknar även stångbett till kategorn hjälptygel.....

Bra sagt!
Önskar att fler hade den erfarenheten...
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Djurjouren skrev:
Jag räknar även stångbett till kategorn hjälptygel.....

I alla lägen? Dvs med en högt utbildad häst med en kapabel ryttare på ryggen? Är nyfiken
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Häst där man jobbar mkt med övningar som har hög samlingsgrad, såsom piaff, passage, piruetter etc. Ryttare med bra sits, tajming och känsla.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Haha, då vart det genast mkt svårare. Men jag funderade vell mest i banorna angående dressyrtävlan, eftersom det är obligatoriskt med kandar från och med msv. Men du kanske bara syftade på blank stång?
Är nog mest nyfiken på om du klassar in stången som hjälptygel (och att den då har samma effekt i slutänden som du skrev) i alla lägen.
 
Sv: *humhum* Gummisnodd?

Så det finns alltså inga tillfällen då du INTE klassar stången som en hjälptygel. Alltså stång är alltid = slitage som är = kotledsinflammationer...
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 137
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 747
Senast: sandrafors
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 822
Senast: Magica
·
Träning Inte en chans att hålla emot! Trots kimblewickbett! :-o Han som är såå lugn (nästan lite seg), tolerant och snäll alltid i övrigt men då...
2
Svar
21
· Visningar
2 562
Senast: lwt03001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp