Bukefalos 28 år!

Hund&Barn..*långt*

Viggen

Trådstartare
Vi har ju som sagt en ny hund på ett år..på måndag har han varit här i en vecka. Han är väldigt snäll och verkar kommit in i sin nya "flock" bra men, han verkar ha svårt att "läsa" min 3 (snart 4) åriga dotter..har en 2 årig pojke också men dom bryr sig inte så mkt om varandra. Jag har inte lämnat dom själv nångång under den här tiden och tänker inte göra det heller, min dotter vill gärna klappa på han och det får hon, jag är med hela tiden och säger till när det räcker. Dom får inte störa hunden när han ligger o vilar eller äter osv, och jag vet att dom inte har varit dum på han. Men åter till dottern då, igårkväll skulle hon bara gå förbi han och gå till mig..men då vänder han sig och tänker nafsa henne :( Som tur var fick jag tag i han.. Tänker mkt på det där, och det vore ju så tråkigt om vi inte kan ha kvar han :cry: Det är väl ngt i hennes sätt att röra sig som han blir osäker på antar jag. Han är uppvuxen med barn men då lite större än mina (tror dom var ca 9 och 12).
Har ni ngt tips åt mig? Hur ska jag uppföra mig när han blir osäker? Dottern är det väl inte så mkt att "göra åt", hon är ju som hon är liksom och hon vill ju bara vara snäll.
Hur gör ni med era barn och hund?
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Det blir många funderingar och många frågor.

Vad är det för hund, hur gammal är den? Och vad är eran plan för hunden?
Hunden har ju inte hunnit hitta sin plats på bara en vecka, det är för kort tid.
Vad har den för bakgrund, vad vet du om dens relationer då det gäller barn?

Hur vet du att hunden tänkte nafsa efter din dottter och vad gjorde du "när du fick tag i den"?
Generellt tips blir ju att hunden i lugn och ro måste få hitta sin plats i flocken och få direktiv och tydliga regler från er.
Tex, så måste den ha en plats i hemmet där ni kan lägga den och där det är absolut förbjudet för barn att störa den.
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Förlåt men förstår inte riktigt hur man tänker. Enl mej o mina tankar så skaffar man inte en omplacering när man har små barn. (eller hund över huvud taget) Man har absolut ingen aning om varför den omplaceras.


Får en hund inte vara ifred så gör den i värsta fall ett utfall. O det är svårt att tala om för små barn att den ska lämna hunden ifred. Alla barn har ju en trotts period o ofta flera när dom är små. Det är barnen som måste fostras i detta läget. De måste LÅTA HUNDEN VARA IFRED. Annars kommer det att bli en hund som ger barnen tjuvnyp när den inte får vara ifred.

Blir riktigt irriterad när jag läser citat: "Dottern är det väl inte så mkt att "göra åt", hon är ju som hon är liksom och hon vill ju bara vara snäll" slut citat.
När jag sen kollar runt o ser andra inlägg ang denna hund så blir jag ännu mer irriterad. Vilken mysig familjehund. Sen med en sambo som inte riktigt vill ha hund. o från den dagen han sa ja så nästa dag har ni en hund hemma. Fin planering.

Verkar som om denna hunden kommer vandra en än gång. (ta den till veterinären istället)

//blir så trött på det mänskliga släktet.

Nu ville du ha råd o mitt råd är att uppfostra barnen så att de låter hunden vara ifred. Hunden måste ha minst 1 plats som är dennes frizon där är det absolut förbjudet att röra den.

Tror dock detta kommer sluta med en katastrof!
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Rasen är

Jack russel/Am Eng staff/kelpie

Jack russel vet jag vad det är o även kelpie.
Men en Am Eng staff vad är det är det en blandning av amstaff o engelsk staff eller heter det något annat.

Skickar frågan vidare till Viggen
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Jaha..så har man barn ska man inte ha hund då menar du?

Om du har läst det jag skrivit istället för att bli så upprörd, så har du bla vetat att han har plats han får vara ifred på, barnen får INTE störa hunden när han sover, vilar, äter osv. Du skulle också vetat att jag inte har lämnat hund och barn ensamma. Jag är själv uppvuxen med hund (schäfer bla) och jag och mina syskon fick lära oss det jag nu lär mina barn.
"Blir riktigt irriterad när jag läser citat: "Dottern är det väl inte så mkt att "göra åt", hon är ju som hon är liksom och hon vill ju bara vara snäll" slut citat.
När jag sen kollar runt o ser andra inlägg ang denna hund så blir jag ännu mer irriterad. Vilken mysig familjehund. Sen med en sambo som inte riktigt vill ha hund. o från den dagen han sa ja så nästa dag har ni en hund hemma. Fin planering." Det jag menade med dottern var att jag kan ju inte ändra hennes sätt att VARA, FINNAS! Sen var det ju liksom inte riktigt så från en dag till en annan :grin:
Hunden har bara haft ett hem innan, och jag har även träffat uppfödaren.

Nä, du kan ju läsa lite noggrannare.. de "råd" du kommit med tja..;)
En sak är vi dock ense om, och det är att jag är också jäkligt trött på det männskliga släktet :o
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Men varför skaffa en hund av denna korsning (om det nu stämmer) med två små barn i huset? Och varför omplaceras denna hund?

Både JRT och Kelpie är hårda envisa hundar (fast jag ser inget i utseendet som påminner om dom) och Staffar.......

En på papperet stenhård hund som ska fungera med små barn och motvillig sambo, nja jag vet inte. Eller tyckte sambon att det är en cool hund?

Var försiktig och lämna inte hund och barn obevakade de närmaste 8 åren.
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Men varför skaffa en hund av denna korsning (om det nu stämmer) med två små barn i huset? Och varför omplaceras denna hund?

Både JRT och Kelpie är hårda envisa hundar (fast jag ser inget i utseendet som påminner om dom) och Staffar.......

En på papperet stenhård hund som ska fungera med små barn och motvillig sambo, nja jag vet inte. Eller tyckte sambon att det är en cool hund?

Var försiktig och lämna inte hund och barn obevakade de närmaste 8 åren.

Men alltså allvarligt! Vad är för svar man får egentligen? Så stafford funkar inte med barn? Får du nog läsa på lite där.. Han omplaceras för ägaren belv ensamstående jobbar på sjukhus och inte har tid.
Cool hund? Nja han ser mest fin ut tycker vi iaf :D Hur gamla tror du vi är egentligen? 18-20?
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Men alltså allvarligt! Vad är för svar man får egentligen? Så stafford funkar inte med barn? Får du nog läsa på lite där.. Han omplaceras för ägaren belv ensamstående jobbar på sjukhus och inte har tid.
Cool hund? Nja han ser mest fin ut tycker vi iaf :D Hur gamla tror du vi är egentligen? 18-20?

Det kan vara svårt att se skillnad på en "stafford" och en sk pitbull, jag tror inte att mamman till den fyraåring som blev hundbiten häromdagen kan skilja på raserna. De hundarna utpekas som pitbull i tidningen. Inte bara med anledning av detta utan rent allmänt tycker jag inte att en sådan korsning som din är lämpad att ha som barnhund. Bl a därför att det är en tyst hund som inte varnar.

Så jag tror du får läsa på lite själv för säkerhets skull.
Er ålder är ointressant men eftersom du själv tar upp den så.....

Jag undrar däremot fortfarande var JRT och Kelpien håller hus i hunden, den är väldigt olik dessa raser.....
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

If you need to know..mamman är jrt/am staff och pappa är eng staff/kelpie.. Och vi är 30 och 37 år ;)

Jag tror vi lägger ner den här tråden..skulle aldrig ha frågat något.
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Tänkte bara fråga vad det har för större betydelse vilken ras hunden är?
Visst olika raser har olika egenskaper men i detta sammanhang så ser jag faktiskt inte alls vad det skulle ha för betydelse om hunden var en pittbull eller en papillion... Det är ett icke önskvärt beteende oavsett vilken ras hunden är. Förhoppningsvis ser ts till att hunden får stimulans samt motion i den utsträckning som krävs. Vilket jag tror att ts gör eftersom hon är uppväxt med brukshundar.
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Varför kan man inte ha hund och barn?
Jag är uppvuxen med hund. Fick min första hund när jag var 9år... jag lever och våra hundar har varit trygga individer.
Sen kan det vara så att man vet mycket väl varför hunden omplaceras, vi hade hand om en omplacering som enbart omplacerades pga tidsbrist. En väldigt trygg och trevlig individ snäll mot andra hundar, djur och barn.
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Man kan absolut ha både hund och barn. Jag föder upp Amstaff och har en son på 2½ år. Men det handlar faktiskt mestadels om att lära barnet vad som är okej och inte, för hundarna har rätt bra koll på allt själva.

När jag får hem någon ny hund, så får min son INTE hålla på med den. Hunden, oavsett ålder, får alltid själv söka sig till sonen och då kan han få börja klappa. Han får inte leka med en ny hund, och heller inte ropa på, ge godis. Ja, allt sånt.
När hunden är redo (Vilket alla Amstaffar är efter sisådär 20 sek...) så kommer den till honom, och då är allt avslappnat och klart redan. Men har man en hund som inte är lika positiv, så får man vänta. Och säga åt barnet att vänta.
Min sista GD-valp tog några dagar på sig innan han vågade interagera med min son fullt ut, men sen gick det bra efter det.

Väldigt många gör stora fel när det kommer till barn/hund-kombinationen, och sätter dit massa spänningar som inte finns.

Uppfostra din dotter till att alltid låta hunden vara ifred, om den inte kommer till henne. Då kommer hunden inte behöva känna sig trängd av henne heller.
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Snabb fråga:

Menar du att Staffordshire Bullterrier inte är bra att ha bland barn för citat "Bl a därför att det är en tyst hund som inte varnar" ?

Eller missförstod jag dig ?

I övrigt håller jag med Bebben i hennes uttalande :)
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

För att ge dej ett svar på din fråga så skulle jag ha sagt till barnen att inte hålla på med hunden tills den har fått bo in sig helt. Det är ett nytt ställe, små barn, nu människor, ny sätt att ge kommandon. det måste få tid att anpassa sig och få ett hem. Så jag hade sagt åt barnen att i ett par veckor så låter ni hunden vara i fred. Visst dom får följa med på promenaderna, en klapp då och då men ingen koncentrerad kontakt om du förstår?

Om hunden är osäker på små barn så kan det förvärras i en ny miljö.

jag spekulerar lite nu eftersom jag inte sett eller träffat hunden kan jag inte ge ett bättre tips

lycka till
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Tydligen är denna hunden helt fel för denna familjen då han när dottern bara skulle gå förbi vänder sej om o skulle nafsa.
Kelpin i den kanske helt enkelt skulle valla bort henne.

Visst man kan aldrig veta men valet av hundras/er borde vara en liten fingervisning vad det är man får hem. Med en blandras får man flera rasbeteenden med sej hem.
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Sorry missade ditt inlägg :o Rasen går ju inte att missa längre, han är ett år, och planen är att träna lydnad och agility.
Han ÄR väldigt snäll och trevlig, och bryr sig som sagt inte om sonen 2 år, men dottern på snart 4 år verkar han inte gilla...av nån anledning..
Jag vet att han tänkte naffsa eftersom jag stod och såg det och hon var på väg till mig och bara skulle passera han..

Men som sagt, vi fortsätter inte tråden eftersom det bara spårar ur...har du eller nån annan tankar eller tips kan du/ni pm:a istället :laugh:
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Tydligen är denna hunden helt fel för denna familjen då han när dottern bara skulle gå förbi vänder sej om o skulle nafsa.
Kelpin i den kanske helt enkelt skulle valla bort henne.

Visst man kan aldrig veta men valet av hundras/er borde vara en liten fingervisning vad det är man får hem. Med en blandras får man flera rasbeteenden med sej hem.

Men det är ju konstigt då att han inte gör sonen ngt...
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Tänkte bara fråga vad det har för större betydelse vilken ras hunden är?
Visst olika raser har olika egenskaper men i detta sammanhang så ser jag faktiskt inte alls vad det skulle ha för betydelse om hunden var en pittbull eller en papillion... Det är ett icke önskvärt beteende oavsett vilken ras hunden är. Förhoppningsvis ser ts till att hunden får stimulans samt motion i den utsträckning som krävs. Vilket jag tror att ts gör eftersom hon är uppväxt med brukshundar.

Absolut! Tack för ditt svar :laugh:
 
Sv: Hund&Barn..*långt*

Nej, det låter inte som ett vallbeteende, utan mer som osäkerhet på barnet ifråga.

Det är alltid svårt med blandraser, eftersom man aldrig vet riktigt vad man får. Men jag läser aldrig av hundar utefter deras rasspecifika egenskaper enbart, utan även av dom som individer. Det är väldigt sällan problem med att ha barn och hund ihop, om man agerar rätt.

Min senast tillkomna flockmedlem är en import. Hon kom 9 månader gammal, med väldigt lite vana vid barn i riktig närhet. Hon hade träffat ett barn, äldre än mitt, lite nu och då men alltid lös utomhus etc. Ingen trängd situation, aldrig med mat/leksaker inblandat.
Hon har nu bott här i ungefär 8 mån, och det har fungerat klockrent hela tiden. Hon fick sin tid på sig i början, lärde sig just min sons kroppspråk, och hon fick tid att lära sig att lita på mig och ledarhunden i flocken.
(Och hon är en hemsk kamphund till råga på allt ;))
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 645
Senast: MML
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 167
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 239
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 884
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp